Torris bebis

Samtalsforum med barnen i fokus
AnnaK

Torris bebis

Inlägg av AnnaK »

Nu när kylan har slagit till har lille barnet gått och blivit snustorr på vissa ställen. Känns inte som om man kan bada honom varje kväll längre vilket känns supertrist. Har köpt Weleda barnolja att ha i vattnet och smörjer honom även med dden efteråt men det räcker inte. Några andra kloka tips :?:
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag tycker att Miniderm fungerar jättebra på små torrisar. Jag smörjer efter bad och vid behov även på morgonen. Men nu har jag iofs slutat bada mina barn varje kväll eftersom båda tenderar att bli torra och fnasiga av vinterluften. Har valt att bada varannan kväll istället. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

ok får köpa en sån då och testa. vi badar också varannan kväll nu.
tack! :)
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Anna
vår dotter Vilma har också börjat bli torr på vissa ställen. Jag köpte Weledas hudlotion, den funkar väldigt bra!!! På bara 3 dagar så har det blivit mycket bättre trots att vi badar henne varje dag. Har dragit ned på badtiden men känner att jag vill bada henne varje dag då hon gillar det så mycket och då hon är rätt skitig på kvällen efter dagens strapatser.

Har ibland olivolja i badet istället för barnbadolja, tycker faktiskt att olivoljan är bättre, hon blir som en hal ål efteråt och då passar jag på att massera in den lite när vi torkar henne.

Hoppas att det blir bättre!
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej.

Ja visst blir de lite torra nu på vintern. Har själv samma problem och blev tipsad om dermanord. Helt naturliga produkter. De använder inga mineraloljor. Mineraloljan gör tydligen huden beroende, så den slutar producera eget. Förstår verkligen det, hur ofta får jag inte lov att smörja läpparna varje dag.
Frågade även henne om olivolja. Hon menade att oljan inte är tillräckligt "finprocessad". Typ ngt om att det är för stora molekyler. Hon jobbar med hudvård och avrådde mig att använda olivolja.
Gå in och läs www.dermanord.se/

Ett litet tips. Som jag själv tänker testa. Hon sa att jag och Karl kan använda samma, ingen skillnad.

Mamma Å
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej igen
intressant med olivoljan. Har alltid hört att det är så bra med olivoljan för den kan man använda till så mycket, både matlagning och kroppsvård. Sen finns det ju hudvårdsprodukter som innehåller olivolja, är de inte bra då?

Skulle gärna vilja veta mer, någon som sitter inne med mer info?

Tack för tipset om Dermanord!
Sara
VilmaochViggo
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ja, jag hade också för mig att olivolja ska vara bra, tills denna kvinna berättade detta. Hon har en praktik och jag ska dit i morgon, kan pumpa henne på ytterligare info. Vet inte men det kan stå ngt på hennes hemsida http://user.tninet.se/~quw975h/.

Någon annan som vet ngt mer??
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej igen
du får gärna "pumpa" henne på info och berätta vad hon sa

:D
Sara
VilmaochViggo
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ok har nu varit där. Hon är så bra. Får så mkt tips som man kan ha användning för. Ex. en om vaccin. Jag är nämligen lite skeptisk, då förklarade hon att man kunde ha vaccinet på kroppen innan man gav sprutan. Eftersom en del i det otäcka(enligt mig) är chocken kroppen får då allt kommer så pang på. Oj, fast detta var ju inte vad du frågade om.

Ok, olivolja är bra, till rengöring och mjukgöring. Eftersom molekylerna är så stora kan de inte ta sig genom huden, ner till cellerna och reparera. Eftersom det är där, i cellerna återuppbygnaden sker. Till det behövs en tunnare olja. Hoppas ni fattar vad jag menar.

Åsa
Sarika

Inlägg av Sarika »

tack för informationen :D

får hitta något annat att ha i badet än olivolja då, för jag tittade på den barnoljan jag har och den innehöll mineralolja som inte heller är bra.
Sara
VilmaochViggo
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Sarika, Weleda har väl en barnolja också. Testa den. :D
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Jag kör Inotyol på kinderna när det är kallt ute, och på kvällen smörjer jag med Miniderm. Den är verkligen kanon :!: Och ja just det, barnolja i badvattnet :!: Saga skulle aldrig vara glad en hel kväll utan att bada :lol:

Sen ska det även finnas en slags naturlig olivolja på Apoteket att använda till just små bebisar i vattnet och på huden efteråt. Har fått tips om den förut men inte provat själv :roll: !
J och Å

Inlägg av J och Å »

hej igen.

Se bara till att oljan inte innehåller:

Det finns flera olika namn på mineralolja:
Mineral Oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Mineralolja, Petroleum, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, E 905, Vaselin Oil, Paraffin Oil, Liquid paraffin, White mineral oil.

Ex. i idomin står petrolatum(vaselin) först på innehållsförteckningen.

Mineraloljan(som inte innehåller mineraler) används även till bilmotorer. Mineraloljan blockerar mellan 40 och 60 % av hudens porer, vilket försämrar hudens naturliga återfettning. Det är därför man blir "beroende".

Enligt fass innehåller inotyol -
1 gram salva innehåller
Verksamma ämnen
Ichtammol 15 mg, zinkoxid 150 mg och titandioxid 50 mg.
Övriga ämnen
Ullfett, vaselin, flytande paraffin, lavendelolja och renat vatten.

Hmm, ta inte detta som skrämselpropaganda. Jag upptäckte detta precis, blev nyfiken och sökte på idomin och inotyol, eftersom det är grejer jag/vi använder.

/Åsa
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Nejdå skrämselpropaganda tar jag det inte som men nog var det tänkvärt... :?

Läste genast på vär Miniderm och den innehåller, bla lättflytande parafin, fast parafin och vaselin. Hmm :twisted: Funderar på om jag ska våga gå in i badrummet och läsa på övriga salvtuber...
Funderar ännu mer på att köpa upp ett helt förråd av naturliga produkter :D

OK, vågade mig in i badrummet :lol: Letade fram vår Decubal-tub. Decubal är också en väldigt bra salva mot torrisar. Den innehåller en massa saker som jag inte vet vad det betyder men jag hittar i varje fall inget av ämnena du nämner. Men naturlig är den ju inte...
Linda
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Vi kör Weleda barnolja i vattnet och som extra smörjmedel på våt, varm hud. Kompletterar med Locobase. Verkar funka bra också.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"