Hej Luvisen!
Som så många andra uppskattar jag dina betraktelser och känner igen mig i många. Det där med att föräldraskap tvingar fram utveckling är bara förnamnet....
Särskilt träffad kände jag mig av ditt sista inlägg, om andra barn man ser på bussen.

Jag har absolut inte löst problemet om hur man kan ta hand om ALLA barn, men jag har med tiden utvecklat några små strategier:

Jag ger alla i bekantskapskretsen som får barn Barnaboken i present. Sedan är det dessvärre upp till dem om de läser den - jag tjatar lite ibland beroende på vilken relation jag har med dem, men framför allt försöker jag hålla koll så att jag kan lotsa in dem IFALL de plötsligt blir mottagliga, t ex sömnproblem. Har också en SHN-bok, trots att jag aldrig har kurat, som jag lånar ut till behövande.

Jag är noga med att ALLTID le mot 3-åringen på bussen. 3-åring var intresserad av bebis, bebis var intresserad av 3-åring, så kontakten var liksom redan etablerad; som förälder är det ju en minimal insats att försöka lysa upp ett annat barns dag med lite glatt och positivt (om än diskret) bemötande.

Med bekantas barn, i lekparken, på öf el dyl där man konfronteras med andra barn VISAR jag alltid de andra barnen HUR MAN GÖR. T ex, en liten pojke drar mössan av Bebbo i sandlådan. Pojkens mamma: Nej Liam, fy, så där gör man ju inte! Jag: Titta, så här gör man! Man sätter tillbaka mössan på Bebbos huvud. Å vad bra du gjorde, titta vad glad Bebbo blev när han blev varm om huvudet igen. Det händer ju förstås att annan förälder blänger då, men det skiter jag i.

Barnen brukar bli nöjda så att det förslår!

Ja, och så svarar jag på forumet förstås.

Och när jag nån gång får en riktig lön ska vi ha ett fadderbarn, nånstans i världen, som mina barn ska få skriva till och skicka foton till. Så det så.
Hoppas dessa blygsamma små strategier kan hjälpa dig i kampen mot monstrena.