När dottern var 5 månader körde vi 5 mm. Det var kortvarigt lyckat och har lett till att hon sover för lite och alltid vaknar för tidigt. Nu när hon slutat sova på dagtid utan att kompensera det på nattsömnen så är jag lite oroad.
Eftersom hon somnar själv jättebra på kvällarna så vill jag ju inte 'bråka' för mycket med rutinerna, men jag vill gärna ha tips på hur vi kan förlänga hennes natt.
Nu sover hon 19:45-05:30, och ofta ingen dagtidsvila alls.
Tacksam för tips på hur man förlänger natten för denna snart 3-åriga lilla prinsessa!
2 år 9 mån sover för lite somnar själv, men vaknar för tidig
-
eken-steken
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Lilla älsklingen har dragit på sig en ansenlig sömnbrist, och det är farliga saker. (Om 5mm kan du läsa i nyårskrönikan, bland annat.) Nu sover hon 9 tim 45 min. Hon behöver 12 tim nattsömn långt upp i skolåldern.
Jag föreslår att du införskaffar Internationella Sova hela natten-boken (se förstasidan)
Börja tills vidare med tre saker:
Bestäm en morgontid, tolv tim efter läggning, som ska vara densamma dag för dag. Du kan inhandla en väckarklocka med henne som ni gemensamt gör till en hjälpsam vän, så att ni båda "vet" när det är morgon. Även du, som hon får tro
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
eken-steken
Jo, Internationella Sova Hela Natten-boken har jag precis sträckläst, och det var då jag insåg att det inte var försent att göra något åt även denna min äldsta dotters sömn.
Tack för tipsen, ska genast prova!
Vi står annars i begrepp att kura vår 4½-månadersflicka så vi håller på att läsa boken tills det rinner ur öronen. Trolig kurstart är på tisdag för minstingen...
Vi står annars i begrepp att kura vår 4½-månadersflicka så vi håller på att läsa boken tills det rinner ur öronen. Trolig kurstart är på tisdag för minstingen...
eken-steken skrev:Jo, Internationella Sova Hela Natten-boken har jag precis sträckläst, och det var då jag insåg att det inte var försent att göra något åt även denna min äldsta dotters sömn.
-
eken-steken
-
eken-steken
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022