Jack - höstnoll9

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Yosofine

Jack - höstnoll9

Inlägg av Yosofine »

Hejsan!

Jag har kanske en lite dum fråga, men jag undrar hur ofta man ska mata lilla kråkan? Jack är nu 3 månader och jag ska försöka sätta ett schema för honom. Jag har inte koll på hur många timmar ha sover och så, men runt kl 22.00 +-1/2 h brukar vi få honom i säng, sedan sover han hela natten. Varierar när han vaknar, i bland kl 7 och ibland kl 8. Någon gång vaknar han på natten, och om han inte somnar av att jag gungar på vaggan så brukar han få bröst endast, i ca 20-30 min. (Ger mest ersättning nu, men försöker börja varje mål med att han får äta från båda brösten.) I alla fall så blir jag inte riktigt klok på hur det här med maten. Som det är nu så får han mat när han vaknar, inte alltid direkt, eftersom han har lärt sig att vänta. Han äter tills han är mätt, vi byter blöja och myser, sen leker han själv på filten en stund medan jag gör frukost. Om vi säger att han vaknar kl 7 och får mat då och ca kl 8 leker han själv. Runt 8.30 får han mat IGEN och sen lägger jag honom för att sova kl 9, vaken eller helt klubbad. Gör jag fel nu? Är det meningen att han ska äta kl 7, leka kl 8 och sen sova kl 9, utan mat? Sedan har var ca 1 1/2 månad har vi följt SM och den kvällskoliken vi trodde att han hade, försvann på nolltid! BVC sa magont, AW sa hungrig så vi gick på AW och vi fick en helt annan son! Mätt, nöjd och glad! Tack Anna!

Tacksam för svar!

Förvirrad Yosofine :-s
Jack född 30 okt 2009 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Yosofin, välkommen till Forumet och grattis till nykomlingen.

Det låter som om det fungerar fint för er därhemma. Vad det gäller maten så är det bäst om det går tre till fyra timmar mellan målen för att magen ska få vila och för att aptiten ska infinna sig.

Så här har vårt schema sett ut för våra tre månaders bebisar. Du kan använda det som lite inspiration till Jacks tider. Vi hade ett nattmål 23.00, inte helt vanligt utan det brukar istället infalla klockan 4 på morgonkvisten. Men barn är ju olika därför blir nattmatstiden också lite varierande.
7.00 vakna och äta
9-9.45 sova
10.30 äta
12.00-14.00 sova
14.00 äta
16-16.45 sova
17.00 äta, följt av bad vissa kvällar och alltid ombyte till pyjamas och kvällsgos inklusive nattslurk
19.00 sova natt
23.00 äta nattmål.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Inte konstigt att Jack har ökat så fint i vikt, med all den mat mamma har gett honom! :D Hans mage har dock inte krånglat något och han har inte klagat heller över matmängden, det lilla matvraket. Jag testade idag att inte ge honom mat innan han la sig för att sova och det gick bra. Lite gung på vaggan, sen somnade han. Det hade jag inte trott! :shock: Tack så jättemycket för din hjälp SusanD och tack för schemat! Jag kom i säng kl 20.15, så vi får se när han vaknar i natt. I morgon testar jag schemat, känns så skönt att veta hur jag ska göra nu!

Kram
Yosofine

Sova i spjälsäng och komma till ro

Inlägg av Yosofine »

Hej igen!

Jack är snart 4 månader (2 mars) och sedan jag sist skrev har vi kört schema med Jack och det går jättebra. Morgonen börjar kl 07.00 och dagen slutar ca 19.00. Vi har nu jobbat med att få honom att somna själv med hjälp av vagning. Vagnar, skak i handtag och sen släppa, vagna, skaka handtag, släppa osv. Har börjat lite smått med ramsa oxå, säger den några gånger under vagningen och avslutar med den när jag går ut ur hallen (där han sover nu i vagnen.) Grejen är den att på dagarna så blir han alltid jätteledsen när jag lägger ner honom i vagnen. Trots att jag försöker skoja och locka till skratt innan han läggs ner. I bland lyckas jag bryta gråten med grimaser och bus så att han skrattar när han ligger i vagnen, men när vi har sagt godnatt till lampan och släckt och jag pussat honom godnatt så börjar han gråta. På kvällarna går det bättre, och några kvällar har det bara räckt med att vi fört liv i köket så har han somnat, och i bland behövs några vagningar. Det kan jag väl tänka mig att det är nattslurkens förtjänst? Hur ska jag få honom att komma till ro så han slipper bli så ledsen? :?:

När han väl somnar så sover han jättebra, dag som natt. I tre nätter nu så har han sovit hela natten, och det utan hjälp från oss! :D

Ikväll får vi hans spjälsäng och jag har lite undringar om det. Ska vi avvakta några nätter innan han sover i eget rum? Har för mig att jag läst att de inte ska sova i eget rum förräns de sover hela natten. Det har han ju gjort några nätter nu, men vet ju inte om det håller i sig.
Andra undringen är HUR vi ska få honom att somna själv i sängen? Den går ju inte att gunga på. :wink: Är det ramsan som tränder in då? Och hur går vi till väga om senariot är att han är glad innan han läggs ner, men sedan blir arg och ledsen när vi lägger ner honom. Buffa och ramsa? :?:

Solen skiner på mig i dag och jag känner att våren snart är här! :thumbsup:
Kram
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Yosofine! :D

Grattis till hela nätter! :thumbsup:

Jag tycker att ni kan köra en minikur för att få in sängen och ramsan på ett bräde - börja från natt 2 i lathunden. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten :wink:

Ang insomningsfnurran så är mitt råd att lyssna - är han ledsen och behöver hjälp eller är han mest irriterad över att inte komma till ro direkt? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319 Som du själv har märkt är husljud (el musik) ett utmärkt sätt att få ett barn som inte riktigt kommer till ro att tänka på annat och somna gott! :D

:idea: Hur har ni det med maten, annars? Har ni börjat med smakisar än?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Hejsan!
Tack för tipsen. Provade att mest ramsa + buffa när han skek så rösten skar, när han skulle sova sitt två timmarspass och faktiskt så gick det bra! Och snabbt somnade han! Det kommer nog att ordna sig med sovningen i sängen också. Smakisar börjar vi med i dagarna, se fram emot det massor!
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Ang. läggningen!!
Så fort vi lägger ner Jack (på rygg/sida, har blivit för uppskrämda av BVC för att våga oss på magläge) så börjar kan gallskrika. Inte ett ordentligt gnällskrik eller otroligt missnöjt skrik, utan ett skrik av panik. Han blir knallröd och rösten spricker för att han verkligen tar i för allt vad han är värd och det är nästan så han ska kräkas för att han skriker så att luften tar slut. Det låter som om man håller på att slå ihjäl honom, så mycket skriker han. :cry: Känner mig så hemsk och vet inte vad jag ska ta mig till. Vill ju bryta det på något sätt för det känns som om det bara blir värre och värre. Har musik på för att lugna och säger ramsan. Eller nästan skriker för att kunna överrösta honom. Buffar honom tills vrålskriket avtar, men det går max 3 sekunder innan han vrålskiker igen. Han är ju trött för han ligger och blundar, samtidigt som han slänger sig så gott han kan fram och tillbaka och drar i täcket av ilska (?). Det är så, ursäkta, j*vla jobbigt och frustrerande när han bara skriker som om man gjorde något fruktansvärt mot honom. Han somnar relativt snabbt, men det känns ju inte bra att det ska vara så här VARJE gång han ska sova. Även när man bara lägger ner honom på rygg för att busa, så börjar han skrika.. Inte varje gång, men ofta. Vad ska vi göra? När han väl somnat så sover han perfekt, dag som natt. Men just läggningen är hell nu.. och allra mest för Jack!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Fråga:

-Har han alltid skrikit så när han har lagts på rygg/sida?
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Nej, det har blivit så här galet när vi försökt få honom att somna själv. Liksom värre och värre, men ibland så somnar han själv på kvällarna men aldrig på dagarna.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Ok.
Min tanke är nämligen omogen magmun varpå magsyran åker hiss. Kan liknas vid när vi vuxna får halsbränna-från-h'etes-avgrunder.

Magsyran åker gärna MER hiss då barnet läggs på rygg. Det mest gynnsamma i dessa fall är att ha barnet sovandes på mage, gärna med höjd huvudända också.

Smulan skrek sig blå, bokstavligen ("blå hudkostym" för att citera läkaren) när hon las på rygg men var/blev definitivt lugnare och finare när hon las på mage. Hennes magsyra åkte väldigt mycket hiss.

Hur gjorde ni innan? Hur fick ni honom att somna?
Jag försöker nämligen komma på vad som har förändrats, vad skiljer sig nu från då?
Personligen skulle jag ha sett skriken mer som "Nej jag gillar inte riktigt det här läget, lägg mig på något annat sätt", än "Nej jag kan inte/vill inte sova just nu"; men där kan endast ni föräldrar avgöra!

Har ni andningslarm?
Och tips på vägen - BVC kommer med mycket klokt men de har inte alltid rätt!
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Innan så sov han i princip alltid när vi la honom. (Han fick mat när han vaknade och sen när han skulle sova..hade inte koll på hur mycket mat han skulle ha.) Så då var det inga problem. Nu när vi tagit bort "insomningsslurken" (förutom på kvällen) så har det börjat knasa till sig iom att han varit vaken. Men nu har det typ bara blivit värre från dag till dag. Sida har han alltid sovit jättebra på, ända sedan han var liten och nu när han blivit större har han själv vänt sig till rygg i sömnen.

Men sätter magsyran igång bara så där, pang!, ? För vissa kvällar så jollrar han lite och somnar fint utan trassel.. och andra kvällar och alla dagar så tar han på sig den sk "blåa hudkostymen". Och då har han legat på samma sätt.

Något andningslarm har vi inte.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Magmunnen blir inte mogen på barn (med förslappad sådan) förän de är uppåt 1 år. Smulans justerade sig då hon var runt 8 månader.

De gånger han skriker så, har han ätit mer då innan luren/sömnen? Ju mer mat i magsäcken ju lättare åker magsyran hiss.

Gällande andningslarm skulle jag rekommendera er att köpa in ett i vilket fall samt iaf. testa magläget - för sömnens skull.
(Hade jag följt BVC's och läkarnas inrådan att lägga Smulan på rygg, jajamen de rekommenderade det trots att de både såg henne blå och hörde hennes panikångestskrik, så hade jag tagit livet utav en av oss).

Och om det nu är så att han skriker sig blå á la blå hudskostym så skulle jag också rekommendera er att kolla upp det.
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

T ex så går han upp kl 7 på morgonen, äter då och är vaken i ca två timmar. När det är dags att sova runt kl 9, och direkt när man lägger ner honom så börjar han skrika. Hinner knappt lägga ner honom så börjas det. Så det är ju ganska länge sedan han ätit. Och som sagt, han har somnat bra inför natten, när han precis fått nattslurken. Så det känns inte som om det är det. Kan det "bara" vara protester? Att han nu vet att vi inte vagnar honom till sömns, att han ska göra det själv och att han inte vill finna sig i det? Om vi ska ut och gå så kan han protestera när vi tar på overallen och när han läggs i vagnen, men så fort vi börjar gå så tystnar han och är nöjd och glad.

Det var nog lite dumt att skriva att han skrek sig blå. Han skriker sig inte bokstavligt blå, utan det vara bara för att förklara hur pass mycket han skriker.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Yosofine! :D

Jag tycker också att ni ska överväga magläget en gång till - ni är inte på något sätt ensamma om att ha blivit uppskrämda, men när ens barn visar sitt missnöje så tydligt kan det vara värt att skärskåda sina argument en gång till. :wink: Börja med att läsa på här, så att du är med på varför vi rekommenderar magläget här på forumet. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... sk-for-psd
Och om du känner dig mer bekväm med ett andningslarm (vilket ju är värt även för en rygg-/sidsovare då den propaganda man hör, att magläge automatiskt ger PSD medan ryggläge ger ett skydd mot PSD, faktiskt inte är sann) kan man hyra eller köpa ett här: http://andningslarm.se/

Mitt bonustips är att satsa rejält på Skrattet till Godnattet. :D Det ska vara skoj att gå och lägga sig! 8) Jag har försökt hitta en jätterolig tråd om hur man gör Skrattet till Godnattet, men kan inte hitta den. :cry: Bjuder på den här istället, som inspiration! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... +godnattet
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej igen!

Ja men då så.
Jag har inget mer att tillägga f.t. än att skriva under på Chokladkanins ord :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"