Vaknar fortfarande ofta på natten trots kur...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Buspojksmamman

Vaknar fortfarande ofta på natten trots kur...

Inlägg av Buspojksmamman »

Hej! Vår son kurades i helgen som var, dvs vi är mitt i uppföljningsveckan just nu. Problemet är att han fortfarande vaknar 4-5 ggr per natt och skriker. Det enda plusset är att det är ganska lätt att få honom att somna om med hjälp av ramsan. Buffningen har vi inte behövt ta till sedan 2:a natten på kuren. Men man skulle ju vilja att han dels inte vaknar så ofta, dels kan somna om själv. Men inget verkar funka - vad gör vi för fel??? Tar tacksamt emot all hjälp!!
Mamma till 2 pojkar, N född 0607 och F född 0908
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Buspojksmamman och välkommen hit! :D

Hur går det för övrigt med kuren? Hur ser schemat ut? Hur går det med skrattet och buset och på vilket sätt gör ni när han vaknar, skriker han direkt eller smågnölar han innan? Vilken tid vaknar han, vargtimmen eller innan?

Många frågor från mig. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Buspojksmamman

Hej Bea! Och tack för responsen...:-).

Vårt schema ser ut så här.

07.00 väckning med mat
09.00 - 09.45 sova (går sådär, oftast vill han bara sova 30-35 minuter men är å andra sidan glad när han vaknar då)
10:30 mat
12.00 - 13.30/14.00 sova
14.00 mat
16.00 - 16.45 sova (se kommentar på fm-passet, samma här)
17.15 mat
19.30 nattslurk och godnatt

Han somnar av sig själv utan problem på kvällen. Vi busar hela vägen till sängen och han brukar jollra i ett par minuter för att sedan somna som en stock.

Vad gäller rutin när han vaknar: det är lite olika hur han vaknar. Ibland gallskriker han omgående, ibland gnyr han bara. Gnyr han brukar vi försöka avvakta för att se om han kan somna om själv. Ganska omgående märker vi det, dvs antingen somnar han på en gång eller så skriker han upp sig på en gång. Då ramsar vi, och gör detsamma om han vaknar gallskrikande också. Som tidigare nämnt så svarar han oftast på ramsan, dvs det blir faktiskt tyst ganska fort. Förutom under morgontimmarna, men det får vi ju leva med ett tag till misstänker jag (har förstått på andra och i via boken att vargtimmarna kan spöka en tid efter kuren).

Problemet är som sagt att få honom att inte vakna, alternativt inte gallskrika när han vaknar så att vi behöver ramsa. Att han gnölar och somnar om själv är helt ok!

Jag skulle säga att han vaknar ungefär var 3-4 timme från det att han lagt sig fram till det är dags att gå upp. Under vargtimmarna kan det vara oftare dock, då kan det vara en gång i halvtimmen, mellan halv sex och sju.

Några tips? Allt tas tacksamt emot....
Buspojksmamman

Tar tacksamt emot hjälp/feedback....
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ledsen att du fått vänta på svar :oops: . Jag tycker schemat ser alldeles förträffligt ut! Så då funderar jag på om ni borde backa lite mer? Ramsar ni bara när han är ledsen så ni inte får honom att tro att han inte kan somna om själv? Ännu mer tålamod kan ni nog odla, det har ju inte gått så många dagar än. Hur har det gått senaste dagarna?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Hej buspojkmamman

jag känner igen mig, både med 30-35min passet istället för 45 (jag lät det bara vara så, har funkar fint ändå) och med uppvaken.

Lilltjejen sover livligt och är nog lite oroligt lagd, i alla fall med sömnen, efter kuren fick vi nog gå upp och ramsa ett par gånger i veckan i alla fall. Hon skriker fortfarande till ibland/ofta på natten, men somnar oftast om själv fort (ibland tror jag att hon liksom bara skriker till i sömnen).

Med tiden får man ett mer tränat öra och lär sig vilka skrik som betyder "jag undrar om ni är där" =behöver ramsa och vilka som betyder "jag vaknade till, men tänker nog strax somna om"=ingen action och kanske dessutom "något är helt på tok!!!"=mardröm/magsjuka

För oss går det lite i perioder, men om jag jämför med vänner som ammar nätterna igenom eller stoppar i nappen X anta gånger per natt tycker jag ändå att det funkar bra. Framförallt funkar det mycket bättre än innan och med tiden är jag säker på att hon kommer sova lugnare och lugnare.

Så skall jag ge dig något råd skulle det vara att avvakta lite och odla tålamod. Hos en del barn kanske fler än en pollett behöver trilla ner,

stor kram
mia
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Buspojksmamman

Tusen tack för tipsen! Det känns redan nu bättre, han vaknar inte lika ofta. Dock spökar vargtimmen fortfarande....och det är nog 5-6 veckor sen vi kurade honom. Hur länge ska den sitta i???? Är jag bara otålig.... :?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag har inte läst hela tråden MEN, mörkläggning? Vissa små är superkänsliga mot att det inte är kolsvart när de skall sova.

Min son hade en kort tid då han var jättekänslig, då hade vi tejpat aluminiumfolie på rutorna och lagt handdukar runt dörrkarmen. 8)

Så jag rekommenderar er att mörklägga REJÄLT! Sen ha lite is i magen och rejält med tålamod. Förbättring borde ske på ca 2 veckor även om det inte försvinner.

Så upp med aluminiumfolie på rutorna i några veckor och utvärdera sen. 8) :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Buspojksmamman skrev:Tusen tack för tipsen! Det känns redan nu bättre, han vaknar inte lika ofta. Dock spökar vargtimmen fortfarande....och det är nog 5-6 veckor sen vi kurade honom. Hur länge ska den sitta i???? Är jag bara otålig.... :?
Jag ramsade min son en hel vår. 8) Han somnade om helt prydligt, så jag tyckte inte att det var nått problem.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"