Puttar, sparkar och slår på lillasyster,,,,,,

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mamma J

Puttar, sparkar och slår på lillasyster,,,,,,

Inlägg av Mamma J »

Hej.
Lille J har med stormsteg hamnat i det stora trotset. Han gör allt för att få uppmärksamhet. Mest genom att slå och putta på lillasyster. Varje gång säger jag" hur gör man nu med varandra?"..Svaret blir varje gång klappar fint och kramas, mamma! Men snart är han där igen och puttar henne igen och får henne att börja gråta.

Han har också kommit på att han kan ropa och gapa allt han kan på kvällen för att väcka lillasyster som då blir helt hysterisk. Och då säger vi till att nu är det natten, nu skall man sova, nu skall man vara tyst. Då bara han flinar......Men till slut somnar ju båda i alla fall.

Men det känns bara så tråkigt.
Tips på hur jag skall bemöta den lille trotsaren?!
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Puttar, sparkar och slår på lillasyster,,,,,,

Inlägg av annawahlgren »

Mamma J skrev: Lille J har med stormsteg hamnat i det stora trotset. Han gör allt för att få uppmärksamhet.
:D Kära du, det är inget fel i att be om uppmärksamhet. Han behöver uppmärksamhet. Han behöver hjälp, stöd och ledning. Han vill kunna tycka om sig själv, och det är inte lätt i dessa trotstider :shock:

Läs på i Barnaboken, "Jag vill, jag vill inte", tycker jag. Så kan du förstå honom bättre och därmed hjälpa honom mer än du ändå gör nu.

Försumma sedan inte två fundamentalt viktiga saker:

:arrow: Den sociala delaktigheten, så att han utan vidare spisning (dvs i en attityd av fullständig självklarhet från din sida) får klart för sig att DE ANDRA KLARAR SIG SÄMRE UTAN MIG, dvs att han verkligen behövs, faktiskt, praktiskt och konkret. Med allvarligt tack för hjälpen för varje liten insats efteråt.

:arrow: Skrattet-till-go'nattet, som är viktigare än någonsin nu. Der ska helst matta ut honom i lycka :lol:

Ramsar du sedan båda barnen över en kam, vänligt men bestämt, slutar lillasyster vakna. Än mindre bli "hysterisk". Visa att du har läget under kontroll och skjuter vargarna rakt av, i en orubblig attityd av självklarhet. Så sover hon lugnt vidare.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Hej igen...
Har lite fler frågor ang. trotsen

Lille J verkar ha det så jobbigt och han brister ut i gråt/böl eller vad man skall kalla det. Han lägger sig på golvet och bölar i 10 minuter om det inte blir precis som han tänkt sig eller ibland fattar jag inte varför alls. Jag brukar låta honom få gråta klart i hans rum och får sedan komma tillbaka när han gråtit klart. Detta brukar hända flera ggr varje dag och speciellt på eftermiddagen när alla är trötta och hungriga och det kör ihop sig lite.....

Någon mer som har erfarenhet av detta?
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Alla här har väl erfarenheter av det mesta, höll jag på att säga. Ingenting är nytt under solen.

Du förefaller osäker på om han gråter eller "bölar" och vad betyder då bölar - skriker och bråkar, eller gråter och snyftar :?:

I det senare fallet är tio minuter tio minuter för länge.

Ber dig än en gång att läsa trotskapitlet och försöka ta till dig konstruktiva strategier som finns beskrivna där :!: Men som måste bygga på förståelse, om de så att säga ska ha någon effekt.

Planerar du och organiserar lite bättre (med papper och penna när allt är lugnt, förslagsvis :wink: ) behöver det inte bli den sortens stresstriggande röra "speciellt på eftermiddagen när alla är trötta och hungriga och det kör ihop sig lite....."

Social delaktighet är ett veritabelt sesam-öppna-dig för alla små (och inte så små) barn.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Hej.

Nu har trotsen eskalerat till hysteriska utbrott där allt låser sig. Nu ikväll vid läggdags så vrålar och skriker han om vartannat, ligger och sparkar på golvet. Vill ha maaaaaat....men när han sätts framför tallriken så äter han inte...(vi har nyss ätit middag och han vill ha resterna). Då säger vi att då får han gå och sova. Då skriker han igen jag vill ha maaaaaaaat. Hur skall vi bemöta detta?

Lille J har varit sjuk nu en vecka i en jobbig förkylning så jag vet inte om det har förvärrat en del......

känns så svårt att veta hur vi skall bemöta honom.
:roll:
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Trotsàldern är en tid full av fràgor till oss föräldrar. Barnen kräver svar och vi màste svara. Barnen fràgar via pàstàenden. Jag vill inte haaaa maaat = ska jag äta nu? Jag vill ha maaaat, inte sooova= är det verkligen sovdags? Han behöver svar och er ledelse.

Har du läst de tre klistrade tràdarna om trots under favoriter?
Du kan börja med den här!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17083

Och läsa i BB boken!

Àterkom gärna med dina funderingar.
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Hej.
Känner mig så osäker på hur jag skall bemöta lilleman. Han håller på och puttar lillasyster så fort hon försöker ställa sig upp, tar saker ifrån henne, sätter sig på henne osv. Det känns som det blir mer och mer. Jag försöker säga att man skall kramas, ge henne något annat istället om han vill ha det just hon har, har försökt med sängdumpning men det verkar inte hjälpa. Det känns som han vill att vi skall bli arga på honom.

Nu så har mormor dött, och det är sorgset och ledset här hemma. Jag har svårt att hålla tålamodet uppe och jag känner mig så ledsen.

Behöver hjälp med att styra upp tillvaron som nu bara består av tjat och tjat..... :oops:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Mamma J skrev: Behöver hjälp med att styra upp tillvaron som nu bara består av tjat och tjat..... :oops:
Hur skulle den hjälpen bäst se ut, tänker du? Det finns massor av nyttigt att läsa. Om det kan vara något. Under Favoriter, finns t.ex:

När barn biter eller slår

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=58288

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=130771

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=134805

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8432

Syskon

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 48&start=0

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 97718ad2e3

Och i Barnaboken, under Fostran. Har du läst där? Det handlar ju inte om att försöka prata med honom. Utan om att visa i handling, att "Oj då, slåss gör man inte. Vill man sparka får man sparka på den här bollen." Kan man inte sluta slåss och sparkas så får man vara för sig själv, för slå på folk får man bara inte. Och så länge man envisas med det försvinner också allt sällskap. Så VISA honom hur man tar sig fram i den här världen. I motsats till att tjata om hur man inte gör. Lönar sig betydligt bättre :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"