Elliot vägrar använda gaffel och/eller sked när han äter.
Det är bara fingrarna som duger...
Det är mycket lek med maten, tex bygga hus, leka bil med korven etc...
Vad ska vi göra för att han ska använda besticken?!
Snart 3år och vägrar äta med bestick!
Snart 3år och vägrar äta med bestick!
Hej
För min del har jag aldrig brytt mig om hur maten kommer till munnen, huvudsaken att den kommer dit.
Jag lägger fram både kniv, gaffel och sked så får hon välja själv.
Att äta med bestick lär de sig tids nog när de ser hur andra gör.
När min dotter har lekt med maten har hon inte varit riktigt hungrig.
Kan så vara fallet kanske? I annat fall brukar det rekommenderas här att ställa en äggklocka på ca 30 minuter och när den ringer så dukar man helt enkelt undan maten och tackar för maten.
För min del har jag aldrig brytt mig om hur maten kommer till munnen, huvudsaken att den kommer dit.
Jag lägger fram både kniv, gaffel och sked så får hon välja själv.
Att äta med bestick lär de sig tids nog när de ser hur andra gör.
När min dotter har lekt med maten har hon inte varit riktigt hungrig.
Kan så vara fallet kanske? I annat fall brukar det rekommenderas här att ställa en äggklocka på ca 30 minuter och när den ringer så dukar man helt enkelt undan maten och tackar för maten.
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Har fått för mig att barnen ska "äta fint"... Alla (mor- och farföräldrarna) säger ju det jämt, och när de säger det får Elliot knappt i sig någon mat alls eftersom han alltid äter med händerna...
Borde vi alltså inte bry oss så mycket om det där med att han äter med händerna?
Borde vi alltså inte bry oss så mycket om det där med att han äter med händerna?
-
chokladkaninen
Hos mig har mormor och morfar ibland också åsikter om hur 3-åringen äter - jag har sagt åt dem på skarpen att "Anna Wahlgren säger att det inte är nån idé att bry sig om bordsskick före 5 år" (jag tror att det är 5 år, kolla BB!
) och så räknar jag kallt med att om man inte bryr sig om hur hon äter så kommer hon att ha lärt sig hyggligt bordsskick av sig själv tills dess, förutsatt att vi själv äter någorlunda snyggt så att hon har nån att ta efter. 
Och så kan man ju slipa på finesserna senare, om man nu är intresserad av sånt. 8)
Och så kan man ju slipa på finesserna senare, om man nu är intresserad av sånt. 8)
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och