Snuttefilt- fördel-/nackdel?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Aquarius

Snuttefilt- fördel-/nackdel?

Inlägg av Aquarius »

Då Lillasyster inte vill ta napp och jag så smått gett upp....iallafall för nu så tänker jag att jag skulle vilja ge henne ngt annat som hon kan mysa med och som kan följa henne framöver.

En kompis hade börjat ge sin son en snutte när han sover som hon har när hon ammar och som sedan läggs med honom när han skall sova....

Tänkte börja med detta och gick in på sajten som AW rekommenderar www.snutte.se.

Ngn som har erfarenheter av detta, för-/nackdel med snutte, har inte haft det till storasyster då hon tog napp.

Hur skall man lägga snutten när dom sover på mage, på en sidan eller hur har ni gjort? I vagnen på dagen ligger hon på sidan och då kan man ju lägga den vid ansiktet.
Storasyster, feb 07, SM sedan start.
Lillasyster nov 09, SM sedan start
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

vi har lagt en mjuk snuttefilt med ett litet kaninhuvud på i Sagas säng sen hon var några månader (hon tog inte heller napp). Den ligger bredvid henne i sängen bara. När hon var ca 7-8månader valde hon ut en liten apa bland sina gosedjur och släpade runt på överallt. Så nu följer den också med ner i sängen. Men snutten ligger kvar med.
Hon gosar med dem och använder dem som kudde ibland och på morgonen händer att hon småpratar med apan.

Så -vi gav henne en snutte och hon valde senare en själv. båda ligger i sängen nu (fast apan är med upp och leker ibland)
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
nimi

Inlägg av nimi »

Hej!
Vår 7-månaders har en snutte i sängen, men i vagnen somnar hon utan. När hon var mindre hade jag en lite mindre snuttekanin i vagnen som hade ett bra öra att suga på om det var kris vid sovning någon gång ( hon sover dock på rygg i vagnen), men den behövs inte längre . Nu är hon ju inte så gammal ännu, men jag ser inga nackdelar än så länge. Hon verkar inte beroende av snutten för att somna (suger oftare på täcket, örngottet etc.). Storasyster är tumsugare och det tycker jag personligen är det mest praktiska och barnets eget val :wink:
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard har en VIP Sovan, en snutte typ "Dinglis", sådan med huvud som Sagasmamma också har. Jga tycker bara att det har varit positivt. Vi har tre stycken som varvas, och den blev viktig på riktigt när han var i ettårsåldern.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Napp har vi aldrig använt, men däremot goskompis. Storebror har haft gosedjur sedan alltid. Livsviktig. Tvättas 1 gång i månaden, så rätt sliten vid det här laget 8) Lillasyster har snuttefilt. Den blev så poppis så jag köpte genast 2 till, och varvar nu. Tvättas också varannan vecka eller så. Bra att vänja vid att de ska dofta rent och gott och inte gammalt och sunkigt, om man säger :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

tack för alla era svar och om hur ni har gjort....känner att jag vill börja lägga ngt hos lillasyster och era erfarenheter är ju positiva. Så frågan är bara vilken.....så nu får jag ut shoppa, antingen beställer jag från snutte.se eller så köper jag de där ni beskriver med ett gossedjur ihop med snutten....

ha de så bra!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad kul att läsa :D

Ingen av mina har napp men båda använder fingrar (tumme den ena och pek och tumme den andra)
Lillan har själv sedan hon var väldigt liten sugit på pek, tumme och knoglat in lite draglakan däremellan 8) Så sedan bytte vi bara till ett örngott som alltid hängde med dock aldrig samma, sålänge det är ett örngott så bryr hon sig inte :lol: Praktiskt tycker jag som är så glömsk, alla har ju ett örngott hemma att låna ut vid kris och lätta att byta ut och tvätta :thumbsup:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

bra ide JohannaW med påslakan, det skall jag börja med, det är ju också mjukt och skönt och som sagt det har ju alla hemma om man skulle glömma...
caln

Inlägg av caln »

Vår tös är tumsugare och gillar snuttefilt. Vi har ett par stycken med huvud och gärna med extra påsydda tvättlappar. De är tydligen mysiga att stoppa in tillsammans med tummen.... :lol:
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"