Angående skrik vid insomning så behöver det inte alls betyda det är jobbigt för Liten -kanske bara för dig. Läs gärna ett par inlägg upp där Nancy citerar mig!
Nattstrul under smekmånaden
-
ElinN
hej
Angående skrik vid insomning så behöver det inte alls betyda det är jobbigt för Liten -kanske bara för dig. Läs gärna ett par inlägg upp där Nancy citerar mig!
8) Har du läst den här också? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319
I den här åldern kan du använda bekräftelseramsa, dvs den mjuka ramsan precis vid insomning som säger att preciiiiis så här gör man när man somnar så gott. Då smyger du liksom in ramsan bakvägen och Liten associerar den med sömn.
När Liten blir 4 månader kan du använda ramsan på vanligt sätt, men innan dess är den mer förrvirrande än hjälpande för en liten som söker ett ansikte till rösten.
När ni väljer att ha nattmål beror ju även på vilken tid ni har läggning för natten. 3-3.30 kanske kan va lagom? 

Tack ElinN!
Jag har läst den tråden om och om igen
. Men det går inte riktigt in alla gånger... Dessutom börjar jag ifrågasätta om han verkligen fått allt han behöver under dagen
.
Nu skulle jag behöva hjälp med det största problemet...
Jag har ju försökt ta det här med somna själv en lur i taget och det har funkat bra de två första lurarna, men sen säger det blankt stopp. Vad jag menar med att det säger blankt stopp vid de 3:e luren och sova för natten är att det blir MYCKET skrik och buffning inte fungerar, det verkar inte lugna honom uan snarare göra honom mer förbannad. Ibland suger han frenetiskt på sina händer (jag är ganska säker på att han inte är hungrig...) och ibland bara ligger han platt och skriker.
Hittills har jag "löst" det så att tredje luren har sovits ute i vagnen, och sova för natten så har jag ammat till sömns. Inget av det här känns hållbart eftersom i vagnen sover han med varierande resultat, dvs. ganska opålitligt, ofta 20 minuter, sen klarvaken resten av promenaden.
Amma till sömns för natten tar lååång tid igår 3,5 timmar vilket är värdefull sovtid.
Lilleman verkar ha ställt in sig på att sova för natten gör man 23.30 och vakna gör man 6 timmar efter.
Hur ska jag lösa det här och bryta denna något jobbiga cirkus? Det blir väldigt få sovtimmar för lilleman och det mår ingen av oss bra av...
Jag skulle vilja ha natt 19.30-06.30 med nattmål däri, men det har ju inte gått så bra, så här sitter jag med en morgon som började 05.30 istället
.
Tror egentligen att jag begöver en ordentlig spark därbak mest, men även tips och trix. Han har ju tyvärr vant sig vid 3-4 timmars för lite sömn per dygn.
//
K
Jag har läst den tråden om och om igen
Nu skulle jag behöva hjälp med det största problemet...
Jag har ju försökt ta det här med somna själv en lur i taget och det har funkat bra de två första lurarna, men sen säger det blankt stopp. Vad jag menar med att det säger blankt stopp vid de 3:e luren och sova för natten är att det blir MYCKET skrik och buffning inte fungerar, det verkar inte lugna honom uan snarare göra honom mer förbannad. Ibland suger han frenetiskt på sina händer (jag är ganska säker på att han inte är hungrig...) och ibland bara ligger han platt och skriker.
Hittills har jag "löst" det så att tredje luren har sovits ute i vagnen, och sova för natten så har jag ammat till sömns. Inget av det här känns hållbart eftersom i vagnen sover han med varierande resultat, dvs. ganska opålitligt, ofta 20 minuter, sen klarvaken resten av promenaden.
Amma till sömns för natten tar lååång tid igår 3,5 timmar vilket är värdefull sovtid.
Lilleman verkar ha ställt in sig på att sova för natten gör man 23.30 och vakna gör man 6 timmar efter.
Jag skulle vilja ha natt 19.30-06.30 med nattmål däri, men det har ju inte gått så bra, så här sitter jag med en morgon som började 05.30 istället
Tror egentligen att jag begöver en ordentlig spark därbak mest, men även tips och trix. Han har ju tyvärr vant sig vid 3-4 timmars för lite sömn per dygn.
//
K
Sötnos född 11/11
Näe, nu behöver jag verkligen hjälp
Lilleman har knappt sovit någonting idag... Morgonluren var i och för sig lång som vanligt - 2,5 timmar. Men nästa lur, efter 2 timmars vakentid var det en massa skrik - 45 minuter närmare bestämt med pauser, så där blev det bara 45 minuters sömn totalt
Nu var vi ute med vagnen för den tredje luren (inte för att söva primärt, jag behövde verkligen handla!) och där fick han 20 minuter innan han vaknade och var olycklig. Jag förstår inte hur detta ska gå ikväll. Jag tror inte att jag klarar av att lyssna på hans skrik innan han somnar om det ska vara så länge, och jag vet inte om det någonsin kommer att bli bättre om jag inte tar itu med det nu.
Hur lång tid ska det ta innan han börjar lära sig att somna själv, trygg och lugn?
Hur ska jag veta att han mår bra?
Han tuggar mycket på sina händer, även precis efter amning, några tankar om vad det kan bero på?
//
K
Lilleman har knappt sovit någonting idag... Morgonluren var i och för sig lång som vanligt - 2,5 timmar. Men nästa lur, efter 2 timmars vakentid var det en massa skrik - 45 minuter närmare bestämt med pauser, så där blev det bara 45 minuters sömn totalt
Nu var vi ute med vagnen för den tredje luren (inte för att söva primärt, jag behövde verkligen handla!) och där fick han 20 minuter innan han vaknade och var olycklig. Jag förstår inte hur detta ska gå ikväll. Jag tror inte att jag klarar av att lyssna på hans skrik innan han somnar om det ska vara så länge, och jag vet inte om det någonsin kommer att bli bättre om jag inte tar itu med det nu.
Hur lång tid ska det ta innan han börjar lära sig att somna själv, trygg och lugn?
Hur ska jag veta att han mår bra?
Han tuggar mycket på sina händer, även precis efter amning, några tankar om vad det kan bero på?
//
K
Sötnos född 11/11
-
Kalaskakan
Hej!
Som det ser ut nu har vi inget regelrätt schema, men jag försöker ha vissa hålltider...
6.30 morgon
ca. 7.45 sova
9.45 (-10.00)-12.00 vaken
12-14 sova
14-15.30 vaken matträning med flaska
efter detta är det lite sisådär
jag vill att han ska sova 1,5 timmar här, jag brukar gå ut an sväng med vagnen, men det brukar bli 20 minuter, sen vaknar han och kan inte somna om...
mat 17-17.30
Nattslurk 20- ja... här blur det lite flytande, här får han somna vid bröstet, 22.30 blev det igår, 23.30 brukar annars vara standard, vilket innebär ganska mycket amning...
Nattmål 3-4
Mattider: 6.30, 10, 14, 17-17.30 och nattslurk 20-?
Idag somnade han själv på första luren efter ca 7 minuter
Andra luren tog 13 minuter med buffande, sen vaknade han efter 45minuter, och det tog 23 minuter att få honom att somna om...
Jag försöker för tillfället satsa på morgon 6.30 och att första och andra luren ska fungera, men jag antar att allt hänger ihop?
Just nu känner jag mig lite begränsad också, för jag vill kunna gå ut med honom och ha honom sovandes i vagnen, men samtidigt vill jag att han ska lära sig att soma själv, och sova sina långa pass, men det fungerar inte i vagnen.
Sen är jag orolig också... min man ska vara hemma nästa vecka och om det inte fungerar med flaskningen så kommer han att vara tvungen att vara i skolan med mig så att jag kan amma, och hur blir det då med stabilitet och rutiner
Just nu är jag bara stressad och förvirrad... Mycket glad för detta forum, annars hade jag gått på knäna nu!
//
K
Som det ser ut nu har vi inget regelrätt schema, men jag försöker ha vissa hålltider...
6.30 morgon
ca. 7.45 sova
9.45 (-10.00)-12.00 vaken
12-14 sova
14-15.30 vaken matträning med flaska
efter detta är det lite sisådär
jag vill att han ska sova 1,5 timmar här, jag brukar gå ut an sväng med vagnen, men det brukar bli 20 minuter, sen vaknar han och kan inte somna om...
mat 17-17.30
Nattslurk 20- ja... här blur det lite flytande, här får han somna vid bröstet, 22.30 blev det igår, 23.30 brukar annars vara standard, vilket innebär ganska mycket amning...
Nattmål 3-4
Mattider: 6.30, 10, 14, 17-17.30 och nattslurk 20-?
Idag somnade han själv på första luren efter ca 7 minuter
Andra luren tog 13 minuter med buffande, sen vaknade han efter 45minuter, och det tog 23 minuter att få honom att somna om...
Jag försöker för tillfället satsa på morgon 6.30 och att första och andra luren ska fungera, men jag antar att allt hänger ihop?
Just nu känner jag mig lite begränsad också, för jag vill kunna gå ut med honom och ha honom sovandes i vagnen, men samtidigt vill jag att han ska lära sig att soma själv, och sova sina långa pass, men det fungerar inte i vagnen.
Sen är jag orolig också... min man ska vara hemma nästa vecka och om det inte fungerar med flaskningen så kommer han att vara tvungen att vara i skolan med mig så att jag kan amma, och hur blir det då med stabilitet och rutiner
Just nu är jag bara stressad och förvirrad... Mycket glad för detta forum, annars hade jag gått på knäna nu!
//
K
Sötnos född 11/11
Kan tillägga att han är mycket trött vid fm-passet och svårväckt (även om jag väcker honom efter ett naturligt sovpass).
Igår tog det 5 minuter för honom att somna på em-passet, men sen vaknade han efter 20 minuter och gick inte att söva om (tog 20 min att få honom att sova 5 min... Han var hungrig... Svårt att få i honom tillräckligt med mat genom flaskan...)
Natten blev 22.45, sövning vid bröstet, då hade han varit uppe ganska så länge
6 timmar... Plus att han inte sov så mycket under de dagpass som han skulle sova. Ska jag ge honom extratid när han inte sover, eller ska jag köra på? Blir det bättre snart så han får sova? Just nu ligger han konstant på minus...
I morse tog det 15 minuter innan han somnade. När blir det bättre? Det känns just nu som om det blir sämre
Igår tog det 5 minuter för honom att somna på em-passet, men sen vaknade han efter 20 minuter och gick inte att söva om (tog 20 min att få honom att sova 5 min... Han var hungrig... Svårt att få i honom tillräckligt med mat genom flaskan...)
Natten blev 22.45, sövning vid bröstet, då hade han varit uppe ganska så länge
I morse tog det 15 minuter innan han somnade. När blir det bättre? Det känns just nu som om det blir sämre
Sötnos född 11/11
-
chokladkaninen
Hej Kabj! 
För mig låter det som att din ängslan är boven i detta: du vill så förtvivlat gärna att det ska funka nästa vecka, att du slår knut på din egen förmåga att få det att funka. Men se det så här (hårt och direkt O:)) : du känner dig förstås oumbärlig för din bebis, men du ÄR inte det, inte i absoluta termer.
Om du hade avlidit vid förlossningen, t ex, det gjorde ju folk ofta förr i tiden, så hade din man fött upp bebisen på flaska, och det hade gått bra. 8)
Det bästa du kan göra är alltså att säga dig själv att nu ÄR det så här, och jag SKA göra det här viktiga (eller ska inte, förstås, det bestämmer du själv!
), och det kommer att gå bra. Och så går du hemifrån och lämnar man och barn med flaska och så mycket attityd pappan kan uppbringa. Och då kommer flaskmatningen att funka. Förmodligen lurarna också - kanske inte första dagen, men på lite sikt. Du måste våga tro! 
För mig låter det som att din ängslan är boven i detta: du vill så förtvivlat gärna att det ska funka nästa vecka, att du slår knut på din egen förmåga att få det att funka. Men se det så här (hårt och direkt O:)) : du känner dig förstås oumbärlig för din bebis, men du ÄR inte det, inte i absoluta termer.
Det bästa du kan göra är alltså att säga dig själv att nu ÄR det så här, och jag SKA göra det här viktiga (eller ska inte, förstås, det bestämmer du själv!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Hej!
Jag vet mycket väl att jag inte är oumbärlig för honom, problemet som jag ser det är att när han äter från flaskan blir han inte riktigt mätt och på detta följer ju också dålig sömn... Jag vill inte att det ska bli någon dålig spiral där allt som faktiskt fungerar idag havererar också.
Men flaskmatningen känns som det minsta problemet.
Sömnen är det som är jobbigt just nu, dels att han inte somnar på kvällarna, jag hade gärna velat att han sov 19.30-6.30 (med 1-2 nattmål förstås..) men han kommer inte till ro och vill äta läääänge. Igå fick jag i honom 90ml ersättning (+ amning då...) men det gjorde inte att han somnade tidigare eller sov längre
Sen är det daglurarna som det blir så mycket skrik och gnöl på. Nu börjar han skrika i princip i samma sekund som man lägger ner honom, och det känns inte bra.
Sen sover han ju bara 20 minuter i stöten innan han vaknar och behöver hjälp att somna om (detta gäller endast de två senare daglurarna) och ibland blir det inte omsomning...
Och att han inte somnar om i vagnen efter de 20 minuterna han sover.
Mycket bekymmer
Ursäkta alla frågor, attityden bryts sakta men säkert ned av barnskrik
Kram
Jag vet mycket väl att jag inte är oumbärlig för honom, problemet som jag ser det är att när han äter från flaskan blir han inte riktigt mätt och på detta följer ju också dålig sömn... Jag vill inte att det ska bli någon dålig spiral där allt som faktiskt fungerar idag havererar också.
Men flaskmatningen känns som det minsta problemet.
Sömnen är det som är jobbigt just nu, dels att han inte somnar på kvällarna, jag hade gärna velat att han sov 19.30-6.30 (med 1-2 nattmål förstås..) men han kommer inte till ro och vill äta läääänge. Igå fick jag i honom 90ml ersättning (+ amning då...) men det gjorde inte att han somnade tidigare eller sov längre
Sen är det daglurarna som det blir så mycket skrik och gnöl på. Nu börjar han skrika i princip i samma sekund som man lägger ner honom, och det känns inte bra.
Sen sover han ju bara 20 minuter i stöten innan han vaknar och behöver hjälp att somna om (detta gäller endast de två senare daglurarna) och ibland blir det inte omsomning...
Och att han inte somnar om i vagnen efter de 20 minuterna han sover.
Mycket bekymmer
Ursäkta alla frågor, attityden bryts sakta men säkert ned av barnskrik
Kram
Sötnos född 11/11
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Haha, tror du på det självkabj skrev:Åhhhhh varför kan alla utom jag ](*,)
Alla kan vissi inte. Det är inte så j-a lätt. Nu har jag inte läst alla inlägg i den här tråden men nästan, och din oro och uppgivenhet är, om man säger, bestickande. Sådant gör ingen människa glad. Inte dig, och inte lilla barnet.
Nyckeln till det hela är mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat. Det är bara så. Det är överlevnadsångesten vi måste lägga toill ro. Man kan liksom inte ha en liten älskling till någonting alls om barnet inte äter så att det rinner över i båda ändar. Sedan kan vi prata sömn, längre än 20 min i stöten, och umgänge värt namnet
Ta till alla tricks och metoder för att få lilla Skräpet att äta! Vi talar om ett SIKTE på en liter / dygn.
Allt hänger samman. Ett litet barn som fruktar för livhanken AKUT (med goda skäl) måste helt enkelt trattas fullt med käk, det går inte av för mindre. Välbefinnandet - och den goda sömnen - kan inte komma först, om man säger. Maten kommer först.
Så truga, truga och åter truga
Nappen är bara frustrerande. Han behöver MAT. Mycket mer än du nog kan föreställa dig.
Jag har som sagt inte läst hela tråden men uitgår ifrån att han ligger på mage med larm, och då behöver du bara vagna honom till ro, så att han sover längre än 20 min. "Slag-och-skak" är ingen dum modell - man slår ner handtaget på vagnen, à la musik (1,2,3,4) och skakar i handtaget mellan varven, rytmiskt. Och GÅR sedan, och får gå tillbaka om så krävs men alltså med klar paus emellan.
Ligger han på mage kan han snutta på handen eller fingret och tycker det är trevligt. Måste inte betyda att han är hungrig, vilket han inte är om du ger enligt ovan
PS Hur du lugnar honom så han kan äta mer och inte hakar upp sig på sitt skrikande, kan du läsa om i kapitlet "Om något blivit fel - den nyfödda vägrar äta" i Barnaboken.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Andra gången jag blir hälsad välkommen, tackar så mycket igen
Lilleman äter, han äter mycket bra från brösten, men flaskan är inte direkt en favorit. En gång om dagen har vi haft flaskträning, och det började gå riktigt bra, men nu är det sämre igen, vilket gör att jag tvivlar på att det går så bra för pappan att vara ensam hemma med honom (åtminstone i början, och jag vill inte att de 5-6 timmars sammanhängande sömn ska försvinna... Kommer desperat behöva dem i skolan känner jag).
Två lurar sover han dåligt, resten sover han så fint (när han somnat... det kan ta ett tag...) och tar hand om sina skarvar själv.
Ha är glad när han är vaken, han skrattar och jollrar när vi diskar och lagar mat (ett tag var det gnöl innan jag kom på att jag läst om social delaktighet). Han tycker även om sin ensamtid i babygmmet där han nästan lärt sig fånga leksakerna. Enda kruxet är att han blir trött fort och ändå inte kan komma i ro.
Jag tänker att nyckeln är (utöver matmatmat) att han ska lära sig somna själv, men som det är nu så blir han leden/arg (har mycket svårt att skilja de två åt... Ett av mina problem...) så fort han hamnar i sängen.
Nappen proppas in när han frenetiskt suger på handen (han är mätt då, jag har för att jag skall kunna uppbåda attityd nog att lägga honom och vara säker på att han inte är hungrig matat innan han ska sova) och skriker mer och mer när jag buffar. Jag försöker dock undvika den i det längsta. Men den lugnar
. Efter ett antal iproppningar åker den till slut ut och han somnar ordentligt utan den. Detta resulterar ju i att det tar ett tag att somna djupt och sömntimmarna blir lidande. Han sover så gott så gott när jag väcker honom, men han hade behövt hela sovpasset ju!
Han sover på mage med larm i spjälsäng, så buffning har använts för att lugna (med varierande resultat). Han gillar att böka omkring och vaknar lätt i vagn när han slår i väggarna och inte kommer någonvart upptäckte jag när vi var bortresta och han skulle sova i vagninsatsen. Vi fick låna en resesäng d, och då gick det lite bättre.
[/quote]kabj skrev:
Åhhhhh varför kan alla utom jag
Haha, tror du på det själv
Alla kan vissi inte. Det är inte så j-a lätt. Nu har jag inte läst alla inlägg i den här tråden men nästan, och din oro och uppgivenhet är, om man säger, bestickande. Sådant gör ingen människa glad. Inte dig, och inte lilla barnet. [quote]
Jo, jag tror på det i mina svaga stunder, och jag är medveten om att det är dumma dumma tankar, därför är jag glad för detta forum där jag kan få råd och stöttning. Tack för det.
Kram[/quote]
Lilleman äter, han äter mycket bra från brösten, men flaskan är inte direkt en favorit. En gång om dagen har vi haft flaskträning, och det började gå riktigt bra, men nu är det sämre igen, vilket gör att jag tvivlar på att det går så bra för pappan att vara ensam hemma med honom (åtminstone i början, och jag vill inte att de 5-6 timmars sammanhängande sömn ska försvinna... Kommer desperat behöva dem i skolan känner jag).
Två lurar sover han dåligt, resten sover han så fint (när han somnat... det kan ta ett tag...) och tar hand om sina skarvar själv.
Ha är glad när han är vaken, han skrattar och jollrar när vi diskar och lagar mat (ett tag var det gnöl innan jag kom på att jag läst om social delaktighet). Han tycker även om sin ensamtid i babygmmet där han nästan lärt sig fånga leksakerna. Enda kruxet är att han blir trött fort och ändå inte kan komma i ro.
Jag tänker att nyckeln är (utöver matmatmat) att han ska lära sig somna själv, men som det är nu så blir han leden/arg (har mycket svårt att skilja de två åt... Ett av mina problem...) så fort han hamnar i sängen.
Nappen proppas in när han frenetiskt suger på handen (han är mätt då, jag har för att jag skall kunna uppbåda attityd nog att lägga honom och vara säker på att han inte är hungrig matat innan han ska sova) och skriker mer och mer när jag buffar. Jag försöker dock undvika den i det längsta. Men den lugnar
Han sover på mage med larm i spjälsäng, så buffning har använts för att lugna (med varierande resultat). Han gillar att böka omkring och vaknar lätt i vagn när han slår i väggarna och inte kommer någonvart upptäckte jag när vi var bortresta och han skulle sova i vagninsatsen. Vi fick låna en resesäng d, och då gick det lite bättre.
[/quote]kabj skrev:
Åhhhhh varför kan alla utom jag
Haha, tror du på det själv
Alla kan vissi inte. Det är inte så j-a lätt. Nu har jag inte läst alla inlägg i den här tråden men nästan, och din oro och uppgivenhet är, om man säger, bestickande. Sådant gör ingen människa glad. Inte dig, och inte lilla barnet. [quote]
Jo, jag tror på det i mina svaga stunder, och jag är medveten om att det är dumma dumma tankar, därför är jag glad för detta forum där jag kan få råd och stöttning. Tack för det.
Kram[/quote]
Sötnos född 11/11
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
kabj skrev:Andra gången jag blir hälsad välkommen, tackar så mycket igen![]()
Gör inte det. Det kan gå mycket enklare för pappa - helt beroende på hans (förhoppningsvis) sakliga inställning. Kolla gärna "ömma järngreppet" i filmklippen under SHN-flikenkabj skrev:En gång om dagen har vi haft flaskträning, och det började gå riktigt bra, men nu är det sämre igen, vilket gör att jag tvivlar på att det går så bra för pappan att vara ensam hemma med honom
Det är trots allt inte så roligt att ligga i babygym i längden. Man kan inte röra annat än armar och händer (och sprattla med benen, men det leder ju ingenstans, om man sägerkabj skrev:Han tycker även om sin ensamtid i babygmmet där han nästan lärt sig fånga leksakerna. Enda kruxet är att han blir trött fort och ändå inte kan komma i ro.
På mätt mage kan han mycket bra somna själv, men det gäller att du överför en trevlig och "självklar" attityd. Alltså inte lägger honom med frågetecknens orosvargar (Herregud, hur ska det här gå...) utan med glädje. "Ramsa" honom gärna uppmuntrande: "Å, så skönt, så skönt! Sov så skönt liten stund!" Och glöm inte det betryggande tillrättaläggandet, i tre distinkta steg, så att lilla barnahjärnan får klart för sig att det är dags att ligga still och upphöra med diverse aktiviteter.kabj skrev:Jag tänker att nyckeln är (utöver matmatmat) att han ska lära sig somna själv, men som det är nu så blir han ledsen/arg --- så fort han hamnar i sängen.
Handen är bättre än nappen. Suger man på handen, odlar man både smak och känsel. Det är viktiga saker och betyder inte alls - om man nu har fått mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat - att man är hungrig. Nappen är ett trist plastsurrogat som inte alls stimulerar dessa sinnen.kabj skrev:Nappen proppas in när han frenetiskt suger på handen
Ack, ingenting är lättare än att hemfalla åt dumma tankar... Men gör inte detkabj skrev:jag är medveten om att det är dumma dumma tankar, därför är jag glad för detta forum där jag kan få råd och stöttning. Tack för det.
Det är vad lilla älskllingen absolut övertygat tror om dig
Och tack för dina varma ord
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Länge sedan nu...
Hej!
Inser när jag skriver att det var längesedan jag hade tid att titta på detta forum... Tänkte börja med liten uppdatering.
Lilleman har hunnit bli hela 3 månader! Hur hände det? :-k
Pappan varit hemma i snart 4 veckor vilket har fungerat över förväntan. Lilleman äter bättre och bättre från flaskan, och mindre och mindre trugande krävs. Men man kan lugnt säga att jag längtar efter 4-månaders gränsen när fastare föda kan införas.
Han har även börjat ta sig fram på mage, mycket intressant teknik, men den utvecklas nog när han blir lite äldre
. Saker är roligt att titta på och bita i, och allt ska in i munnen, såklart!
Kort sagt är han helt underbar!
MEN...
Sömnen... Eftersom pappan varit hemma och flaskmatat med varierande resultat i början blev det lite si och så med somna-själv träning då det var svårt att veta om han blev ordentligt mätt. Nu börjar dock flaskmatning fungera bättre och han får i sig uppemot 200ml/mål, mindre på morgonen och mer på eftermiddagen, och det känns som om vi måste börja igen... Som det är just nu somnar han antingen vaggad på armen, i bilen, i barnvagnen eller vid bröstet, men inte i sängen direkt. Somna om i sängen klarar han dock fint om han är mätt.
Vi har låtit honom styra en del nu för att få fram hans preferenser och ett litet mönster har utkristallisera sig.
Så här ser dagarna ut just nu...
06.00 vakna oavsett hur natten varit. Amma tills magen börjar krångla och man behöver en paus för att bajsa
06.40 kinkighet pga trötthet och lite hunger. Mat igen, somna vid bröstet.
07.00 flytta över i säng
08.30-09.00 Vaknar
9.30-9.45 ca. Mat, pumpad bröstmjölk
10-12 Somna i vagn, eller bil oftast, sova mellan 1-3 timmar
13.30-14 Mat, pumpad bröstmjölk
15-16 Somna i vagn eller på arm oftast, sover ca. 45 minuter-1,5 timme beroende på vad som hänt tidigare på dagen
17-18 Mat, ersättning på flaska
18.30-19.00 Amma till sömns, tar mellan 20 minuter till 3 timmar...
Han brukar klara mellan 5-7,5 timmar i sträck på natten.
Nu till vad jag behöver hjälp med!
Somna själv...
Om han läggs vaken i sängen börjar han skrika, då går det knappt att lugna honom. Någon som har knep förutom verktygslådan
(husljud verkar inte lugna alls...)
Om han till slut lyckas somna själv vaknar han oftast efter 20 minuter med SKRIK, och är i stort omöjlig att söva om. Några tankar om varför och vad man kan göra för att undvika
Om vi nu funderar på att försöka oss på en minikur, kommer vi då se förbättring efter 3 dagar
(kanske fånig fråga, men det är mest för attityden)
Minikur... Inför vi då strikta läggtider vid varje lur och striktat mattider vid varje mål
Känns som att det kanske är svårt att få i tillräckligt med mat då, lösning
Just nu har han en förkylning som stör honom något fruktansvärt
. Svårigheter att andas på natten gör att han inte sover mer än 2 timmar i sträck trots upphöjd huvudända och avsvällande näsdroppar... Några ytterligare tips
Det var nog det tror jag...
// K
Inser när jag skriver att det var längesedan jag hade tid att titta på detta forum... Tänkte börja med liten uppdatering.
Lilleman har hunnit bli hela 3 månader! Hur hände det? :-k
Pappan varit hemma i snart 4 veckor vilket har fungerat över förväntan. Lilleman äter bättre och bättre från flaskan, och mindre och mindre trugande krävs. Men man kan lugnt säga att jag längtar efter 4-månaders gränsen när fastare föda kan införas.
Han har även börjat ta sig fram på mage, mycket intressant teknik, men den utvecklas nog när han blir lite äldre
Kort sagt är han helt underbar!
MEN...
Sömnen... Eftersom pappan varit hemma och flaskmatat med varierande resultat i början blev det lite si och så med somna-själv träning då det var svårt att veta om han blev ordentligt mätt. Nu börjar dock flaskmatning fungera bättre och han får i sig uppemot 200ml/mål, mindre på morgonen och mer på eftermiddagen, och det känns som om vi måste börja igen... Som det är just nu somnar han antingen vaggad på armen, i bilen, i barnvagnen eller vid bröstet, men inte i sängen direkt. Somna om i sängen klarar han dock fint om han är mätt.
Vi har låtit honom styra en del nu för att få fram hans preferenser och ett litet mönster har utkristallisera sig.
Så här ser dagarna ut just nu...
06.00 vakna oavsett hur natten varit. Amma tills magen börjar krångla och man behöver en paus för att bajsa
06.40 kinkighet pga trötthet och lite hunger. Mat igen, somna vid bröstet.
07.00 flytta över i säng
08.30-09.00 Vaknar
9.30-9.45 ca. Mat, pumpad bröstmjölk
10-12 Somna i vagn, eller bil oftast, sova mellan 1-3 timmar
13.30-14 Mat, pumpad bröstmjölk
15-16 Somna i vagn eller på arm oftast, sover ca. 45 minuter-1,5 timme beroende på vad som hänt tidigare på dagen
17-18 Mat, ersättning på flaska
18.30-19.00 Amma till sömns, tar mellan 20 minuter till 3 timmar...
Han brukar klara mellan 5-7,5 timmar i sträck på natten.
Nu till vad jag behöver hjälp med!
Det var nog det tror jag...
// K
Sötnos född 11/11
-
chokladkaninen
Re: Länge sedan nu...
Hej Kabj! 
Grattis till uppklarad matsituation, vad skönt!
Övergripande tror jag att det är två saker som ni behöver för att få styr på: Attityd och Konsekvens.
Här är det både Attityd och Konsekvens som gäller. Lägg honom vaken, varje sovpass, i minst 3 dagar innan ni utvärderar. Blir det skrik kan ni ta till buffning eller solfjädring. Det är OK att buffa eller solfjädra in i sömnen några gånger i början för att visa att det är så här man gör när man somnar, men kom ihåg att backa sedan. Och varken buffning, solfjäder eller husljud har någon större verkan om man inte själv TROR på dem. Konsekvens och Attityd, alltså. 
Här är det mest konsekvens som spökar - den typen av skarvning betyder oftast "hungrig", och boten på det är att ha ett schema som man HÅLLER, med max en kvarts marginal. Han behöver 15,5h sömn på ett dygn nu, och får han inte det så orkar han förmodligen inte äta ordentligt. Så bestäm er för ett schema och håll det. Konsekvens, med andra ord. 8)
Efter 3 dagar + uppföljningsvecka kommer ni att se förbättringar och de kommer att sitta. Men det förutsätter att ni verkligen har bestämt er, tänkt igenom hur ni vill ha det och genomför utan att darra på manchetten. Igen: Attityd och Konsekvens! 
Jag tycker inte att ni ska vänta på 4-månadersdagen med fast mat - så mycket matvargar som ni har haft är det bättre att köra på med gröt, banan eller potatismos direkt! Vi är många som har börjat strax efter 3 mån med gott resultat. Härligt för lillkillen med mer mat och skönt för er att kunna avliva matvargarna en gång för alla! 
Finns många förkylningstips inne på Mat, mage och Barnakropp. Min favoriter är en skål med hackad lök och hett vatten under sängen.
Grattis till uppklarad matsituation, vad skönt!
kabj skrev:Om han läggs vaken i sängen börjar han skrika, då går det knappt att lugna honom. Någon som har knep förutom verktygslådan
(husljud verkar inte lugna alls...)
kabj skrev:Om han till slut lyckas somna själv vaknar han oftast efter 20 minuter med SKRIK, och är i stort omöjlig att söva om. Några tankar om varför och vad man kan göra för att undvika
![]()
kabj skrev:Om vi nu funderar på att försöka oss på en minikur, kommer vi då se förbättring efter 3 dagar
(kanske fånig fråga, men det är mest för attityden)
kabj skrev:Minikur... Inför vi då strikta läggtider vid varje lur och striktat mattider vid varje mål
Känns som att det kanske är svårt att få i tillräckligt med mat då, lösning
![]()
kabj skrev:Just nu har han en förkylning som stör honom något fruktansvärt
. Svårigheter att andas på natten gör att han inte sover mer än 2 timmar i sträck trots upphöjd huvudända och avsvällande näsdroppar... Några ytterligare tips
![]()
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Hjälp!
Nu har vi kört på med gott resultat under dagen.
MEN
han lades kl. 19 mätt och vaken, somnade tämligen omgående, men vaknade efter 30 min. Han har sen dess skrikit utan att kunna lugnas, jag tog upp honom efter 1 h och 10 min för att ge mat (amma) och lade honom sedan igen. Nu låter han igen.
Vad ska jag göra?!
Nu har vi kört på med gott resultat under dagen.
MEN
han lades kl. 19 mätt och vaken, somnade tämligen omgående, men vaknade efter 30 min. Han har sen dess skrikit utan att kunna lugnas, jag tog upp honom efter 1 h och 10 min för att ge mat (amma) och lade honom sedan igen. Nu låter han igen.
Vad ska jag göra?!
Sötnos född 11/11