Frågor ang. dagslurar i spjälsäng

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Hon blev 8 månader den 7:e januari.
KLarasMamma

Sova i vagn ute

Inlägg av KLarasMamma »

Hej igen! :wink:

Tänkte bara säga att jag litade på mig själv och ändrade Klaras schema så som jag trodde skulle bli bäst för henne och det har redan gett resultat. Idag tog samtliga "nattningar" på dagen cirka en kvart (den längsta luren brukade ju ibland ta upp till en timme), så jag hoppas (nä jag vet!) att detta håller i sig. :)

Men nu har jag en annan fråga. :lol:

Sedan jag startade kuren har Klara bara sovit inomhus i sin spjälsäng. Jag känner nu att jag skulle vilja gå ut och promenera med henne i vagnen medan hon sover (promenader tar vi fortfarande, men då får hon vara vaken).

Min fråga är nu:

Kan jag låta henne somna medan jag går, eller kan det på något sätt äventyra de andra sovstunderna (och framför allt natten) då hon somnar själv? Varför inte vagna och ramsa som man "ska" frågar ni er kanske. Det kan jag såklart tänka mig att göra om det är vad som krävs, men anledningen till att jag undrar är för att Klara alltid tidigare haft väldigt lätt för att somna i vagnen. Jag har lagt henne ner och börjat gå, sedan har hon somnat inom några minuter och jag har även kunnat ställa henne stilla ute och hon har lugnt fortsatt att sova.

Några tankar på detta?

Hälsningar,

Josefine
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Klart du kan ta en promenad! Kuren ska vara til förenkling, inte till krångel. När det satt sig så har det satt sig. :D Man ska inte göra det mer besvärligt för sig än man behöver!
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Tack för ditt svar! Härligt, då ska vi genast bege oss ut och promenera som vanligt! :) Nu när vi börjat få ordning på allt så vill man ju såklart inte göra något för att äventyra det hela, men jag börjar förstå mer och mer att man kan köra på som "vanligt", bara man har det rätta tänket och använder verktygen då det behövs!

Om jag inte dyker upp här snart igen med mer frågor så vill jag passa på nu att tacka er alla (och framför allt Anna) för all hjälp vi har fått! För en månad sedan hade jag aldrig ens vågat drömma om att det kunde vara så här bra.

Så stort tack!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt! Tack själv! :D
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Hehe, det tog lååång tid innan jag återvände hit. ;)

En lite snabb fråga bara som dykt upp. Klara har ett naturligt sömnpass på 30 min istället för 20 min (det har hon haft nästan ända sedan födseln). Så jag undrar om det är ok att köra på 30 istället för 20? Finns det någon annan anledning till just 20 förutom att det normalt är ett naturligt sömnpass?

Hälsningar,

Jossan
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Saga har också 30min pass naturligt, och hennes naturliga långpass är ca 1h15min, inte 1,5h...

Framförallt var det alltid 30min på eftermiddagen, numer också på morgonluren och hon skarvar 30 min in i långluren (fast ibland 45...får jag erkänna)

Så gör ett schema som passar er!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Buspojksmamman

Inlägg av Buspojksmamman »

Lånar också denna tråd, säg till om det inte är ok...:-). Jag har liknande problem nämligen.

Vår son skulle nu på förmiddagen sova mellan 09 och 09.45. Han somnade efter lite gnöl, sov i fem minuter ungefär och började sedan hosta (är förkyld). Väckte sig själv och ville sen inte somna om. Han var dock på ett strålande humör och jollrade i sin säng. Vi ramsade honom men han vägrade somna om. 10.00, dvs när det hade gått en kvart efter egentlig upptagning, tog vi upp honom, fortfarande på strålande humör. Var det fel? Han har ju i stort sett inte sovit någonting. Eller gjorde vi rätt?
Mamma till 2 pojkar, N född 0607 och F född 0908
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

KLarasMamma skrev:För en månad sedan hade jag aldrig ens vågat drömma om att det kunde vara så här bra.
:D Underbart. Så ska det låta :lol:

Har jag sagt välkommen :?: Annars gör jag det nu :-({|= Och råkar jag redan ha gjort det, så gör jag det en gång till :heart:
KLarasMamma skrev:Klara har ett naturligt sömnpass på 30 min istället för 20 min (det har hon haft nästan ända sedan födseln). Så jag undrar om det är ok att köra på 30 istället för 20?
Visst, sådana djur finns, även om de är rätt sällsynta. Kör på bara :wink:

Och lyss till TorpSara - ljuv musik för mina öron, och förhoppningsvis även för dina:
TorpSara skrev:Klart du kan ta en promenad! Kuren ska vara til förenkling, inte till krångel. När det satt sig så har det satt sig. Man ska inte göra det mer besvärligt för sig än man behöver!
O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Buspojksmamman skrev:Han somnade efter lite gnöl, sov i fem minuter ungefär och började sedan hosta (är förkyld). Väckte sig själv och ville sen inte somna om. Han var dock på ett strålande humör och jollrade i sin säng. Vi ramsade honom men han vägrade somna om.
:D Minns tumregeln:

:arrow: En gång är ingen gång :!: (Två gånger är en dålig vana :shock: )

Ramsa inte en liten älskling som är på strålande humör och jollrar i sin säng. Tjuvlyssna och njut :lol: :heart: :lol:

Det viktiga är inte att han sover varje minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem, bara :idea:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Buspojksmamman

Inlägg av Buspojksmamman »

Tack Anna! Idag var det likadant, fast han sov åtminstone 20 minuter. Sen var han en solstråle resten av "passet". Han fick ligga kvar i sängen och jollra - vi ramsade faktiskt inte. Så tog vi upp honom när passet var slut. Känns helt ok så länge han är glad. Av ngn anledning vill han inte sova längre just nu.
Mamma till 2 pojkar, N född 0607 och F född 0908
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Hej igen, nu är vi tillbaka! :D

Tack Anna för ditt svar och framför allt för att du finns och delar med dig av dina kunskaper! ;)

Till att börja med kan jag meddela att Klara numera sover som en klubbad säl på dagarna (ursäkta ordvalet)! Det hela blev bra då jag började mörklägga även dagtid (såg det tipset då jag letade runt på forumet).

I det stora hela går allt prima, men Klara har börjat vakna på nätterna nu och skriker (som hon gjorde i början av kuren). Hon somnar om av sig själv efter en stund, men ibland kan detta pågå länge (i natt t.ex. började hon halv tolv och slutade halv två. Hon skriker till lite, gormar, är tyst 5-10-15 min och börjar sedan om igen).

Jag undrar nu om detta kanske kan ha med mörkläggningen på dagarna att göra? Finns det någon där ute som fått ett förvirrat barn av mörkläggning dagtid? :D

Ni kloka människor, hur ska jag hantera detta? Ska jag återgå till ljust i rummet dagtid eller ska jag vänta ut det hela? Det kan ju kanske röra sig om den kära 8-månadersångesten också...

Tack på förhand för svar!

Hälsningar,

Josefine
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Om du har tillräckligt med sömn (inte för mycket eller för lite) på schemat så tror jag det rör sig om 8-mån ångest. Låter som det. Ge klara tydliga besked när hon behöver det så ska ni se att hon går igenom den med tryggheten vid sin sida. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Tack för ditt svar!

Hon är 8 månader och sover totalt 14h 30min. När hon vaknar på nätterna brukar jag bara låta henne vara tills hon somnar om av sig själv (vilket hon alltid gör), är detta ok eller ska jag ramsa? Hennes skrik på nätterna är [u]inte[/u] ihärdiga gallskrik ala högsta volym, utan mer korta småskrik och mutter. Det är därför jag valt att inte lägga mig i.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag tycker du gör helt rätt, hon verkar fixa det hela bra själv och det är ju det bästa. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"