Skrikfest vid läggning på kvällen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup: :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Mamma till sessan

Jiiiipppiiiii

Inlägg av Mamma till sessan »

Denna morgon väcktes vi alla av väckarklockan :lol:! Man fattar inte att det är sant, det är magiskt på nåt sätt!
Men efter allt hårt jobb så vore det märkligt om det aldrig blev så!

Lyckliga familjen!

//Malin
Mamma till Ebba 20090604
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

:D :D =D>
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Jiiiipppiiiii

Inlägg av annawahlgren »

Mamma till sessan skrev:Man fattar inte att det är sant, det är magiskt på nåt sätt!
:D Så ska det låta :lol: :heart: :lol:

Nä du känner för det - om du gör det - glöm inte att dela med dig av din kurhistoria... i tråden "Livet efter kuren - en uppmuntran". Det är en skattkista som är sååå viktig för alla som misstror och tvivlar i sin trötthet och uppgivenhet. (Den före kuren, du vet :shock: )

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma till sessan

Det ska jag absolut göra Anna!

En märklig händelse,
Idag va vi på en tillställning och lillan skulle sova men problemet va inte lillan utan det va folk i omgivningen som bara inte kunde acceptera att ett barn ligger i vagnen och inte sover?? Skulle fram och ta bort skynket för att se vad som stod på, ,mycket irriterande.Till saken hör att Ebba va vaken och lät lite för sig själv, det va ju inget skrik alls, skulle bara komma till ro för att somna. Kände att jag va tvungen att "vakta" vagnen vilket inte blev så kul för mig eller Ebba!!
Det slutade med att vi fick ta en promenad för lillans skull så att hon fick sin sömn. Märkligt hur männsikor kan vara?

Skulle aldrig lägga mig i när någon annan ska söva sitt barn!!!
Mamma till Ebba 20090604
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och VACKERT JOBBAT! :heart:

Du skall se att det inte är den sista "märkliga" händelse du kommer möta från omgivningen. Vissa kan bara inte acceptera att det är "för bar för att vara sant" att barn sover som de bör. Hihi.... :lol:

Värdesätt och vårda det härliga ni har! :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Mamma till sessan skrev:

:arrow: "Ja då va man här igen...suck!

Vi har haft två tillfällen senaste dagarna då vi har varit tvugna att lägga lillan när vi varit hemma hos mina föräldrar.
Det har vi gjort i resesäng, som hon tidigare inte sovit i. Vi har gjort som vanligt men i det rummet hon ska sova i och varit där 15-20 min innan hon ska sova. Dessa läggningar har tagit 50 min båda gångerna?? Det har dessutom slutat med att jag fått köra solfjädern för att hon ska kunna coola ner sig och somna.
Hon har somnat och när vi sedan har åkt hem så har hon varit vaken i sin säng i 2h??
Det fungerar inte alls som det är tänkt.
Igår va värst, det va mycket tjo o tjim så att Ebba vaknade 21,30 (sovit från 19) och va jätte ledsen (dessutom sov det en liten kusin i samma rum) så då kunde jag inte lugna henne i sängen,/hon tystnade inte av solfjädern) tog upp henne i famnen och på så sätt lugna henne (I know detta är tabu men jag ville inte att hennes kusin skulle vakna!!) Ja det gick som det gick och jag tog beslutet att nu åker vi hem, fick kasta oss ut i bilen men Ebba höll sig vaken hela bilresan och även i sängen hemma till kl blev 23,30 och då va det en hysterisk liten tjej som jag fick solfjädra ännu en gång.

Vad blir fel????
För det första läggningarna på 50 min?
Och att hon är vaken 2h mitt i natten?

Är så rädd att vi pajar hennes goda sömn i och med detta.
Ska man behöva vara hemma varje kväll?"
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Nu ska vi se...nej ni pajar inget om ni kör på med en attityd av självklarhet. När vi sover på nytt ställe så brukar vi visa rummet redan på dagen, om vi kommer tidigt. Och prata om hur mysigt det ska bli att få sova HÄR i natt! :D När det sen är dags för natt så busar vi som vanligt utanför rummet och lägger sen med en nästan överdriven attityd av att allt är så glatt och trevligt. :wink: Ibland är det lätt att man för över oro på barnet fast man tror att det inte märks. Kanske blev hon lite osäker när du också kände att du inte kunde lugna och var rädd att väcka det andra barnet.

Jag tycker ni ska tänka att "en gång ingen gång" när du tog upp henne. Kör på med världens attityd nu så ska ni se att ni snabbt är på banan igen. Nästa gång ni sover någonstans så kan man ju försöka sova där man "stör minst", det gör ju er mindre oroliga. Hur som helst så lär man sig att slappna av med tiden och det känner barnet också, då sitter det var man än är. :wink:

Kram Bea
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

kan dela med mig av erfarenheter vi nu haft två senaste dagarna då vi varit hos mormor och morfar. E har sovit borta två nätter, träffat massor av nytt folk, en hund och fått uppleva sin första jul. Vi kom, fixade iordning till henne i deras klädkammare, bäcksvart och knäpptyst i stort sett. Hon var inte med då. Nattkanin och täcke som hemma, b-vakten redo. Vi körde på em-schema som vanligt, dusch på kvällen etc. Vi skrattade henne utanför, länge och när hon nästan bad om att få sluta skratta bar jag snabbt in henne i kolmörkt rum, la ner med samma attityd, ramsade på samma sätt, sköt igen dörren med liten glipa och gick. Bort från dörren.

Lill-ungen sov på 4 minuter, vi kunde äta julmat i lugn och ro. Samma sak med daglurar på julafton. Lite mer prat efter läggning igår dock, massor att avhandla, lite ledsen, fick glad påminnelse och Frank Sinatra på andra sidan väggen och sen sov hon på 40 min. Helt okej efter allt som var.

Idag är vi hemma, hon sover nu långlur, tog 25 min att somna, hon var ju tvungen att berätta för sina nallar hur det varit, de var ju inte med på hennes resa. :wink:

Jag hade inte låtit henne samsova med annat barn om jag själv var det minsta osäker, inte heller kastat mig hem och bekräftat hennes frågor. Vi förberedde och visste precis hur hennes sovplats skulle se ut etc. Så att vi kunde vara attitydiga då vi var där.

Men snabbt nu tillbaka i vanligt schema, med supersäker attityd så är ni snart tillbaka, kanske lägga lite tidigare på kvällen i några dagar, typ 30 min. Det skall vi göra, det behöver hon.

Det grejar sig, TRO på barnet. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till sessan

Uppdatering

Hej!!

Här har vi inte så superfast schema längre och vi tycker att det fungerar lite bättre med just våran lilla tjej. Dagen startar dock samma tid varje dag och slutar runt samma tid varje dag (använder 30 min ibland)
Måste bara få berätta om hur vi har löst sova borta problemet, jag har en klok vän som sa "att det kanske är det som fungerar att det får vara annorlunda borta?" Och jag va villig att pröva, vilket gick super!!!
Ebba sov i vagnen inne på mage och vi körde inte ramsan utan solfjäder(gör alltid de i 20 sek som en markering) och sa god natt som vanligt =), Ebba somnade utan ett pip,sov från 19-23,30 (då skulle vi åka hem) somnade om hemma, vi gjorde som vi alltid gör hemma, välling (igen) och ramsa o UT.

Ja det fungerade för oss =)

Nu har vi dock lite för tidig mornar...ser över sovpassen och funderar på att ändra till 2 pass.

Ha det gott!
Mamma till Ebba 20090604
nilam

Inlägg av nilam »

Det är precis så SHN ska fungera, trygga rutiner gör att en kväll någon annanstans fungerar lika bra :D

Hur går det med schemat :?:
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Mamma till sessan

Hej!

Javisst är det så! Härligt!

Vi startade nytt schema i måndags, trodde att 30 min skarvarna skulle lösa sig i och med 2 sovpass och längre vakentid men det har tyvärr inte blivit bättre, har börjat solfjädra henne direkt vid minsta pip och då har hon somnat om på några sekunder. Hoppas att det ger sig snart, att hon vet att det är 2h som gäller i ett sträck.
Och sista passet ska vara på 45 min och där går det lite bättre.
Schemat ser ut såhär
6,30 God morgon (hon grejar inte 12h natt) Välling
9,15 Gröt
9,30-11,30 sova
12,15 Puré
14,30-15,15 sova
15,15 Puré
19 God natt!

Just nu är jag sjuk så min sambo sköter schemat, men han råkade mata redan 14,15?? Ha ha men Ebba åt lika bra som vanligt =)
Mamma till Ebba 20090604
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Minst en vecka är det bra att vänta innan man utvärderar schemat. Så ha lite is i magen så ska du se att nästa vecka så sitter det.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"