Hej hej,
nu har jag gått och smygläst här på forumet ett tag och hittat flera goda råd men jag har inte kommit på ännu hur jag ska ändra på detta:
Varje gång jag ska på toa så rasar världen för min pojke som är 1,5 år. Dvs, han säger "nej, ramlar" och låter sig falla på magen och slår sen pannan mot golvet. Han får givetvis följa med in på badrummet och han gillar att trycka på spolknappen. Jag fattar bara inte varför världen ska rasa före varje gång...?
Några råd?
Världen rasar, när mamma ska på toa...
-
LillaVargen
Världen rasar, när mamma ska på toa...
Lilla Vargen född 22.juni 2008
Lilla Lejonungen född 17.mars 2011
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Utan att tänka på det har du förmodligen beklagat och ursäktat att du måste lämna honom för att gå på toaletten ett ögonblick. Det har fått honom att vädra fara. "Mamma är inte med på det här. Någonting är farligt och fel
Och utan att tänka på det - det gör man ju inte direkt
Förskräckligt nervöst kan du sedan närma dig toaletten, men bara om han håller dig i handen. "Du måste hjälpa mamma! Du måste HJÄLPA mamma, mamma KAN inte!"
Låt det hela ta sina evigheter. Se förskräckt ut men gör vad du ska, medan du oroligt hjälpsökande tittar på honom. Och när du är klar, utbrister du lyckligt: "Jag kunde! Jag KUNDE gå på toaletten!" Och snabbt övergår du sedan till "tävlingen": "Vem ska spola? JAG vill spola! Ska DU spola? Nej JAG vill spola! Ska du spola? OK då... DU får spola!" Applådera kort och förtjust.
Upprepa vid behov, om man säger :thumbsup: Kombinationen lek och pakt är sällsamt förlösande.
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
LillaVargen
Hej igen!
Tack för råden Anna. Ja, du har alldeles rätt om att jag beklagat mej över ett och annat toabesök någon gång och inte tänkt att det kunde låta farligt, eftersom dörren stått öppen och han varit inom sikte så att sägja. Jag tänkte att därsom han ju såg mig så måste det vara ok. Sen när han "ramlade" och jag sa "nej, nej Ulf allt är ok, mamma ska bara...." så har ju det varit heeeeeeelt baklänges och han inte begripit mig alls. Men jag förstår nu.
Detta råd ska provas...så fort jag blir nödig ;-D
Det här med att "ramla" - det används över allt som inte fungerar för honom. Ja, och vad jag minns så började det nog med att man allt skulle akta sig för att inte ramla i stora trappan hemma hos mormor och morfar och säkert andra liknande faror (suck).
Jag upptäckte den här sajten i januari och pluggar på här på forumet och som ni säger så känner jag en och annan polett ramla ner...
Jag kan glatt sägja att det jag använt mig av hittils har hjälpt oss kollosalt. Det blivit mycket färre ras i världen efter att jag började förstå lite mer vad som är på gång. Min pojke har inte känt sig förstådd och jag visste inte ens om det eftersom jag inte såg världen med hans ögon. Jag lär mig nu.
Ännu en gång tack och tack!

Tack för råden Anna. Ja, du har alldeles rätt om att jag beklagat mej över ett och annat toabesök någon gång och inte tänkt att det kunde låta farligt, eftersom dörren stått öppen och han varit inom sikte så att sägja. Jag tänkte att därsom han ju såg mig så måste det vara ok. Sen när han "ramlade" och jag sa "nej, nej Ulf allt är ok, mamma ska bara...." så har ju det varit heeeeeeelt baklänges och han inte begripit mig alls. Men jag förstår nu.
Detta råd ska provas...så fort jag blir nödig ;-D
Det här med att "ramla" - det används över allt som inte fungerar för honom. Ja, och vad jag minns så började det nog med att man allt skulle akta sig för att inte ramla i stora trappan hemma hos mormor och morfar och säkert andra liknande faror (suck).
Jag upptäckte den här sajten i januari och pluggar på här på forumet och som ni säger så känner jag en och annan polett ramla ner...
Jag kan glatt sägja att det jag använt mig av hittils har hjälpt oss kollosalt. Det blivit mycket färre ras i världen efter att jag började förstå lite mer vad som är på gång. Min pojke har inte känt sig förstådd och jag visste inte ens om det eftersom jag inte såg världen med hans ögon. Jag lär mig nu.
Ännu en gång tack och tack!
Lilla Vargen född 22.juni 2008
-
annawahlgren
-
allakantralla
Ha ha ha!
Min äldsta gjorde nästan EXAKT samma sak - men hon sa "Mamma PUTTADE mig!" Och så drös hon i backen.
Lyssna på Anna, hon verkar veta vad hon snackar om. Har inte själv några råd, men ska veta att du INTE är ensam om detta!
Min äldsta gjorde nästan EXAKT samma sak - men hon sa "Mamma PUTTADE mig!" Och så drös hon i backen.
Lyssna på Anna, hon verkar veta vad hon snackar om. Har inte själv några råd, men ska veta att du INTE är ensam om detta!
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
-
LillaVargen
-
annawahlgren