Rädd för doktorn

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
nimi

Rädd för doktorn

Inlägg av nimi »

Hej!
Min 3,5 åring är sjuk med hög feber och eftersom den inte gav med sig bokade vi en tid på Vårdcentralen. Inne hos läkaren vägrade hon att bli undersökt och stretade verkligen emot så det blev en ganska trist upplevelse. Även när vi skulle ta blodprov försökte hon vrida sig loss och jag och sköterskan fick hålla fast henne. Eftersom hon aldrig protesterat vid läkarbesök tidigare var jag inte alls förberedd och skötte inte situationen särskilt bra (osäker mamma). Finns det någon som har något tips inför eventuella kommande besök? Handlar det mest om förebyggande "arbete" eller kan man göra något på plats?

Kram nimi :?

(Kanske platsar inlägget bättre under barnafostran? Kan någon flytta det i så fall, tack!)
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag flyttar! :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Inte så lätt, om det gått bra tidigare. Att pakta lite när det låser sig. Låta doktorn göra på mamma först och så vidare är ju inte heller dumt.

Men nu gäller det blicken framåt och att låta minnet av obehag flyga sin kos till fördel för lite nyfikenhet och kunskap istället. Rollspel är lysande :thumbsup: Man leker doktor tillsammans. Och då kan man fundera över vad man kan ha som spruta som KÄNNS som ett stick i fingret :-k "Har du någon bra idé?" Här hemma fick tandpetare tjänstgöra som spruta och barnen fick spruta mig i fingret MASSOR med gånger. Och varann. Och sig själva. Och sedan fick man lära sig vilket finger sköterskorna HELST vill sticka till. MYCKET bra att kunna sådant, så att man vet PRECIS hur det går till. Och kan känna sig kunnig och världsvan när man sedan hamnar i situationen igen. När min stora var ännu mindre hade han en period lite svårt för vita rockar efter en mindre pedagogisk incident när han var urtorkad. Då gick vi och hälsade på vår då så trevliga BVC-sköterska med jämna mellanrum. Rädslan för vita rockarna försvann snabbt då. Kunskap är allt :lol:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

på 1177.se finns en barnavdelning där man kan kolla in små berättelser om hur det är att göra olika unersökningar hos läkaren och tandläkaren.
min stora tjej (4 år) gillar dem.

/mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
nimi

Inlägg av nimi »

Tack så mycket för era svar!
Nu har vi rollspelat och även varit inne på hemsidan med barnavdelningen vilket skapade intresse hos skruttan. När vi lekte doktor fick jag inte sticka henne i fingret, men hon provade själv så vi får öva igen och igen antar jag. Det där med att pakta inne hos doktorn var det som slog mig när vi var där, det fungerar ju så bra i andra situationer (ex. dagishämtning, påklädning m.m), men jag kände mig lite osäker över hur jag skulle göra det vid läkarbesök. Ska definitivt prova nästa gång om det behövs! :)

Kram nimi
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"