Kört fast i vargtimmarna?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
Fredrik76

Kört fast i vargtimmarna?

Inlägg av Fredrik76 »

Hej

Vi är inne på natt 10 av kursen just nu, det här är vårt schema

(se även tidigare länk http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21533

18.45-6.30 sova natt
6.30 frukost 1 (välling/ersättning - ca 200ml)
7.30/45 frukost 2 tillsammans med övriga familjen (lite gröt o frukt/ brödbitar/flingor eller annat frukostliknande)
9-9.45 sova 45 minuter
11.15 lunch (riktig mat - eller ja för oss blir det mest burkar pga tidsbrist!) + påfyllning med ersättning eftersom han inte äter så mkt mat än.
12.00-13.30 sova 1,5 timme
14.30 mellis (i dagsläget 1 flaska ersättning 200ml) är det lagom?
16-16.45 sova 45 minuter
17.15 mat (gröt+frukt)
18.15 bad (ibland) skoj o nattslurk (200 ml välling)
18.45 sova natt

barnet är 6½ månad och heter Hugo
och så här går det:
fm lur bra
middagslur- bra
eftermiddagslur sådär (somnar inte alla dagar) men har blivit bättre de senaste dagarna.
Somnar OK på kvällen med det har varit en del skrik (det borde ju varit slut på det eller hur?) de senaste kvällarna - sedan har han vaknar/skrikit/piper till efter ca 1 timmes sömn på kvällen -då somnar han dock om av sig själv - detta händer ett par (2-4) gånger efter att han somnat på kvällen och kl 4 på morgonen - vi ignorerar detta och han somnar om av sig själv. varför skriker han till/piper till på natten? Ska vi fortsätta ignorera?
Största problemet är mellan 4-6.30. mellan 4 och 5 då börjar han gnälla/pipa till - ibland skrika till - med ca 5-20 minuters mellanrum (vi ramsar ej då - utan han tystnar och somnar om av sig själv - rätt att ej åtgärda??) och sen ca kl 5 då vaknar han på riktigt och då börjar pratandet som utvecklas till gnäll som utvecklas till klagande, skrik, ledsen, och slutligen hysteriskt ledsen - detta har varit samma hela den senast veckan - vi har uthärdat och ramsat och i något krisläge gått in och solfjädrat lugn och ut igen (dock ingen trafik de senaste 3 dagarna) - vid det första riktiga uppvaket (det som vi tolkar som första riktiga frågan så har vi PANGramsat och sedan avvaktat, avvaktat och avvaktat och sen ramsat först då frågorna blivit så höga igen. Hur ska vi ta oss ur dessa tidiga mornar? det borde blivit bättre vid det här laget?

Mvh Fredriks fru & familj
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej på er!

Först vill jag säga att jag tycker ni jobbar på riktigt bra, ni gör helt rätt i att avvakta och lämna så mycket som ni gör till honom att klara av själv. :thumbsup:

Sen vill jag dock hänvisa till er ursprungliga tråd. Vi gör så att vi håller oss till den så blir det lättare för oss att följa er hela vägen om du är med. Så jag svarar här men stänger sedan denna tråd och så "besvarar" ni bara den första tråden med de nya frågorna. :smile:

Gällande vargisarna kan dessa spöka ett tag, ni gör helt rätt i den strategin att panga vid första pip. Jag gjorde som följer: pangade en gång vid första vakna pip, inväntade paus från henne, sen pang vid nästa pip, sen avvaktade jag. Gick och la mig igen. När jag tyckte att det fick räcka gav jag en vänlig men något bestämd ramsa som förmedlade "nu räcker det, det är inte morgon än, vi ses om en stund, du kan sova så gott så gott tills dess".

Du skriver att den sista dagluren kan spöka lite, inget konstigt i det heller egentligen. Dock kan den vara orsaken till kvällsuppvaken, bra att han somnar om själv här :!: . Barn som är lite ö-trötta kan ha en tendens att vakna stötvis på kvällen, gärna efter de berömda skarvarna. Så snart ni får till eftermiddagsluren tror jag det rättar till sig. Hur går den till? Hur är förutsättningarna för den sista luren?

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"