2 natten av kurningen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Stolt mamma

2 natten av kurningen

Inlägg av Stolt mamma »

Hej alla glada föräldrar.
Började kura min lilla prinsessa igår natt. Det gick rätt så bra hon vaknade varje timme men somnade om efter 15 min. Med tanke på att jag ammat henne flera gånger per natt så var detta ett stort framsteg att inte amma på hela natten.
Vid 03.20 vaknade hon. Jag gick in och la till rätta och buffade ca 3 ggr. Då blev hon lugn men så fort jag ramsar mig ut ur rummet blev hon arg för att senare gå över till att bli ledsen. Gick in efter att ha låtit henne fråga lite då blev hon tyst och la sig till rätta.
Så fort jag ramsade mig ut blev hon ledsen igen. Stod upp och grät. Jag höll på i 2 h med att ramsa och buffa.
Varje gång jag gick in blev hon lugn. Till slut gick jag in och la till rätta buffade och satte mig då hon kunde se mig.
Då blev hon lugn så jag ramsade och bekräftade och då somnade hon direkt bara av att jag satt i rummet utan att prata eller röra henne. Bekräftelsen fick sista ordet.

Nu när jag lade henne allt efter schemat som hon följt bra idag blev hon jätte ledsen. Lade till rätta buffade 2 ggr hon lugnade sig och slappnade av så fort jag ramsar och lämnar rummet blev hon hysterisk. Prövade att ramsa ett par gånger och buffade ett par gånger men varje gång jag lämnade rummet ställde hon sig upp och var ledsen. Hon var jätte trött nu när jag la henne somnade nästan när vi gick upp till sängen men så fort jag ramsade mig ut blev hon orolig.
Gjorde på samma sätt satte mig i rummet ramsade och bekräftade och hon somnade på 15 sek då kunde jag lämna rummet.

Är det fel att göra så? Lägger jag till med felbeteende eller är det ok att göra så bara ramsa och bekräfta och sen lämna i rummet? Tänkte bara att detta är en lösning om det andra inte funkar som jag givetvis prövar först. Tacksam för svar
Stolt mamma till Ella född 090415
Stolt mamma

Inlägg av Stolt mamma »

Vilken bra natt det blev. Fick ramsa en gång och bekräfta utanför rummet. De andra tre gångerna hon vaknade somnade hon om själv. Utnyttjade marginalkvarten och stormade in. Hoppas att dagen och natten blir lika framgångsrik som gårdagens natt.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej, välkommen!

Du ska inte stanna i rummet! Läs på om vargen och det fysiska beskyddet i SHN-boken (om du har den). Ramsa, och låt henne reagera. Ramsan ska upprätta kommunikation och lugn, och hon ska vara trygg i att du finns där, synlig eller osynlig spelar ju faktiskt ingen roll egentligen eller hur? Huvudsaken är ju att du är där. Och då ska du, för hennes trygghets skull, vara utanför.
Stolt mamma

Inlägg av Stolt mamma »

Idag är tredje natten. Idag gick det mycket bättre la henne ramsade medans jag lämnade. Hon protesterade endast lite och somnade på en minut med bekräftelse.
Känns helt ofattbart. Hoppas att natten blir riktigt bra. Min första natt i min säng utan barn i rummet sedan hon föddes :)

Måste säga att än så länge är jag imponerad av kuren och mitt handlande. Har aldrig använt napp till prinsessan eftersom jag började läsa barnaboken tidigt men varit osäker på kuren.

Första vilan idag gick bra hon sov sina 45 min andra vilan på 1,5 h gick sämre hon vaknade efter en timme och jag kunde inte få henne att somna om. Hoppas det blir bättre imorgon för hon är såååå trött på kvällen. Tack för svaret på min länk.
Stolt mamma

Inlägg av Stolt mamma »

Inatt gick det lite sämre tycker jag . Väldigt jobbigt att hon blir ledsen direkt när vi lämnar. Kommer detta att avta?
Hon ställer sig upp i sängen. Det känns som att hon låser sig i skriket och inget biter förutom att gå in och buffa. Då lugnar hon sig direkt för att åter skrika och ställa sig upp när vi lämnar. Jag buffar bara tills hon blir tyst och går sedan direkt. Man ska väl inte buffa tills de nästan somna?
Inatt tog det 40 min att få henne lugn runt 04 och sedan vaknade hon 6 när väckningen är 7 och grät i 45 min innan jag gick in och gjorde morgon. Känns inte som att ramsan fungerar.
Har i och för sig endast hört när hon skrikit och inte om hon vaknat och somnat om själv men det känns som jag fått hjälpa henne alla gånger hon vaknade i natt.
Stolt mamma

Inlägg av Stolt mamma »

Wow idag verkar det ha sjunkit in. Ella somnade både igår och idag in själv direkt när jag lade henne med ramsa och bekräftelse i ett. Hon vaknade tre ggr i går natt men det var inga långa stunder och hon somnade in själv utom kl 05 när jag fick hjälpa henne lite. På förmiddagen skrek hon nästan ingenting när hon skulle sova 45 min men däremot låg hon occh snackade i en timme :D för att sedan somna och sov 45 min. Har lite mer problem på eftermiddagen hon sover typ 1 h istället för 1,5 h men det kommer väl.
Måste säga ge inte upp tredje dygnet kändes tufft och nu fjärde dygnet känns det riktigt bra.

Vilka stora framsteg vår lilla prinsessa gör helt fantastiskt tack vare kuren. Hoppas natten blir riktigt lugn. Kanske första gången hon kommer sova hela rakt igenom :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Topp! Bra jobbat! :D
Stolt mamma

Inlägg av Stolt mamma »

Inatt sov Ella hela natten för första gången :D
Inget gråt vid någon av läggningarna eller uppvaknandet. Däremot en massa snack och skratt.
Jag är stolt över min lilla tös och mig själv som började och håller på att genomföra kuren.

Tack för stödet
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Klart du skall vara stolt! :lol: :heart: :lol:

Det är en så underbar känsla att nå njutningen att få slår det, tycker jag.

:thumbsup:

Håll nu fast vid denna känsla du har just nu, den är så värdefull. Nu vet du hur livet skall vara visst :?: :!:

Härligt att läsa!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Stolt mamma

Inlägg av Stolt mamma »

Hej
Hade bakslag inatt. Vaknade vid 04.30 var ledsen. Bytte blöja och hon kändes lite varm. Kunde inte få henne att somna om så kl 06 gjorde jag glad morgon som mest blev ledsen morgon :shock:
Förmiddags luren strulade kunde inte få henne att somna in. Mycket gråt och en trött liten tjej som dessutom hade rivit sig i ansiktet. Ser att hörntänderna håller på att titta fram. Så nu har hon fått hosta vilket hon fått varje gång en tand tittar fram.

Känns lite ledsamt med alla dessa bakslag nu när det gått så bra. Jag ska självklart kämpa på men det känns tufft. Visst har vi gjort många framsteg men det är väl så att man måste få några bakslag innan man kan gå framåt igen.

Hoppas natten blir riktigt lugn. Hon somnar in jätte bra på kvällen . Nu skulle hennes pappa ta förmiddagsluren och det gick ju sådär men hon måste väl bara vänja sig.
Vi kämpar på skönt att få skriva av sig till andra som också håller på.
kramar
Stolt mamma

Inlägg av Stolt mamma »

Glömde säga att vi har jätte problem med att Ella ställer sig upp. Då skriker hon upp sig och kan inte lugna sig själv. Nu går jag in och lägger henne ner och då brukar hon komma till ro efter att vi gjort på så ett par gånger.
Skulle gärna vilja komma till bukt med detta och ångrar att jag inte genomförde kuren tidigare innan hon kunde ställa sig upp i sängen.
nilam

Inlägg av nilam »

:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Stolt mamma

Inlägg av Stolt mamma »

Hej igen
Har haft några riktigt tuffa nätter nu. Allt gick så bra i början och nu har vi tagit fyra steg tillbaka känns det som. Börjar själv bli trött och sliten och då är det lätt att slarva. Daglurarna funkar ok fast det är mycket skrik innan hon somnar. Har börjat spela Beethoven för henne men det är väl mest för mig själv egentligen så att jag inte ska lyssna för mycket utan låta henne lösa det själv.

Hon vaknar fortfarande två till tre ggr per natt och lugnar sig inte med ramsan som jag först försöker med. Hon ställer sig upp direkt och skriker. Då kan hon ju inte somna själv trots att hon är jätte trött. Solfjädrar henne lugn men så fort jag släpper och ramsar mig ut ställer hon sig upp och börjar gråta.
Om jag gungar sängen en liten stund och jag står själv utanför dörren("har briotassar på") lugnar hon sig och kan sedan somna in själv med ramsa.

Inatt vaknade hon vid 01.00 och grät i 30 min och och vid 05 var hon jätte ledsen då gav jag henne välling vilket jag inte gjort tidigare. Hon drack som hon aldrig sett mat för. Sedan lade jag ner henne och hon somnade själv. Sedan vaknade hon kl 06 igen och ställde massor med frågor. Då gjorde jag det förbjudna igen och lyfte upp henne hon somnade direkt när hon fick ligga på mig i sängen och sova. Vilket hon aldrig tidigare gjort.

Hon mår inte bra fysiskt just nu har hosta feber och är förkyld( tror det är fler tänder på gång). Hon gnäller nästan hela dagen och klänger på mig. Prinsessan är normalt sätt ett mycket piggt och glatt barn med stor aptit på livet. Jag har aldrig uppfattat att hon inte haft färg i ansiktet eller varit gnällig utom när hon fått tänder.

Vi fortsätter med kuren så gott det går. Känner att jag inte "skött" på en del punkter. Men hela familjen är just nu trötta och slitna efter att ha kämpat i en veckas tid. Visst har vi gjort stora framsteg vilket jag är jätte nöjd med. Hon somnar själv på kvällen och är ledsen ca 20 min innan dagsvilan. Hon har flyttat till eget rum och jag har slutat amma helt på natten.

Undrar bara när den totala vändningen ska ske. Jag förstår att det kan ta tid. Känns som så fort hon blir frisk ska jag vara benhård igen. Känns inte som att ramsan tar längre. Funderar på att ha en vaken natt igen och vara där och ramsa direkt när hon vaknar. Är det vanligt att det blir såhär? Känns hopplöst just nu.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Du som precis nått njutningen! :shock:

Då skall vi se... jag kommer bitvis gräla lite på dig, men det är bara å lill-prinsessans bästa. :wink:
Börjar själv bli trött och sliten och då är det lätt att slarva.
Då får du också räkna med att frågorna kommer till dig och kräver sina svar. :!:
Har börjat spela Beethoven för henne men det är väl mest för mig själv egentligen så att jag inte ska lyssna för mycket utan låta henne lösa det själv.
Med tanke på vad du skriver nedan är det snarare SVAR hon behöver i form från sin mamma, som nu börjat införa nya förutsättningar för sömnen. :roll:

Hon vaknar fortfarande två till tre ggr per natt och lugnar sig inte med ramsan som jag först försöker med. Hon ställer sig upp direkt och skriker. Då kan hon ju inte somna själv trots att hon är jätte trött. Solfjädrar henne lugn men så fort jag släpper och ramsar mig ut ställer hon sig upp och börjar gråta.
Om jag gungar sängen en liten stund och jag står själv utanför dörren("har briotassar på") lugnar hon sig och kan sedan somna in själv med ramsa.
Med denna svarsblandning blir frågorna allt fler och allt högre. Mamman behöver läsa på igen, samla sin attityd och tillämpa verktyg och svar som sig bör och i lämplig ordning, annars rasar snart det du byggt upp så vackert tidigare - om det inte redan har gjort det.
Då gjorde jag det förbjudna igen och lyfte upp henne hon somnade direkt när hon fick ligga på mig i sängen och sova. Vilket hon aldrig tidigare gjort.
Nattens ledsna frågor och det nytillkomna målet mat :shock: mitt i allt fick väl stackarn att somna av ren desperation på mammas mage. :wink: :roll:
Hon mår inte bra fysiskt just nu har hosta feber och är förkyld( tror det är fler tänder på gång). Hon gnäller nästan hela dagen och klänger på mig.
En av de största myterna inom barnavård är att barn blir sjuka av att få tänder. Så är inte fallet, däremot får de tänder då de befinner sig i en infektionskänslig ålder, nu också vinter med alla bacillusker som älskar kylan. Att hon klänger extra på mamma är för att hon söker svar - svar som tidigare varit så fina och tydliga, visst. :!: Tänderna har liksom inte med det hela att göra.

Vi fortsätter med kuren så gott det går.Undrar bara när den totala vändningen ska ske.
Man kör inte SHN så gott det går - då går det inte alls :!: :roll: Den stora vändningen kommer då man tillämpar SHN fullt ut, gör det med rätt attityd och självklar säkerhet och trygghet. Då kommer de rätta svaren och då kommer också njutningen hos barnen. Inte förr och inte fixat av någon annan är mamma och pappa.

Kanske är det dags att ta en paus, läsa på MER och sedan kura när ni är redo - och då göra det på allvar och inte som någon snabbfix - SHN är en livsstil och följer en under många års tid.

Barnen ställer frågor som föräldrarna ska kunna ge svar på - så att barnen nöjer sig och kan börja njuta av livet på allvar.

Överväg och inse er avgörande roll i detta, att ni är trötta har lika lite med saken att göra som sötnosens tänder, så är det.

Måste gräla för lillan behöver trygga säkra svar. :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Stolt mamma

Inlägg av Stolt mamma »

Tack för svaret.
Jag ska läsa på igen. Ok läkare säger att de inte blir sjuka av tänder medan alla föräldrar vittnar om det. Strunt samma varför hon inte mår bra men tyvärr inföll detta samtidigt med fjärde natten kurning och hon vaknar av att hon hostar och har feber i vargatimmen.

Jag förstår din point med att jag ger henne nya förutsättningar. Ska skärpa mig tänker inte sluta nu när jag ändå nått några riktigt bra resultat. När jag lägger henne på kvällen ser jag hur hon njuter av att bli lagd. <Hon vänder sig direkt sluter ögonen jag ramsar mig ut och bekräftar i ett sedan pratar hon lite med sig själv och somnar.

Det är på lurarna och vargatimmen som jag känner att ramsan inte tar. På förmiddagen låter henne somna in själv med hjälp av mig i form av ramsa på förmiddagen och det tar ca 15 min med mycket ilskna skrik. Känner att när jag ramsar blir det värre än innan och ofta vid bekräftelsen börjar hon gråta en liten stund till Hur noga ska det vara att den får sisita ordet. Ibland känns det som att jag stör henne. Jag är rätt restrektiv med att gå in och ramsa så jag känner inte att jag stör henne. Jag väntar och ramsar innan jag går in. Oftast när jag låter henne vara med "endast" ramsa och hon till slut somnar efter mycket skrik så vaknar hon även ledsen. Tycker att sedan jag började med kuren har hon blivit mycket klängigare på dagen än vad hon varit innan och är inte lika glad.
Fast detta kan ju hänga ihop med att hon inte mår riktigt hundra. I

Nu ikväll gav jag henne mer mat innan hon somnade så får vi se om detta kanske kan ge resultat samtidigt som jag läser på igen och kämpar vidare. Känner att hon äter för lite på eftermiddagen och kvällen.

Hon är ju trött nu också eftersom att hon vaknar och gråter/skriker på natten. Att få henne lugn med ramsa tar allt från 10 min till 1h. Så hon förlorarar ju en del sömn och detta gör väl att hon är trött på dagen.

Jag vill också lill skruttans bästa och därför tänker jag ta mig i kragen och blicka framåt mot ny styrka och goda resultat. Jag förstår att kuren är en process men jag trodde nog att jag hade det fjärde natten när hon sov hela natten och började väl tvivla lite när det inte fortsatte att gå framåt så drastiskt som det gjorde de första nätterna. Ska man spela musik och ta hjälp av dammsugaren även på vargatimmen?

Nu ska jag läsa på i SHN boken.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"