Medarbetarschema för 3 och 6-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
kocken

Medarbetarschema för 3 och 6-åring

Inlägg av kocken »

Hej,
Nu är det dags att ta tag i detta med ett slags medarbetarschema här hemma för att få lite social delaktighet.

Hade tänkt mig att skriva ut ett schema uppdelat per dag där våra två "juveler" kan kryssa i (kryssa är alltid kul :wink: ) när de utfört sin syssla för dagen, t ex plocka ur diskmaskinen, duka, dammsuga etc. Frågan jag har är: Ska de få tilldelade sysslor eller kan man låta dem välja själva vad de har "lust" med för dagen? Vad funkar bäst?

Tar tacksamt emot förslag från er som redan kör någon slags schema där hemma.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D

Jag tror man kan göra som passar en själv. Men vissa hållpunkter tror jag ändå underlättar, för om ingen har lust att laga middag så BLIR det ju ingen middag den dagen. Som exempel. Så någonting varje dag som hör just den dagen till tror jag ändå på för att man ska se sin självklara del i familjens överlevnad. Är du med på hur jag tänker? Och somligt gör man kanske tillsammans också, som städning eller så, och då kan det ju vara bra om alla är med på det, och det inte styrs av vars och ens lust just där och då. Jag skulle exempelvis aldrig ha lust att städa om det var lusten det hängde på 8) Men tillsammans - ja, då går det mycket bättre.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kocken

Inlägg av kocken »

Tack Ewa för ditt svar och nej städa har man ju aldrig lust med själv heller :lol:

Finns det några andra som vill dela med sig hur ni har gjort och vad det har lett till i slutändan?

Tack på förhand!
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Du har gjort ett bra beslut om att ta tag i social delaktighet, för det är magiskt. Alla blir nöjda, sà är det bara!

I fjol hade vi ett schema pà kylskàpet med uppgifter för de största (dà 3 och 5) varje dag. Vi hade tillsammans tänkt ut uppgifter, klippt ut bilder, limmat och fixat schemat fint. I tillägg till dagliga (egna eller gemensamma) uppgifter hade vi en liten lista pà andra uppgifter som gjordes varje dag, duka av och pà, samt laga mat. Matlagandet hann de inte med varje dag, men det andra gjorde de.

För oss hjälpte schemat med fasta uppgifter pà motivationen, för det som stàr skrivet är ju sant. :roll: Det blev ingen diskussion, för det sto ju vad som skulle göras. :lol: Och trotsàldern är ju en tid full av fràgor.

De hade fyra egna uppgifter och tre gemensamma.
Passa lillebror, diska och städa hallen var egna uppgifter.
Bestämma och laga mat, skura badet och städa rummet var gemensamma uppgifter.

Efter sommaren har vi flyttat och varit pà semseter och inte haft riktiga hemmarutiner, nu börjar det lugna sig lite. Och nu behöver vi ingen lista. Barnen hjälper med maten varje dag och diskar när de har ledigt fràn skola och dagis. De gör ocksà andra saker som att städa och hjälpa lillebror med kläder och skor. (Lillebror har sina egna uppgifter som att diska,laga mat, betala och bära brödet, hàlla nycklar, slà pà ljus, röra i grytan, salta maten osvosv.)

I fjol kunde jag inte tänkt mig en vardag utan schema, men i àr funkar det superbra utan.

Ni kan sätta er ner tillsammans, ha ett litet familjemöte och hör vad barnen har för idèer. Ni kan försöka ha valfrihet om det är det som känns bäst och sedan utvärdera efter ett par veckor tillsammans, om det funkar och alla är nöjda, bra sà. Om inte fàr ni tänka om.

Lycka till!

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
kocken

Inlägg av kocken »

Tack Miniz :D

Tack för alla tips, jag känner mig sjukt taggad och tror och hoppas att detta ska få en hel del fnurror att lösa sig lite här och var i vardagen.

Återkommer med update om ett tag.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"