5 mån kurbarn dygn 8. Några frågor...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
eken-steken

5 mån kurbarn dygn 8. Några frågor...

Inlägg av eken-steken »

Trots idogt läsande så upptäckte jag att vi har klantat oss med dagtidslurarna. Vi har nämligen fortsatt med vagnandet trots att hon är lugn i vagnen. Vi vagnar tills hon nästan sover då slutar vi.

Hon ligger på rygg i sin vagn och när jag har lyft ut henne i mjukliften så är hon lugn från början. Är då meningen att jag bara ska dra ramsan och gå därifrån?

Dessutom, när hon vaknar på dagslurarna och man ska söva om, ska det funka med bara ramsa då, eller ska man vagna lite först och sen ramsa?

Nu har vi ett schema som är 15 tim 15 min. Men jag misstänker att den extra kvarten borde tas bort, för hon vaknar och är svår att söva om på samtliga dagtidslurar. Detta är en nyhet sedan vi införde kuren. Ska vi trots detta vänta till efter 11:e dygnet, eller kan jag redan nu skära ner på kvällsluren och förlänga natten något och på så sätt minska dygnssovandet till 15 timmar blankt?

Schemat nu:
natt: 19:30-06:30
fm: 08:20-09:50
middag: 12:15-14:15
kväll: 16:15-17:00

Till slut vill jag bara säga att nätterna och läggnigarna går ju väldigt bra! :D
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och grattis till en fint genomförd kur :D !
Hon ligger på rygg i sin vagn och när jag har lyft ut henne i mjukliften så är hon lugn från början. Är då meningen att jag bara ska dra ramsan och gå därifrån?
Ja :D ! Skärma av med en mörk filt som släpper igenom luft så synintrycken blir färre.
Dessutom, när hon vaknar på dagslurarna och man ska söva om, ska det funka med bara ramsa då, eller ska man vagna lite först och sen ramsa?
Om ni har satt ramsan även på dagen, om den har fått den lugnande verkan som den är tänkt att ha, så ja då ska det funka med bara ramsa. Vagningen blir då KRIStilldelning. Men ni måste känna om ni lyckats förmedla ramsan, vilket kanske är tveksamt om ni vagnat till sömn. Så vagna lugn och jobba med ramsan. Backa sedan precis som ni gjort på natten.

Jag hade tagit bort den extra kvarten. Ni kan ju lätt minska en lur till en 20-minutare utan att göra så stor åverkan på schemat.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
eken-steken

Inlägg av eken-steken »

...ok, då kapar jag nog en kvart nu på direkten. Snart har hon sovit 20 minuter!

Jag har radikalt dragit ner på vagnandet och det verkar funka bra faktiskt! Tack för hjälpen så här långt...
eken-steken

Inlägg av eken-steken »

Nu har det gått över två veckor sedan kurstart och en sak undrar jag fortfarande över och jag finner inte klarhet i SHN-boken.

Lilltjejens lunchlur ska ligga mellan 12:15 och 14:15. Men hon vaknar ofta 1-2 gånger mitt i och sedan brukar hon vakna kl. 14:00.

Hur ska vi agera när hon vaknar en kvart innan utsatt tid? Ska man räkna som att det är inom felmarginalen och helt enkelt ta upp henne, eller ska man få henne att somna om och ta upp henne efter typ 20 minuter inom kvartsmarginalen?

Som det är nu tar vi upp henne om hon vaknar kl. 14, men jag är osäker, gör jag rätt?
eken-steken

Inlägg av eken-steken »

...och om jag tar upp henne redan vid 14, ska jag kompensera det på kvällsluren, eller bara låta schemat vara som det är?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Verkar funka bra för er! Nu när kur och uppföljningsvecka är avklarade kan du använda dig av marginalkvarten så jag hade plockat upp kl 14 och räknat den luren som färdigsovd. Inte kompenserat någon annanstans om hon inte är trött.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"