bekymmer. Sysslesättning för Simone 1år

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
iris

bekymmer. Sysslesättning för Simone 1år

Inlägg av iris »

Hej

Simone 1år har jag tyvärr gjort lite fel med från början. Upptäckte barnaboken försent.

Nu har jag hamnat i bäraträsket. Hon drar min i byxbenen och skriker så tårarna sprutar om jag inte tar upp henne.

Sen vill hon inte leka själv så fort jag gör något annat så kommer hon efter och skriker tills jag tar upp henne igen.

Jag har gjort fel med en massa saker. Läste i boken om bekymmer sysselsättning och fick många bra tips. Behöver ändra på detta nu. Hon går från världens gulligaste roligaste gladaste till ett minimonster på en sekund.

Jag startade med att sätta mig ner på golvet idag och bara vara passiv men hon skrek och grät så himla mycket och hoppade på mina ben och kastade sig fram och tillbaka i min famn. Hon blev ännu argare än om jag inte tog upp henne.

Ska man bara sitta kvar ändå eller hur gör man. Ska man se glad eller ledsen ut? säga något? Hur gör man ute?

Vi provade socialdelaktighet idag gick väldigt bra och hon gillade det och jag hittade flera tillfällen. Då gick hon iväg liten stund då och då själv efter men kom strax fram och ville bli upplyft och buren igen.

tacksam för svar.

mvh
mamma till Simone 1år shn kurad 09 dec
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Och Välkommen hit!

Jag tror du skulle ha allt att vinna på att införa socialdelaktighet på maxnivå. Det ger själva livet en bättre rytm. Och det är ju oavsett ålder. Tiden blir mer definerad om man har ett jobb att sköta, man känner att man har ett syfte mer än att bara finnas till. Det är precis som en vuxen människa som är arbetslös, man kanske inte så gärna vill jobba med något tråkigt jobb. Men man vill ha den balansen i livet. Jobba - vila - jobba - vila.

Så maxa loss på jobbandet. Och det kan vara allt möjligt, försök att ta alla tillfällen i akt. Simone behöver ju alltså inte jobba enligt vuxna normer, men för henne ska det kännas som om ni klarar er sämre utan henne. När du lyckats kommer du märka det genom hennes lättnad och harmoni.
Så allt som kan bli ett sammarbete är bra. Tex när Celeste var ett år så plockade hon i tomma kattmatsburkar i en påse, som vi sen slängde i återvinningen. Hon kanske bara plockade i tio stycken, sen var hon nöjd.
När hon var 6 mån kunde hon dammsuga lite typ med den lilla handdammsugaren, nu när hon är tre år så dammsuger hon hela lägenheten på egen hand. Så åldern får avgöra aktivitet.

Jag har oxå haft bäraträskperioder, fast jag tror inte det är så mycket själva bärandet som är viktigt utan vanan. Det bästa har jag märkt är att sätta sig ner, första gången tar det ju sin lilla tid, men andra gånger går det snabbre och rätt snart har man ändrat vanan.
Kanskse sätta sig ner med en ätbar muta? Jag gjorde ofta så att jag råkade tappa ett gäng russin eller ett äpple som studsade iväg, som jag sen med stor teatrer pekade på. OJ, TITTA ETT ÄPPLE!
Sen kan man få köra sätta-sig-ner-kuren några gånger, men hon kommer förstå.
En sak som är jättebra är att sätta sig ner och samtidigt dra igång ett jobb, kanske skura köksluckor med en svamp, och hur mycket hon är vill att du ska bära så fortsätter du att jobba. Hon kommer intressera sig förr eller senare.

Lycka till!

Ps: Är detta Simone och mamma som jag hade mailkontakt med förra året ang SHN-kuren? Hur gick det isf med kuren? Bra verkar det som iofs :wink:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen :D
För det första vill jag säga att du inte alls har upptäckt BB för sent. Folk går genom livet utan att ha upptäckt boken alls och klarar sig ganska bra. Men jag och många med mig känner att vi skulle ha klarat oss sämre utan den. Så utgå ifrån där du är nu och gå vidare med de kunskaper du får genom boken.

Jag tror, precis som Cissii säger att komma igång med den sociala delaktigheten. Hon vill lära sig vad som gäller i den världen hon har hamnat. Och din nivå ger henne ett bättre perspektiv, det är därför hon vill komma upp. Och hon vill veta vad du gör och lära sig det också.

När Vera var lite - t.o.m lite mindre än din tjej, så satte jag henne i diskhon när jag diskade. Torr diskho i den ena, vatten i den andra. En diskborste till mig och en till Vera. Det tog ett tag att diska, men vad gör det. Tid har man ju. Plocka ur diskmaskinen är också en bra grej. Vi flyttade ner besticklådan en nivå för att Vera skulle nå och nu är det perfekt för Ivar att lägga i bestick. Vi hjälps åt. Antingen så tar han ur bestick ur korgen och ger till mig så att jag lägger i, eller så ger jag honom och han lägger i.

Jag läste någonstans - kan ha varit i BB, det var i alla fall Anna som skrivit - att det viktiga är att göra jobbet, sedan om man gör något annat också, behöver man inte ta någon notis om. Alltså, ska en gaffel i lådan så ska gaffeln i lådan. Om hon sedan tar ut tre andra grejer så gör det inget. Jobbet är gjort när gaffeln har lagts i lådan.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Vilka fina svar du fàtt!

Vilken tur att du upptäckte BB nu, istället för efter trotsàldern t.ex. :wink:

Ville bara ge ett litet lästips, 11 mànader-ett àr, goda vanor vidare kapitleti BB. :heart:
Där är mànga fina (hàll)punkter för ett litet liv, med fasta rutiner och tider.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"