Ok, nu kör vi
kabj skrev:Så nu tar jag upp efter en stund och matar för säkerhets skull...
Nu säger stränge-Nancy stopp och belägg

. Lilleman är 2 mån alldeles snart och nu får det vara slut med det här duttandet. Det är mycket, mycket bättre att hinna jobba upp aptiten och sen när det väl äts mata inom en timme. Inte mer. Jag lovar att det tar inte alls lång stund innan detta funkar. Ja, det kan bli lite surt en dag eller två men kanske inte ens det. Och bebisen hinner inte svälta ihjäl.
Sen skriver du att lurarna "inte fungerar". Är det att han låter när du lägger honom

Får han alltid sova tills han vaknar själv eller väcker du ibland

Själv tycker jag att det är oslagbart att få förmånen att väcka. Du visar att du har koll på läget och jag inbillar mig att du underlättar för barnet att lära sig somna själv och somna om själv.
Med mina yngsta har jag kört en variant av SM där jag haft (någorlunda) spikade mattider och sen har jag anpassat det hela efter
vakenorken. Ex väckte vid 10.00 och sen har bebisen varit vaken kanske 1,5-5 tim. Sen har jag väckt 14.00 oavsett vilken tid det somnades. "Schemat" har finjusterats efter hand och sen blivit ett "riktigt" schema.
Jag borde nog ha läst igenom din tråd mer noga märker jag men jag får utgå från nuläget. Du är jätteduktig och behöver nog egentligen mest en vänlig knuff och lite pepp tror jag.

Jag tror att jag tar och delar med mig av en fundering från imorse. Jag halvlåg i soffan med
Leonor i famnen varpå hon lyfte huvudet bakåt och sen tappade balansen och föll med näsan rakt mot mitt nyckelben. Hon blev riktigt, riktigt ledsen för det var en hård smäll. Här var det tal om en
riktigt olycklig bebis som behövde både tröst och försäkran om att allt skulle bli bra
Jag lyssnade på gråten och insåg att det var ju
så som riktigt ledsen gråt låter. Ganska långt ifrån de skrik i början av ett sovpass som kanske bara betyder: "Fasiken vad trött jag är men jag kommer inte riktigt till ro och armen ligger obekvämt och jag vet inte riktigt åt vilket håll jag skall ha huvudet...".
Och mitt i alltihopa kommer nån galning och buffar...
Klart man skall använda verktygen, det är ju därför de finns. Men man måste träna sig i att lyssna så att man inte är där och stör mer än man hjälper. Kanske är inte bebisen alls särskilt ledsen eller övergiven. Kanske skulle bebisen tystnat inom 30 sekunder om hon/han bara fått vara ifred
Sen är "verktygen" så mycket mer än buffande och solfjädrar. Det är
hela AW:s filosofi om att tillgodose barnets behov och ligga steget före. Att lugna ett barn med ett leende istället för ojande. Att ta sitt smågnällande barn under armen och gå och ladda tvättmaskinen tillsammans istället för att gå och vyssja. Visa att det är en trevlig tillvaro som barnet fötts till
Vad är det han sjunger Gerorge Michael...

"You've got to have
faith". Man måste ha
tillit till sig själv och sin bebis.
Hur mycket man än älskar sitt lilla underverk så är faktiskt inte bebisar så himla unika ändå. I alla fall inte i det faktum att de behöver äta och sova.
Vad skulle hända om du lade din son att sova och sen inte hade fysisk möjlighet att vara där och trixa

Om du lade ned honom med fast och kärleksfull hand, skakade i handtaget och sen gick därifrån
Nu låter det som om jag är bara
så himla redig men jag kan lova att om man har mer än ett barn kan man
mycket väl hamna i den situationen både en och två ggr/dag. Det kan vara ledset syskon som slått sig eller kladdig bajsblöja som inte kan vänta. Då måste man helt enkelt ha tillit, "faith". Precis som i en sån där smörig amerikansk familjekomedi.
Och vet du, det fungerar
Kram från Nancy