frågor om 6-åring, tidiga morgnar och väckarklocka

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
bejbe

frågor om 6-åring, tidiga morgnar och väckarklocka

Inlägg av bejbe »

Min äldre älskling David gillar vakna tidigt, oftast mellan 5.30 och 6.15. Han bygger lego eller läser och ritar i sängen eftersom han får inte gå upp så tidigt (har jag sagt till honom). Men jag vill att han sover! Vi nattar honom mellan 19.00 och 19.30 så att han i bästa fall för 13 timmar sömn, men oftast bara 10. Ibland händer det att han går till säng senare så som under jullovet, efter fester osv. Då vaknar han lika tidigt, även tidigare känns det.

Han läst någostans att man kan sitta framför dörren och läsa en bok t.ex., så att barnet inte får gå upp, men hittar inte var jag läst detta. Så jag behöver lite tips hur jag kan göra för att få David att sova längre (6.30 är det morgon hos oss för att han ska hinna med frukosten innan skolan).

Vill också köpa en barnväckarklocka för att David ska veta när det är morgonen, men har ingen aning var någonstans finns sådana att köpa - uraffärer eller leksaksaffärer eller? Jag har en vanlig väckarklocka men den ljuder hemskt, en sådant histeriskt PI-PI-PI-PI usch :x

Går det i överhuvudtaget att kura en 6-åringens tidiga morgnar? Nästan 7-åring egentligen, fyller år i april?

Tacksam för svaren :)
:heart: Storebror april 2003 :heart:
:heart: Lillebror december 2008 :heart: kurad oktober 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej bejbe :!:

Jag ber om ursäkt att du fått vänta på svar :oops: :(

En förutsättning för att kunna sova är att det är mörkt och svalt, så se över mörkläggningen och ha det svalt i Davids rum. Att införskaffa en väckarklocka låter som en toppenidé, varför inte ge er ut på en lite shoppingrunda tillsammans och låta David själv få bestämma vilken klocka han vill ha :D :!: :?:

En så stor kille går det att prata med och förbereda: "nu ska du ligga i sängen och inte kliva upp förrän klockan ringer, och då får du stänga av den här - tänk vad BRA att du är så stor så du kan fixa det själv :D :!: ".

Tänk också "ge förutsättningarna för sömnen och överlåta resten åt honom", jag är säker på att han inom kort kommer att sova till klockan ringer om ni är konsekventa och han vet att det är den som berättar när det är dags att vakna :!:

Här är texten jag tror du ville läsa men det är mer vid läggning man använder sig av sitta-på-stolen-och-läsa, tidiga morgnar sover vi som grisar :wink: :

Folk i tre-fyra-fem-sexårsåldern ska överhuvudtaget inte tillåtas gå ur sängen!
Gärna ligga i mörkret och ha tråkigt, men inte gå ur den. Sätt dig på en stol i dörröppningen, så att barnet ser dig, och läs en tidning eller en bok eller sticka eller skriv eller gör vad som helst som inte har med barnet att göra. Din verksamhet ska tyckas kräva din totala uppmärksamhet. Titta inte inåt barnet och säg ingenting. Vid minsta rörelse i lilla sänghalmen sätter du stopp med en barsk, punktsättande ramsa. Hinner barnet upp, hinner det i alla fall inte ut! Hugg den lilla optimisten direkt, led snabbt tillbaka till sängen, tryck till utan ord och gå ut med ramsan. Upprepa lugnt.

Kram och lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
bejbe

Inlägg av bejbe »

Hej och tack för svaret Mia :)

Vi har varit och handlat :D . Hittade inte någon bra barnväckarklocka så David valde en sådan gammaldags klocka som man måste sätta igång varje kväll :roll: Handlade också mörka rullgardiner 8) . Så vi pratade om det när morgon börjar och att ingen går upp innan klockan ringen och klockan skulle stå i Davids rum och han skulle stänga av den. Och det funkade faktiskt väldigt bra på morgonen men han började vakna på natten flera gånger :shock: och jag fattade inte vad som händer tills en natt när David helt enkelt inte kunde somna om i sin säng och ville sova hos oss, så gick sambo och lagg sig i Davids rum. Men han kunde inte somna han heller då klockan lät så hemskt mycket när det gick :shock: och han flyttade klockan i hallen. Men då kunde inte jag somna eftersom jag hörde klockan och det lät så irriterande :roll: så jag stoppade den i skåpet.

Så har vi tagit bort klockan :D och David vaknar inte längre på natten och inte heller så tidigt på morgonen faktiskt. Jag har förklarat att det är JAG som ska väcka honom och då är det morgon men han vaknar något tidigare ändå ca 6.20 vilket är okej eftersom morgonen är 6.30.

Undrar bara hur kommer vi kunna förskjuta morgoren någon timme framåt när vi är lediga under sommaren :?:
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt att ni hittat en lösning!

Flera här på Forumet har en "sommartid" och en "vintertid" för sina raringar. Vet att bla sign Lua har det. Ska tjoa på henne så kan hon förklara hur de gör.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Jo, vi har sommartid. På vintern har vi 19-7 och hela långa sommarlovet har vi 20.30 till 8.30 och det passar oss perfekt. När ledigheten börjar förlänger vi bara successivt kvällen och därmed förlängs morgonen automatiskt. Viktigt är naturligtvis mörkläggningen! Det måste vara kolandes kolsvart. Vi hakar en sopsäck över fönstret och sedan mörkläggningsrullgardin som fästs i fönsterkarmarna med dubbelhäftande kardborre.

Lycka till!

Kram Lua. :heart:
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack för svaren :) :heart:

Lua du menar att det inte räcker med bara mörkläggningsrullgardin? Jag tänkte jag fixade allt när jag köpte dem :shock: Hur fäster du dem - har du kardborreband på gardiner och på fönsterkarmarna? Var köper man kardborreband :oops: ? Klistrar man dem eller syr? Om du har kardborreband på gardinen - går det att rulla den upp?

Hur mörklägger man när man är och reser runt?

Tacksam för svar [-o<
Elle

Inlägg av Elle »

På sommaren när det är som ljusast behöver man ofta mörklägga lite extra. På syaffärer finns det självhäftande kardborreband, där man fäster ex den "luddiga" på fönsterkarmen och den "sträva" på rullgardinen. Då sipprar det inte in massor av ljus på sidorna.

Här kommer en tråd om just mörkläggning: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 177#205177

När vi är ute och reser så packar vi alltid ner mörka lakan, klädnypor, en rulle sopsäckar och tejp.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack för alla bra tips :heart:

Kommer bli helt förberedd när ljusa dagar kommer :)

Undrar bara om det går att öppna fönster bakom alla tyg, gardiner och kardborreband och om det kommer in någon luft i rummet :shock: :?:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

bejbe skrev:Undrar bara om det går att öppna fönster bakom alla tyg, gardiner och kardborreband och om det kommer in någon luft i rummet :shock: :?:
Man kan vädra ur ordentligt innan läggning och sen täcka för mörkläggningen. En enkel lösning, men inte så vidare snyggt kanske 8) , är att tejpa svarta sopsäckar direkt på rutorna. Det blir kolsvart och hindrar inte frisk luft från att komma in.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
bejbe

Inlägg av bejbe »

Hej igen!

Nu behöver jag lite hjälp med en ny sovsituation :shock: . David vaknar och kommer till oss och vill sova i vår säng. Det är inte helt nytt, han brukade komma varje natt tills Emil föddes, då lyckades jag vänja av honom och han har sovit lugnt i sin säng väldigt länge.
På sistone kommer han allt oftare till oss, och då brukar en av oss gå upp och ta honom tillbaka till hans rum, funkade bra ett tag men inte längre. Häromnatt gick han upp typ 20 gånger. Ville sova med oss för han var mörkrädd sa han. Jag gick upp varje gång med honom tillbaka till hans rum, stoppade om honom, smekte huvudet och sa typ "På natten sover man, och därför är det mörkt för att folk ska kunna sova gott, god natt och vi ses imorgon". Så sa jag typ första 4-5 gånger, sedan upprepade jag bara monotont "God natt sov lugnt vi ses imorgon" och han frågade varför jag pratade så lite bara och gick iväg så snabbt :roll: . Han tände lampan några gånger i sitt rum men då reagerade jag inte så länge han var kvar inne. Men han fortsatt komma till oss och så gick det en och en halv timme, från middnatt - 1.30.
Till slut tog jag en stol och satt mig i hallen vid dörröppningen och började läsa. Då lugnade han sig och somnade inom en kvart.

Andra natt började samma sak kl. 4, men jag väntade inte så länge utan efter att han gick upp 4 gånger gjorde jag samma sak och satt mig ner med en bok vid dörröppningen och han somnade inom en kvart.

Vet inte om det var rätt att göra? Han sa när han kom andra gång inatt att han ville att jag skulle sitta och läsa en bok medan han somnar om :shock: :?:

Han har talat några gånger om att han var mörkrädd men jag har inte upplevt det på allvar. Känns snarare som om han vill helt enkelt sova med oss. Fast ibland tänder han lampan och läser lite själv och somnar så med lampan tänd, så någon rädsla eller osäkerhet verkar finnas ändå.

Alltså typiskt, nu när bebisen sover gott och hela natten i sitt eget rum :sleep: :heart: nu vaknar 6-åringen :shock:

Vad säger ni, vad ska jag göra? :?: :roll: :?:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Det kan storma och oroas när man är sex år - lilla tonåringen är en annan benämning på just sexåringen :wink: . Saker och ting som funkat bra tidigare kan ifrågasättas, som just sömnen. Det allra bästa är att lugnt och fint visa i ord och handling att allt är okej, sängen är en trygg plats och sova är härligt :!: Gå konsekvent tillbaka med David när han kommer, det allra bästa är om du hinner stoppa honom innan han kommer. Jag skulle koppla ur lampan så han inte kan tända den på natten, ljuset gör absolut att hjärnan blir pigg och då blir det svårare att sova.

:idea: I Barnaboken står mycket klokt och bra att läsa om sexåringen :heart:

:idea: Här på forumet finns en jättebra tråd om just sexåringen, mycket läsvärd:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... t=sex%E5rs

Kram Mia
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack för svaret Mia :heart:

Jo, har läst både i Barnaboken och tråden om 6-årskris... Har pluggat här massvis på sistone :lol: och har lärt mig mycket :)

Tredje natt gick så att jag var väldigt trött och hade inte mycket tålamod kvar.. Så jag reagerade kanske lite argt men ändå kontrollerade på något sätt, jag sa typ "nu räcker det David, det är ingen idé att fortsätta vandra under natten, alla ju sover i sina egna sängar, och så får du göra." Han gick upp 4-5 gånger men gav upp till slut.
Igår kväll pratade jag med honom som om han var en vuxen människa och jag sa att nu får det vara slut med det, att han lugnt kan sova hela natt och att hans pappa och jag tar hand om allt som behövs för att vi ska vara trygga osv osv... Och så gick fjärde natt (inatt) utan att han gick upp :D
Jag hoppas verkligen att det var det och att han är färdig nu [-o<

Bra ide att koppla ur lampan, undrar bara hur han kommer att reagera :evil:

Återkommer om det blir flera frågor :roll:

Kram Anita
bejbe

Inlägg av bejbe »

Nej, det var inte färdigt och cirkusen fortsätter :roll: Han har vaknat i ytterligare två nätter: ville sova med oss, var kissnödig, var törstig, måste bajsa, var mörkrädd.... Jag blev väldigt irriterad :oops: och arg :oops: och tog honom tillbaka varje gång (efter toalett och vatten), tills han somnade. Det att sitta och läsa vid dörröppningen gör jag inte längre pga att jag måste tända en lampa för att läsa och David vill just det - att ha lampan tänd. Har även kopplat ur hans läslampa bredvid sängen men han kopplade den själv inatt och somnade med lampan tänd...

Hur skulle ni ha gjort? Jag är mest arg på mig själv eftersom jag blir irriterad på honom och det vill jag inte :(
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Förmodligen gäller det bara att vara ihärdig. Ni kanske ska ramsa honom när ni hör att han är på väg in till er så att ni inte behöver följa honom tillbaka. Då blir det ju inte så mycket action tänker jag.
Eller vad tror du om att ha en sån där nattlampa i kontakten? De brukar finnas i rött eller blått tror jag. Då blir det inte så skarpt ljus som han vaknar av.
Bara en tanke.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack för svaret Susanne G :)

En nattlampa i kontakten låter som bra idé. Men jag har också funderat över LÄGGNINGEN. Det är då vi har lampan på, iofs i hallen men mycket ljus kommer in i hans rum ändå. Jag vet inte hur han skulle reagera på en ramsa i mitten av natten, han vet att jag använder ramsa till lillebror men inte till honom :?:

:idea: Kanske behöver jag helt enkelt kura honom vid läggningen? Annars går det så att sambon eller jag läser sagor i Davids säng, sedan lite bus och smek och så går vi ut men lampan i hallen är tand, han vill inte ha det mörkt :roll: . Kanske behöver jag åtgärda det också, bort med lampan, in med ramsan? :?: :?: Dörren är öppet, det tror jag inte att det skulle gå att stänga dörren eller lämna på glant. Vi har alltid haft det öppen så att han fritt kan komma till oss under natten :roll:
Han vill inte ha det helt mörkt, han är inte van med det. Har köpt mörka rullgardiner men han vill inte ha dem nere. Jag har börjat dra dem till hälften :wink: , tänkte att jag kan kanske vänja honom lite i taget på att ha det mörkt..

Inatt sov han i streck \:D/ men vaknade tidigt... hur än jag vrider och vänder det hela, så sover han inte längre än 10 och en halv timmar... Han sov till kl 7 bara de nätterna han vandrade 1-2 timmar under natten... annars somnar han mellan 19.30 - 20.00 och är uppe vid 6.00.

Vad tror ni - låter det som om jag behöver KURA honom på riktigt :?: (Han fyller 7 om två månader)

Kram Anita
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "