2 år 9 mån sover för lite somnar själv, men vaknar för tidig

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
eken-steken

2 år 9 mån sover för lite somnar själv, men vaknar för tidig

Inlägg av eken-steken »

När dottern var 5 månader körde vi 5 mm. Det var kortvarigt lyckat och har lett till att hon sover för lite och alltid vaknar för tidigt. Nu när hon slutat sova på dagtid utan att kompensera det på nattsömnen så är jag lite oroad.

Eftersom hon somnar själv jättebra på kvällarna så vill jag ju inte 'bråka' för mycket med rutinerna, men jag vill gärna ha tips på hur vi kan förlänga hennes natt.

Nu sover hon 19:45-05:30, och ofta ingen dagtidsvila alls.

Tacksam för tips på hur man förlänger natten för denna snart 3-åriga lilla prinsessa!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Lilla älsklingen har dragit på sig en ansenlig sömnbrist, och det är farliga saker. (Om 5mm kan du läsa i nyårskrönikan, bland annat.) Nu sover hon 9 tim 45 min. Hon behöver 12 tim nattsömn långt upp i skolåldern.

Jag föreslår att du införskaffar Internationella Sova hela natten-boken (se förstasidan) :!:

Börja tills vidare med tre saker:

:arrow: Lägg henne tidigare. Hon kommer att somna lika fint då, och påverkar det alls morgonen, påverkar det den positivt.

:arrow: Mörklägg totalt, så att inte minsta lilla strimma ljus slipper in. 90% av små barns intryck kommer via synen. Finns det alls någonting att se, sätter lilla barnahjärnan omedelbart igång.

:arrow: Odla ramsan. Låt den bli svar på ALLT (hon går ju in i trotsen nu också). Det ska vara fyra "verser" i ett svep av något rytmiskt och trevligt du hittar på, som inte innehåller hennes namn. (Min är enkel: "Natti med sig, sov så gott!")

Bestäm en morgontid, tolv tim efter läggning, som ska vara densamma dag för dag. Du kan inhandla en väckarklocka med henne som ni gemensamt gör till en hjälpsam vän, så att ni båda "vet" när det är morgon. Även du, som hon får tro :wink: :lol: Samarbete är lösenordet. Trotsar hon, är det en vänlig men bestämd hand som gäller (se trotskapitlet i Barnaboken, "Jag vill, jag vill inte!") :thumbsup:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
eken-steken

Inlägg av eken-steken »

Jo, Internationella Sova Hela Natten-boken har jag precis sträckläst, och det var då jag insåg att det inte var försent att göra något åt även denna min äldsta dotters sömn.

Tack för tipsen, ska genast prova!

Vi står annars i begrepp att kura vår 4½-månadersflicka så vi håller på att läsa boken tills det rinner ur öronen. Trolig kurstart är på tisdag för minstingen...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

eken-steken skrev:Jo, Internationella Sova Hela Natten-boken har jag precis sträckläst, och det var då jag insåg att det inte var försent att göra något åt även denna min äldsta dotters sömn.

Tack för tipsen, ska genast prova!

Vi står annars i begrepp att kura vår 4½-månadersflicka så vi håller på att läsa boken tills det rinner ur öronen. Trolig kurstart är på tisdag för minstingen...
:D Vad fint att ni tagit tag i sömnproblemen, era barn kommer att tacka er! Lycka till med kurandet :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
eken-steken

Inlägg av eken-steken »

Det gick super! Vår natt skulle vara från 19:30 till 06:30. Inklusive läggningen så hade vår lilla gumma 67 minuters vakentid totalt under natten!

Jag hade aldrig trott att natten skulle gå så bra... :D
eken-steken

Inlägg av eken-steken »

...och för vår stora tjej har vi infört ramsa och väckarklocka, samt stängt dörren för att uppnå extra mörker. Hon sover redan längre på morgonen!

Tack för tipsen! :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D

Härliga nyheter :!:

Fortsätt så :thumbsup:

:sleep: :sleep: :sleep:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm :-({|= Fortsätt lugnt det vackra arbetet :wink: :lol:

:heart: O:) O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "