Antibiotika, antibiotika, antibiotika och lite kortison...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Dactacort (osäker på stavningen) heter den receptfria krämen mot svamt med kortison. Har fått använda den i naveln + ljuskarna ibland på vår lilla. Den skall förvaras i kylskåp.

Vi har också kortison grupp1 på kinderna ibland, men inte i öppna sår eller för nära ögonen.

Det finns också en "rånarluva" i dermasilk som skulle funka för kinderna.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Oj, ibland går tiden fort. I julfirande och allehanda bestyr. Dags för uppdatering.

Johanna w- Läkare är kontaktad och vi har kommit lite vidare, mer om det nedan. Örngott låter intressant, fast skulle behöva lakan tror jag, damen ligger inte direkt still... Hoppas ni också hade en bra jul! :)

Sagasmamma - Tack för tips. TorpSara tipsa om en salva mot svamp på första sidan. Den har jag dock inte provat än. Rånarluva låter spännande, undrar just hur damen skulle reagera på det. Hon är ju inte överdrivet förtjust i att få på sig mössan, å andra sidan brukar det gå bra när den väl är på.

Vi fick en telefontid till läkaren på vår vårdcentral den 23:e på em. Vi har nog gått över till honom nu, det var han som fixade tid till hudmottagningen och det känns som vi ligger lite mer på samma våglängd. Den andra läkaren på vårdcentralen passar vi inte ihop med, behöver ju inte betyda att han är dåligt, men vi förstår inte varandra känns det som. Denna som vi har kontakt med nu verkar vilja lösa problemet så gått det nu går. Vi hade förberedd en massa argument för att vi skulle få göra allergiutredning, även om vi vet att det inte behöver ge utslag så vill vi ju gärna få hjälp på traven om det går. Läkaren lyssnade dock bara på vår senaste uppdatering och tyckte sedan att "då ordnar vi ett batteri tester". Så våra fina argument behövde vi inte ens lägga fram.

Igår var vi och lämna blod. Det tog en stund innan de fått ur tillräcklig mängd. Först nu efteråt funderade jag på varför man valde det alternativet och inte pricktest. Jag har omedvetet trott att man börjar med pricktest, fast egentligen vet jag inte varför. Om 7-10 dagar ska vi få svar.

Under tiden smörjer vi vidare. Vår läkare skrev även ut Ficortril ögonsalva åt oss, det är den enda kortisonsalva som han vill skriva ut/rekommendera åt oss för användning på händer/fingrar och ansikte. De här dagarna har vi faktiskt inte smörjt med den för eksemen har varit okej. Kroppen är riktigt lugn just nu. Sen om det beror på vår insmörjning eller att vi undviker viss mat är ju svårt att säga. Tar lite tid att prova ut. Vi har fått för oss att ärtor är dåligt. Alice vräker i sig av dessa, men så blev det andra grönsaker några dagar och då lugna sig eksemen. Samtidigt som ärtorna börja intas igen så öka eksemen. Slump eller inte, just nu kör vi ärtfritt. Och heller ingen tomat, apselsin, kiwi och såna spännande saker. Att helt utesluta mjölk ligger lite på is, vi lär oss mer och är nog lite mer mentalt förberedda för detta med. Om allt hålls okej så väntar vi tills provsvar kommit. Så får vi se om dessa ger oss något, annars provar vi vidare själva.

Dermasilk har vi beställt. En body och ett par byxor. De har inte hunnit komma än, men väntar med spänning. Får se om det hjälper något för lilltjejen. Blir det bättre så ska vi se om vi kan få till något sådant för kinden med.

Tack till alla som läser och engagerar sig!
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Jag läste i denna tråd och hoppas verkligen att det blir bättre för er dotter!!

Men så är det en sak jag undrar över:
Pippilotta skrev:...olivolja som vi förstått att man inte bör smörja in med
Varför ska man inte smörja med olivolja?
Har jag missat nåt? Jag tycker det funkar suveränt på mig och barnen, men vi har å andra sidan inte eksom, utan är bara extremt torra nu under vintern.

Mvh /Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Ummusab - Hejhej :)

Det går lite upp och lite ner för dottern och oss. Men ingen väg är väl spikrak. Mamman skäms nästan lite, för dottern fick äta pannkaka och då blossa det upp på kinden. :oops: :cry: Kroppen är riktigt, riktigt fin nu, och kinden börjar vi få bukt med.

Om olivoljan så blev det kanske lite knasigt skrivet att man inte ska smörja med den. Men så här har jag fattat det (jag tror mig ha läst detta på forumet, men hinner inte leta länkar just nu så hoppas det blir rätt ändå):

Olivolja är bra, och bra för att smörja inifrån, men vanlig olivolja består av för stora molekyler vilket gör att huden inte kan ta upp det "på djupet" utan oljan lägger sig mer som en hinna på huden. Olivoljan är dock bra för rengöring och mjukgöring, men kan inte hjälpa till att återuppbygga huden eftersom den inte tränger tillräckligt långt in i huden. Hoppas du förstår hur jag menar. Och alltså är ju inte olivoljan av ondo, men för min tös skulle den ju inte hjälpa eftersom hennes hud behöver få hjälp att hela. Sen har jag också förstått det som att om man smörjer in olivolja på en hud som är eksemig och sårig så kan det framkalla kontaktallergi.
-Linda-

Inlägg av -Linda- »

Vill bara lägga till angående olivolja att jag själv har eksem vintertid och när jag smörjer med olivolja kliar det som bara den...

Men som ni säger, en frisk hud kan absolut tåla att smörjas med olivolja och bli mjuk av det.

När det gäller eksem och allergi är det så många faktorer som påverkar och dessa är (kan vara) olika för olika människor. För mig är det alltid en kombination, typ kyla, vara mycket med händerna i vatten och om jag samtidigt äter hasselnötter. Är det däremot sommar och jag äter hasselnötter händer inget.
Mamma till finaste Harry
född 21 april 2009 (39+2)
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

-Linda- : Tack för tillägg, det har jag glömt skriva.

Idag fick vi resultatet från testerna. Blev inte så mycket utslag. Endast utslag på äggviteprotein, och det var rejält utslag enligt doktorn. Det känns skönt att få svaren. Dessa svar säger ju förstås inte allt, men ändå skönt att ha något konkret att jobba mot. Sen vet vi ju att hon mycket väl kan vara allergisk mot andra saker ändå.

Så nu ska vi bara jobba med att lokalisera allt som innhåller ägg ordentligt. Och det är ju nästan lite skrämmande, ju mer man läser på alla innehållsförteckningar ju mer inser man vad lite man vet om det vi stoppar i oss. Kanske dags att ta tag i att göra egna köttbullar nu då istället för köpebullarna med ägg i. Och pannkakor utan ägg med, några sådana har jag inte velat göra i år men båda barnen tycker ju om det.

I natt sover damen äntligen med DermaSilk, det tog lite tid innan vi fick hem det. Kroppen är riktigt fin nu, så något resultat av det ser vi nog inte nu, men det skadar ju inte att ha det ändå. Det är kind/haka som fortsätter vara problem. Men nu har vi ju gett köttbullar ibland och några barnmatsburkar som kunde innehålla spår av ägg osv, så då har vi väl hela tiden retat upp det.

Det var en uppdatering av läget hos oss.
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej Pippilotta och -Linda-!
Tack för förklaring av olivoljan. Nu förstår jag. Och som jag antog är det alltså skillnad på "vanlig" torr hud och eksem.

Hoppas iaf att det löser sig alldeles!!!

Lycka till!
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Här kommer en uppdatering av läget hos oss för den som är intresserad.

Alice kropp är riktigt fin. Hon sover i DermaSilk varje natt. Vi smörjer helkropp varje kväll med BodyShops body butter. Idag och igår fick hon en helkroppssmörjning innan middagsvilan med, då har var lite "skrovlig" i huden, dock ej utslag. Efter salt- och oljebaden syns inget speciellt, för några veckor sedan blev hon rödare på kroppen efter baden. Härligt att kunna bada, det både behövs och älskas :D

Problemområdena kvarstår dock. Fingrar/händer samt ansiktet. Vi smörjer och smörjer och smörjer. Mest med Shea Nattljus som tipsades om tidigare i tråden, samt Ficortrilen som läkaren skrev ut. Just nu är det sämre igen. Förra veckan hade vi fått det riktigt bra så på lördagen var det dags för ett prov. Vi hade innan dess trott att lax spökade, men inte säkert kunnat spåra till detta. I lördags fick hon enbart säkra kort samt lax (såna där frysta bitar, fyra stycken i en förpackning). Hon äter glatt, men när vi närmade oss slutet började hon klia och gnälla. Och då kom utslagen. Runt mun, ner över bröstkorg och mage, röda och vita utslag. Så lax går inte.

:?: Någon som vet om det innebär att all fisk är utesluten eller kan det ha med färgämne i just laxen att göra? Fiskpinnar har hon ätit, och då har vi inte märkt något, men det kanske inte är lika mycket fisk i det så att säga.

Efter detta bakslag har vi inte kommit tillbaka till samma fina hud som innan. Bröstkorg/mage var snart borta, det lugna sig redan efter badet hon fick direkt efter avslutad måltid.

Så måste jag ägna ett stycke åt DermaSilk. Jag kontakta Medeca i förra veckan då jag funderade på om man skulle kunna få till DermaSilk att ligga på för dottern. Jag hade någon idé om att sprätta upp örngott för att täcka större yta av sängen. Han jag pratade med var mycket hjälpsam och han tipsade om lindor istället, och att jag kunde sy ihop sådana vilket skulle bli billigare. Jag beställde lindor på kvällen (dyrt är det ju, mannen och jag får leva på vatten :razz: ). Dagen efter blir jag uppringd av samma kille och han undrar över måtten osv. Så lovar han att kontakta de som gör produkterna och kolla om de kunde göra en stor bit åt mig. Och nu för några dagar sedan anlände en lakansstor (för spjälsäng) DermaSilk-bit. Så nu har dottern sovit på detta i två nätter. Svårt att säga redan, men kanske att det hjälpt kinden lite. Hakan och runt munnen är svårare, man ligger ju inte emot lika mycket där. Men vilken service :!:

:?: En annan fråga om allergier. När det åts lax så kom utslagen precis där laxen varit i kontakt med huden. Jag tänker mig att om man äter något som man inte tål så kan utslagen komma var som helst. Spelar detta någon roll (jag tänker om det skulle kunna vara någon kontaktallergi eller så?) eller kommer utslagen just där för att det var där som kroppen utsattes mest?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Härlig med rapport :D Jag följer din tråd :wink:

Jadu, lax vad jag förstått den fisk som är minst allergen, inte alls lika allergen som t.ex. torsk. Så tål hon inte lax som ska vara den sort av fisken som är mest ok så borde hon inte tåla fisk alls :?
Men jag tänker lite, vad var de säkra korten? Ingen röd sås tomat el liknande? För sådant brukar ge utslag lokalt.
Vet inte om det är så vanligt att man är kontaktallergisk mot fisk? Men min lillatjej reagerade med nässelutslag främst över bål till en början och det har senare konstaterats att hon är så allergisk man kan bli i princip mot ägg. Ock nässleutslagen hon fick var alltså från luftburen äggprotein. Så utslagen kan poppa upp lite varstans.
Kan tänka mig att ex. fiskpinnar är så processade att de knappt är någon fiskprotein i dem- rena spekulationen från mig, men det är min tanke :wink:

Begär ett RAST test hos er läkare nästa gång ni är där, skulle tro att det visar eftersom reaktionen kom så omedelbart.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tycker som Johanna att ni ska be om att få RAST-test. Min lilla är allergisk mot citrus, och för citrus finns inga tillförlitliga prover enligt vår allergolog. Hon får dels utslag runt munnen som sitter i flera veckor, men även på armarna och runt handlederna (samt pruttar hysteriskt). Det handlar alltså om en allergi. Annars kan man ju bli lite rödprickig runt munnen när man ätit röd-orange saker där utslagen går bort inom ett dygn. Två olika saker, kan man väl säga.

Funderar vidare på fiskspåret... Det skulle ju mycket väl kunna vara färgämnena också, förstås. Azofärgerna kan ju ge just utslag. Om inte RAST-test visar något kan du ju testa ekologisk (ofärgad) lax.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Tack för svar! Jag är dålig på att skiva på andra ställen här, jag bara läser och lär. Men jag hoppas att någon mer kanske kan få användning av denna tråd om inte annat.

RAST-test ska vi genast ringa och kolla med läkaren på måndag. Men RAST är väl blodprov? Alltså att man lämnar blod som kollas, för det var ju det vi gjorde vid nyår ungefär. Dock ska jag säkert ta reda på allt som kollades upp, vi fick ju bara resultatet via telefon.

När vi provade med lax så serverades följande: Makaroner, lax (utan kryddor), olivolja, katrinplommonpure, majs och gurka. Allt utom laxen känns säkert, så säker man nu kan bli...

Detta med ägg och luftburen har jag inte tänkt så mycket på. Vi har ju faktiskt en kartong med ägg står i kylskåpet, den kanske vi borde göra oss av med för säkerhetskull.

Riven morot älskar hon, det är en sak som vi funderat om om det är säkert att ge. Tomat undviker vi. Hon åt köttfärssås med hon aptit för en tid sedan, men började klia sen. I köttfärssåsen var det krossade tomater, kanske var orsaken till lite mer utslag och besvär. Så tomat är portförbjuden. Just nu i alla fall. Kyckling är jag också tveksam till, hon äter det gärna, men det blev kanske värre då tyckte jag mig se.

Om färgämnen är det intressant. Det ska jag ha i åtanke framöver. Det är verkligen svårt det här. Skulle vilja ha en säker bas att utgå från. Men vet i sjutton vad den ska bestå av...

Vi jobbar vidare och tackar för era inlägg!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Pippilotta skrev: Om färgämnen är det intressant. Det ska jag ha i åtanke framöver. Det är verkligen svårt det här. Skulle vilja ha en säker bas att utgå från. Men vet i sjutton vad den ska bestå av...
Det ÄR svårt. Matdagbok där man skriver upp alla reaktioner och har koll på vad som då serverats, är mitt enda tips. Så har vi fått göra med vår lilla.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Min lilla står på basdiet. Detta får dock endast göras i samråd med dietist eller läkare. Max längden är 2 veckor för att de annars riskerar att få näringsbrist.
Hennes kost är:
Potatis
Pasta (kungsörnen äggfri, ej lasagnen)
Gul lök
Rapsolja
Socker
Vitpeppar
Salt
Rött kött

Nu har vi lagt till ris och vanilj.

Min tjej har kontaktallergi mot katrinplommon. Hon får nässelutlasg inom ett par minuter, dock är det inte säkert att hon reagerar likadant inombords mot just plommon så vi har testat med RAST.
RAST test är man mäter antikroppar (IgE) i blodet. Dock är det långt ifrån 100% korrekt. Det säkraste är just att eliminera och sedan provocera.

Har du inte möjlighet att få hjälp med basdiet så tycker jag absolut du ska föra matdagbok som Ewa skriver. Det är så förvirrande och den kan vägleda dig lite liksom ev. tester.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Matdagbok ska jag bli bättre på. Lite antecknar jag, men det är bara att erkänna att jag inte skriver ner exakt allt hela tiden. Skärpning från och med i morgon!

Johanna - oj, det var ju inte mycket att äta det. Hoppas ni får resultat av det hela i alla fall och kommer vidare! På tal om pasta och äggfrihet (fast det har du säkert koll på redan) så kan Kungsörnens tagliatelle innehålla spår av ägg. (Åtminstone enligt hon på kundkontakt som jag pratade med)

Tänk var mycket man kan reagera mot. Katrinplommonpuren har jag på något sätt alltid omedvetet sett som säkert.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jepp det visste jag, men det är inget vi har hemma :wink: Däremot sörjer jag mina lasagneplattor :( 8)
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"