Eddie 2 år vaknar på natten och vill inte somna om

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
eddie08

Eddie 2 år vaknar på natten och vill inte somna om

Inlägg av eddie08 »

Hejsan,
Vi kurade Eddie när han var 8 månader med gott resultat.
Han var som en klocka till 1,5 år och sen dess har det krånglat mer eller mindre.

Trots att jag igentligen är emot det så efter många nätters vaknande när han inte somnar om som han brukar, så åkte han in i vår säng. Vill knappt erkänna det ;)

Nu är vi sugna på nr2 och vill ha bra nätter för Eddie innan.
Han somnar enligt modellen. Rutinerna på dagen är bra. Han sover 1 h på dagen from en vecka sen. Är då trött vid sju och somnar trygg utan gråt. Problemet är att han blivit lättväckt och då inte vill somna om. Allt från 21-24. Ofta vaknar han även vid 4-5 och vill inte somna.

Senaste månaden nöjer han säg inte med en tillrättaläggning utan skriker hysteriskt tills man ger sig.

Har prövat.. dock bara en kväll.. att göra som vi gjorde sist. Sitta å ramsa utanför dörren, och gå in och lugna, men gav upp efter 45 eftersom han aldrig lugnade sig. Somnar direkt i vår säng så jag vet att han är trött!

Behöver tips, pepp och hur ledsen jag kan låta honom vara. Obs är för stark för solfjädern!

Tack på förhand.. <3
mamma till:
Eddie född 08-01-23 v 40+5 med akut kejsarsnitt
miar70
Kontakt:

Re: Eddie 2 år vaknar på natten och vill inte somna om

Inlägg av miar70 »

eddie08 skrev:Har prövat.. dock bara en kväll.. att göra som vi gjorde sist. Sitta å ramsa utanför dörren, och gå in och lugna, men gav upp efter 45 eftersom han aldrig lugnade sig. Somnar direkt i vår säng så jag vet att han är trött!
Inte pröva :wink:

Ska ni komma tillrätta med det här gäller det att ni verkligen, verkligen bestämmer er för att en gång för alla fixa det; att vara fokuserade och genomföra!

En minikur är nog vad både ni och gossen behöver! Börja som med natt två i kuren och SE TILL att nå fram med ramsan! Han kan det här, och behöver bara påminnas om hur det är, ni har förvirrat honom genom att ge dubbla budskap: först ramsa och sen ta upp :? och med det har ni lärt honom att om han skriker så slutar det i mammas säng, och därför tror han att det är så det ska vara... Så nu gäller det att ni visar, med lugn och stabilitet, att det är i sin egen säng han sover godast och att ni har kollen!

Bollen ligger hos er! Vänta inte på att Eddie ska tala om för er hur han vill ha det :wink:

Kanske lite pepp via tråden om förhållningssättet kan hjälpa:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

och AW:s krönika om säkerheten:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
eddie08

Inlägg av eddie08 »

Japp nu kör vi.. :!:
I helgen så ville han inte ens somna i sin säng som han gjort sen 9 mån. Så näe, nu fick vi bestämma oss och började denna kväll.

Det tog 55 minuter innan han somnade, med gråt skrik och protester.
Men nu ska vi hålla oss. Vill att han ska somna tryggt i sin säng..
Sist tog det tre dagar innan han somnade utan protest. Får se hur det går denna gång!

Nu håller vi tummarna för att han sover hela natten, annars blir det upp å ramsa igen.
:lol:
mamma till:
eddie08

Inlägg av eddie08 »

Natt2:
Oj va arg å ledsen han är nu.. Känns tungt..
Men fick vara uppe inatt oxå och ramsa i 20 min så ha jag klarat det så vill jag inte kasta bort den nattens vånda! :cry:

Det som känns tråkigt är att trots roliga stunden innan sovningen så får han panik när han förstår att han ska sova i sin säng och gråter och säger att han vill sova i vår säng..

Puh.. Hoppas det blir bättre snart!

Sov gott min älskling sov..
mamma till:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, visst gör det lite extra ont när de kan förmedla sig, det tycker jag med... :? Å andra sidan så är det en stor gåva att bli trygg i sin säng, det kan nog aldrig överskattas. Jag var inte det, nattvandrade långt upp i skolåren, och det tog mig mååånga år innan jag trivdes med att sova själv. Det vill jag bespara mina barn, även om det från ena stunden till den andra är jobbigt.

Fördelen med två-åringar är ju att man kan prata/ramsa tillbaka. Man sover i sin säng, som vi brukar säga här hemma. Punkt slut. Och vi säger alltid att i morgon, när klockan ringer, DÅ får du komma till vår säng och mysa. Det vill han aldrig... :roll: :wink:
eddie08

Inlägg av eddie08 »

Ja, lyckades även igår..
Eddie somnade efter 25 min. Han va ännu argare men verkar förstå att det blir i hans säng han ska sova.
Vaknade till inatt vid fem, jag sprang upp och sa ramsan en gång sen vart det tyst!

Lika arg idag när vi skulle lägga honom, men skrek bara 5 min. Så det verkar gå åt rätt håll!! :lol:

Håll alla tår å tummar..

Kram ( Tack för pepp!)
mamma till:
eddie08

Inlägg av eddie08 »

JA! Fortfarande åt rätt håll.. Skrek väl 30 sek ikväll kanske..

Vaknade inatt oxå men sa ramsan två ggr sen blev han tyst..
Han var såå glad i morse när jag väckte honom!
:D

Åh va det känns bra!
mamma till:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad härligt!! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "