Antal sovpass per dag?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
heltor

Antal sovpass per dag?

Inlägg av heltor »

Hej,
var hittar man uppgifter om hur många sovpass om dagen som är lämpligt i olika åldrar? Förstår att många ändrar från tre till två sovpass per dag runt åtta månader, så det börjar väl bli dax, även om Liv verkar trivas bra med sitt schema i dagsläget. Har hittat några exempel på 8-månaders-scheman men skulle gärna se fler.
Tack på förhand!
Helena
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Jag väntar också på svar på denna fråga, har samma fundering kring min åtta-månaders-tös!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
heltor

Inlägg av heltor »

Vore verkligen toppen om någon ville ta sig lite tid med detta!! Har fortfarande inte kommit en sportmössa närmare ett nytt schema....
Bör man ha kvar ett längre och ett kortare pass eller funkar det med 1,5+1,5 kanske? Hur länge kan dom förväntas vara vakna i stöten i 8-månadersåldern? Och så vidare...Vill helst inte utsätta Liv för barnförsök när det finns så mycket värdefull kunskap här på forumet....
Helena
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Sonens schema 8 mån:
07.30 godmorgon
10.30 sova 90 min
15.30 sova 45 min
19.30 sova natt.

E.m-luren blev senare till 20 min, för att sedan försvinna helt. Flyttade då fram f.m-luren:
11.00 sova 90 min
16.00 sova 20 min.

Lycka till!

heltor

Inlägg av heltor »

Tack massor för hjälpen, låter som om vi ganska direkt skulle kunna överföra det på Liv. Men vakenpassen blir så lååånga! Liv är nu precis lagom trött när vi lägger henne och somnar själv i vagnen om vi är ute. Vårt sista pass är 3 timmar, men då somnar hon som en stock sedan. Fick du "öva upp" sonen eller började han spontant att vilja vara vaken längre?
Helena
father of sons

Hej, igen!
Minns att vi också hade funderingar kring hur sonen skulle orka vara vaken längre. Det är den totala sömntiden som räknas, får barnet "rätt" antal sovtimmar så orkar de. :wink:

Sen går det att ta till marginalkvarten om det verkligen inte går att hålla henne vaken.

Läsa/lugn stund på "gamla" sovtiden?

Det kommer gå bra, ge det minst en vecka att sätta sig! :thumbsup:

/ Mamman till sonen :D
heltor

Inlägg av heltor »

Drar mig för att överge mitt "perfekta" schema, men det är bara att ta sig i kragen. Läs- och mysstund var en bra idé. Tack igen för hjälpen!
Helena
father of sons

Hej!

Måste du överge ditt perfekta schema?
Fortsätt med tre lurar om det passar!
Varför ändra på något som funkar?
Schemat ska passa er familj.

heltor

Inlägg av heltor »

Hej igen,
vill bara rapportera att det hitills går jättebra med nya schemat. "Råkade" införa det i förra veckan då vi hamnade i en situation då Liv inte hade möjlighet att sova på vanlig tid. Det är såklart inte så det ska gå till, men som säker sovare sedan många månader överlever Liv en stökig eftermiddag om det krävs.

Hur som helst så klarade hon av att vara uppe fint och då körde jag på.
Som bonus klarade vi övergången till vintertid helt smärtfritt och har dessutom hitills (ta i trä) sluppit de tidiga-morgon-ramsor som varit ganska vanligt förekommande.

Där ser man, de små barnen klarar mer än man tror!
Helena
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Det låter ju strålande och uttrycket "säker sovare" det gillar jag skarpt, man kanske borde trycka upp klistermärken och sätta på barnvagnen! Ha det gott!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"