Ny här

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ElinN

Inlägg av ElinN »

:idea: Har du läst om ramsan här? :?:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan

Det går inte på en dag att få ramsan att sitta, men när den sitter så SITTER den! :D Träna rams-teknik, tonlägen etc! Se till att verkligen uppnå DIALOG. Och glöm inte den superviktiga bekräftelsen!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... elseramsan

Hojta till igen vid behov!
Lycka till! :thumbsup: :heart:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Mer krubb, säger jag! Charlie fick 6-månaders vid 4 månader, inga problem. Hans matschema när han var 4,5 (och nu med, för den delen, bara i större mängder) var Välling till frukost, mat till lunch + dessert, välling till mellis, gröt till middag + dessert och välling till nattslurk.
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Då var jag här igen! :D

Är ju inne rätt ofta och kikar runt på trådar, oftast hjälper det med andras himla fina tips!

Så här:

Hjalmar sover 20-08 (så gott som i alla fall)

Hjalmar sover 45, 2, 45. Plötsligt inser jag att det kanske är FÖR MYCKET? Jag menar, det blir ju sammanlagt 15,5 timmar. Visserligen sover han kanske snarare 11,5 timmar natt men ändå. Kanske dags att korta ner? Han är strax 6 månader ung.

Lilla gnun blir dessutom rätt missnöjd efter någon timme vaken. Inte alla dagar, men som sagt ganska ofta. Vi är ute minst 2 timmar/dag, sovande eller vaken (Jalle alltså, jag är för det mesta vaken vid utgång). Vi övar ålning, sittning, han sitter och lajjar i barnstolen, leker själv, osv osv. Jag lyckas baskemej inte riktigt lokalisera detta missnöje. Kanske kräver vissa gullungar mer än andra för att vara nöjda? Någon med samma "problem"? Eller är det just detta, att vi börjat se det som ett problem?? Allt annat funkar bra, förutom ibland gråt vid matning, men det kanske kan bero på tandont. Har han tråkigt? Är han frustrerad för att han vill men inte kan? Tips någon av er kloka människor?

Hans matschema ser ut som följer:

:arrow: 08 - frulle 180 ml ersättning (ska gå över till välling här)

:arrow: 11.30 - lunch stor burk 6-månaders matpuré + fruktpuré

:arrow: 15.00 - mellis ca 150 ml välling

:arrow: 18.00 - middag stor burk 6-månders matpuré/1,5 portion gröt + frukt

:arrow: 19.30 - välling (inte så hungrig här, skiftar mellan 50-150 ml)

Sover gör han alltså 20-08, 9.45-10.30, 12.30-14.30, 16.30-17.15.

Är jag överfokuserad nu?? Jag är nog mest orolig för att Jalle har TRÅÅÅKIGT. Fast jag anser mig kunna vara hyfsat bra på att hitta på olika saker. Men har är ju mest nöjd när vi är borta eller har besök. Fast så är det ju iofs när man är stor också. Oj vad jag tankesluddrar nu känner jag.

Men är det någon som känner igen sig eller har tips att ge mig så pliiis!

Kramen på er alla fantastiska päron där ute
Lille Jalle 090603
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Alice82 skrev: Hjalmar sover 45, 2, 45. --- Kanske dags att korta ner? Han är strax 6 månader ung.
:D Aspelut! Föreslår 45, 2, 20.
Alice82 skrev:Kanske kräver vissa gullungar mer än andra för att vara nöjda?
Det är onekligen så. Precis som det finns vissa vuxna som är bättre på att vara lediga jämt, om man säger, ligga på soffan och rulla tummarna och göra ingenting :roll: än andra, som får myror i kroppen av att inte göra nytta. Ty till att göra nytta (för andra än sig själv) är människan "programmerad" enligt evolutionen, Gud, naturen.... enligt det livet igenom återkommande utvecklingsmönstret UTFORSKA, BEHÄRSKA, FÖRÄNDRA.
Alice82 skrev:Är han frustrerad för att han vill men inte kan?
Det är han säkerligen - han "vet" att han står nära den verkliga rörelsefriheten, den där man styr över kropp och avsikt :wink: :lol: Och all små barns frustration kan man inte eliminera. Men man kan lindra den genom att MÖJLIGGÖRA för dem att uppnå det mål de eftersträvar (vare sig de vet om vad de eftersträvar eller inte) - inte försöka nå det ÅT dem, inte styra och ställa eller "bestämma", bara precis möjliggöra :idea:
Alice82 skrev:Jag är nog mest orolig för att Jalle har TRÅÅÅKIGT. Fast jag anser mig kunna vara hyfsat bra på att hitta på olika saker. Men har är ju mest nöjd när vi är borta eller har besök.
Att han är mest nöjd då är för att han borta, eller med besök hemma, ingår i ett sammanhang som faktiskt skulle funnits och gällt honom förutan. Han är MYCKET upptagen med att lära sig hur det går till här i världen. Ytterst handlar det om att överleva. Om konsten att överleva, den han själv ska behärska en vacker dag. Så tänk på världen - hans värld :wink: - inte enbart (eller alls) som underhållningsarena. Tänk på den som utbildningsplats och arbetsplats: "Så här gör man när man lever i den här världen" =klarar sig, överlever, behärskar jobbet... Och då är det inte han som ska försöka styra världen, om du förstår.

:arrow: Små barn ska vara i händelsernas centrum. Men de ska inte VARA händelsernas centrum.

:arrow: Social delaktighet är lösenordet :!: Och det gäller alla, alla små barn. Dvs alla människor :wink: och det är nu det börjar, på allvar. Lilla Hjalle behöver nu så sakteliga få klart för sig att DE ANDRA KLARAR SIG SÄMRE UTAN MIG.

Är inte det en utmaning, så säg - att få honom DIT \:D/ Dit där vi alla vill vara.

Till din teoretiska förståelse kring den sociala delaktigheten - varpå följer den praktiska per automatik :wink: :lol: - skulle jag vilja be dig läsa "Vad rätt var tänkt, det blev så fel". Kapitlet inleder andra delen av Barnaboken.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Tack så hjärtans för utförligt svar! :D :D

Här ska aktiveras tamejtusan! Utforskas, behärskas och förändras! Ska kanske börja schemalägga (mer än innan) aktivitet ute. VAKEN aktivitet ute, kolla på grejer. Bibblan, parken osv. MER social delaktighet. Mer roligt i kombination med nyttigt snarare än bara party.

En undran om egenlek på morgonkvisten kvarstår. Jalle sitte/ligger/vevar nu i sin säng med ett gäng intressanta prylar att undersöka. Han gnölar och inte direkt gråter men gnäller och håller på. Är detta något jag ska ignorera? Om jag VET att pöjken är mätt som en plätt och torr osv. Annars springer jag ju bara dit och ensamlek kommer att bli ett icke-varande i framtiden. Dit vill man ju inte. Han ska ju lära sig att underhålla sig själv ett tag och inte tro att mamma eller pappa måste dutta för att allt ska vara bra. Kommer han lära sig tycka om ensamlek? Antar att detta kommer lösa sig lite per automatik när han kan sitta ordentligt men vill ju fråga ändå.

:heart: :heart: :heart:
Lille Jalle 090603
ElinN

Inlägg av ElinN »

Lite gnöl klarar Jalle själv! :thumbsup:

Slänger in en liten länk om Herr Vällingsson som började klaga på arbetsuppgifterna under en tid :D
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

:heart:
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Hallå hallå!

Nu har det gått lång tid sedan sist. Allt har flutit på fantastiskt bra och Jalle kryper nu runt och utforskar sin värld, fantastiskt att se! Ålandet lämnande han helt därhän :)

MEN - nu har sedan tre dagar tillbaka Jalle börjat vakna och skrika på nätterna/tidiga morgnarna. Som ett jehu! Inga arga skrik - här snackar vi de mest hjärtskärande av vrål.. Låter ungefär som om han hade slagit sig. Sedan sätter han sig upp hela tiden och kommer inte till ro. Jobbigt för honom. Och nu är vi päron plötsligt villrådiga hur vi ska gå tillväga. Vi har tagit upp honom (!!!) efter ett tag och han har bara blivit lugn mage mot mage. Han som tidigare sovit som ett litet lamm i sin säng. Tidig åttamånadersångest?? Vad göra? Hur få honom att somna/somna om när han skriker så här? Ramsan hörs inte ens. Buffa går inte. Tänk att man kan tycka sig ha sån koll och så har man det helt plötsligt inte! :shock: Well, i vaket tillstånd är han glad och intensivt nyfiken på allt i alla fall. Och äter gör han med god aptit.

Nåväl, om det är någon som har något tips på hur man ska hantera detta är jag oerhört tacksam!
Lille Jalle 090603
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Alice! :D

I mina öron kan det här plötsliga trasslet bara vara 8-månadersångest. 8) Det bra med den är att den går över.... :lol:

Men det kan ju vara nog så jobbigt medan den håller på, både för stackars barnet själv och för föräldrarna. :? Satsa på att inpränta att allt är som vanligt - mat i stora lass, social delaktighet och utevistelse. Och på natten får ni tyvärr inte fortsätta att bekräfta att det är farligt att bli född till ett jag och att man måste lyftas ur sängen och ligga mage mot mage för att klara av det. [-X Det är förstås kortsiktigt enklast men långsiktigt lite taskigt för att ni inte ger rätt svar på hans frågor och därmed inbjuder till trassel senare. :roll:

Gå in för ramsan, istället, och då menar jag verkligen gå in för den! :wink: Fega inte på att ramsa x16 om det krävs, han ska höra den. Det du vill förmedla är ju helt enkelt att allt är som vanligt och att han kan sova gott, som vanligt. Buffning är sämre, tycker jag, för det blir så lätt underhållning av det. :mrgreen: Men det är klart, nångång kan det kanske behövas för att man ska få kontakt.

Lycka till, jag vet att ni löser detta också! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Hjärtligt TACK chokladkaninen för svaret!

Den här natten har varit helt uppochnervänd för oss. :? Jalle somnade in bra klockan åtta. Klockan tolv började cirkusen med uppvak upp tlll var tionde minut. Han kanske sov max en timme i sträck! Vi är i chock. Och - absolut - vi ska verkligen inte ta upp och odla faror kring sängen och den trygga sömnen :oops: (banna banna). Det är väl mest tröttheten som styr där.. Inatt blir det ändring. Inga dumheter.

Jag tycker fortfarande inte att jag får till det när Jalle vaknar i sin säng. Jag kan ramsa x40 utan resultat. Han slutar faktiskt inte skrika/fråga. Vad gör man för fel undrar jag. Eller är det så här nu??

Förresten, en bebis som sätter sig upp i sängen hela tiden (på natten/vid läggning), ska man bara låta det vara och låta honom sköta det själv? Kanske en dum fråga men gud vad mycket nya frågor som faktiskt dyker upp i krypåldern! :wink: Att somna på magläge har liksom inte blivit sen han lärde sig sätta sig upp själv eftersom han nästan per automatik sätter sig med en gång.

Men inatt (och idag så klart) blir allt som vanligt igen. Alla kommer sova som troll. Attityden kopplas på i detta nu

:!:
Lille Jalle 090603
Alice82

Inlägg av Alice82 »

... Jag skriver ett inlägg nu eftersom vi efter först en halvtimmes, sedan en halvtimme till av GALNA skrik från Jalle känner oss lite nöjda. Och jag avgudar kloka Anna Wahlgren ännu mer än innan! Vi hade provat allt och Jalle var så sjukt missnöjd och ledsen/arg/förvirrad av våra hattanden. Jalle skrek upp sig så till den milda grad att även jag och Joel nästan började böla :roll: Jag kollade i panik på forumet och fann inlägget om Harry som helt plötsligt börjat sömnstrula.

Så vi solfjädrade järnet! Och jä*lar vad arg han blev, ujujuj. Men när min rygg nästan börjat krascha trots dagens styrketräning suckade han NÖJT och slocknade.

Hade jag inte haft en susning om AW eller haft tillgång till detta forum hade vi nog haft problem.

Kram!

(Och innan jag han trycka på "skicka" så fick vi så klart solfjädra i ytterligare fem minuter, men framåt går det, mycket mycket hoppfullt! Skulle gärna ha en bekräftan på att vi gör rätt och att det brukar vara så här, för peppens skull :) )
Lille Jalle 090603
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Bekräftelse, coming right up! :wink:

Ni gjorde helt rätt! :D Att det blir knepigt och mycket frågande är inte så konstigt när man först har fötts till ett jag och sedan har fått lite märkliga svar på sina frågor om det... :lol: Men nu har ni ju hittat ett bra och logiskt svar, och jag törs påstå att så här mycket frågande blir det inte mer sen (jfr första natten på SHN-kuren när man också verkligen måste nå fram och övertyga 8)); ni befinner er nu vid frågandets Cape Horn.

Så kör på ramsa, solfjäder när det behövs, och darra inte på manchetten - snart har herr Jalle full koll på att mor och far vet vad som gäller, även när man plötsligt har fötts till ett jag! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Återigen ett stort och fluffigt tack chokladkaninen för tips, stöd och bekräftelse! :heart:

Natten var alltigenom fantastisk! Efter sista solfjädrandet sov den lilla prinsen lugnt som en klubbad säl till klockan kvart i åtta. Han gnölade inte ens till efter nappen vilket han tenderat att göra på sista tiden eftersom vi varit för slappa med att vänja bort den. Men NU ska den bort, nu har man ju fått blodad tand! Gud vad livet kan vara enkelt och bra!

:D :heart: :thumbsup:
Lille Jalle 090603
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härlig läsning! :thumbsup: :heart: =D>

Har du sett den här? :?:
"Nappen bort, inspirationstråd"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &highlight

KRAM :heart:
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Hallå hallå!

Ja tiden går visst snabbt och liten blir visst stor. :heart:

Herr Hjalmar är överallt hela tiden och utforskar den spännande världen med stor aptit och gott humör. :) Första tanden väntar vi på med stor spänning.

Till saken - sedan ett bra tag tillbaka har Jalle börjat ställa sig och knata runt saker han kan kan hålla i sig i, mycket charmant! Men vid läggningen har det blivit mycket av den sorten. Han ställer sig. Vi lägger tillrätta och ramsar. Han ställer sig (hör vi på frustande lyckobröl i sovrummet hahaha). Vi väntar. Han börjar efter ett litet tag smågråta eftersom han så klart är trött. Till slut hög gråt alternativt att han trillar ihop och slår i knoppen. Vi lägger tillrätta och ramsar. Kan ibland fortsätta i 30 min. Vi trafikerar antagligen alldeles för mycket. Ska vi bara låta honom fatta själv? Hur gör ni? Efter ett tillrättaläggande stannar han INTE kvar och bara slocknar. Inte nu i alla fall.

Tror även att vi ska ändra i schemat till en 45-lur på fm och en tvåtimmars på em. Nu kommer sista kortisen (kör nu 45, 2, 20) för tätt inpå läggdags känns det som och Jalle är rätt piggelin av sig i allmänhet.

OCH förresten finns det någon här med goda idéer och erfarenhet kring långresa med småskrutt? Vi ska jorden runt i tre månader i januari. Spännande spännande, läskigt läskigt. Tips?

Kram på er alla och må det SNART sluta snöa :heart:
Lille Jalle 090603
Alice82

Inlägg av Alice82 »

(Jag menar vi kör 45, 1.5, 20)
Lille Jalle 090603
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"