Tappat styrningen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
nimi

Tappat styrningen

Inlägg av nimi »

Hej!
Min yngsta dotter är inte så späd och liten längre, men jag skriver ändå här eftersom hon har skötts med sm-tänk sedan start. Hon börjar närma sig sju månader och vi har inte tagit itu med nätterna ännu. Tidigare har hon ätit en gång på natten, men vid 6 månader lärde hon sig krypa och började vakna oftare säkert pga hunger. Det har varit svårt att komma igång med mat. Hon gillar mest gröt och majspuré. Vi hade tänkt ta tag i nätterna till helgen eftersom hon svarar fint på ramsan dagtid, men nu har hon blivit sjuk och allt har spårat ur. Våra fina rutiner är som bortblåsta. Vi har tagit upp henne ett par gånger på kvällarna och det känns som att ramsan inte fungerar så bra längre och jag fick just buffa innan lunchluren. Jag tänker att jag får backa när hon är frisk igen, men skulle ändå behöva hjälp att skjuta några orosvargar.
Vargarna gäller:
1: Att hon äter dåligt på dagen och inte tar flaska. Skulle vilja kunna ge välling för att tryggt ta bort nattmålen.
2. Rädd för vargtimmesstrul eftersom hon verkar ha ett stort sugbehov och inte har napp eller hittat tummen. Storasyster suger på tummen och somnade om fint i vargtimmen med hjälp av bara ramsa när vi tog bort nattätandet. Men hon åt bra på dagen och drack välling innan läggning.

Vet inte om jag är på rätt forum, men känns ändå som att jag vill börja här och hoppas slippa regelrätt kur.

Tack för ett bra forum, har kikat in här från och till sedan stortjejen kom till världen.
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej där, välkomna hit :)

Hmm.. jag tror att det mesta kommer att sätta dig om du finner ett bra dagsschema innehållande rätt antal sömntimmar som är rätt/bra/väl fördelade över dygnet.
Nätterna brukar oftast sätta sig när dagarna funkar, sådan är min erfarenhet, och inte tvärtom. Sen är det inte sista målet för dagen som avgör utan hela dygnets matintag!
Vargtimmestrul kommer sig inte heller av att barnen inte har napp eller suger på tummen.

Hur menar du att det är trögt med maten?
Jag tänker att en snart 7 månaders kräver en smula mer mat än just flaska. Sen är inte alls alla Skruttar överförtjusta i välling.

Jag hade kört på de säkra korten, i detta fall gröt och majspuré och utökat det hela. T.ex. blandat majspuré med typ kallops, smygit in det andra med majspuréet. Haft i åtanke att det tar sina dagar för de små att vänja sig vid smakerna.

Gröten hade jag spetsat med annan fruktpuré on top. Gröt med paradisdessert, gröt med päronpuré, gröt med mosad banan, osv osv.

Eftersom välling aldrig har köpts av vår minsta så gav vi mosad banan där som nattslurk istället. Du kan lika gärna ge gröt.

Jag skickar med länken med schemaförslag så att du kan fila lite på ett och så återkommer du om/när du behöver ytterligare hjälp :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
Vad säger du om det?
nimi

Inlägg av nimi »

Tack så mycket för ditt svar Kalaskakan. (Måste erkänna att jag typ suttit klistrad vid datorn sedan jag gjort mitt inlägg och väntat på svar eftersom jag aldrig skrivit på ett forum tidigare :)
Jag inser att jag kanske var lite otydlig och överdrivet negativ igår när jag skrev, men lilla hjärtat var riktigt ledsen vid läggning för lunchlur och jag är inte så van vid sådana toner.

Efter lite egen felsökning har jag kommit fram till följande:
Dagishämtning och lämning stör lillskrutts matintag på dagtid.
Bvc-tant sa att jag inte bara kunde ge majspuré vilket gjort att jag trugat annat och krånglat till det lite.
Jag måste inse att min plutt inte är nyfödd längre och inte behöver äta på natten.
Jag ska inte jämföra med vad storasyster åt och inte åt.

Några frågor kvarstår:
Vi har inte haft något spikat schema, men jag har haft koll på antalet sovtimmar och erbjudit rätt antal förlagt över tre dagslurar. Nu har den sista börjat krångla. Idag sov hon inte t.ex., men blev urbota trött och somnade vid bröstet på kvällen. Erfarenheter? (jag lyckas aldrig med 5-minutare). Undrar även hur lång vakentid som är lämpligt före läggning. Tidigare har jag tänkt att vakentiden ska vara typ 2, 2, 2,5-3 vilket fungerat bra. Har även plötsligt haft väldigt ledsna dagläggningar. Hur agerar jag för att inte paja tilliten. Bara ramsa eller in och buffa? Ser nu att jag kanske borde spika ett schema en gång för alla för att ta bort min osäkerhet som säkert ställer till det :oops:
Jag som tyckte jag hade sån koll nu med andra barnet :wink:

Kram kram
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Oki, då är jag med!

Då skall jag plita vad jag tänker och tycker, det är inte ristat i sten. Plocka russinen och släng resten som det passar dig.

BVC-tanter har en del klokt att komma med men de har inte alltid rätt. Helt klart skall barn ha en variation i maten no doubt men de har alla olika preferenser.
Krångla inte med maten tänker jag, ta den enkla vägen med de säkra korten och utöka därefter. Magen skall vara mätt, ingen mätt mage ingen vettig sömn and so on.

Äta på natten där emot behöver han inte OM han får i sig tillräckligt på dagen. Det är min absoluta sanning. (Och nej, jämför inte med storasyster :D)
Idag sov hon inte t.ex., men blev urbota trött och somnade vid bröstet på kvällen.
Leder oss till schema eller inte.
Med ett schema så sover man när man skall sova och är vaken när man skall.

Vakentid inför natten, där anser jag att man får jobba med Litens preferenser. Vissa är kvällspigga andra trötta. En piggo' klarar vaken 3 timmar en trötter gör det inte.

Väldigt ledsna dagsläggningar kan ha att göra men en övertrött skrutt, en hungrig skrutt eller en skrutt som faktiskt är för pigg.
:arrow: En till fördel med schema, man slipper undra över vilket det är eller inte är.

Ramsa kan du göra men då bör du ju jobba in den, lära dig den och lära liten den. Buffa är krisverktyg då.
Buffa kan man göra helt klart men ramsan är den som är signalen, inte buffen.

Har du BB? Om inte låna, köp och där finns alla svaren.

Kort och koncist; jag hade kört på ett schema.
Inför schema, mata utav bara den - mat mat mat och mera mat och se sen om en SHN behövs eller inte.

Vad tror du?
nimi

Inlägg av nimi »

Ok!
Tack för klara besked. Jag inser att jag slängt in ett bröst här och där och försökt kompensera för att hon åt dåligt förra måltiden vilket såklart påverkat aptiten av fast föda. När vi var lediga i julas var nätterna helt klart bättre och då fanns tiden att mata färdigt dagtid (och vi körde på majspuré, gröt och banan). Vad skönt det är at bolla med någon när de flesta runtom har en annan filosofi. Jag får helt enkelt spika ett schema (har suttit ganska långt inne eftersom jag blev stressad av 45-minuters skarvar m.m. med storasyster). Som det är nu har långluren alternerat att komma först eller som nummer två beroende på om jag eller pappan lämnat på dagis eftersom liten sover säkrast i sängen hemma.
Men f.o.m imorgon gäller fasta tider. Morgon och kväll har vi redan spikade. Och mat i mängder om det så bara blir ett berg av majspuré :D
Återkommer med rapport!

P.s. Jag har barnaboken, men har inte repeterat så mkt med barn nr 2. D.s
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
nimi

Inlägg av nimi »

Snabb fråga.
Någon som alternerat första och andra luren som jag gjort (se ovan) och har positiv erfarenhet av det. Spikade mattider känns liksom viktigast... Eller är jag ute och cyklar?
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
ElinN

Inlägg av ElinN »

Varmt välkommen hit! :D

Snabbt svar: Vi har haft schema där första luren var 2 h och andra 1,5 h men Ibland har dom råkat byta plats och det har vi inte brytt oss om! :wink: 8) Det har funkat för oss!

:heart:
nimi

Inlägg av nimi »

Tack för välkomnande och svar på fråga ElinN :D

Här kommer en liten rapport över hur det går för oss. Vid närmare eftertanke förstår jag att haveriet över rutiner berodde på sjukdom och velighet hos mamma över om det skulle sovas tre eller två lurar. När jag bestämde mig för att det skulle vara tre ett tag till och försökte få till den sista på promenad togs det tacksamt emot. Idag klantade vi föräldrar oss dock när roliga mormor och morfar kom förbi på fika och la övertrött skrutt alldeles försent vilket såklart gav upphov till vilda protester. Men ingen fara då vi vet orsaken och ser till pluttens behov bättre nästa gång det ska sovas. Annars har ramsan satt sig igen och jag vågade mig på att använda den vid två tillfällen natten till lördag och vilken power, hon somande om fint med bara lite protester första gången och inga alls andra gången. Jag hade dock tagit upp och matat vid två tillfällen under natten då jag var så supertrött och bara ville somna om fort. Så det är fortfarande dubbla budskap är jag medveten om, men känns skönt att jag litar mer på ramsan igen och är superglad att jag smugit in den bakvägen som jag gjorde med storasyster.

Tack Kalaskakan för att du hjälpte mig att inse att man kan sova gott utan tumme och välling :D

Tyvärr är jag fortfarande lite orolig över maten. Idag ratade hon majspuré som varit en favorit, jag skopade desperat över lite potatismos från storasysters tallrik och hon åt lite av den så det var positivt, men jag tycker inte att jag får i henne så mkt samtidigt som hon ofta blir "överhungrig" och fly förbannad när jag matar. Känner att jag låst mig lite och inte lyckas spela så värst bra teater över hur mysig och härlig matstunden ska bli. Jag har också givit lite små äggbitar och fiskbitar från min egen tallrik och det gillar hon. Men känns inte som att det blir så mycket och hon äter ju som sagt ganska hungrigt på natten.
Idag såg vi också att en ny tand trängt fram så kanske kan den vara boven i dramat vad gäller de många uppvaken på nätterna.

Positiva saker är i alla fall:
Ramsan!
Ny tand!
Potatismos!
Och en för det mesta strålande glad liten flörtis och forskare!
(maken fick be mig lägga undan Barnaboken igår framför tv:n och att "...fokusera på nåt annat än barnuppfostran" som han uttryckte det :wink:

Oj vad långt det blev, hoppas nån orkar läsa...

Kram
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Säger jag med.

Några små tumregler bara:

:arrow: Envisas med alla nya sorters mat (även välling) i tre dagar. Allting med små barn tar tre dagar :wink: :lol:

:arrow: Äter man på natten kan man helt enkelt inte vara särskilt hungrig på dagen utan stoppar mest i sig för sakens skull. Det gäller oss vuxna också. På tredje dagen efter det att du slopat nattmatandet kommer aptiten.

:arrow: Hela, obrutna nätter är något små barn inte bara behöver och klarar av, det är också något de vill ha (liksom vi vuxna). Fortsätter du nattmata kommer uppvaken att bli allt fler och allt tätare, tills hon får den hjälp hon försöker framlocka :!: Och då finns "Internationella Sova hela natten"-boken. Läser du den nu och förstår och tar till dig, kan du mota Olle i grind och behöver förhoppningsvis inte kura i stor stil :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
nimi

Inlägg av nimi »

Tack för ännu ett välkomnande Anna! :D
En härlig sak med detta forum är den hjärtliga och raka tonen som alltid genomsyrar alla inlägg.

Tack även för påminnelsen om att allt med barn tar tre dagar. Eftersom storasyster gick att lassa i i princip vad som helst har jag nog haft lite bråttom och är tvungen att backa med maten (alltså inte matintaget, men smakerna). Vad gäller välling, verkar det mest vara flaskan som är problemet. Hon dricker vatten i flaska dock. Någon som har ett tips på hur flaska kan emottas med förnöjsamhet? Eller så släpper vi det helt enkelt. Är det någon som gett smoothie eller liknande som nattslurk?

Jag inser också att nattätandet måste bort för att öka dagsaptiten ytterligare. Men behöver jag sova hela natten boken om jag är motiverad och har verktygen buff och ramsa etablerade med skrutt samt att hon kan somna fint själv och somna om med ramsa. Tror inte heller att jag har något problem med attityden eftersom jag verkligen tror på och vet att små barn tycker om att sova liksom vi.

En sista fråga: Ni som har storasyskon att ta hänsyn till hur har ni gjort om det blir högljutt nattetid?

Tack än en gång för era svar hittills :D
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Välling i mugg då? Det går ju det med. :D

Precis som äkta hälfter kan sova sig igenom vad som helst iblan kan syskon det, bara de vet att nån annan fixar biffen. Och det lär de sig fort!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Högljutt glada syskon emellan nattetid får syskonen själva sköta. Ain't none of my business :D
nimi

Inlägg av nimi »

Pipmugg var ordet! Gissa vem som slukade i alla fall ca 1 dl välling+ amning + fruktpuré t mellis. Kankse är bättre att vänja henne vid välling på em istället för kvällen. Tror hon är ganska mätt från gröten fortf då.

Tack för pepp ang syskon (vill göra hjärta, men funkar inte på min dator). Nu finns snart ingen återvändo att sluta mumsa nattetid.

Kram kram :D
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

nimi skrev:(vill göra hjärta, men funkar inte på min dator).
Om du trycker på "fler smilies" under de smilisearna som finns dyker hjärtat upp, plus en massa andra roliga :wink: :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
nimi

Inlägg av nimi »

Tack för tipset Miar 70.
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: till er alla forumister.
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"