Nu är det dags för lite sömntrassel här hemma. Alba, 2 år, har den senaste veckan varit sjuk, hon är nu inne på dag fyra med feber, hosta och halsont.
Hon har dessförinnan varit lite smågnällig vid läggdags men inget stort. Nu när hon var sjuk vaknade hon första natten med hög feber och hade drömt om hästar som sprang efter henne. Klockan var fyra, jag var trött och bokstavligt talat tagen på sängen av att hon skrek. Hon har sedan kuren, när hon var sex månader, sovit från 19 till 07 utan problem. Lite trassel med vatten och annat vid läggdags men aldrig mitt i natten. Så i mitt sömniga tillstånd tog jag till slut upp henne och la henne i vår säng.
Så, jag har klantat till det och nu är det problem. Vid läggdags de senaste två kvällarna har hon skrikit. Börjat med att oroligt säga:" Ingen fara. Hästen ingen fara". Sedan har hon börjat gråta. Och hon vill att jag ska sitta bredvid sängen och klappa på henne. Det har pågått upp till en timme där hon bara skriker mamma hela tiden. Jag har gått in en gång, lagt tillrätta, stoppat om och sagt nu ska vi sova. Sedan ut med ramsa. Skriker ännu mer.
När hon slutligen somnat så har hon, båda kvällarna, vaknat vid tio- halv elva och börjat skrika. Vill att man ska byta blöja, vill ha välling och slutligen vill hon upp. Igår skrek hon i två timmar. Hon skrek mamma mamma mamma i hysteri. Jag ramsade. Gick och la tillrätta och försökte låta henne vara så långt det gick. Tillslut gick pappa in och gjorde samma sak. Då somnade hon på en minut...
Ikväll skrek hon vid läggdags. Hade jätteroligt med lillebror vid skratt till gonatt men så fort sängen närmar sig så blir hon orolig. Gråter och vill att jag ska sitta där. Nu tog det henne en halvtimme att lunga sig och nu tror jag att hon sover. Jag gjorde samma sak nu. Ramsade lite i förbifarten någon gång, husljud och en gång gick jag in och la tillrätta.
Nu vill jag gärna ha lite tips och råd på hur vi bäst hjälper henne tillbaka till tryggheten. Det är en sak när de är bebisar men hur bär man sig åt med en 2-åring? Och hur stor del spelar sjukdomen i allt detta?
Tacksam för alla svar!
Vänligen Malin