Sova borta - hur gör ni?

Samtalsforum med barnen i fokus
Tutan

Sova borta - hur gör ni?

Inlägg av Tutan »

Som rubriker antyder så är jag ute efter att samla erfarenheter från er forumvänner om hur ni gör när ni sover borta med barnen. Resor, hotell, husvagn, gästrum eller soffan hos släktingar - hur gör ni? Det självklara som hemma med egna rum, sängar, mörkläggning och husljud behöver ju lösas på nåt sätt för den goda sömnen. Hur tänker ni där? Hur har ni löst olika problem? Hur förbereds barnen bäst inför natten på det nya stället?

Min bakgrund är att jag har lite dålig erfarenhet av att sova borta med barnen. Kanske har haft dålig tajmning med lite åttamånadersångest, förkylningar och taskig Attityd vilket resulterat i en del frågor. Med det i bagaget är jag inte den som packar väskan alltför ofta, vilket ibland känns trist. Det vill jag ändra på! Så dela med dig av dina semester- och sovabortaminnen med ovanstående frågeställningar i åtanke.

Borta bra men hemma bästa! 8)

Ida :D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Jag hörde också till dem som tyckte det var lite nervöst att åka iväg förut. Nu vet jag att det inte behöver vara så omständigt som jag trodde.

Jag brukar tänka såhär:

:arrow: Hur är stället vi ska sova på:

Finns det möjlighet till att få en sovplats där vi inte stör OM det nu skulle behövas ramsas osv. Om jag kan känna mig trygg med att jag vet att ingen störs av oss så blir jag lugn och det tror jag märks i min attityd, därför har det heller inte blivit några stora frågor från dottern. :wink:

:arrow: Hur många fönster finns det att mörklägga:

Hur många soppåsar/lakan behöver jag ta med mig. Tejp är bra att ta med också. :wink:

:arrow: Får hon ett eget rum eller ska vi dela:

Båda funkar förstås men det är bra att veta om man behöver babyvakt med sig eller om man ligger vägg i vägg.

Och så till läggandet:

:arrow: Vi visar henne vart hon ska få sova i natt när vi kommer till stället, och har en attityd som visar att det verkligen är mysigt och härligt glatt att få sova just där!

:arrow: Bus och skratt som vanligt och sen i säng med ramsa som vanligt, glatt och hurtigt. Om hon sover i samma rum så ser vi till att hon inte kan se oss, tex hänger ett lakan för hennes säng.

På detta viset har vi sovit:

:!: Hos släktingar, i eget rum eller tillsammans.

:!: På hotell. Vi ställde henne i hallen ( gjorde ett litet avskärmat rum med ett lakan) där det var minst ljus och så kunde vi ha tv:n på i rummet som vi sov i. Eller så hade vi babyvakten med oss. En annan gång sov hon inne i badrummet, perfekt mörkläggning!

:!: I stuga i en vecka. Stugan hade bara ett rum så hon sov i badrummet eftersom det fanns ett fönster också så vi kunde få in mer luft och höra henne om vi satt utanför stugan.

Hon har inte visat någon oro alls, som min mamma sa när jag pratade med henne "Men! Sover hon i badrummet!!! Vad tycker hon om det?" :shock:

Ja vad ska man tycka? En säng, en snutte, trygga vuxna som håller koll. Sen vilket rum man nu sover i var ju inte så noga. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tack Bea för ditt utförliga svar. :thumbsup: Superbra att få veta hur ni gör och har haft det bra på resande fot! Men en liten undran bara, behövde ni inte toan efter att dottern lagt sig i badrummet för natten? :wink:

Jag puffar för fler svar, gärna nån med fler barn. :D
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen!

Jo men vi använde en annan toalett på hotellet för det sista inför natten för oss. Och gick till det gemensamma tvätt och toalettrummet på campingen. Funkade bra. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hejsvejs,

vi har varit lite här och där, vänner, släktingar och semester (hotell, stuga och tält).

Vi brukar ta med det som känns tryggt. Resesäng (inte nu längre), egna (inte nytvättade) lakan, gosedjur och kudden. Plus viktiga detaljer som nattlampa och musik plus mörkläggningstyg och ev. baby-vakt.

Vi kollar tidigt var vi ska sova, bäddar tillsammans och förbereder alla. Helst vill vi inte dela rum, men det går det med (sämst för mej som sover lätt).

Läggningen borta har ALDRIG strulat. Våra vaknar ofta lite tidigare när vi är borta. Jag tycker inte att det gör så mycket (utom i tältet då dom vaknat fyra :shock: två år i rad!!!).

Jag tror nästan enbart att det handlar om Attityd. Är ni osäkra överför ni det, är ni coola blir också barnen det. Jag upplever också att 'sovaborta-problemen' minskar ju större barnen blir. Tiderna är inte fullt lika heliga och dom klarar avvikelser nu för tiden. Jag tycker också att det har blivit bättre när vi har två små. Dom delar rum hemma och det är en trygghet för dom när vi är borta (dom har alltid sovit i samma rum då).

Gav det nåt?

/Piggelin
LinneaOchOliver

Inlägg av LinneaOchOliver »

Ett tips om mörkläggning och resesäng: vi köpte en sån här
http://www.babyland.se/images/articles/230/CA712008.jpg
(Nomad)
Mörkläggningen sker enkelt genom att hänga ett lakan över. 2,5 åringen tycker att den är jättekul att sova i. Och dessutom väger sängen i sig bara 2,5kg!

Vi har insett att det är bra att sätta ihop sängen och bädda tillsammans med barnet.

Men tyvärr har vi lite blandade upplevelser vad det gäller att sova borta. När Oliver var 1,5 åkte vi faktisk hem tidigt från vår 1 veckas semester för att sömnen gick så dåligt.

Men det har även gått kanon andra gånger! Vad skillnaden har varit vet jag inte riktigt.

Badrummet har vi också provat med gott resultat en gång. :thumbsup:
~ Oliver - 2007/06/04 ~
Firade 5 mån genom att sova sin första 12h natt 2007-11-04
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

LinneaOchOliver skrev:Ett tips om mörkläggning och resesäng: vi köpte en sån här
http://www.babyland.se/images/articles/230/CA712008.jpg
(Nomad)
Mörkläggningen sker enkelt genom att hänga ett lakan över. 2,5 åringen tycker att den är jättekul att sova i. Och dessutom väger sängen i sig bara 2,5kg!

Vi har insett att det är bra att sätta ihop sängen och bädda tillsammans med barnet.

Men tyvärr har vi lite blandade upplevelser vad det gäller att sova borta. När Oliver var 1,5 åkte vi faktisk hem tidigt från vår 1 veckas semester för att sömnen gick så dåligt.

Men det har även gått kanon andra gånger! Vad skillnaden har varit vet jag inte riktigt.

Badrummet har vi också provat med gott resultat en gång. :thumbsup:
Hej, då detta är ett forum där vi försöker få texten att tala för sig själv och jobba utan bilder så har jag tagit mig friheten att göra om din bild till en länk istället. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Vad glad jag blir att fler har hängt på och delat med sig av sina erfarenheter :D . Det är säkert till glädje för fler än mig. Många bra tips har jag fått. Tack! :heart:

Det jag tror vi har bommat på är att barnet inte fått vara med och bäddat (sen ankomst till hotellet) och Attityden.

Fler resenärer som vill hoppa på tråd-tåget?

Ida :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tja, jag tycker ju att man kan vaa lite mjuk på handen när man är borta och det ställs frågor. Verktygen är ju till för att användas, och det kan man ju göra sådana gånger det behövs. Ofta är det ju bara första natten/kvällen som kan behöva lite kristilldelning.
fjällström
Kontakt:

resa

Inlägg av fjällström »

Vi brukar vara lite generösa med verktygen de få gånger vi är borta. Har faktiskt solfjädrat till sömns (utan att först ha ramsat) då vi delade stuga med annan familj. Barnen vet ju ändå vilka rutiner och vad som gäller hemma igen.

Toan är ju perfekt sovplats! Lugnt och skönt - och mörkt utan ansträngning.
Har de väl somnat så går det utmärkt att gå på toan ändå. Man behöver ju kanske inte spola förrän nästa morgon. Behöver man göra annat än kissa kan man ju gå på hotellets "kundtoa" :wink:

Trevlig resa!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Tutan

Inlägg av Tutan »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: till allihopa! :D Hoppas vi får tillfälle att resa och sova borta snart. Jag gillar hotelltoatipset!

Jag utvecklar frågan lite: Om ni är bjudna på middag/fest med barnen och enda och trevligaste lösningen är att låta barnen somna för natten hos gästerna. Hur gör ni då? På liknande sätt som på resa?

Jag minns själv hur jag och syster somnade på nån säng tillsammans när vi var bortbjudna. Sen kom måra föräldrar och bar ut oss till bilen vid hemfärd/hemgång. Då var vi iofs äldre än vad mina barn är idag (ca fr 7 år och uppåt, det är det jag minns från iaf :wink: ).

Ida :heart:
maiyah

Inlägg av maiyah »

Jag måste nog numera betitla mig som van resenär med mina barn. Vi har varit i Thailand, USA släktingar i Sverige, hotell, hyrstugor lägenheter fester mmmm :-)

Det har aldrig varit några som helst problem med sovning borta för oss. Vi köpte ett Nomadtält också när vi skulle till Thailand, och nu har vi två, en till tvååringen och en till sjumånadersbebisen. De är kanon. Senast blev de använda i 3 veckor i Florida. DÅ hade vi ett stort hus så barnen fick ett eget rum så omständigheterna var såklart bra. Kaspian älskar sitt tält. Vi brukar ta ner madrasserna från sängarna och ställa tältet ovanpå.

På hotell har vi också använt tälten, bar slänga över en bit mörkläggningstyg. Vi tar alltid med snuttar och ofta också påslakanet som de sovit i, som alltså är använt.

När Cera var 2 månader och vi kom till USA bodde vå ett par nätter på hotell och då sov hon i vagnen och Kaspian i sitt tält i samma rum som oss, inga problem det heller.

När vi varit på fest har vi också med oss tältet, lägger dem som vanligt, vanlig tid, i nått ledigt rum. Sen tar en barnet ut i bilen och en plockar ner tältet när vi ska hem. Bara man inte glömmer snuttarna är det hur lugnt som helst..
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

maiyah skrev:Bara man inte glömmer snuttarna är det hur lugnt som helst..
Min 3-åring skulle sova hos sin moster, och vi hade glömt hennes nallar. :shock: Katastrof :!: Inte då! :D Moster paktade lite snällt om de stackars nallarna som inte hade fått följa med, och kom sedan på att Storasyster kunde få låna mosters nallar (uråldriga exemplar som hon plockade ned från en hylla och gjorde stor affär av att låna ut). 8) Gick hur bra som helst! :lol: Storasyster köpte det rakt av och somnade som en stock, med de lånade nallarna under armen. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
cissii

Inlägg av cissii »

TÄLT! Vilken superidé! Tack!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Tutan

Inlägg av Tutan »

Ja, det där tältet blev jag nyfiken på. Mysigt verkar det också. Tack för tipset! Ska visa det för maken :D .
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"