All soc. delaktighet måste ju anpassas efter barnet så anpassa det så det passar er. Det viktiga med det hela är att barnet ÄR MED. Ibland lite passivt, ibland lite aktivt. Beroende på humör och tålamod. Sitta i vasken brukar vara poppis för nästan alla.
Ang. olika mammor och pappor...
Här hemma var vi jätteöverens om hur vi skulle vara som föräldrar, INNAN jag blev gravid! Sen läste jag BB under graviditeten och ändrade mig... Sen ändrade jag mig igen osv... MIn man har varit snäll och låtit mig ändra mig, kört mycket på "sin grej" och låtit mig köra min grej.
Han har gått på "active parenting" kurs och tyckte den var så där, var nog riktigad till större barn än vad vi hade samt att vi liksom redan hade det mesta på plats redan.
Men vi har haft lite samma regler här hemma, har man synpunkter får man göra det själv typ. Vi läser i BB lite tillsammans. (eller JAG läser BB och hänvisar vissa kapitel till min man) och ibland ger jag honom trådar på forum här att läsa för att få lite info om hur vi kan hantera situationen.
Det är OFTA som jag lagt fram ett problem till mannen och sagt ta fram en handlingsplan för detta. Du har 1 vecka på dig. Sker det inte så har jag tagit fram en som han helt enkelt får leva med och stötta. Kan man inte komma med något bättre själv så kan man hålla sina åsikter för sig själv... Kanske tufft men funkar bra hemma hos oss. Jag i min tur håller tyst om andra saker som jag kan mindre om.
På samma sätt tänker jag inom barnafostran, det är lätt att säga vad vi INTE vill att våra barn skall göra. Men svårare att säga vad vi vill att de gör istället!
Mitt bästa exempel..
Tänk INTE på en elefant med rosa öron och ljusblå stövlar!
- Vad såg du framför dig? japp, Elefanten!
TÄnk INTE på ett barn som hoppar upp och ner i soffan!
- Vad tänker du på? Barn som hoppar i soffan!
så, sitt ner i soffan!
(barnen sitter i soffan, visst?)
Hjärnan kan inte processa ordet INTE så varför använda det mer än nödvändigt?

Säg VAD du vill ha istället för vad du INTE vill ha är vårt motto i familjen. Detta kör vi med stenhårt även oss vuxna emellan.