Hjälp, dagsömnen funkar inte alls ...

Cillis

Inlägg av Cillis »

Å nu är jag så olycklig, han är sååå ledsen sååå ledsen, jag har tom buffat i ett par minuter men han bara skrier ledset. Jag KAN inte gå ifrån honom då. ramsan ville ha liksom inte alls ha nu. jäkla skit - förlåt - vad ledsen jag blir. olycklig. jag vill inte att min kille ska vara olycklig. och det är just vad han är nu. hostar och gråter. jag också snart.
Cilla, mamma till joel fem månader
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du har verktygen. Använd (något av) dem. Sluta fråga och bestäm dig för att svara på ett för honom tillfredsställande - lugnande - sätt. Det tar sin tid och kräver sitt tålamod. Du KAN :!:
Senast redigerad av annawahlgren den tis 02 feb 2010, 13:54, redigerad totalt 1 gånger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cillis

Inlägg av Cillis »

jag ger mycket - han är snart sju. amma morgon, sedan gröt, riktig luch, amma mellis, riktig middag, amma nattslurk. och ofta lite extra fett i.

hua vad han skriker nu.
Cillis

Inlägg av Cillis »

ok, jag brukar ta till buff om vädligt svårt. jag fortsätter, men han blir såå ledsen när jag går ut. men jag kämpar. snart måste han dock upp- syrran ska hämtas på dagis.
mardröm idag. min lille prins ..
tur d u finns
Cillis

Inlägg av Cillis »

jag fick göra som jag gjort någon sådan här förskräcklig lur med nära på hysteri - jag satte honom upp i sängen å lugnade ordentligt där innan jag tog upp. och som de andra gångerna - vad jag minns - så kom en stor rap ... han har haft stora magproblem och just rapar som suttit i vägen har stört sömn på detta sätt. det är så svårt att veta, men jag vet han får ont av klämmande rapar - å då behöver han vara upprätt för att de ska lätta.
några tips vid dessa problem? självklart försöker jag få honom rapa före sömn också. ¨nu kila iväg till dagis.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Här är en tràd som kan vara till hjälp mot raparna.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa

Mot de trista dagslurarna kanske du kan buffa eller solfjädra direkt innan han blir helt ledsen, lite för länge sà här i början för att bryta mönstret och sedan backa bandet.

Du kan ocksà läsa om 8 mànadersàngesten som lurar runt hörnet.
Det finns mycket bra att läsa här
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

och i Barnaoken sà klart.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Cillis

för tidiga uppvak fortsätter i månader

Inlägg av Cillis »

Okej Anna, nu har jag verkligen testat det mesta - inte bara en morgon utan flera i rad. Jag har följt ditt råd om att "göra ingenting", men då bryter han ihop efter en stund (det gör han för övrigt ganksa snabbt nu, ibörjan kunde han ligga längre). Vi har stängt dörren för att han inte ska vakna av pappa, vi har gett ramsa och kört mozart. Vi har gett ramsa och kört hårfön. Vi har bara ramsat, vi har bara kört mozart lr fön. Men nej, det är bara ibland han somnar om. Han vaknar oftast vid halv sex - ska upp halv sju.
Vi har väckarklocka, men tycker inte att han har reagerat på den ännu (haft den en och en halv vecka).
Joel är nu sju månader och kurades strax före fem månader. från och med julafton och två veckor framåt (så länge det var helt tyst i huset på morgonen?) sov han som han skulle till halv sju. Å andra sidan var det väldigt struligt med dagsömnen.
Joel ammar på morgonen, äter gröt en timme senare, riktig mat till lunch, ammar som mellis, riktig mat till middag och ammar som kvällsslurk. Jag tycker nog inte att jag får i mer varje gång - det tar stopp (och han kräks mkt), och det går ju aldrig ens tre timmar mellan målen så oftare känns konstigt. Sptesar då och då med lite olja, ide att öka det?
Försöker få honom aktiv på dagen, men vi är mycket hemma också, och storasyster tar en del tid - men han är road av henne. Han sover ute 20 min på fm och 20 min på em, svalt och skönt i rummet etc.

Förslag på hur vi ska göra? Just nu är det ju mycket jobbigare att kämpa på morgnarna än vad det skulle ara att ta upp och gosa ... Å andra sidan tycker jag att han är trött. (han har - som syster - varit förkyld sedan strax e jul också). Kommer vi att lyckas om vi uthärdar? Ska vi långsamt öva honom på att ligga kvar utan att vi gör något, roa sig själv liksom? Dvs utan ramsa? Nu klarar han nog oftast bara ca 10 min så, men det kankse går att öka succesivt? Å andra sidan är det när han får en ramsa och - helst - hårfön som han då och då lugnar sig och somnar om. Någon gång har jag även varit in och lagt till rätta och buffat, och då kan han somna om. Ska vi prova att direkt gå in och buffa på morgon tro?

I övrigt så funkar dagssömnen hyfsat. han vakar nästan alltid till efter en timme och behöver en ramsa, men är man snabb så behövs inte mer. Ibland - på kortlurar i vagn - går det att ställa honom med ramsa, ibland får vi vagna en minut, men det känns inte som ett problem, så småningom ska ju dessa lurar bort också.

Tacksam för tips och stöd!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Cilla!

Kära du, inte ska ni ha det så här :shock: Varken du eller Joel ska börja dagen med sura miner.

För det första - jag förstår att ni ännu har tre lurar? Många barn går över till två lurar just runt 7 månader, och ett tecken på att det är dags för det brukar vara tidiga morgnar. Jag tror att det är läge för er att göra en schemaändring!

För det andra - du kan absolut gå in direkt han vaknar för tidigt på morgonen och lägga tillrätta och eventuellt markeringsbuffa. Sedan ut med ramsa och that's it. Den strategin använder jag på min minsting och det fungerar hyfsat. Ofta somnar han om.

För det tredje - om du har en morgonpiggelin kan du också överväga att skuffa natten lite, så att du nattar tidigare och tar morgon tidigare. Alternativt kortar ner natten (den bör dock vara minst 11 timmar) och låter honom sova mera på dagen.

Hoppas dessa råd kan vara till hjälp!

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Cillis

Inlägg av Cillis »

Hej och tack för svar!

Jag har funderat på att ändra schema, men det finns några problem. För det första - han är trött när han vaknar för tidigt eller missar del av sin dagsömn tycker jag. För det andra, jag måste hämta på dagis halv två, vilket gör att han måste ha sovit klart då. Om jag skulle ta bort em-luren skulle jag ju vilja att han sov lite senare på dagen. hade hoppats kunna skjuta på det tills det är lite varmare ute och då försöka lägga honom i vagnen. Sover bäst i säng så den långa luren är där nu. Är det någon idé att istället korta den långa luren som är två timmar? Lägga tidigare på kvällen hinner vi nog inte, han lägger sig redan nu kvart i sju och det känns svårt att få till det ännu tidigare, möjligtvis en kvart skulle funka. så här är schemat för sömn nu:

06.30 god morgon (han vaknar oftast strax e halv sex)
8.50-9.10 sover fm (på väg hem från dagis)
11.20-13.20 sover långlur (hämtar syrra 13.30)
15.40-16.00 sover em
18.45 god natt (somnar oftast inom fem minuter)

När man ändrar till två lurar, visst rekommenderar ni då att man tar bort em-luren? Men säkert även skjuter fram middagsluren lite också, eller?

Ska dock prova med att gå in och buffa lite och sedan inte va så aktiv. Tänkte testa i morse menmin sambo som inte visste var dit och gav några ramsor och var in sedan ... Jag känner att jag vill dra ner aktivitetetn på morgonen om det går. Ligger han där och surrar utan att bryta ihop så är det ok - men det är lite mek kvar för att få till det.

Han har fortfarande magproblem, det kräks och bajs kommer ibland under långlur, ibland på morgonen - och då går det inte att få honom att somna om. Hoppas det snart släpper!

Cilla
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej!

Ja, ofta brukar man göra så att man skjuter fram de två återstående daglurarna lite grann då den tredje faller bort.

Men hur är det, kan du inte ge 45 min på fm och sedan lägga för långlur först efter dagishämtningen? Det går ju till och med att ha 1½ på fm och sedan 1½ på em också.
Cillis

schema som passar vår vardag

Inlägg av Cillis »

Hej igen,

för oss känns det väldigt opraktiskt att ändra schemat så radikalt som det skulle bli att ha en fm-lur och en em-lur. Vår tanke har hela tiden varit att ha kvar middagsluren så att den finns där när han börjar dagis om ett år. Dessutom är det väldigt bra för mig att få en eller ett par timmar till jobb de dagar syrran är på dagis när han sover.
Har läst på lite mer i sova hela natten-boken och där är de flesta schman så som vårt.
Kan det inte funka lika bra att korta middagsluren lite? Om han ändå inte sover på morgonen och blir för trött är det ju i så fall ingen stor skada skedd. Bara lägga tillbaka 2-timmars på dagen i så fall. Jag tycker att han är trött de dagar han är vaken en timme för tidigt, det är han ... Sedan blir det då och då - nu två dagar i sträck - problem vid middagsluren och han sover mindre. Oftast pga rapar som sitter ivägen.
Provade igår att gå in ganska direkt på morgonen och buffa, men han somnade inte till det och när det blev väl jobbigt för honom satte jag på hårfönen åt honom. DÅ somnade han. Den verkar vara det enda som funkar ibland iaf på morgone. I morse var han så pass sömndrucken att jag bara ramsade, men det gjorde ingen skillnad. Dock var han lite mindre drastisk efteråt och låg nog 20 min innan han tyckte det var väldigt jobbigt. Då blev det fön igen.
Nä, nu lämnar jag småbarnsömnen därhän och ägnar mig åt melodifestival någon timme. Glad helg.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen! :D

Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang kring att ni inte kan ändra schemat. Har ni tänkt hoppa över två-lurarsschema helt och hållet? Det är givetvis upp till er att få ihop rutiner som fungerar, men som det är nu fungerar det ju inte helt som det ska och jag står fast vid att jag tror det är dags att gå över till två lurar. Barn växer, och man kan inte ha kläder storlek 62 hur länge som helst fastän de är väldigt fina och gulliga... :wink:
Cillis

Inlägg av Cillis »

Nej då, självklart har vi tänkt dra ner till två lurar om någon månad - fast då helt enkelt ta bort den som är på sen em och ha de andra två kvar. På så sätt slipper vi laborera med middagsluren - som ändå ska vara ungefär där den är nu. Det är därför jag undrar om det inte kan funka med att i stället korta den nu, så att den börjar vid tolv och slutar vid halv två. Han lägger sig ju rätt tidigt sedan, kvart i sju.

Enligt Anna ska man ju sätta schmat så att det passar en själv så långt det går. Och att lägga tidgiare blir svårt att hinna, och att ta upp tidigare är lite dumt för att vi då stör storasyster som vi försöker lära sova lite längre (har alltid haft sovproblem). Jag förstod det som om det var antal timmar som var viktigast, inte just när - men du menar att det är enklare med två lurar iaf? Känns bara så sent att lägga honom först vid 14 när vi kommer hem från dagis. Hm, vad svårt!

Joel har också lite knepig mage, och då och då häner det att han bajsar en halvtimme innan han ska upp; morgon eller långlur. Då är det liksom svårt att byta och få honom att somna om.

Nu måste jag nog göra morgon lite för tidigt igen (snart inom kvarten!) för han har beklagat sig rätt länge lilleman tvyärr. Tack för svar!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Självklart ska schemat passa hela familjen, men dit hör också barnet så man kan inte bara se till sig själv :wink:

Det verkar som du ändå själv har en ganska klar bild av hur ni vill ha det. Som sagt, jag hade lagt om till två lurar redan nu och skuffat lite på lurarna. Men det där vet du bäst hur det passar!
Cillis

morgonstund helt untan guld

Inlägg av Cillis »

Hej igen,

vi har provat att dra ner till två lurar (han var ändå svårsövd på em), men ännu inget resultat på morgonen. Däremot var det riktigt jobbigt, hemskt, i morse. ibland får vi honom att somna om (igår efter en timme), ibland inte. I dag fick han en ramsa av min sambo och så satte han på hårfönen (som han brukar gilla) halv sex - en timme innan god morgon alltså. Han var tyst en kvart, tills sambon drog ner fönen. Sedan har det bara eskalerat, trots ramsa och fön igen. Till slut var han så där riktigt ledsen som man INTE vill att han ska bli. Jag fick gå in en kvart för tidigt och lugna på plats, fanns inte utrymme att vänta in någon lugn stund för att gå in på den liksom. När det blir så här ledset, ja då saknar jag praktisk färdighet att klara av situationen känner jag. Det är det här som är jobbigt med kuren. Jag har läst, jobbat på attityd etc och tycker att jag har det faktiskt, men när han blir så här ledsen - vad sjutton gör man då?? Om han ligger ochpladdrar etc en timme, de kan jag ta och försöka åtgärda, men inte detta.

Undrar också en sak till, hur "illa" är det att gå in i rummet när han vaknar till t ex sent på kvällen? Han kräks mycket och dreglar massor, ibland vill vi flytta på homom till ett ställe i sängen som inte är blött t ex.

dags att amma. god morgon.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"