Nykurade Victor (5 mån) vaknar gråtande under vargtimmen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
_karin_

Nykurade Victor (5 mån) vaknar gråtande under vargtimmen

Inlägg av _karin_ »

Hej!

Vi behöver lite råd när det gäller Victor som vaknar gråtande en eller flera gånger mellan 4 och 6:30.

Vi kurade honom förra helgen (har alltså nu gått 9 nätter med SHN) enligt konstens alla regler och har sett stora framsteg. Han somnar lätt på kvällen och sover i princip ostört fram till 4-6-tiden. Då vaknar han och skriker som en galning. Kanske lyckas vi ramsa eller vagna/ramsa så att han somnar men då vaknar han igen efter 10 min -1 h och så är det samma sak igen. Då börjar morgonen närma sig och tiden han ska tas upp.

Alltså, vad gör vi när han vaknar gråtande och inte verkar lyssna på ramsa? Han brukar starta lite lugnt och då väntar vi för att se om han somnar om eller skriker upp sig. Oftast skriker han upp sig, så efter ca 3 minuter behöver vi ramsa. Utan effekt - snarare låter det som att han blir ännu argare. Likaså när jag testar att vagna lugnar han sig just under vagnandet men börjar skrika som en galning just när jag vänder mig bort och börjar ramsa.

En följdfråga blir hur vi hanterar honom när vi ska göra morgon. Han har ju inte lyckats somna och skriker argt. Som det nu är tar jag upp honom om jag hör antydan till lugn.

Slutligen undrar jag över bekräftelseramsan. Eftersom Victor oftast gråter vidare (i bästa fall mindre än innan ramsan) efter ramsa känns det som att jag borde ge en bekräftelse när han lugnar sig. Är det så? Gäller det fortfarande eller bara under natt 1 och 2 under kuren? (Läser mig till i boken att man sen kan dra ihop påminnelse och bekräftelse, eftersom barnet oftast tystnar då, men det gäller ju inte för Victor!)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Bra jobbat hittills :thumbsup:

Vargtimmen kan spöka ett tag, så odla först och främst tålamodet :wink:

Fundra också på följande: Har han lämpligt mycket sömn på sitt schema? Äter han ordentligt? Och vad? Är det helt KOLSVART där han sover?

Tänk också på att man FÅR vara arg. På det biter inga ramsor eller annat. Det måste man få ur sig. Mitt tips blir att pangramsa vid första pip, som besked på hans fråga, innan han arbetar upp sig. Avvakta sedan in i det längsta. Blir han ledsen kan du gå in och lägga tillrätta och gå med ramsan, men bara EN gång/uppvak. Om han ändå forsätter vara ledsen kan man sätta på Mozart eller liknande klassisk musik eller göra husljud. Låt sedan en väckarklocka ringa som talar om att morgonen kommit. Störta in och gör OTROLIGT glad godmorgon, och låtsas som att han också är idel solsken :D Det ska vara kul att gå och lägga sig och kul att vakna!

Kommentarer på det?

Kram Lua. :heart:
_karin_

Inlägg av _karin_ »

Hej!

Tack för råden, särskilt det att ha tålamod! Kan behövas!

Dina kommentarer fick mig att fundera lite, men jag tycker att han verkar äta sig mätt och han sover enligt schema 15h per dygn (men schemat har inte riktigt satt sig än, så jag behöver söva om ibland och han får i dagsläget inte riktigt 15h). Han blev dock dunderförkyld i veckan och har också kräkts mer av den anledningen de senaste dagarna. Kolsvart är det i rummet, men en lampa går igång på timer vid 6 i hallen utanför och kanske ger visst sken genom dörrspringan. Ska släcka den...

Jag ska testa att ramsa direkt, trots att det bär emot eftersom han faktiskt har somnat om själv ibland. Sen endast lägga tillrätta EN gång om han skriker vansinnigt, i övrigt bara vänta ut de ilskna skriken. Ska jag sen bekräftelseramsa när han tystnat??? Lustigt att du nämner "husljud" för i natt var det först när jag gav upp och gick på toaletten som han faktiskt tystnade! Men jag förstår inte principen eftersom vi ska lära våra barn att det INTE händer något på natten; ska vi då göra en massa ljud?

Ska också ställa väckarklockan och ställa lamptimern till samma tid!

Återigen stort tack!

Karin
_karin_

Inlägg av _karin_ »

Måste berätta att det funkade mycket bättre i natt! Victor vaknade inte förrän vid 6 och då ramsade jag direkt. Efter lite gny somnade han om och vaknade omtöcknad när jag stormade in efter att väckarklockan ringde vid 06:45. Vet inte om det var att jag ramsade bums som gjorde att han inte skrek upp sig utan somnade eller att han inte var arg som tidigare och inte gick igång av den anledningen. Kul bara att se en förbättring!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Ta det nu bara lugnt nu, fortsätt arbetet fint och målmedvetet med just målet för ögonen, det lugna, fina - det är ju för lille Victors skull du / ni gör detta arbete - i hans intresse :thumbsup:

Läs gärna om och om igen kapitlen Lugnet och Säkerheten i Internationella Sova hela natten-boken :wink: :lol:

Pris och beröm för det vackra arbetet hittills :-({|= Fortsätt så och skjut orosvargarna - helst en gång för alla. De gör verkligen ingen människa glad :roll:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"