Bipolär

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
lisaelin

Bipolär

Inlägg av lisaelin »

Hallå! Jag har lite trubbel med hur jag ska förklara min sjukdom för mina små barn (3 och 5 år). När depressionen kommer måste jag ta mer hjälp av pappan och barnen är hos honom mer. Barnen frågar varför de inte får vara hos mamma och jag vet inte vad jag ska svara. Jag har sagt att jag är extra trött, och försökt poängtera att det inte är deras fel, men det håller inte i längden. Nu ska jag behandlas med ect i tre veckor och vet inte alls om jag kan ha barnen hos mej. Vad 17 ska jag göra? Vill ju inte att de ska ta på sig skulden för något!

Något snurrigt formulerat kanske.. :?

Tacksam för svar och funderingar..
Stilla

Inlägg av Stilla »

"Mamma är sjuk och orkar inte så mycket, måste vila mycket, vad braaaa att ni kan vara hos pappa mera!" ??? typ... :wink:
Hade det varit en mer "kroppslig" sjukdom hade väl inte det varit nån konstig förklaring? Tror inte barnen lägger några värderingar i att vara fysiskt eller psykiskt sjuk, som ju tyvärr en del vuxna gör. :(
Jag vet inte vad ect är... Du kanske kan träffa dem nån stund då och då, tillsammans med pappan eller nån annan vuxen, under extramysiga omständigheter om det går, så de ser att du inte alldeles har försvunnit?

Önskar dig lycka till!
:heart:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Barn gillar ju konkreta saker. Så kanske säga vart du har ont/är sjuk. Kanske bestämma dig för att det är huvudet som gör ont. Jag hade verkligen försökt hålla det hela väldigt praktiskt. Kanske kan man hålla fokus på att det är bra att dom är hos pappa för att han behöver hjälp med det ena eller det andra. " och då kan ju ni passa på att hjälpa honom med det när ni är där". Typ. Som en självklarhet.
Det måste vara en jättesvår situation, och jag vill önska dig lycka till med allt.

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tycker att du har fått jättebra svar. :D

Tänkte bara på det här med ect:n, man kan bli märkbart påverkad av den, så du kanske ska ta och förbereda dina barn på det? Att du kommer vara trött när du är hos doktorn eller något.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"