Vi kurade I i februari 2009 och sömnen har i stort sett fungerat klockrent fram till strax innan jul. Vi var bortresta och hon vägrade att sova sedan dess har det blivit svårare och svårare med sömnen. Hon har börjat ställa sig upp i sängen och skrika och kasta nallen ur sängen när hon ska sova och ropa efter mamma och pappa. Min ramsa lyssnar hon knappt på, pappas funkar bättre. När hon somnat på kvällen så vaknar hon alltid efter ca 2 timmar med ett gallskrik men somnar om på ramsa från pappa, om jag ramsar så eskalerar skrikandet.
VArgtimmen har aldrig förut varit ett problem, om vi hörde henne brukade jag vända mig ljudligt i sängen så somnade hon om. Nu verkar hon vakna för minsta pip eller ljud och vill vaken lyssna på husljud eller ramsa. Oftast vaknar hon vid 5.30 och håller på i 10 minuter, sedan kl 6.05 och 6.35. Vi har natt 19-7. Förut vaknade hon med glat joller, nu är det gallskrik.
På dagrna har det blivit svårt att lägga henne, hon blir ledsen så fort vi går mot sängen, och sover kort och oroligt.
Jag vet att vi har gjort fel när vi har gått in och plockat upp henne när hon börjat ropa och att vi har bjudut in vargarna. Varje ljud från oss, som att gå på toa innan vi hämtar henne har triggat skrik och då har hon redan blivit ledsen när vi kommer in.
Nu blev det här lite förvirrat känner jag men just nu är det så många saker som snurrar och jag vet faktikt inte vilket ben jag ska stå på. Om jag tänker att idag väcker jag henne efter 45 min dagvila så vaknar hon redan efter 20 min och då förekommer jag inte gråten iallfall.
Vårt schema ser ut
7 mrgon
7.30 frukost
11.15 lunch
12-13.15 sova ( hon har aldrig sovit mer än 1.15 h på dagen så därför har vi satt den tiden)
14.30 mellis/frukt
17 middag
18.45 nattslurk
19.00 sova
På senare tid har dagvilan mer blivit 45 min eller 20 minuter med en väldigt ledsen liten tjej. Hon är snart 17 månader och ska bli storasyster om ca 3 veckor så vi känner att vi måste ta tag i och styra upp sömnen nu innan lillesykonet kommer annars så kommer det att bli helt uppåt väggarna här.
Vi bytte förälder hemma i början av dec, då pappa varit hemma och jag jobbat under hösten.Nu är jag hemma och det kan kanske ha stört rutinerna något men borde inte vara så illa. Vi har bjudit in vagnarna, hur kör vi ut dom igen???
Strul både dag och natt
Strul både dag och natt
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
Hej strömming!
Du skriver att ni kurat för ett år sedan, så då har ni säkert SHN-boken.
Läs den en gång till med nya ögon och nytt behov. För ni kan ju detta, både barn och föräldrar!
Du vet att ni bjudit in vargen och vet att den måste ut. Då är det bara att bestämma sig, hitta tillbaks till attityden av självklarhet och köra ut dem. Du måste öva ramsan, så att du tror på den, då tror hon också på den.
Kom i håg att skratta till godnattet!
Berätta gärna hur det går.
Kram
Du skriver att ni kurat för ett år sedan, så då har ni säkert SHN-boken.
Läs den en gång till med nya ögon och nytt behov. För ni kan ju detta, både barn och föräldrar!
Du vet att ni bjudit in vargen och vet att den måste ut. Då är det bara att bestämma sig, hitta tillbaks till attityden av självklarhet och köra ut dem. Du måste öva ramsan, så att du tror på den, då tror hon också på den.
Kom i håg att skratta till godnattet!
Berätta gärna hur det går.
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tack
Nej boken lånade vi på bibblan men får väl låna den igen. Just nu går det ännu sämre. Det är verkligen inte roligt vid läggningarna varken på dagen eller kvällen. Hon börjar gråta bara vi närmar oss sängen - en stor skillnad mot för en månad sedan då hon gick dit själv när det var dags och ville lägga sig - och hon studsar upp som en gummiboll, kastar sin nalle och bara skriker. På kvällen är hon nu oftast så trött att hon ligger ner men ropar mamma mamma mamma i en halvtimme, mig lyssnar hon inte på men pappas ramsa har effekt. På dagen har ingen ramsa effekt längre. Det var dagarna som var svårast förra året också och de har aldrig varit klockrena när det gäller att sova passet ut men hon har aldrig protesterat mot läggningen efter kuren.
Har heller inte haft problem med tidiga uppvak, vargtimmen var adrig ett problem, nu vaknar hon flera gånger och är jätteledsen. Har funderat på väckarklocka men inte provat. Förut behövde vi bara vända oss ljudligt i sängen om hon vaknade på morgonen så blev hon tyst och somnade om, nu verkar hon vakna av att vi rör oss och blir arg för att vi inte hämtar henne.
Jag bara känner hur uppgivenheten sipprar i det här inlägget, har knappt ork för dagen som det är nu och med liten bebis på väg om 2 veckor lär man väl inte bli piggare.
Ok, låna bok, läsa på och hitta attityd. Återkommer om några dagar med uppdatering!
Nej boken lånade vi på bibblan men får väl låna den igen. Just nu går det ännu sämre. Det är verkligen inte roligt vid läggningarna varken på dagen eller kvällen. Hon börjar gråta bara vi närmar oss sängen - en stor skillnad mot för en månad sedan då hon gick dit själv när det var dags och ville lägga sig - och hon studsar upp som en gummiboll, kastar sin nalle och bara skriker. På kvällen är hon nu oftast så trött att hon ligger ner men ropar mamma mamma mamma i en halvtimme, mig lyssnar hon inte på men pappas ramsa har effekt. På dagen har ingen ramsa effekt längre. Det var dagarna som var svårast förra året också och de har aldrig varit klockrena när det gäller att sova passet ut men hon har aldrig protesterat mot läggningen efter kuren.
Har heller inte haft problem med tidiga uppvak, vargtimmen var adrig ett problem, nu vaknar hon flera gånger och är jätteledsen. Har funderat på väckarklocka men inte provat. Förut behövde vi bara vända oss ljudligt i sängen om hon vaknade på morgonen så blev hon tyst och somnade om, nu verkar hon vakna av att vi rör oss och blir arg för att vi inte hämtar henne.
Jag bara känner hur uppgivenheten sipprar i det här inlägget, har knappt ork för dagen som det är nu och med liten bebis på väg om 2 veckor lär man väl inte bli piggare.
Ok, låna bok, läsa på och hitta attityd. Återkommer om några dagar med uppdatering!
Hur gàr det?
Det finns mycket bra läsning här ocksà.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten
Sover ni i samma rum?
Ramsan har effekt, bara du jobber in den. Du màste hitta tillbaka till attityden och tro pà din ramsa.
Kom ihàg skrattet till gonattet!
Är hon aktiv med utevistelse och social delaktgihet under dagen?
Kram
Det finns mycket bra läsning här ocksà.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten
Sover ni i samma rum?
Pà morgonen kan du ge henne en pangramsa för att markera att morgonen ännu inte börjat. Väckarklocka är bra. När klockan ringer, stäng av den tillsammans och gör gomorron med massa gott humör och feststämmning. Äntligen blev det morgon!Förut behövde vi bara vända oss ljudligt i sängen om hon vaknade på morgonen så blev hon tyst och somnade om, nu verkar hon vakna av att vi rör oss och blir arg för att vi inte hämtar henne.
Ramsan har effekt, bara du jobber in den. Du màste hitta tillbaka till attityden och tro pà din ramsa.
Kom ihàg skrattet till gonattet!
Är hon aktiv med utevistelse och social delaktgihet under dagen?
Kram
fem älsklingar
Nej hon har sovit i eget rum sedan kuren förra året, men hon har två dörrar i rummet varav den ena går mot vårt rum och då har hon lätt hört oss när vi vänt oss och så och blivit lugn av det.
Nu har det blivit så mycket bättre, det är tom så att hon säger "vila" och går till sängen själv vid kl 12 för att vila. Även kvällar och nätter är lugna igen! Lite strul har vi haft denna vecka då vi fått en lillebror i familjen och lite avundsjuka har nog gjort att hon vill gå till vårt rum och sova istället för till sitt eget. Men vi följer hennes rutiner och det ser ut att fungera bra. Igår försov vi oss i över en timme på morgonen, vår väckarklocka var visst inte på och då fick vi lite kvällstrassel men inget att egentligen tala om.
Så det räckte med att låna hem boken så kom attityden tillbaka. Nu läser vi barnaboken och SM så att lillebror blir en sömntuta från början! Än så länge ser det bra ut, han äter och sover och äter och sover och har vill umgås lite emellanåt!
Nu har det blivit så mycket bättre, det är tom så att hon säger "vila" och går till sängen själv vid kl 12 för att vila. Även kvällar och nätter är lugna igen! Lite strul har vi haft denna vecka då vi fått en lillebror i familjen och lite avundsjuka har nog gjort att hon vill gå till vårt rum och sova istället för till sitt eget. Men vi följer hennes rutiner och det ser ut att fungera bra. Igår försov vi oss i över en timme på morgonen, vår väckarklocka var visst inte på och då fick vi lite kvällstrassel men inget att egentligen tala om.
Så det räckte med att låna hem boken så kom attityden tillbaka. Nu läser vi barnaboken och SM så att lillebror blir en sömntuta från början! Än så länge ser det bra ut, han äter och sover och äter och sover och har vill umgås lite emellanåt!
Grattis till lillebror!
Vilken lycka att fà syskon. Vad bra att ni fàtt attityden tillbaka och hon sin goda nattesömn. Medan ni läser i Barnaboken för lillebror borde ni samtidigt läsa syskonkapitlet, det är sà fint och det tar tag i avundsjukan och kastar den ut med de andra vargarna.
Kram.
Kram.
fem älsklingar