Mat mm för min 4 månaders älskling

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
helamig

Mat mm för min 4 månaders älskling

Inlägg av helamig »

Hej!

Vet inte vad jag gör för fel. Min dotter 4 månader äter knappt 600 per dygn. Jag har gått över till ersättning varvat med lite bröstmjölk. Jag erbjuder och gör ömma järngreppet men hon bara har flaskan i munnen utan att suga. Hon blir ledsen ibland. Tom redan innan jag börjat när hon ser flaskan. Har provat att ge henne bröstet efteråt för att kolla om hon är mer hungrig men oftast inte.

Kan erkänna att jag småduttar en del pga av oro att hon inte får i sig. För mycket bubblor, svårt att dricka från flaskan?

Tycker också ofta att hon är trött, speciellt på kvällarna. Hon somnar oftast bra på dagarna med sover inte så länge (45 min)

Schema 19.30-07.30. Bröstet 05.30

Frukost 8.00. Ersättning + banan eller katrinplommon.
Har inte fått in ordentliga mattider så det blir oregelbundet under dagen. Hur göra för att ge mat var tredje timma, får inte riktigt ihop det med sova middag och läggning.

Sova 09.30-11
Sova 13-14.30
Sova 16.30-17.00

Däremellan social delaktighet, promenader och annat

Och när kan jag ändra schemat. Många frågor.
Tacksam för svar.

MVH Anna
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Måste tillägga att jag inte tycker jag har hittat någon flaska som funkar. Kan det vara så att hon är hungrig men ändå inte vill äta? Svårt att uppskatta bröstmjölken. Får hon i sig mer än jag tror? Blir orolig fast jag tänker att jag inte ska påverka henne med mina känslor. Tänker att det är ju mitt ansvar att hon får i sig mat.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Helamig! :D

Välkommen hit och grattis till dottern! :D

:idea: Förmodligen får din dotter i sig mer än du tror genom amningen - 4-månadersbebisar har lärt sig hur man äter snabbt och effektivt och behöver inte traggla så länge för att tömma ett bröst. På flaskan tycker jag att du ska skaffa en flasknapp med större hål så att det rinner lite lättare.

Annars tycker jag att du ska införa lite nyheter, främst ett rejält mat- och sovschema så att ni får lite regelbundenhet och du slipper oroa dig för sömn och matintag, och så kan det vara dags att börja med smakisar så att du är säker på att lilla tjejen blir helt mätt. :D

Om schemat tänker du så här: hon behöver 15,5h sömn per dygn, t ex uppdelat på 12h natt, 45 min morgonsömn, 2h middagslur och 45 min eftermiddagslur. Maten, däremellan, ska serveras i 4 måltider + en kvällsslurk, och varje måltid ska hinnas med inom en timme. Här rekommenderar vi 3,5-4h mellan start på varje måltid - bebisen måste hinna få lite aptit mellan måltiderna! :D

:idea: har du Barnaboken? I den står det väldigt utförligt om hur vardagen kan te sig för en 4-månadersbebis. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
helamig

Inlägg av helamig »

Tack så mycket och tack för hjälpen. Alltid skönt att få stöd och konkret hjälp. Blir lugnare då :)

Ett schema skulle ju kunna se ut så här.

07.30 vakna morgon + bröstet
09.00-09.45 sova
11.30 smakportion + ersättning
11.45-13.45 sova
15.30 mat
16.30-17.45 sova
18.30 mat
19.20 nattslurk
19.30 sova natt

Hur verkar det?

Lite andra frågor hur gör ni med rap efter kvällsslurk. Vi släcker lampan och som det är nu håller jag henne en kort stund upprätt innan jag lägger i henne i sängen. Hur gör ni?

Och jag läste i BB (som jag har :) ) att man inte ska störa ett barn som sträcker på sig, hur går det ihop med att man helt kallt ska ta upp barnet på morgonen. Det blir ju alltid mitt i en sträckning.

Och efter 3dygn + uppföljningsvecka kan jag då låta henne ligga på magen i vagnen. Är då tanken att hon lika snabbt ska somna där på rätt tid som i sängen??

Tack för hjälpen!! :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Såg direkt att det blev lite tight med maten där så istället:

07.30 vakna morgon + bröstet
09.00-09.45 sova
11.00 smakportion + ersättning
11.45-13.45 sova
15.30 mat
16.30-17.45 sova
18.30 mat
19.20 nattslurk
19.30 sova natt
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hallojs där!

Schemat tycker jag ser alla tiders ut.

Till dina frågor:
-Jag tror att alla gör olika med kvällslurken. Många ger den innan skrattet till godnatt, en del efter. Kör på det som passar er bäst då det inte finns några "måsten". Man skall hitta sitt sätt och köra på det.

-Gällande sträckningen där på morgonen, ta upp när sträckningen är över?! :lol: :heart: Så länge sträcker de ju inte på sig tänker jag.

-Tanken är att Damen skall somna. Så enkelt bara. Sen om du väljer vagn eller säng, både och är upp till er. Samma sak här, en del har bara sängen, en del bara vagnen, en del både och. Kör på det som passar er bäst.
När tiderna har satt sig blir hon "som sin egen Skalman" som det uttrycks här inne mellan varven.

Tjing!
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Tack för svar :D

Lite fler frågor. Jag gav min dotter gröt i morse. Hon tyckte om det. Gapade stort och åt ganska många skedar. Då undrar jag är det ok att fortsätta ge henne gröt på morgonen och med en gång börja ge henne en annan smak till lunch. Alltså 2 "nya" eller nygamla smaker på samma dag?

Sen undrar jag om småätning gör att barnen sammanlagt äter mindre?
Vi har börjat glesa ut målen och pappa ha lyckats ge Gosan lite mer åt gången. Nu i början kan man då låta barnet vara hungrigt en kvart/halvtimma innan man ger mat för att hungern ska komma ordentligt?

Sen undrar jag ang skrattet till godnattet, någon som har bra tips. Ibland ser Gosan mest förvånad eller rädd ut. Känns ju inte bra.

Kramar från oss
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
chokladkaninen

Hej igen! :D

Precis i början av matintroduktionen kan det vara bra att ta ett födoämne i taget och vänta några dagar innan man tar nästa - ifall man har några allergier eller får nåt krångel av nån sort blir det mycket lättare att identifiera "boven". :wink: Men om 2-3 dagar kan du koppla på nästa mål. Vad härligt att hon blev så glad över gröten - du hade säkert rätt i att hon var hungrig! :D

Det är en bra idé att glesa ut målen lite så att magen hinner få vila lite mellan målen - det brukar hjälpa upp både aptit och matsmältning (och sömn). :wink: Och det blir ju så automatiskt när du inför ett schema med fasta mattider, eller hur? Hur man lägger måltiderna i schemat bestämmer man ju själv; en del barn är smidigast att mata precis när de vaknar medan andra helst ska vara vakna ett tag först och odla aptiten för att vilja äta ordentligt sedan. :D

Ang Skrattet till godnattet så brukade min son gilla magblåsningar och att vi tillsammans vinkade åt bebisen i spegeln när han var så där liten. :idea:
helamig

Inlägg av helamig »

Hej igen!

I natt "sov" vår dotter 12 timmar utan mat. Inte utan protester men bra start :D

Vi ger henne havrevälling eller majsvälling 4msk till ca 300 ml vatten. Ska jag späda ytterligare? Behöver hon mer vätska? Påverkar det matintaget om jag ger henne annan dryck typ juice emellan?

Sen undrar jag ang nattslurken (amning) när jag slutar amma hur gör jag då? Ger jag henne välling istället? Blir ju lite tättinpå sista måltiden som är vid halv sex, sex.

Hennes sovtider är

Vaknar 7
sova 9-10.30
sova 12.30-14
och 16.30-17.15
Sova natt 19.15

Var tycker ni det verkar smartast att ta bort en halvtimme vid fem månader. (om två veckor)?

Tack för svar :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Helamig!

Vet du, jag tänker inte komma med direktiv vad gäller vällingen. Jag kan däremot säga att om Damen är nöjd med den blandningen så kör på den :thumbsup:

Själva flaskade vi med Klimp (Smulan har inte diggat välling alls). Då vi introducerade började vi med 20/80 välling/ersättning, sen 40/60 varpå det blev 60/40 och sen ren välling.
Så gå på vad Damen tycker jag.

Hur du gör när du skall sluta amma, oj - det är inte min gebit utan här hoppas jag att andra kloka ammande mums kommer med kloka svar.

Vilken lur som är smartast att kapa - samma här: När är hon piggast? Gå efter det Helamig vet ja'! De flesta behållet iaf lunchluren, dvs den långa intakt långt upp i åldrarna. Så förslagsvis att ni kapar tid från endera fm- eller em-luren.
Kolla av Lillskrutt där hemma, de brukar visa vilket de föredrar :)

Klistrar in schemaförslag så ser du hur andra har gjort:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Tjing så länge!
helamig

Inlägg av helamig »

Hej och tack för svar :D

Vi behöver lite vägledning. Ibland när Gosan ligger på mage blir hon ledsen, arg, frustrerad. Svårt att avgöra men mest arg och frustrerad kanske. Enligt min man för att hon inte kan vända sig. Han anser att vi ska låta henne ha sitt "utbrott" färdigt medan jag känner att det känns fel. Hur är det med det där egentligen. Ska vi låta henne vara. Han sitter bredvid och är med henne. Glömmer hon bort att hon varit arg direkt efteråt? Tappar jag bort mig i hur det känns istället för att se klart på saken?

Kramar från oss
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
chokladkaninen

Hej Helamig! :D

Det är du som är på plats och ser hur din dotter beter sig, så du måste avgöra själv hur du gör. :shock: Men magläget är mycket bra för barn, de måste ju träna (och hur ska hon någonsin kunna rulla och åla om hon inte tränar? :lol:). Träningen är ju rätt jobbig för dem, så gråtande och stånkande kan vara ett sätt att bara få mer syre.

Du kan hålla dina händer mot hennes fötter och stödja så kan hon skjuta sig själv fram några milimeter... brukar vara popis! :wink: Om du har hyggligt varmt inne är det bra för henne att öva utan strumpor och gärna utan byxor. Och så kom ihåg att inte "rädda" henne från golvet om hon verkar olycklig där. Lugna henne på plats innan du tar upp henne, så hon inte lär sig att golvet är dåligt eller farligt. O:)
helamig

Inlägg av helamig »

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Jag vet ju att jag inte ska tycka synd om men gjorde det när hon blev så förtvivlat ledsen som det lät som men redan idag känns det bättre. Det har hänt mycket på bara några dagar. Hon vänder sig och försöker dra och åla sig framåt. :D

Vi ska flytta ut henne i köket nu och tänkte att hon skulle sova där på natten och i sovrummet på dagen och även i vagnen ibland. Vad tror du om det? Blir det för många olika ställen? Eller kanske det räcker med en bra attityd :D

Tack för alla fina svar, så skönt att kunna bolla tankar och funderingar :D :D :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Kom på en sak till. Brukar barnen märka eller påverkas av att "flytta" till ett annat rum?

:roll:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

helamig skrev:Kom på en sak till. Brukar barnen märka eller påverkas av att "flytta" till ett annat rum?

:roll:
Mitt svar? -Nej.
Eller; -Ja, om DU själv lägger ner värdering så som "Ååååh nej stackars Liten som måste ligga i köket, oj oj oj hur skall detta gå?"

Den berömda attityden ser'ru :thumbsup: :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"