snuttvarning eller vad?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
yoyomumin

snuttvarning eller vad?

Inlägg av yoyomumin »

Hej allihop! Vänder mig till er angående en del frågor om när barnet inte äter utan bara snuttar.
Vi har en liten krabat på dryga 2 månader. För inte så länge sedan insåg vi att hon led av en envis överlevnadsångest. Den tog sin skepnad i skrik och mycket ledsamheter vid ammning och jag som många andra trodde till en början att det var "bara" gaser hon led av. Efter att ha läst i Barnaboken så förstod vi dock att så icke var fallet och en evighetsammande utan dess like inleddes således. Nu har vi ändå kommit så pass långt att ammningen ser väldigt lugn ut, lite trugandes må väl behövas ibland men annars så går det fint. Vad som däremot har uppstått är att tjejen vill ligga och snutta på bröstet hela natten, hon äter inte, bara snuttar. Hon kommer inte till ro i vagnen, som hon annars aldrig har några problem med (efter lite vagning ibland). Inatt tex var jag uppe var tredje minut och vagnade (det var absolut ingen hunger hon led av, varje gång bröstet blev serverat så var det alltså bara snuttnign det handlade om), men hon kom abslot inte till ro. Jag avaktade, men bökandet eskalerade till pip och grymt och gråt tills ny vagning igångsattes. Hur ska vi komma till bukt med det här? Vi måste ju få våran så viktiga sömn om nätterna allihopa. Innan hade hon aldrig problem med att sova om nätterna (ensam i vagnen), vaknade 2 ibland 1 gång om natten för nattmål men så var det klart med det. Jag vill verkligen inte börja ge henne napp nu när hon blivit så "gammal" redan. har ni tips och ideér att dela med er av?

Vill avsluta med att tacka för ett underbart forum, Jag finner så otroligt mycket stöd i att läsa här och även i barnaboken, vi och våra barn kan vara glada att det finns ett sådant konsekvent alternativ till detta annars så hårda klimat gällande den "kommersiella" barnavården som råder just nu. Tack alla ni som frågar och svarar!

/josefin
Stolt mammamumin till Mimi-trollet 20091111
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Yoyo, välkommen :)

Vill bara flika in att det inte alls är fel att ge ett sughungrigt barn napå "så sent". Har barnet ett större sugbehov så har det. Ibland tar det tid för barnet att hitta tummen.

Själv kapitulerade jag och insåg att Smulan faktiskt behövde en napp, det ganska sent, typ som du nu. Eller om hon var 2 månader.. hur som helst.
När hon sen blev närmare 4 månader och uppvaken pga. tappad napp om nätterna entrade tog vi bort nappen och hon fann tummen.

Så min åsikt är:
Napp till ett barn med sugbehov är inte fel!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej och välkommen hit! :D

Jag har ett litet bonusråd: Det är bra att sova på mage med larm! :wink: Dels blir sömnen bättre då, och dels, om det nu har blivit mer mat det senaste, så går det bättre med matsmältandet på mage. Och ev överblivna rapar kommer upp lättare. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
yoyomumin

Inlägg av yoyomumin »

Tack fr era svar och för det varma välkomnandet :) Jag ska försöka ge henne nappen, men hon verkar ju bara rata den. Den åker ur munnen på henne rätt som det är, man måste själv hålla nappen inne, hm ska klura på det där. På mage ligger hon redan, vi har haft jättemånga fina och lugna nätter förut men det verkar som detta snuttandet kommer lite försenat, typ.

Just nu står jag lite på huvudet angående rutinerna (de är obefintliga). Vet inte hurvida jag kan börja införa dessa, om hennes överlevnadsångest är botad så att säga. Kan man bara hux flux bestämma sig en dag, ställa klockan och börja mata och införliva ett schema :?: Jag har ju verkligen sett de dagar då standardmodellen varit som på löpande band, hur skönt det varit för båda oss, och hur förändrad och kaotisk vardagen vänder till när det inte fungerar. Ja, hm. Det är säkert jättemycket som jag funderar över, men jag är alldeles grötig i skallen efter en natt och förmiddag av bebisvaka. Hon har liksom helt vänt på dygnet och jag vet inte hur jag ska bryta denna onda cirkel. :?: Jag funderar på att lägga henne i min säng bara för denna natt (då brukar hon somna oavsett), och börja dagen tidigt imorgon, utvilade tillsammans. Det borde nog fungera. Jag håller tummarna [-o<
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag hade helt klart startat en ny dag med helt nya rutiner, allt på en gång.
För att nätterna skall sätta sig, för att det skall bli ordning på nätterna så börjar man med dagarna.

Fasta tider, rätt antal sömntimmar och så mat. Foooood, mat mat mat och mer mat :)

Håller tummarna!
yoyomumin

övertrötthet i kvadrat

Inlägg av yoyomumin »

Oj oj oj, jag tror jag står mitt arma huvud!

Jag har flera morgonar nu försökt med det rådet, börja en helt ny dag med nya tider. Fast varje gång känns det som jag lyckas shabbla till det ändå!! Vi har kommit in i en slags övertrötthetsspiral nu, var morgon vi har kommit upp så blir hon övertrött efter ett litet tag och vill inte äta - kanske för att en rap har fastnat + tröttheten, och hennes rapar sitter ofta fast där dom sitter. Ibland känns det som vi flänger ur och i vagnen tillsammans, upp och ner. Jaha det var en rap ska vi äta lite till nehej nä det ville du icke då vagnar vi väl på här då, nehej nu skriker du igen som du vill äta... ja och så hennes trötthet på det då. Jag testar små vilolurar, men vet inte om jag bör ta upp henne när hon ligger i djupa vilan eller om jag ska vänta tills hon själv vaknar upp efter kanske 10 minuter en kvart. För ibland om jag tar henne när hon fortfarande sover så kan det bli att börja om från början, fast om jag låter henne själv vakna så kan hon redan ha blivit för hungrig redan och ja då var det juändå samma visa igen... Ja, imorse hade vi ett sånt race redan från sena nattmålet (runt 4 tror jag) som hon itne lyckades somna om efter, fram till 14 tiden, med några lurar emellan. Jag skulle inte påstå att hon helt har vänt på dygnet, det känns mer som alla tider är uppblandade med varandra, sover gärna djupt på tidiga kvälla (då vi fortfrande försöker hålla henne vaken), övertröttheten brukar råda om morgonen och en bit in på eftermiddagen, därefter sover hon några timmar i vagnen då vi är ute och går. Det längsta hon brukar sova är mellan ca 00 till ca 4 och lite därefter då, om hon lyckas somna om. Jag ser mig själv som i rävsaxen... Och stackars ungen!

Ja massa text var det. Någon som har en aning om hur vi ska trassla oss ur detta? Och hålla oss från fällorna? Jag verkligen har försökt in i det längsta, men jag tror jag verkligen skulle behöva lite vägledning nu och komma på rätt spår igen innan jag dänger huvudet i vägggen en gång för alla :cry: .

Tack Anna och tack för ett jättebra forum! 8)
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej :D Grattis till underverket! :heart:

Det känns som du behöver läsa på lite om Standardmodellen i lugn och ro. Har du Barnaboken?

Här finns lite lästips här på forumet och mer finns under "Våra favoriter":

:arrow: ”Standardmodellen” (Läs 2 gånger till ordentligt! :wink: )
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

:arrow: ”Förhållningssättet - det som avgör” (Attityden)
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

:arrow: ”Lucine och SM -behöver lite vägledning” (Nancy har fler inspirerande trådar under favoriter!)
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12654

Sträva efter rytmen 2+2 under dagarna: 2 timmar vaken med ett fullmatat 4-rätters SM mål och umgänge samt passiv social delaktighet (inga buslurar :wink: men vid övertrötthet kan du bjuda på en liten lur på exakt 5 min och sen väcker du och fortsätter där du var i programmet -denna lilla lur kan göra under och stör inte schemat) och på det följer ungefär 2 timmars skön och välbehövlig sömn. Hjälp Liten att sova färdigt med hjälp av några stadiga vagntag vid behov. En tumregel kan vara att om Liten vaknar inom 30 min tar du upp och fyller på en extra slurk och lägger sen att sova färdigt, men om Liten vaknar senare vagnar du.

Första vakenpasset på morgonen brukar bli kortare (1,5 timme kanske) medan sista vakenpasset kan bli lite längre, sista luren brukar oftast inte "vilja" bli längre än 45 min. Du kommer snart att skönja Litens egna preferenser (anteckna gärna -ovärdeligt när du sedan vill spika schema).

Ordning på torpet börjar med att mamma bestämmer sig för att hjälpa Liten till lugna mätta förutsägbara dagar. Bestäm dig, läs på, led, visa, lär! :!: :thumbsup:

:heart:
yoyomumin

Inlägg av yoyomumin »

Hej och hå!

Jag måste erkänna att jag redan kännde till standardmodellen, jag har barnaboken hemma. Jag läste i tråden om förhållningsätt, och känner och ja, det är A och O helt enkelt. Jag kännde till allting hur jag skulle göra i teorin men misstrodde mig själv och vad jag själv var och är kapabel till. Jag hade inte loggat in här på forumet sen jag släppte min senaste fråga, hemmet har stormat och rasat, pappa är utflugen (för en tid framöver, på återseende) och lugnet och friden ahr lagt sig som en go filt över hemmet. Senaste veckan har jag givit mig dän på att fixa det här och ta oss igenom, och nu de senaste 4 nätterna hr lillan sovit som en stock 9 - 10 timmar var natt! Det går strålande! Lite det här med att få till det under näst sista vakenpasset med övertrötthet har jag inte lyckats fixa till ännu.. Vi har inget stadigt schema ännu, men strukturen som början skönjas är på ett ungefär såhär:

8.30 väckning och mat
10.00 sova
12 mat
13.30 sova (här ofta promenad ute)
15.30 vaken och mat
här kan jag uppleva att hon genast blir trött igen (kanske efter allt syre från promenaden?) och måste sova ganska snart igen vid
17.00 sova
18.00 mat (på detta passet rycker gärna övertröttheten in, innan hon är riktigt mätt så det kan bli lite knepigt med att mata riktigt mätt innan läggning, försöker med buslurar fast hon vägrar ofta dessa)
ca20 sova
21 mat och bad och galant läggning huvudstupa rakt ner i vagnen sover pang bom vid
23 natti natti

Detta är på ett ungefär, har försökt förmedla mönstret bara. Men nu vet jag itne riktigt, jag ahr upplevt att hon blir väldigt fort trött, även fast hon sover ganska mycket. Det kan bli lite knasigt då det kan ta tid att mata henne ordentligt (raparna kommer fort och tar sin tid att få upp), och det känns som hon redan vill sova innan tid har hunnit komma till den sociala biten, och det känns lite tråkigt. Har även försökt med att lägga ensamleken på olika tider på dagen fast jag lyckas inte riktigt placera den på någon bra ställe än. Jag funderar på om hennes trötthet kan ha berott på att hela havet stormade här hemma ett tag, och att hon måste ta igen sig lite nu när pärsen är över. Jag vill understryka att hon inte är generellt slö eller så, hon är pigg och kry när det vill sig och hon skriker högt när nåt är på tok, men hon blir bara väldigt fort trött och vill lägga sig igen... ja, nu ahr jag fått ur mig det mesta känns det som!

Ni är bäst här på forumet! Och nu ska jag skicka Barnaboken till min gravida kompis, hon komemr bli så glad så glad! Kram till er allihopa där ute.

//J
yoyomumin

här skulle den ju in

Inlägg av yoyomumin »

Hoppsan! Kopierar in här istället för den nya tråden jag råkade skapa, har inte riktigt koll på det här med datorer och forum och så... :oops: :D

Hehe, kommer precis från bvc mätning och vägning. Jag måste ju berätta det var ju så roligt. Vi pratade lite där om rapar som har fastnat och så så då nämde jag att jag lägger henne på magen emellanåt för att raparna och spyorna ska få komma upp ordentligt. Tjejen där då hade tydligen bara lyssnat med ena örat så när hon hörde ordet magläge så blev det ett väldans utfrågande: - Jasså jaha, men när hon är vaken då, det är det du menar, och du är inne i rummet, eller hur?? Eller? För du menar väl att hon är vaken och du är vaken och du är närvarande när hon ligger på magen där eller hur? För hon skall ligga på ryggen när hon sover, det vet du ju eller hur ja?

HAha, och jag som höll på och pulade med väskan kunde låtsas lite disträ då tillbaka och svara jaja javisst inga problems. Huhu jag var nog lite rädd att hon skulle skicka soc på mig om hon fick veta hur det egentligen stod till.
Jaja, a, vad ska jag säga. Ungen ahr aldrig sovit så bra som hon gör nu på magen.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Vet du Yoyomumin, jag tror att er tjejs trötthet där på kvällen mer har att göra att hon tenderar till att vilja ha natt.
I början så är en del pyttisar kvällspigga och kan vara vakna ganska sent in på kvällen, men ju äldre de blir ju tidigare vill de ha/föredrar de nattens ankomst.

Ni tycks ligga på bra antal sömntimmar/dag, 15.5 typ.

Vad händer om du försöker styra upp det hela lite så att du lägger lurar med bra fördelade tider och sen gör natt lite tidigare?

Jag tror inte att den där tröttheten har att göra med för mycket frisk luft utan att hon som sagt tenderar till att bli som folk :D.

Jag klistrar in lite schemainspiration som du kan fundera på så länge:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Tjing så länge :)!
yoyomumin

Inlägg av yoyomumin »

Hej!
Har inte varit inne på datorn nu under ett par veckor, men loggar nu in igen då jag känner att jag åter igen skulle vara i behov av lite ytterligare vägledning... :oops:
Jo. Under denna tid har jag velat sträva efter att komma upp tidigt och att lägga tidigt. det har gått upp... och ner. Jag skönjar ett visst mönster. Om vi tillexempel har haft ett par tre dagar där allt går lysande, vi kommer upp i tid och lägger oss mer eller mindre i tid, och det sovs och äts och leks osv däremellan - detta bryts alltid av en dag där hon helt enkelt bara vill sova hela dagen. Där det är i princip omöjligt att väcka henne efter en stadig eftermiddagslur. Där hon emellertid lit senare på kvällen vägrar att somna i tid och det blir bebisvaka fram till småtimmarna. Jag har tänk över det där; Är det möjligt att ändå under de där dagarna där allt visserligen verkar gå så bra: att hon ändå inte får sina timmars sömn? Och att det är därför hon helt plöstlgit tar en dag där hon bestämmer sig för att ta igen sina förlorade sömntimmar?

Alltså, det här med matningen. Jag vill ju inget hellre än att bara mata och mata min söta lilla bebis (och hon är trind och god som en liten spädgris), men jag kan aldrig veta helt säkert när hon är mätt! Hon är en sån där rapunge som bara får en hel massa rapar som fastnar jämnt och ständigt, skitjobbigt! Ofta brukar det gå bra att bara lägga henne på magen för att sprattla lite, men ibland är inte heller det nog. Som ikväll; Efter en dryg timme på sista passet så vart det väldigt grinigt, så jag tänkte Kvällstrassel? Hon lägges för att buffas på, men det urartar i hesthostskrik (mina nerver :shock: ) och buffning avslutas således. Dock får hon istället sitta i bärsjalen en stund på magen och där sitter hon glad och pigg och helt plöstligt RAAAP! Ahaaa.... :idea: Ni förstår, att detta "problem" med att jag inte känenr mig säker på om hon är mätt eller inte sätter käppar i hjulen för att jag ska känan mig sådär "säker" i min förhållning osv... Vill tex diska och då får ju hon vara med såklart: efter ett tag börjas det pipas efter mer mat, då ytterligare spyor och småluft har fått kommas upp. Eftersom denna "sociala delaktighet" jämt därför bryts så vekar det som hn är missnöjd jämt...
Tro mig, jag läser barnaboken så ögonen blöder, och här på forumet när jag får en stund över, men jag tror jag ahr problem med attityden :(

Hur gör ni? ( jag ahr så många frågor men vet dock int hur jag ska formulera mig). Jag har nu lagt lillan för natten (förhoppningsvis), men hon blev vagnad pga övertrötthet.... vad gör ni slika kvällar? Om hon blir vagnad för natten (under lite smågråt och gruff), borde jag ta upp henne inom en viss tid för att snutta henne eller bör jag invänta henne?

Jag har bestämt att imorgon ska jag införa ett schema basta. Kan jag bestämma mig ikväll för vissa tider och hålla stenhårt, eller hur ska jag göra? jag tänkte mig något i stil med:

7.00 väckning och mat
9.00 sova
10.30 mat
12.30 sova
13.30 mat
15.30 sova
16.30 (16.15?) mat
19.30 sova natt... ELLER?????? :-s

Det ser ju så idealiskt ut.... sista passet dock, det är ju så långt... Jag ahr aldrig lyckats avstyra detta kvällsgruff som kan uppstå. Hur gör ni?? Jag inser att jag ahr gjort dessa fel vid kvällspass: Trott vid kvällsgruff att det är dags att lägga för natten och fått vaken och pigg utvilad nattbebis att handskas med 1 - 1.5 timmar senare... :x

Och DÄR var jag tvungen att springa in och undsätta sirengråtande bebis, vagnade fint och lugnt över tröskeln och hon verkar vara lugnt nu, men jag sitter här och undrar: kkommer hon verkligen sova för natten nu? Hur gör ni när era små änglar visar oro efter nattläggningen? Jag la henne för en knapp timme sen och jag tänker att om hon uppvisar snart nån vilja till att äta igen så är hon ju uppe igen och vill vara vaken... jag hoppas att detta inte kommer inträffa, men oron finns ju där...

Usch nu blev inlägget sådär katastroflångt, hoppas ni har överseende... Jag har inga vänenr som själva har barn (i närheten), så jag ventilerar ur mig här istället, hos er, som jag tror kan förstå mig. Tack igen för att ni finns, jag hoppas att en dag så är jag själv så bra på det här och kan ge igen för all den hjälp jag har fått här av er. :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hejje!

Tjejen är nu 3 månader:
:arrow: Jag skulle tro att ett fast schema skulle fungera super förutsatt att du håller tiderna.
:arrow: Det kan komma en ökningsperiod här nu, så mata på när/om den kommer!

Gällande nattklubben så skulle jag tro att det har att göra med för mycket sömn på dagarna.
:arrow: Har du antecknat antal timmar hon sover :?:

Det heta tipset med att anteckna är att du också märker vilka tider hon är tröttast och vilka tider hon är piggast då du sätter schemat om du väljer att göra det.

Sen, eftersom du har läst BB så vet du lite granna att naturliga sömnpass är 5min, 20min, 45min, 1.5h, 2h.
Därav skulle jag tro att ditt tilltänkta schema kan ställa till det en smula för er då du har 1hs' sömnpass. Risken finns att när du skall väcka henne efter 1 timme är att hon då befinner sig i djupsömn och bara blir ledsen av att väckas.

För att matningarna skall ännu lite smidigare så låt det gå 3.5-4h mellan matningarna. Då hinner de bygga upp en aptit bejb!

Vilka tider du väljer att ha morgon samt natt är upp till er! Till era preferenser helt enkelt.

Så för att få till ett bra schema med perfa'tider för Damen så gå efter hennes tider.
När är hon piggast/tröttast?

Återkom med dina tankar så bollar vi vidare :wink:
yoyomumin

Inlägg av yoyomumin »

Ahaa! Det är där du skrev om djupsömnen vid en timme... det gick upp som ett ljus för mig nu :idea: Hade totalt missat :S

Okej, så nu har jag fattat att hon skarvat en del för att hon har varit för trött, och jag ahr ju varit så klen och tagit upp henne då... jag insåg och har börjat vagna henne fint vid skarvarna, hon verkar vara som tröttast vid första luren som inföll 9.50 imorse, hon började vakna till efter en 35 min och jag ahr fått vagna henne (mumlandes; jag vet bäst tralalala, för attitydens skull) till och från sedan dess... men nu verkar hon lugn. JAg undrar om hon kanske ska få sova 2 timmar detta pass, och resterande pass 45 vardera? Hmm jag ska glutta lite i schematråden och se vad jag skola finna...

Och angående natten: Hon vaknade igen efter att ha sovit ca en timme dryg (tror jag), hon var hungrig (hördes på snörvlandet och snusandet) så jag tog upp henne, fast jag lät det vara nedsläckt i rummet, och guuuud vad hon snuttade. Jag lät henne snutta ur båda brösten, som vid ett nattmål ungefär, och se! Hon somnade om lilla damen... Jag insåg ju att ett av målen under dagen (det andra) hade blivit lite nedkortat, då jag var på ett möte utanför huset... och ja, vi har ju tagit för vana hon och jag att alltid ligga ner och amma, så hon blir så otroligt bökig att amma när jag är ute med henne, ibland kan hon faktiskt nästan totalvägra! Hmm, jag får nog försöka vänja henne vid andra bullar...

Och ja, jag antecknar hennes tider alltid. 8) Hon brukar vara som piggast de senare passen tror jag?...

Men du, det där jag nämde om att henens rapar fastnar och att hon gärna spyr mycket och så, det ser till att hennes måltider alltid på nåt vis "brer ut sig" över hela vakentiden, för att slutligen i slutet av varje vakenpass bli snuttad till sömns, och jag förstår nu att det kanske är därför hon har kunnat verka lite "svårmatad" och skarvat vid sovpassen. Men hur ska jag göra?? Det tar ju en evighet ibland att få upp alla hennes rapar och spyor, så hur gör jag om hon fortfaradne inte är mätt efter 1.5 timme vaken? Och om hon tex vill äta lite till då jag vill lägga henne, alltså till sovpassen på dagen?

Och slutligen... är kvällstrassel vanligt för 3 månaders bebis? Har försökt buffa henne, men jag lyckas aldrig få riktigt till det med den grejen...

Hm lite mer var det nog, men jag avaktar, ska nu ta upp bebban efter 2(!) hela timamrs härlig sömn!

Kram! :heart:
yoyomumin

lilla schemat

Inlägg av yoyomumin »

God kväll! Jag tänkte resumera dagen hur den gick...

7.50 Mat och vaken
9.50 -11.50 sov (2tim)
11.50 mat
14.00 - 15.30 Sov, promenad i vagnen (1.5tim)
15.30 Mat
17.20 - 18.05 sov (45)
18.05 vaken
19.55 - 20.20 sov (uppstod kvällsgruff, tanken var väl 20 min men jag glömde klockan)
20.20 mat och bad och mat och lagd för natten
22.20 Natti natti

Sammanlagt 4.40 timmar sömn under dagen, och 10 timmar vaken

Detta schema fungerade inte så där helbra... hon verkade trött vid många tillfällen, liksom grinig på nåt vis... efter badet där på kvällen ville jag ju mata henne lite när jag såg underläppen komma farandes fast det tog så emot, så hon lades att vagnas och DÅ och inte förr (efter några minuter vagning) då ville hon äta, mycket och länge...

Imorgon ska jag justera lite i schemat, kanske 1.5 timmar sova de första passen och en halvtimme på sista? Förresten, räknas den lilla sovsnutten som ligger mitt i sista vakenpasset, den som bör vara på högst 20 minuter? Bör man inkludera den i räkningen så att säga?

Jag hoppas hon sover nu för natten... hon har ju alltid varit duktig att sova för natten när hon väl är lagd, fast det är bara det att jag aldrig vet när det liksom är "slutgiltigt"... jag hoppas innerligen att hon sover nu. Hon fick ju vagnas en del till sömns fast det borde väl inte göra någonting? Mer mat fick jag inte ina'.

Kram! :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Yoyomumin! :D

Hur har det gått för er?

Jag har några kommentarer på det du skrev sist:
:idea: 10 vakentimmar är för mycket, och det är också det som orsakar kvällstrasslet (8,5 är rimligare). Du behöver sätta ett schema som du håller stenhårt, med max en kvarts marginal, i minst en vecka innan du utvärderar. :shock: Om du t ex har 12h natt återstår 3,5 sömntimmar att fördela över dagen, t ex 45 min + 2h + 45 min.
:idea: 20minluren kan du bjuda på - särskilt som du väl fortfarande har ett nattmål (som tar ca 20 min). :wink:
:idea: 3-månadersbarn orkar normalt inte vara vakna till 22 (vilket också är en bidragande orsak till kvällstrasslet). Satsa på att börja tidigarelägga natten, 20-8 brukar vara populärt om man vill ha 12-timmarsnatt. :D
:idea: Försök amma henne direkt efter sömn, gärna lite halvsovande, så brukar 3-månadersbebisar äta optimalt. Båda brösten i ett svep, och sedan rap efteråt och erbjudande om påfyllning inom timmen. Men sedan är köket stängt! Kan bli jobbigt ett par pass eftersom hon är van att äta snuttigt, men sedan får hon en chans att komma tillbaka med bättre aptit. Det finns även en god chans att kräkningarna bättrar sig när magen får vila lite mer mellan målen. Var noga med rapningen efter avslutat mål. :wink: Liggamning är inte heller optimalt ur rap- och kräkperspektiv, en upprätt position är nog bättre om hon har lätt att svälja luft.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"