Mikas röda tråd.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack vänner :)

Ståcirkusen är helt överstökad, nu går det att lägga Mika och så ramsar man ut medans hon ställer sig upp, kastar sig ner, kryper runt i sängen, för att till slut hitta ett lämpligt ställe att sova på. Sen kan man smyga in och lägga på täcket när hon sovit 10 min eller ännu längre, hon är ju inte den lättväckta typen precis. :wink:

Det är roligt att ställa sig upp tycker Mika, hela världsbilden förändras och det är naturligtvis spännande.

Åttamånaders ångesten är här! Jojomen, det har smygit sig på och idag var en dag där det var gnälligt, ville vara nära och inte krypa runt i huset på egen hand, titta lite snett på andra och föredra mamma eller pappa. Det är häftigt, så omtumlande det måste vara för Mika. Sömnen är det inga som helst problem med, hon sover som en liten gris precis som vanligt. Och det tarvas nog en god sömn om man ska ha ångest när man är vaken. :wink:

Kanske, kanske är det någon tand på väg också, det börjar bli hög tid för det tycker jag.

Emil och Mika har blivit jättekompisar nu när hon är rörligare och kommunicerar mer. Emil gör en massa roliga ljud och Mika härmar, de kan hålla på ganska länge och det verkar som om bägge två har lika kul. Visst har Emil haft god koll på Mika ända från början men då har det mest handlat om att vi skulle se till att hon har det bra, nu kan de ha skoj tillsammans. Sigge har ju tagit till sig Mika från första stund, han har verkligen sett till att alla hennes behov tillgodosetts, det har bytts blöjor, matats och duttats på alla sätt och vis. Det måste vara en drömsits att vara lillasyster till två underbara storebröder. :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
nimi

Inlägg av nimi »

Verkligen inspirerande läsning. Har börjat följa din tråd då min dotter är ca en månad yngre! :D
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad roligt att tråden kan inspirera. Min tanke är att ha den dels som en liten dagbok för mig själv, det är roligt att skriva ut den sen och spara för framtiden och dels som en inspirationskälla. Några superbra lösningar brukar jag aldrig kunna presentera då de flesta beslut, för min del, grundar sig i en enorm lathet. Men det funkar ju det med. :wink:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
nimi

Inlägg av nimi »

Lathet verkar leda till cool-lugn mamma i alla fall :wink: :)
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

SusanD skrev: Emil och Mika har blivit jättekompisar nu när hon är rörligare och kommunicerar mer. Emil gör en massa roliga ljud och Mika härmar, de kan hålla på ganska länge och det verkar som om bägge två har lika kul. Visst har Emil haft god koll på Mika ända från början men då har det mest handlat om att vi skulle se till att hon har det bra, nu kan de ha skoj tillsammans. Sigge har ju tagit till sig Mika från första stund, han har verkligen sett till att alla hennes behov tillgodosetts, det har bytts blöjor, matats och duttats på alla sätt och vis. Det måste vara en drömsits att vara lillasyster till två underbara storebröder. :heart:

Kram Susan
Tänk, jag glömmer hela tiden av hur gammal Mika är! Redan så stor, var tog tiden vägen liksom?
Sen blir jag alldeles varm och rörd när jag läser om deras samspel. Idag har Klimp och Smulan haft en hel drös med såna där moments, jag finner mig själv sittandes på soffan, bara tittandes utan att behöva lägga mig i deras grej.

Var tog tiden vägen? Vad skall vi göra sen när de klarar sig själva?

Kram på er guldklimpar!
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Att läsa i Susans Röda trådar är alltid lika rörande, roande och till eftertänksamhet ledande.
Kul att Mikas tråd har rullat på lite extra fort här på sistone :thumbsup:
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja vad gör man när de små blir stora, hm, det finns ju flera lösningar. Får nog fundera vidare ett tag.... :wink:

Wifsta - härliga vän så roliga nyheter att det är tillökning av familjen. Men när ska vi träffas då? Vi får kanske passera med husvagnen i sommar.

Här har det kommit en förkylning på besök. Emil är hostig och Mika snorar men är glad ändå. Inatt hörde jag henne flera gånger när hon snarkade, vaknade till gnällde lite, kravlade runt och somnade om. Helt lätt är det ju inte att sova när man är snorig och halsen kanske värker. Men en sak är säker och det är att sömnen behövs, annars blir man ju inte frisk. Några speciella insatser vid förkylningar gör vi faktiskt inte, om det inte är jättekris förstås. Det går inte att sätta något under fötterna på sängen för att höja huvudändan för Mika sover ju lite kors och tvärs och byter gärna plats under natten. Så den insatsen skulle vara helt bortkastad eller till och med förvärra problemet när hon hamnar i fotänden med huvudet lägre än kroppen.
Eftersom hon ligger på mage behöver vi inte krångla med näsan som snällt snorar av sig själv på lakanet, när Mika tycker att det blir för snorigt på något ställe kravlar hon iväg till en ny plats i sängen där det är rent och torrt. Sover gott gör hon alltså trots förkylningen även om det blir några små uppvak då och då. Att somna kan vara lite jobbigare men under sådana här omständigheter bjuder jag på ett par buff och några lite mer rejäla övertygande ramsor så somnar hon sött.

Någon simmis blev det alltså inte idag för Emil och Mika. Sigge däremot mår bra och har fått åka iväg och simma. Han behöver bli av med lite energi så han tog med sig Pappan och for iväg. :wink:

Nästa vecka börjar jag jobba, på torsdagen närmare bestämt. Blä, jag ser verkligen inte fram emot det men jag antar att jag kommer överleva. Jag kommer sakna barnen så jag nästan dör, hur ska jag klara mig utan att pussa på Mikas gulliga kinder flera gånger under dagen, hur ska jag klara mig utan att få diskutera svåra frågor med Emil och hur ska jag klara mig utan att gulla med Sigge. Tänk så många timmar jag kommer slösa bort på att vara på jobbet! Hemska tanke. Som tur är trivs jag med själva jobbet och mina arbetskamrater är guld värda men ändå är det ju inte lika bra som att vara hemma med barnen.

Så, nu har jag gnällt färdigt. Det är bara att gilla läget, överleva och komma ut på andra sidan med livet i behåll.

Nu ska Emil och jag sortera strumpor medans Mika sover en liten stund till.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

SusanD skrev: Wifsta - härliga vän så roliga nyheter att det är tillökning av familjen. Men när ska vi träffas då? Vi får kanske passera med husvagnen i sommar.
Det går alldeles utmärkt! Som du vet har vi gott om plats på gården, så det är bara att komma och parkera :D
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Då har jag börjat jobba igen, förhoppningsvis blir det bara en kortare tid men hualigen så många timmar jag missar med barnen. :shock: Som det är just nu känns det som om jag bara pussar dem snabbt på morgonen och så får jag tokgosa en kort stund på kvällen. Det är bara Mika som uppskattar tokgos, hon älskar när man pussar vilt på hela henne. :wink: Grabbarna pustar bara och säger att nu har mamma blivit pusstokig igen.
8)

Första tanden kom i lördags, den andra är på väg och kommer nog poppa upp vilken dag som helst. Emil vågar absolut inte känna på Mikas tand, tänk om hon bits! :shock: Sigge däremot stoppar vilt in fingret i Mikas mun samtidigt som han skriker AJ, AJ, AJ. Han har humor den killen. :)

Mika är ett under på alla sätt och vis, hon är världens gulligaste lillasyster, sover som en gud och älskar att leka med sina bröder. Bättre lillasyster kunde de inte få och hon har världens bästa storebröder så hon kan verkligen inte klaga. Den som vaknar sist på morgonen är Mika, hon vill sova så länge hon får. Trött är hon på kvällen så hon och Sigge somnar gärna en liten stund före läggdags om de får. Sova är skönt kan man sammanfatta det hela.

Nu ska jag pussa lite på de sovande små barnen, de protesterar ju inte så vilt då. :heart: Sen ska jag också sova så jag orkar masa mig iväg på jobb i morgon igen.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
nimi

Inlägg av nimi »

Kul med en uppdatering. Du skriver så härligt postivt :D
Ståcirkusen är helt överstökad
läser jag igen och låter mig påminnas om att den dagen kommer hos oss också snart :wink:

Kram nimi
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nu har jag jobbat i snart en hel månad och det går ju bra även om jag saknar småttingarna mest hela dagen. Som tur är kan jag gå in på Pappans blogg och bli uppdaterad om senaste nytt hemifrån, ett bra sätt för att hålla saknaden i schack.

Här hemma rullar det på som vanligt. Mika har verkligen glimten i ögat och har nu två mål här i livet som är lite viktigare än allt annat. Hundarnas vattenskål är det ena målet, hon är snabb som en iller på att krypa dit och plaska. Precis som sina bröder. Än så länge har hon inte druckit ur skålen vilket både Emil och Sigge gjorde när de var små. :-& Det andra målet är tv:n som hon kan stänga av, vilket leder till väldigt mycket aktivitet när Emil blir upprörd och pratar strängt till henne och Pappan eller jag sorterar bort henne och knäpper på tv:n igen. Hon är lite påhittig våran lillasyster. :wink:

Sover gör hon fortfarande som en liten prinsessa, hon gillar att gå och lägga sig på kvällen och drar sig gärna en stund på morgonkvisten. Vi har faktiskt aldrig haft något vargtimmetrassel med något av våra barn, antar att de helt enkelt har varit för slutkörda för att orka trassla. Det gäller att motionera både hjärna och kropp ordentligt under dagen för att sömnen ska sitta som en smäck.

Denna vecka är det sportlov hos oss så det är inget simmis på söndag. Trist tycker Mika som verkligen älskar att simma. Hon dyker som en liten säl och gillar skarpt att simma på rygg, då plaskar hon riktigt ordentligt med benen.

Kommande vecka är det dags för den otroligt försenade 8-mån besiktningen på BVC. Jag lyckades glömma informera Pappan om den tiden vi hade på BVC så de ringde och så blev det en ny först nu. Mika är ju 9 månader nu men det spelar ju ingen större roll i det stora hela. Ska bli spännande att få se hur mycket hon väger och hur lång hon blivit. Jag tycker hon är lång och smal, en riktig speta. Inte klen på något vis utan som en lång spenslig muskulös dansös. :) Stark är hon, står och tar små söta steg medans hon håller i sig i möblerna. Numera sitter hon också. Tidigare har hon ju bara krypit runt i raketfart men nu har hon lugnat sig något så hon har tid att sitta en stund och pyssla med något intressant. Små barn blir så stora när de sitter som folk, hon ser ut som en riktig liten tjej och inte någon bebis längre.

Nu ska jag ge mig in i bridge-träsket en stund innan det är dags för Curlingfinal, om jag nu orkar hålla mig vaken tills dess.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Haha..underbart :-)

Cera fick också en väldigt försenad sexmånaderskontroll nu när vi kom hem från USA, då var hon ju drygt åtta månader men vad gör det. Här rör det sig också om en liten smalis, knappt 8 kg. Men vad gör det när man lärt sig krypa med fart, äntligen kan man busa med brorsan ordentligt! Hon var dock inte glad de första dagarna hemma, istället för mjuk skön och varm heltäckningsmatta var minsann alla golv i hårt trä! Det går ju inte att krypa på tyckte Cera, knappt ens att sitta på!

Måste erkänna att jag också är inne en del och läser om alla upptåg på bloggen, det är så himla roligt. Hoppas ni har tid att komma förbi oss när ni är i Stockholm framöver!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nu är den mycket försenade åttamånaderskontrollen passerad, själv fick jag bara andrahands info då jag jobbar heltid. Mika hade skött sig som den prinsessa hon är och vår bvc-sköterska verkade vara nöjd med det. Vid 9,5 mån ålder var Mika 70,5 cm lång, vägde 7960 gr och huvudomf var 44.7 cm. Ingen tjockis precis men smal, muskulös och stark. Bvc-sköterskan hade informerat om att Mika låg lite under någon kurva men i samma andetag sagt att Mamman inte brukar bry sig om sånt. :wink: Så sant så, jag är mer intressad av lilla barnet faktiskt, om hur hon sover, äter, roar sig under dagarna och om hon är glad.

Sovs gör det hela nätterna och det enda problemet är väl att Mika, liksom Sigge gjorde när han var liten, snor runt i sängen och någon gång då och då tappar sitt täcke. Men lägger man på täcket när man själv går till sängs så behöver man aldrig gå upp på natten för att lägga på det igen. Dagslurarna går också bra, hon sover som en välmotionerad bebis ska göra helt enkelt. Dagarna är ju fullspäckade med aktivitet och då mest i form av lek med sina bröder, upptäcksfärder i huset och ute i snön, gymnastiska övningar och liknande. Mika tar sig verkligen fram överallt och idag var det premiär för att kunna klättra upp i Emils säng för första gången. Vilken lycka! :) Sigge och jag applåderade och Mika bara log där hon satt så kungligt högt upp på sängen. Skulle man anordna lopp för krypande småttisar så skulle jag absolut sätta mina pengar på Mika. Hon är ursnabb och dessutom låter hon inget stoppa henne. Kommer det en hund i vägen fäller hon ner huvudet och ökar farten, flyttas sig inte hunden då viftar hon vilt med en framtass. Förlåt, en hand menar jag.

Nuförtiden trängs alla våra barn i duschkabinen om kvällarna. Ett badkar är en önskedröm, men tyvärr får det inte plats något sådant i vårt ytte-pytte badrum. En kväll när barnen kvällsduschade nöp Emil Mika så där rart i kinden och så sa han: vilken söt liten bebis vi har mamma. Sen pussade han henne på huvudet. :heart: Det är kärlek.

Sigge och Emil leker gärna med Mika, hon får liksom hänga med så länge hon vill och på sina villkor. Men ibland styr grabbarna upp det hela lite och då får hon noggranna och väldigt fysiska instruktioner om hur och var hon ska vara. De släpar helt enkelt omkring på henne lite och placerar henne på något lämpligt ställe. Inte för att hon stannar där så länge precis. :wink: Är tunneln med i leken trycker de vänligt men mycket bestämt in henne där och säger: TUNNEL! varpå hon snällt kryper igenom samtidigt som hon skrattar så det killar i magen. Men ibland vill hon inte vara med och då kryper hon iväg och pysslar med något eget. Hon kan hållas hur länge som helst och pyssla för sig själv, sen byter hon plats och gör något annat för att sen krypa till någon av oss och prata en stund. Sen kryper hon iväg igen och hittar något annat intressant att studera.

Emil och Sigge har verkligen varit, och är otroligt glada och goa men jag undrar om inte Mika är ännu gladare. Det är så otroligt sällan hon är ledsen över något, det känns som om hon skrattar mest hela tiden och det är smittsamt kan jag lova.

Jag jobbar ju heltid och jag riktigt lider av att inte få vara med barnen hela dagarna. Men på barnen går det verkligen ingen nöd, de har det toppen med Pappan på alla sätt och vis. Det är det som gör att jag överlever. Hade de varit på dagis och några andra, som inte skulle haft tid att njuta av dem och dela livets häftiga händelser med dem, hade haft hand om dem hela dagarna hade mitt hjärta gått sönder. Emil går på kyrkis två halvdagar i veckan, övrig tid hålls han med oss och det är nog helt förträffligt. Han har jämnåriga kompisar som han/vi träffar då och då så han får leka på egen hand också. Känns som ett toppenupplägg och vi får verkligen njuta av våra barn som även verkar njuta av oss och livet i det stora hela.

I morgon är jag ledig från jobbet och ska få följa med barnen till kyrkis. Ska bli riktigt roligt, så nu måste jag sätta lite fart och packa inför morgondagen.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Maiyah - vad roligt att ni är tillbaka i huvudstaden även om golven är hårda :wink: Vi kommer upp till sommaren om inte förr och det vore verkligen jättekul att träffas.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vilken dag! Vilken energikick! Vilken lycka! :D

Pappan for hemifrån ruskigt tidigt på morgonen och jag fick husera själv hemma med barnen. Det är så härligt på alla sätt och vis. Morgonvällingen intogs i soffan framför tv:n. När vällingen var urdrucken satt vi fart med frukosten för vi skulle ju iväg till kyrkis och då gäller det att det går undan lite på morgonen. Påklädning, tandborstning, mer påklädning och sen inpackning i bilen.

Idag kom Bokbussen till kyrkis så "bokbusstanten" läste en bok för kyrkisbarnen medans vi andra rullade ljus och lekte. Sigge var så snäll för han rullade ett ljus till Mika och skrev hennes namn på en lapp som han tejpade fast på ljuset. Han är en liten ängel då och då. :wink: När kyrkisbarnen var klara med sin bokstund gick vi ut till bokbussen och lånade en massa böcker. Emil hittade en tjock bok om akvariefiskar så den kommer han nog sitta begravd i flera dagar misstänker jag. Mika skippade bokbussen och hängde med en av kyrkisledarna och fixade fika. Lika glad som alltid fastän hon hoppar över sin fm-lur, av praktiska skäl. 8)

Sen fikade vi allihopa och Mika intog sin lunch. Emil och Sigge tog plats i andra ändan av det långa bordet och de verkade ha riktigt trevligt på sin kant. Åt smörgås, drack saft och konverserade sina bordsgrannar. :heart: Jag satt bara och njöt. Sångstund följde sedan och det är ju väldans viktigt att även Mika är med tycker storebröderna. Hon uppförde sig galant till en början då hon trummade på trumman när vi sjöng för henne, sen spårade det ur lite då hon blev bajsnödig. Utan att skämmas det minst ställde hon sig upp och lutade huvudet mot mig och sen tog hon i så hon blev alldeles röd i ansiktet och stönade som bara den. :) Alla barnen hade väldans roligt åt henne, det blev lite fnissigt för bajs är ju ganska skoj. Mika brydde sig dock inte om uppmärksamheten utan bajsade klart och sen fick vi ju gå och byta på henne för lukten var ju inte så angenäm. Sigge visade Mika var toaletten var och sen assisterade han oss, tog fram en blöja, blötte servetter och höll sedan för näsan och konstaterade att det luktade blä.

På väg hem från kyrkis somnade Mika i bilen, en timme för tidigt enligt schemat men det är helt ok eftersom hon inte fått någon morgonlur. Killarna och jag snabbrastade jyckarna medans Mika sov i bilen, sen hjälptes vi åt att bära in henne och bädda ner henne i sängen.

Grabbarna och jag åt lunch innan vi slog oss ner i soffan och lästa alla böckerna från bokbussen. Emil passade på att spela ett racingspel på min dator medans Sigge tittade på Lilla röda traktorn på tv.

Mika sov i 2,5 tim och fick mellisgröt när hon vaknade. Hon åt två portioner vilket känns som ganska mycket när man inte gillar gröt. 8) Solen sken så vi klädde oss och gick ut för att hämta soptunnorna som stod vid vägen. När vi kom dit bestämde vi oss för att gå en långpromenad upp till x-tra morfar och mormor. Det tog nästan en timme att gå dit och Emil måste ha gått flera kilometer för han "genade" fram och tillbaka genom skogen och genom fårhagen där han även passade på att åka på baken nedför backarna några gånger. Den killen kan verkligen vara ute och ta tillvara på allt som finns där. :) Sigge föredrog att dra Mikas vagn, hon bara satt där som en proppmätt prinsessa och njöt av solen. När vi kom fram var det bara x-tra morfar hemma fast det visste vi redan för mormor träffade vi på väg dit när hon kom i bilen.

Vädret var så otroligt härligt så vi hade nog kunnat vara ute hur länge som helst men det ska ju ätas middag också så efter en stund fick vi bege oss hemåt vilket tog lika långt tid det. När vi kom hem hade Pappan återvänt från sin resa så det blev en härlig återförening.

Kvällen avslutade jag i bridge-träsket på nybörjarkursen jag går. Det är så otroligt roligt att spela bridge så jag är glad att vi började spela nu och inte väntade tills vi är pensionärer. :wink:

När jag kom hem sov naturligtvis småttingarna i sina sänger, hundarna i soffan, katten i tvättkorgen och Pappan i..... Nej jag skojade bara, ha var minsann vaken. Nu ska jag sova för i morgon ska jag tillbaka till verkligheten vilket innebär jobb för min del.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"