tips på vardagssyslor för 6åring.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tina-Stina

tips på vardagssyslor för 6åring.

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Har en snart 6 åring som tröttnat på sociala delaktigheten. Har dessutom förfallit något i jul-nyår :oops:
jag behöver tips på göromål..hon går inte på dagis, men vi har en del aktiviteter som simskola, ridning, kyrkis osv. men hemmasaker behövs tips på :D Vad gör era 6 åringar?
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D!

Har du läst den förträffliga 6-årstråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13646

Den är lång, men där ges ypperliga tips på social delaktighet också. Här hemma reviderar vi uppgifterna vid familjeråd lite då och då. Då får alla vara med och bestämma och ge förslag på nya uppgifter som de vill ha. Kanske kan vara något?

Lite "större" sysslor sporrar förstås också alltid. Helt egna projekt av olika slag. Min snart 6-åring fick "Första bakboken" i julklapp och när vi skulle ha gäster efter nyår fick han själv bestämma och baka något ur boken. Valet? Mazariner :shock: ... Har jag aldrig själv gett mig på. Eller har ens ätits i det här huset förut. Men han hade ju ingen koll på att det skulle vara mer besvärligt än något annat. Och han bakade och bakade och stod i. Och mer stolt bagare än den lille snubben när han fick servera gästerna sina egenhändigt bakade mazariner får man ju leta efter. Hjälpen från min sida var i det närmaste obefintlig. Lite hjälp med läsning och måttning. Så de kan verkligen mer än man ibland tror :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ska också läsa Ewas länk...

Vi är också lite dåliga på delaktighet, men vattna blommor, vara med och bestämma veckans matsedel, tvätta, diska, hacka grönsaker, plocka iordning... Saker som görs sporadiskt här hemma.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
tack för svar!
Inte dåligt av en liten bagare :lol:
Kanske funnit sin framtida sysselsättning :D
Jag ska läsa och begrunda.