Orolig liten tjej m sömnproblem

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sprallan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 21:39

Inlägg av Sprallan »

Hej!

Tack för svaret. Dock är hon knappt bara tre månader, är det samma råd som gäller ändå ?
Det har börjat bli problem varje morgon nu strax innan 5. Hon vaknar och det är omöjligt att få henne att somna om igen. Vi vagnar men hinner inte ut ur rummet innan hon skriker igen. Hon fullständigt vägrar somna om på morgonen, ska vi gå upp kl. 5 då istället ? Känns lite hopplöst att stå och vagna till och från i nästan en timme.
Eftersom att min hjärna är sååå seg nu för tiden så är jag tacksam om jag kan få ett råd på nytt schema.

Ni är underbara som hjälper till. Jag som i vanliga fall är ganska smart :D och fattar massor av beslut dagligen i mitt arbete har bara blivit så velig och trög sedan hon föddes :) .Därför är det så underbart att få era råd och sedan kunna fatta beslut efter dem, det förenklar verkligen mitt liv just nu.

Kram
MVH Sprallan

Stolt mamma till dotter född 091023 och son född 120303
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Sprallan :D

Oj villen tuff start ni fick. Man är verkligen inte så kaxig som förälder när ens barn är på sjukhus. Jag är så glad att det går åt rätt håll för er :heart:

Som lite schemainspiration klipper jag in ett inlägg jag skrivit i en annan tråd.
Nancy skrev:När min lilla Leonor var som din son hade hon detta schema. Skriver det inte som nåt slags "facit" utan mer som inspiration. Schemat är ungefär detsamma som mina tre yngsta haft i den åldern men det har varit smärre individuella variationer. Som sovare har de varit väldigt, väldigt olika.

ca 2 mån
natt ca 20-07 (lite olika när hon kommit till ro på kvällen)
vaken 07-08.30
sova 08.30-10.00
vaken 10-12 (mkt trött detta pass, oftast somnat redan vid 11.30)
sova 12-14
vaken 14-15.30
sova 15.30-17.00
vaken 17-20 med liten lur nånstans mitt i.
kvällsmål i sömnen 22.00
nattmål 03

Runt 3 mån:
natt 19.30-07
vaken 07-08.30
sova 08.30-10.00
vaken 10-12 (mkt trött detta pass, oftast somnat redan vid 11.30)
sova 12-14
vaken 14-16.00
sova 16-16.45
vaken 16.45-19.30 utan lur
kvällsmål i sömnen 22.00

3,5 mån
natt 19.30-07
vaken 07-08.30
sova 08.30-09.15
vaken 09.15-11.30
sova 11.30-14
vaken 14-16
sova 16-16.45
vaken 16.45-19.30
(inget nattmål)

Jag tycker att man kan vara uppmärksam på när barnen blir så stora att de kan vänta en stund på maten efter att de sovit. De hinner jobba upp aptiten och äter effektivare och mer. Mindre duttande och säkrare sömn när det väl sovs.

Jag förstår så väl att det inte känns bra när din son är så ledsen. Jag tror att du skulle tjäna på att (det här är så svårt att uttrycka utan att det låter knasigt :? ) vara lite mer "nonchalent" samtidigt som du med tydlig och kärleksfull hand visar hur saker går till. Förstår du hur jag menar :?: Lite "hej och hå lilla busbebis nu skall du äta ser du och det är så gott".

En klok kvinna på detta forum uttryckte det ungefär såhär: "Jag har ett barn men jag försöker behandla honom ungefär som om han är det femte i en syskonskara".

Sen tycker jag att det med SM är så att helheten är större än summan av delarna. Samarbetar man med sin bebis (för det är precis det SM är tycker jag) så spelar det inte så stor roll om t.ex. en lur blir "fel" eller om bebisen skulle råka hinna somna i famnen till kvällen.
Tidig morgon kan ofta avhjälpas genom att strama åt sovtiden på dagen (inte för mkt, det blir inte bra) och försöka öka matintaget en smula. Jag tycker inte att ni skall vänja flickan vid att ha morgon 05. Min Leonor stökar ibland vid 06 men jag vill väcka henne tillsammans med systrarna kl 07. Lite skrammel i köket lugnar ofta. Jag passar på att förbereda alla tösernas morgonvälling där vid 06.

Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Sprallan skrev:Hej!

Tack för svaret. Dock är hon knappt bara tre månader, är det samma råd som gäller ändå ?
Det är kanske lite tidigt ännu med annan mat även om jag vet att det finns en del som börjat såpass tidigt (ElinN råkade bara räkna fel på en månad som du märkte :wink: ). Du får känna efter och gå på magkänsla. Jag har gett välling från 3,5 mån till mina tre yngsta och det har fungerat bra.

I övrigt tycker jag att hennes utmärkta råd fungerar precis lika bra trots att tösen din är knappt 3 mån :thumbsup:

Nancy
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej igen!

Ja, jag räknade visst ganska galet! :oops: Ledsen för det! :!: Nu står födelsedatum i din profil ser jag! Tack för det -då ska jag nog lyckas ha koll i fortsättningen! 8)

Men hungrig kan hon nog vara ändå -det ligger en ökningsperiod runt 3 månader då dom små brukar kräva lite extra, så man kan mata på en extra omgång vid varje matpass vid behov. Min äldsta fick gröt från drygt 3 månaders ålder, eftersom hon tydligt visade behovet, men ni är ju inte ens där ännu, så det rådet tar jag tillbaka tillsvidare!

Ramsan kan du börja med som bekräftelseramsa redan nu, dvs en mjuk ramsa á 4 verser som sägs precis i insomningsögonblicket och förmedlar att precis så här gör man när man somnar gott själv, lugn och trygg. Sen kan den ta över som huvudverktyg vid 4 månader.

Sorry igen! :oops: :roll:

KRAM :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

ElinN skrev:Ramsan kan du börja med som bekräftelseramsa redan nu, dvs en mjuk ramsa á 4 verser som sägs precis i insomningsögonblicket och förmedlar att precis så här gör man när man somnar gott själv, lugn och trygg. Sen kan den ta över som huvudverktyg vid 4 månader.
...och jag missade det med ramsan.

"Vad tokigt" som Lussi skulle sagt :wink:
Sprallan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 21:39

Inlägg av Sprallan »

Hej!

Tack för era svar. Jag är så lycklig idag! :D Vi valde att använda Nancys schema för en 2 mån bebis trots att hon snart är tre.

ca 2 mån
natt ca 20-07 (lite olika när hon kommit till ro på kvällen)
vaken 07-08.30
sova 08.30-10.00
vaken 10-12 (mkt trött detta pass, oftast somnat redan vid 11.30)
sova 12-14
vaken 14-15.30
sova 15.30-17.00
vaken 17-20 med liten lur nånstans mitt i.
kvällsmål i sömnen 22.00
nattmål 03

Det schemat stämde ganska bra med det vi hade innan förutom att kvällsmålet gavs i sömnen. Med tanke på att det har varit struligt så skyndar vi långsamt. Det har gått perfekt, jag är i chock!! :D
Hon tog ingen kvällslur, ville absolut inte det men vi lät henne ligga på rygg i vagnen och mysa lite bara vilket hon var nöjd med. Kl 20 somnade hon nästan direkt, fick vagna en gång vid 21. Sen fick hon ersättning vid 22 och somnade direkt igen. Tro det eller ej men sen sov hon till 02,30 då jag ammade henne (brösten sprängde, luzernteet verkar ha hjälpt :) ). Efter det hade hon lite svårt att somna men det gick till sist. Sen sov hon till 6,45. Kan inte fatta att min lilla tjej har sovit nästan sammanhängande så länge. Dock har inte mamma gjort det eftersom att jag har varit på helspänn, det har varit som värsta rysaren :D . Spelar dock ingen roll, jag är pigg ändå av lycka att det funkar.

Nu hoppas jag att det fortsätter så här. Kanske lite för tidigt att tänka framåt men jag vill fråga ändå. MIn tanke är att om detta fungerar så tänkte jag använda mig av det schemat fram tills hon är 4 mån och kan börja få mat och välling på dagarna och då ta bort nattmålet.

Har även en fråga om luzernte. Ska man dricka det hela tiden för att hålla igång produktionen eller är det bara för att starta det hela? Såg någon som skrev om amningte, finns det också att köpa i hälsokosten?

Har även en fundering kring om jag borde ge henne ersättning på natten istället för att amma då hade hon kanske somnat om direkt istället för den timmen det tog innan hon kom helt till ro igen. Samtidigt så sov hon ganska länge ändå så hon kan ju inte ha varit så hungrig. Kan det vara att hon bara är ovan vid att sova så långttid sammanhängande? Jag vagnade bara henne i början sen låg hon själv och knorrade tills hon somnade.

Tusen tack igen för att ni finns!!

Kram
MVH Sprallan

Stolt mamma till dotter född 091023 och son född 120303
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sprallan! :D

Vad kul att det går så bra! :D Ni får ihop era 16 sömntimmar per dygn med Nancys schema även utan 20-minlur i kvällspasset så bekymra dig inte för det. 8) Vid 3-4 mån behöver hon en halvtimme mindre sömn, så du kan dra av 30 min någonstans, i övrigt kan du behålla schemat precis som det är.

Luzernté är bra för att höja produktionen, så när den väl är på rätt nivå behövs det inte längre. Kom ihåg att dricka ordentligt med vatten, bara, och vila så gott det går. :D Amningsté tror jag är mjölkproduktionsfrämjande också, men det är också bra mot gasig bebismage - fast jag är inte säker här, har inte testat själv.

Väck henne så lite som möjligt för nattamningen - håll mörkt och lägg henne till bröstet halvvaken. Ifall hon sover på mage kan du också halvmygla lite med rapen, överblivna rapar kommer lätt ut när man sover på mage, särskilt om du höjder huvudändan på säng/vagn med några böcker under frambenen eller -hjulen. :wink: Byt bara blöja om det verkligen behövs. Att gå upp och göra ersättning mitt i natten låter väl jättejobbigt när du nu har fungerande amning och sprängfyllda bröst? :mrgreen:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Smyger in och läser om era framgångar, så skönt att lillan sover så gott. Nu måste du också börja sova som folk, då kommer livet att bli ännu härligare och ni kommer kunna njuta riktigt mycket av varandra.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sprallan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 21:39

Inlägg av Sprallan »

Hej!

Ja nu har vi haft detta schema i ungefär 5 dagar och det har gått bättre än innan men inte utan problem så klart när det gäller min lilla envisa dam.

De stora problemen är att det tar ca 1.5 h att få henne att somna om på natten och jag har försökt allt:
bara lägga ner, vagna direkt, buffa, låta somna vid bröstet, låta bli att byta, låta bli att rapa och istället höjt vagnen, ja allt jag kan komma på men det går inte att få henna att somna snabbare. Fattar inte hur vi någonsin ska kunna klara oss utan vagnen för det är det enda sättet att till sist få henne att somna. Förutom inatt då hon varit hysterisk och bara skrikit (har inte ens hunnit backa på vagningen innan hon börjat skrika igen) så har hon mest vridit och vänt sig för att somna och sedan inom kort vakna igen och då behövt ny vagning.

På dagpassen har jag problemet att hon alltid vaknar efter ca30-45 min och behöver då vagnas om igen för att somna. Förutom på fm passet för då sover hon som en ängel. Om jag ska följa hennes önskan så sober hon helst lite mer än 2,5 h på fm och sedan knappt en timme på de andra två passen. Är kluven till om hennes sömnbehov ska få styra eller om jag ska följa schemat slaviskt. Är ändå inte tanken att det ska gå efter vad som är bäst för henne?

Jag gissar att ni kommer att säga att hon behöver mer mat men jag för inte i henne mer på något sätt. Då får jag ägna hela passen åt att mata. Nu får hon ammas i max 1 h och sedan ersättning (vi får slänga mycket).

Har ni några fler tips till mig i rockärmen??

Kram
MVH Sprallan

Stolt mamma till dotter född 091023 och son född 120303
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Hej Sprallan!
Det kommer säkert något proffs och svarar på dina frågor snart.

Jag vill bara säga att jag känner igen mig i det du skriver. Jag funderade också mycket på hur jag skulle få lillkillen att somna utan vagn. Jag vagnade nästan varje pass. Slutade när han var tyst, men fick hålla på i flera omgångar. Jag tyckte att det var ett bra verktyg och ett smidigt sätt att få honom lugn trots allt, vilket var det viktigaste för mig. Så när han blev knappt 3,5 månad fungerade det helt plötsligt att ramsa honom, schemat hade satt sig och vi gick bara ifrån vagnen till spjälsängen en dag. Det gick otroligt bra! Så jag oroade mig helt i onödan för hur vi skulle kunna avvara vagnen.

Lillkillen ville också sova länge första sovpasset. Jag valde ändå ett schema med långt sovpass mitt på dagen. Nu fungerar det helt suveränt och jag vagnar aldrig, ramsar nästan aldrig och han sover som en liten gris :sleep:

Lycka till säger jag! Det kommer att gå kanon för er! :heart:
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hej Sprallan!

Min lilla KRÄVDE också att få sova ett långpass på förmiddagen. Jag försökte ett tag göra som alla andra med längsta luren mitt på dan, men det funkade helt enkelt inte för oss. Vis av erfarenheten tror jag verkligen på att följa barnet -var lyhörd för den lilla individens preferenser. Det var därför jag rekommenderade långlur på fm (baserat på det du skrivit om Litens preferenser) tidigare i din tråd. Vi strävar ju efter bra dagar för hela familjen! Det ska inte vara en kamp. Nu är min lilla 15 månader och sover långlur på 2-3 timmar mitt på dagen. Men hon behövde bli över året innan hon klarade sig utan 2 h sömn på förmiddagen! :sleep:

Angående kvällarna så får du ge det lite tid. Om jag förstår rätt så ändrade ni rakt av från läggning 21.30 till 20.00? Det kan ta lite tid för schemat och de nya rutinera att sätta sig. Se varje kvart av tidigare insomning som ett framsteg, hon måste få chansen att ställa om sin klocka genom att ni följer nya rutinerna varje dag. Snart har poletten trillat ned! :thumbsup: :sleep:

Och du skriver att du "försökt allt". Gör inte det! [-X :D :!: Bestäm dig för en strategi och följ den. Annars blir det bara förvirrande med en massa olika budskap! :!:

Fortsätt jobba på så fint med målet för ögonen! :thumbsup:

:heart:
Sprallan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 21:39

Inlägg av Sprallan »

Hej!

Tack för svaret. TYvärr är det många steg tillbaka här just nu. Vagningen fungerar inte längre, det går inte att backa överhuvudtaget, hon skriker hysteriskt vid alla sömnpass utom fm. Det känns som att vi nästan har en gråta sig till sömns variant här nu och det känns inte bra alls. Nu sover hon dåligt igen både på natten och dagen och det tar minst 1 h att få henne att sova, hon bara skriker. Inatt testade jag att buffa istället tillsammans med ramsa. Det tog minst 1 h ändå men hon skrek iallafall inte. Jag vet inte vad vi gör för fel!!
Inatt var jag så trött att det var lockande att ha henne kvar i sängen efter amningen eftersom att jag vet hon skulle somna där men jag lyfta upp henne och la henne i vagnen igen. Vilket resulterade i över en timmes försök att somna. Hon har ingen aning om hur man somnar om helt enkelt.

Själv har jag totalt sovit tre h inatt, börjar bli desperat. Tyvärr har även andra bekymmer kommit in i bilden med en nära släkting som mår väldigt dåligt. Det ökar inte på min ork direkt :(

Ett annat problem med lillan är att hon inte riktigt går att trösta, hon vill inte vara i famnen och bli tröstad, hon blir bara ledsen så det är inte lätt att veta hur man ska göra för att lugna henne.

Känner mig även stressad av alla tider och att schemat spricker för att hon inte kan somna. Dessutom upplever både jag och min man att det nästan blir en hets att få i henne mat. Ex på kvällspasset, om hon inte vill ta så mycket då så vaknar hon mycket tidigare.

Nu hade jag nyss fått henne att somna och hon sov bara en kvart innan hon börjar konstra igen. Vad ska jag göra?? Min ork börjar ta slut och hon är inte ens tre månader, dessutom gråter jag massor nu vilket inte underlättar. Har intehaft något "hormongråt" innan så jag vet inte om det är det som kommer nu eller om det bara är oro och utmattning.

Vad ska jag göra??

Kram
MVH Sprallan

Stolt mamma till dotter född 091023 och son född 120303
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Så ja Sprallan, lugn här nu :) :heart:
Vi skall nog kunna finslipa det hela, is i magen, slaget är inte förlorat än.
Om jag ska följa hennes önskan så sober hon helst lite mer än 2,5 h på fm och sedan knappt en timme på de andra två passen. Är kluven till om hennes sömnbehov ska få styra eller om jag ska följa schemat slaviskt. Är ändå inte tanken att det ska gå efter vad som är bäst för henne?
:arrow: JO, tanken ÄR mycket riktigt att gå efter vad som är bäst för henne.
Finjustera nu schemat efter hennes preferenser tycker jag. Ni vinner alla på't.

För liknelsens skull, precis som ElinN's lilla krävde Smulan följande sovpass:
11,5 natt
3h
1,5-2h
45min

Som jag senare justerade till:
12h natt
2,5h
1,5h
45min

..och kortade av allt eftersom tiden gick.
Inte alla små går efter 12-45-2-45

Stressa INTE över sista måltiden före natten för det är inte den som avgör natten utan HELA dagens matintag.
Stressa ner nu vännen.
Mata Kakan där hemma i lugna ron, lägg krutet på matningen de mål hon är som mest hungrig/äter bäst (Smulans bästa var 14-15 målet och sämsta den sista vid 19.30).

Backa bandet, det får man göra och det SKALL man göra tycker jag.
Följ varandra, nu har hon visat klart och tydligt och där är det ingen idé att köra på ett schema "som alla andra kör på/föreslår/säger att man skall/kalla det vad du vill".

Uppvaken tycker jag tyder på att det fattas mat alt. att hon är övertrött och har då svårt att somna och skarvar.
Så mata mer, erbjud MEN i lugnan ro. Inte stressa, inte toktruga, inte fightas. Andas, VET att ni gör det bästa med det bästa intentionerna och mer än det kan vi faktiskt som föräldrar inte göra.
Vi kan ge förutsättningarna.

Skala av, finsjutera, ge marginalkvartar och kör, precis som ElinN säger - kör på ett sätt. På så vis vet du _vilket_ sätt som är det vinnande!

Forza och hang in there, ni kommer så småninkom ut på andra sidan. Lovar dig det :heart:
Sprallan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 21:39

Inlägg av Sprallan »

Hej!

Tack för svaret. Det känns lite bättre nu trots att hon fortfarande strular mycket. Nu försöker vi följa hennes tider men hon är ofta ledsen och vill inte somna.

Vi har varit stenhårda med att inte ta upp henne ur vagnen om vi väl lagt ner henne men vi har nog varit för hårda. Istället för att vagna i 1.5 h tar vi nu upp och lugnar alt ger mer mat och lägger sedan ner henne igen. Det är möjligt att det är fel men hon lugnar sig en del av det.

Vi kämpar på !!!
MVH Sprallan

Stolt mamma till dotter född 091023 och son född 120303
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Sprallan, nu tycker jag att det låter jobbigt för er, både med lillan och annat. Tänk på att standardmodellen är just en modell att luta sig emot för att få struktur på mat och sömn hos småttingar. Det är inte meningen att man ska följa det slaviskt och glömma bort självaste barnet i det hela. Se lillan och luta er mot standardmodellen. Man kan felsöka i det oändliga men det brukar ofta sluta med att ingen kan njuta och att man på något sätt glömmer bort varandra i det hela.

Jag förespråkar varmt spikade tider, att få väcka, att ge mycket mat och mycket kärlek. Men är det så att hon behöver mer mat så ta upp och ge mer, det är absolut inte meningen att hon ska ligga och skrika eller vara ledsen. Så ge mer mat, landa och ladda om, ha inte så bråttom att allt ska funka klockrent, det kommer med tiden.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"