Min syster har en flicka på ett år och sju månader som börjat sova dåligt före julen. Det är inga problem när hon ska somna, men så gott som varje natt vaknar flickan och kan vara vaken två timmar. De har inte kört någon kur, varken nu ller tidigare; det har inte behövts. Nu funderade vi tillsammans hur man ska kura en så pass gammal flicka. Jag är bekant med hur man kurar mindre barn, men inte äldre. Vilka verktyg ska användas? Jag gissar att man ju t.ex. inte ska buffa henne lugn. Ett problem är att hon har fantastiska röstresurser och att de bor i ett lyhört hus; att låta henne skrika blir inget alternativ mitt i natten. Det börjar också bli så pass jobbigt att orken att vara konsekvent mitt i natten tar stryk. Tips och råd?
Jag funderade på att de kan införskaffa en väckarklocka. Att säga "vi stiger upp när klockan ringer" är ju ganska konkret. Problemet är väl att hon kommer att skrika tills klockan ringer, om de mitt i natten skulle säga det. Vad tror ni? Hur ska vi göra?
Verktyg för en 1 år och 7 mån.
Verktyg för en 1 år och 7 mån.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Hej igen titti_lie
Vad fint att du vill hjälpa din syster med lilla flickan!
Visst går det att kura en 1½-åring, man går tillväga på i princip samma sätt som med ett mindre barn men man får ha i åtanke att det kan ta lite längre tid och man får skynda lite långsamt. Så be din syster läsa shn-boken så hon får med sig filosofin och hela tänket, så det inte "bara" blir en massa olika verktyg hit och dit
. Anna skriver så här om barn som är lite större:
Fungerar Sova hela natten-kuren på äldre barn?
Ja. Slopa buffningen. (Om lilla ungen inte är van vid att buffas, får hon eller han förmodligen slag av dylik behandling!) Lägg distinkt tillrätta, antingen enligt Lathunden eller så som du vet att barnet brukar tycka om att ligga, och håll på plats med "solfjädern" i ca tio sekunder. (Det kan behövas mer, och förstås särskilt första gången. Den lilla ska bli sömntung i kroppen men inte hinna somna.) Säg ingenting. Tryck till avslutningsvis och gå ut med ramsan. Fortsätt med ramsan bort från dörren och gör andra ljud i huset, som inte har med barnet att göra. För påminnelser och bekräftelser därefter: följ kuren.
Och väckarklocka är ett toppenverktyg, introducera den så fort som möjligt. De flesta väljer att ha klockan utanför barnets rum, då kan man ställa om den om det behövs på morgonen (om barnet är på G att vakna inom marginalkvarten, då backar man klockan snabbt och låter den ringa och väcka!). Har man ett barn i spjälsäng så bär man med sig klockan till barnet så att hon också får vara med att stänga av den
Enkelt och otroligt effektivt!
Hoppas allt går bra, du får hälsa din syster att hon är så välkommen in hit om hon vill
Kram Mia
Vad fint att du vill hjälpa din syster med lilla flickan!
Visst går det att kura en 1½-åring, man går tillväga på i princip samma sätt som med ett mindre barn men man får ha i åtanke att det kan ta lite längre tid och man får skynda lite långsamt. Så be din syster läsa shn-boken så hon får med sig filosofin och hela tänket, så det inte "bara" blir en massa olika verktyg hit och dit
Fungerar Sova hela natten-kuren på äldre barn?
Ja. Slopa buffningen. (Om lilla ungen inte är van vid att buffas, får hon eller han förmodligen slag av dylik behandling!) Lägg distinkt tillrätta, antingen enligt Lathunden eller så som du vet att barnet brukar tycka om att ligga, och håll på plats med "solfjädern" i ca tio sekunder. (Det kan behövas mer, och förstås särskilt första gången. Den lilla ska bli sömntung i kroppen men inte hinna somna.) Säg ingenting. Tryck till avslutningsvis och gå ut med ramsan. Fortsätt med ramsan bort från dörren och gör andra ljud i huset, som inte har med barnet att göra. För påminnelser och bekräftelser därefter: följ kuren.
Hoppas allt går bra, du får hälsa din syster att hon är så välkommen in hit om hon vill
Kram Mia