Vaknar redan efter 1timme

nassu

Vaknar redan efter 1timme

Inlägg av nassu »

Hej
Vår Son är nu 1år5mån och idag ändrade vi schema till endast 1dagslur. Eftersom han nu ett tag strulat med fmluren och då han efter nyår ska börja hos dagmamma 4h/dag. Han kommer då att börja sova 12.45-14.15.

Han har mycket länge nu haft 1,5h middagslur men endast sovit ca.1h av denna. Han har sovit 13.30-15.00 (enligt schemat) men vaknat redan 14.40. Jag har då tagit upp honom en tid för att jag inte orkat bråka om den sista stunden. Men han har varit på SÅ dåligt humör många gånger sen när han väl är uppe och bara gråtit och gråtit. De gånger jag försökt ramsa så han skulle sova vidare så har det inte lyckats utan han har skrikit den sista tiden till jag sedan låtsats som det regnat och att han sovit såå gott.

Så nu idag när det var nya rutiner så blev det lite tokigt. Han somnade en 5min i vagnen när vi var ute (11.30) och kändes inte alls så trött ännu 12.45. Men jag tänkte att när jag en gång bestämt mej för den tiden så kör jag det.
Han brukar inte klaga alls när jag lägger honom utan prata nöjt en stund för att sen somna. Men nu var det ju högljudd klagan. Han somnade ändå rätt snabbt trots det. Men sen vaknade han då 13.50 redan. INGEN ramsa i världen ville få honom lugn. Jag ramsade genast jag hörde honom men han skrek upp sej direkt och inte på hela tiden fram till 14.15 blev han lugn!! Kände mej total misslyckad som inte kunde lugna honom. Och det skar i hjärtat när han gastade där inne och ropade efter mamma.
USH USH. Känns som om det är OMÖJLIGT att få honom att sova mer än 1h. Men han borde verkligen sova mera när det är hans enda lur under dagen.

Jag hoppas oxå på att hans tidiga morgon skulle skjutas upp lite iom att vi tar bort den andra luren nu. Hans morgon ska starta 6.30. Men han vaknar OFTAST kl.6 men jag tar inte upp honom förrän kl.6.15. Så ni kan ju förstå att det är LÅNG vakentid för honom detta ända fram till 12.45. (Hoppas att jag kommer att hinna från jobbet i tid att jag sen kan börja lägga honom redan 12.30)
Nån som vill peppa lite och ge tips för HUR jag ska börja göra för att få honom att somna om efter att han vaknar efter 1h ?

/Nassu
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
nassu

Inlägg av nassu »

Kan tillägga oxå att mårnarna igen börjat bråka. Imårse vaknade han halv6 (!). EN timme för tidigt (eller 45min då inom marginalkvart som jag ALLTID använder mej av!) Och ramasn tog han INTE till sej. Känns precis som om han inte kommer ihåg hur man somnar om!
Där på morgonsidan känner jag oxå att jag ramsar för mycket. Har bara blivit så. Hur ska jag göra egentligen ?

Hoppas nån har några tips och peppande ord!!
/Nassu
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Dagslurarna är kràngliga i bland. Det som hjälper här är husljud och bort med mammas öron bakom dörren. :wink: Dammsuga, diska, höra musik, ta ett viktigt telefonsamtal, rensa garderoben eller vad som helst för att ta bort överkoncentrationen och fà lite ljud i huset som inte har med honom att göra. Du kan slänga dit en pangramsa och sedan gà bort fràn dörren. Om han är ledsen ska han ha hjälp, men om han allmänt protesterar mot att somna om, sà borde du làta honom vara ifred.

Pà morgonen ger du honom en pangramsa för att markera att det är natt.
Väckarklocka som gör morgon är superbra. Vàr minsting vaknar ofta lite för tidigt, vi ger en ramsa, han protesterar lite, lägger sig ner, somnar kanske om, ligger kanske och filosoferar med tummen i munnen och väntar pà att klockan ska ringa. :D

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nassu

Inlägg av nassu »

Ok. Ska försöka få bort överkoncentrationen. De e bara så jobbigt att höra när han e helt ifrån sej. Kan ibland inte bedöma om han e arg eller ledsen. För det mesta uppfattar jag att han e ARG.

Det som nu varit problemet e att han e såå trött. FÖr en stund sedan lade jag honom efter en verklig kamp att lugna honom FÖRE jag ja honom och sova. Han var så övertrött att han bara skrek och sprakade runt sej. Kände inte igen honom knappt :(

Eftersom vi bytt till endast 1lur så det blir det ju verkligen LÅNG förmiddag för honom. Anledningen till att jag lägger honom först 12.45 e för att 11.1 börjar han hos dagmamma och jag jobbar till kl.12 och ska sen hämta honom, åka hem och lägga honom direkt. Så han HINNER inte sova före det. Även om det vore bra för honom att få sova redan 12... SOm det varit nu (bytte schema för typ tre-fyra dar sedan) har han fått en 5min i bilen (enda stället jag får honom att somna förutom i sin säng) och då har han klarat sej till 12.45 men somnat på stört då. OCh ida var han alltså så övertrött att hela luren blev framskjuten :(
Ska man bara köra på och förvänta sej att han ska vänja sej med dessa tider eller är det för mycket begärt att en 15mån ska orka vara vaken 6-12.45 ? och sedan 14.15-19.
Hans schema på morgon är 6.30 men han vaknar alltid kl.6 och får komma upp kl.6.15.

När jag räknat hans sömntimmar så blir det 11,5h natt (i verkligehet 11h) och 1,5h middagslur ( iverklighet ca.1h10min) Så det blir ju egentligen för lite sömn för vår lille son. 13,5h e väl rekommenderat. Och han har alltid tidigare haft 30min för mycket på shcemat...

I övrigt funderar jag med tiderna nu med maten.
7 Välling
11 Lunch (denna tid e lite olämplig eftersom vi gärna skulle gå ut där vid halv10-10 och vara ute en stund för att han ska pigga på sej. men kan man ha lunch först 11.30?? Borde man isåfall ha ett mellanmål därnånstans?)
12.30 Mellis
16 Middag
18.30 Kvällsmål (Han har börjat vägra gröt och lite välling e det enda jag får ihonom :( Han som ätit såå bra alltid. Vet inte vad det är fråga om :(

Några förslag på schemaändring?
/Nassu
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej nassu :wink:

När jag började läsa din tråd och hade läst första stycket tänkte jag "detta påminner om Mia och Valter..." Gissa om jag log då jag kom till slutet och såg namnen :lol:

Jag har ju en ganska bra helhetsbild av Valter nu, och tänker så här:

Ombytet till en dagslur är ofta lite jobbig, och om jag tänker på hur det var med Saga reagerade hon på samma sätt; sov mycket mindre de första dagarna och var helt ifrån sig både vid läggningen i vagnen och också då hon skulle upp. Trött var hon eftersom det blev mycket mindre sömn. Men efter någon vecka stabiliserade sig läget och vi kom då även till rätta med de tidiga morgnarna som vi haft besvär med en lång tid innan övergången till en lur.

Så ge det lite tid - tänk på hur det var när ni gick över till två lurar - då strulade det också till en början men sedan fungerade allt jättebra.

Helt klart är övertröttheten en stor bov just nu, och du får ju använda marginalkvart eller marginalhalvtimme på kvällen om du tycker det behövs. Snart är han inne i sitt nya schema och då blir det bättre.

En sak som jag funderade på; tror du det kommer att lyckas att köra hem med Valter från dagmamman utan att han somnar i bilen? Eller kan du hämta honom med vagn, så att han FÅR somna och kan sova tiden ut i den? Jag vet ju att han är innesovare men funderade lite högt här... Då skulle han ju kunna somna lite tidigare.

Du/dagmamman kan absolut ge honom en femminutare på fm. Kanske lite svårt för dagmamman dock ifall han bara somnar i bilen eller egen säng :lol:

Du skrev att han börjat vägra mat också. Och så detta strul med morgnar. Jag misstänker att jag vet vad det är frågan om, nämligen förtrots. Här är ett par trådar om det:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5797
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Ni kan ju prova att ge något helt annat än välling, och överlåt ätandet åt honom själv. Jag tipsade just i en annan tråd om en äggsmörgås fast utan bröd. Stek ett ägg i en pepparkaksform så det blir ganska tjockt och får jämna kanter, bre på smör (obs ej margarin) och sätt på en ostskiva. Detta är riktig hälsomat som inte får blodsockret att åka berg- och dalbana (vilket bara brukar spä på dåligt humör annars). Eller ge en avokado! Det mättar jättebra och innehåller mycket nyttigt fett.

Angående schemat och maten, så visst kan ni ha lunch 11.30. Släng då in ett mellis på fm, precis som du föreslår. Och skippa melliset 12.30, eftersom det ju kommer rakt på lunchen i så fall. Ni kan ha mellis då han vaknar istället, och så skjuta fram middagen lite.

Annars så tycks min lillplutt gå i Valters fotspår en hel del... Vi har nu natt 18.45-06.00....

KRAM! Spännande att du ska börja jobba!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
nassu

Inlägg av nassu »

TACK för svar Linda!
Jag hade faktiskt tänkt ringa dej men så tänkte jag att du har så mycket :) Och skrev här istället. Men se, då svara du även här :)

Tack för Många bra tips som jag tar till mej. Och du har säkert rätt att schemat sätter sej efter en tid. Vi HAR ju bara haft det några dar ännu .. eller blir det en vecka imårån kanske. Jag e ju håsig av mej så jag vill ju att allt ska sätta sej på direkten ;)

Ja, jag har räknat med att han kommer att somna i bilen... ett tag åtm. Men jag räknar kallt med att jag tar av honom och lägger honom i sin säng genast vi kommer in. Och hoppas på det bästa. Hämta med vagn lär bli lite problem eftersom dagmamman bor så långt ifrån oss och jag hinner inte på morgonen börja gå med vagnen dit. :/

Låter jätte intressant att läsa om förtrotsen för det känns som om det kunde passa in hos oss! Tycker vi haft en så bra period nu länge då allt flytit på som det sak. Man blir ju lite bortskämd ;) Nu ska allt testas och han blir skogstokig om han inte får kasta/klappa på tv:n/klä på kläder etc. FAST han tidigare så lätt tagit emot när man visat hur man ska göra med saker och ting.

SKa försöka med nåt helt annan mat på kvällen! Fattar inte hur han plötsligt blivit så kräsen. Han som alltid provat på allt och ätit så bra. Tråkigt :/

Borde jag ha 2h middagsvila btw ? För jag e mycket osäker på hur jag skulle få till det... :S

Ah...Hugo e en morgonpiggelin han med. Jag beklagar.. men kanske det finns hopp om att få sova lite längre på mårnar med åren ?! :) känns dock som en klen tröst många mårnar ;)

KRAM
(Lätt ångestfylld över att börja jobba igen! Suck.)
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Nå morjens,

Jo snacka om att man vill att allt ska funka direkt. Nog har jag slitit mitt hår många gånger med Hugo som inte alls snarkar som en liten gris ända tills jag väcker. Sigrid har ju alltid varit en sömngris, och istället för att vara tacksam över det blir jag lätt störd på att Hugo ska envisas med att vakna alltför tidigt :lol: Men jag har tröstat mig med att ni har det likadant :wink: :lol: Om int förr så i tonåren börjar de väl sova lite längre... 8)

Ja, jag tycker att ni borde få till två timmar mitt på dagen. Inte på det sättet att du ska ta någon stress om han vaknar efter 1½, men väck inte gubben förrän efter två. Tidigast. Han sover ju inte mer än 11 timmar på natten trots att han har chans till mer. I övergången från två till en lur kan man dessutom vara extra generös med sömn.

Ok, låter som att du har attityden under kontroll vad gäller bilen och flytta Valter till sängen efter hemkomst. Det blir nog bra!

Ja, förtrotsen kan vara spännande och det du skriver tyder på att den anlänt redan. Vänta bara tills den RIKTIGA trotsen... :lol: :lol: :lol:

Vi är två som är nervösa nästa vecka - Saga ska nämligen börja halvtid på dagis då :wink:

Och du - du får ALLTID ringa!

Kram!
nassu

Inlägg av nassu »

Jasså så Hugo e nog bara lika envis som Valter med mårnarna? De e ju inte roligt men skönt att flickorna sover iallafall. Ja... de där med att di sover sen i tonåren känns int som en såå stor tröst så där tidigt på morgonkulan .. ;) men visst får vi hoppas på att de blir bättre :D

Hursomhaver så har vår valter nu 2mårnar i rad sovit BRA. Igår fick jag väcka honom!! (LÄNGE sen sist) och idag sov han till kl.7 (Brukar ju liksom inte behöva ställa väckarklocka åt oss eftersom Valter sköter de där ;) ) Men den extra sömnen var MYCKET välkommen för oss alla så det gjorde ingenting.

Hm.. jaa. OM han skulle få till ens 1.5h på middagsvilan skulle jag ju vara glad men han envisas nog såå att vakna efter 1h10min. OCH jag vet inte om det är fel på min attityd eller var felet ligger för jag får honom inte att somna om :( och han blir ju så trött till kvällen sen :/
Såsmåningom så måste han ju vänja sej, tycker man. Men det är ju så tokigt att han inte somnar om, för sen går jag ju in efter honom när "tiden e slut". Jag lyfter ju naturligtvis inte upp honom förrän han e lugn och glad (eller åtm. tyst ;) ) men iallafall så e de ju fel signal när han får som han vill när han skriker tillräckligt länge... :(

Ja.. jag kan ju knappt vänta på riktiga trotsen nu när vi fått smaka på förtrots. ;) Verkligen spännande. I de trådar du länkar till så låter mååånga saker bekant. SÅ bra att läsa om det så man får tips på hur man ska hantera olika beteenden! TACK igen.
Som vanligt e du en STOR hjälp för oss. :)

LYCKA TILL med Saga! :)

Kram!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Härligt med "sovmorgon"! :lol: Som för oss i morse, Hugo sov "ända" till 6.10 och gubben sa entusiastiskt "han sov ju länge imorse!" Här har vi också slutat ställa väckarklocka kan jag säga :wink:

Men du - kanske övergången till en lur får Valter att sova längre på morgnarna så småningom?! Och då kan ni ha 12 timmars natt, så behöver du inte ta någon stress över att dagsluren åtminstone för tillfället krånglar lite.
Jag fattar att han inte somnar om, det brukar vara knepigt då de sovit så pass länge som 1 timme och 10 min. I ditt fall skulle jag inte sätta ner allt för mycket energi på att få till stånd ett omsomnande, jag skulle nog gå in och vara glad ganska omgående så att det inte behöver bli sura miner någonstans. Jag har gjort samma med Hugo på dagslurarna, han vaknar ibland alldeles för tidigt men jag vill inte att han ska leka rövare ute i vagnen i 20 graders köld så jag brukar ta in honom då, och marginalkvarta nästa lur/nattningen istället.

Kram! :D
nassu

Inlägg av nassu »

Ja, sovmorgon hos er då oxå :) När vaknar Hugo annars då ? Jag hade faktiskt börjat tro att vi får längre mårnar nu för han har nu flera nätter sovit ända till 6.40 eller en t.o.m till 7! Men imåse igen vaknade han 6.15. Och KAN du tro att han sen somnade i min famn i sängen mitt i alla pussar och kramar!! HOPPAS det var ett undantag med den tidiga väckningen.

Så skönt att läsa ditt svar! Jag ska nu börja ta upp honom när han vaknar från vilan (om det nu inte är på TOK för tidigt) Det känns så oerhört tråkigt att traggla med det där.

Han har tyvärr nu två kvällar haft konsert vid läggningen. Inte genast men efter en stund börjar det höras: Maammaaa... och sen börjar han skrika upp sej. Jag har ramsat när det känts som om det behövts men igår bet ingen ramsa. Jag gick in i rummet och la ner honom och han somnade på stört. Vet inte om jag gjorde fel med att gå in. Jani försökte nog säga att jag ska ramsa istället. Men.. jag kände att jag ville in. BOrde jag ha ramsat istället ? :S

Kram
M
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Heippahej,

Ingen fara med att du gick in! En gång ingen gång! Om du kände att du ville gå in så var det säkert helt rätt - och han somnade ju också. Du märker ju om han börjar sporta med detta att ropa in dig, då får du slå på bromsen. Ni vill ju inte börja ha ett långdraget spingande på kvällarna. Det är nog ganska typiskt att de krånglar lite med läggningen då förtrotsen kommer :wink:

Hugo brukar sova tills 6... men vet du att lillgubben hade lekt med min klocka och ändrat visarna lite så han hade faktiskt sovit ända till 6.20! Och följande natt sov han till 6.30! Så jag var så glad igår då jag gick och lade mig sent efter att ha städat hela huset (som vanligt... :lol: ) och tänkte att nu får jag väl sova tills 6.30 i alla fall. Not. Klockan 5.30 var det morgon idag... Och Hugo är ju inte nöjd då han vaknar, även om han är så lycklig över att få bli nerbäddad på kvällen. Nå, han har haft en knepig åttamånadersångest som inte helt släppt ännu så kanske det blir bättre då den är överstökad :wink:

Hur gick läggningen ikväll???
nassu

Inlägg av nassu »

Jag missade ditt svar.
Ja, jag har tänkt på att en gång e ingen gång. Jag e bara så rädd att jag ska strula till sömnen för oss. Nu speciellt när allt runtom e nytt.

Läggningen har nu gått bra! Såå skönt.

Fast gårdagens middagsvila blev ett enda stort kaos. Som jag skickade mess om. Hujedamej. Han var som sagt så övertrött av allt nytt hos dagmamman etc. att han inte på nåt sätt fick lugn och ro. Sedan vaknade han efter 40min och jag tog upp honom och gjorde glatt återseende. Stackarn var ju såå trött fortfarande! Men sen gick resten av dan ändå riktit bra och läggningen bra.

Idag har allt löpt på fint. Han sov till 6.50 på morgonen (jag vill försöka låta honom sova så länge som möjligt på mårnarna nu när jag vet han e trött på förmiddan..även om man borde ha ett visst klockslag väckning) och sedan till middagsvilan somna han på stört och sov 1h45min :) Han har inte nu då alltså alls somnat i bilen! Förvånansvärt.

Jaadu. Konstit att Hugo ska envisas med mårnarna när de ha funkat så bra med flickorna. Är det månne mer vanligt att pojkar strular med sömnen ?

Valter e ju inte heller nöjd när han vaknar. Varken på morgonen eller dagen.

Kram

ps. Jag har en till kompis som nu ÄNTLIGEN kurat sin son efter 11mån verkligt sömntrassel. Jag blir så lycklig av att de får sova nu (12h nätter) att jag nästan börjar gråta för deras skull :D:)
nassu

Inlägg av nassu »

Nää, de känns inte ALLS roligt detta med dagslurarna som krånglar. Idag sov han 1h och vakna nu och somnar inte om :( Ska man ta upp eller inte ? Försöker ramsa på ramsa men icke sa nicke. "Maaammaaa, Maaammmaaa!!" Det skär i hjärtat :(
Han vakna ren 6.10 imårse och har alltså vari mycket tröt på förmiddan :(

Suck..
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!
Klipper in Sagalindas ràd fràn tidigare.
Sagalinda skrev: Men du - kanske övergången till en lur får Valter att sova längre på morgnarna så småningom?! Och då kan ni ha 12 timmars natt, så behöver du inte ta någon stress över att dagsluren åtminstone för tillfället krånglar lite.
Jag fattar att han inte somnar om, det brukar vara knepigt då de sovit så pass länge som 1 timme och 10 min. I ditt fall skulle jag inte sätta ner allt för mycket energi på att få till stånd ett omsomnande, jag skulle nog gå in och vara glad ganska omgående så att det inte behöver bli sura miner någonstans.
Och om han blir för trött kanske en powernap kunde hjälpa pà humöret. En 5 minutare som han fàr ta i soffan eller bilen eller var som helst, men var noga med att väcka efter 5 minuter. Jag vet inte hur làngt upp i àlder Anna rekommenderar 5 minutare, men jag som är betydligt äldre än din pojk har stor nytta av 5 minuter pà soffan när livet blir lite för intenst.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nassu

Inlägg av nassu »

Tack för svar! :)
Ja, jag har nog gett 5min vid behov. Om det lyckas.
Med middasvilan så e de bara ganska kämpigt för han verkar inte ha sovit klart. Han e tvärarg och gråter och kastar sej på golvet och inget får honom på bättre humör. Han verkar trött då ännu. Men ändå vill han ju inte somna om. Efter ca.30-60min har utbrottet gått över och vi kan återgå till det vi höll på med.

Kanske det är nåt som lägger sej när vi väl kommer på spår igen med våra rutiner..

kram!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"