Hej!
I kväll är det dags för den fjärde natten på kuren och några frågetecken har dykt upp.
Isak är drygt nio månader och har sovit dåligt ända sen födseln, på senare tid har han vaknat mellan 10 och 20 ggr/natt och vi bestämde oss för att testa SHN- kuren.
Första natten var hämsk, det tog 1 timma och 20 minuter innan han somnade och totalt sov han kanske 7 ½ timmar. Andra natten gick jättebra, vi behövde aldrig ens gå in och buffa utan ramsan räckte aldeles utmärkt.
Nu till min fråga : Tredje natten vaknade han flera gånger och gnällde/grät men bara en mycket liten stund, när jag kom fram till dörren var han redan tyst och vissa gånger tror jag till och med att han hade hunnit somna. Därför lät jag bli att ramsa, jag tänkte att det var lika bra att han fick somna helt själv om han nu klarar det. Jag vet inte om jag gjorde rätt eller fel, borde jag ha ramsat bekräftande i alla fall, så att ramsan var det sista han tog med sig in i sömnen?
Hur ska vi göra i natt om en liknande situation uppstår?
Tacksam för svar!
Ramsa eller inte
Hej!
Kul att det börjar gå mot bättre tider
Det är vanligt att det kommer ett bakslag efter några dagar då barnet ställer "frågor". Det viktiga då är att se skriket/gnället som frågor "är det verkligen detta som gäller nu?" och svara lugnt och tryggt och säkert.
Men jag tycker du agerade alldeles riktigt natt nummer tre. Ge barnet förtroendet att somna om själv om han kan det. Frågar han däremot mer ihärdigt svarar du med ramsan.
Lycka till!
Anna
Kul att det börjar gå mot bättre tider
Det är vanligt att det kommer ett bakslag efter några dagar då barnet ställer "frågor". Det viktiga då är att se skriket/gnället som frågor "är det verkligen detta som gäller nu?" och svara lugnt och tryggt och säkert.
Men jag tycker du agerade alldeles riktigt natt nummer tre. Ge barnet förtroendet att somna om själv om han kan det. Frågar han däremot mer ihärdigt svarar du med ramsan.
Lycka till!
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars