Hej. Nu hör jag av mig igen efter att sömnproblemen återigen är aktuella x 10. Dottern är kurad vid 8 månader och sömnen funkade bra länge med enstaka perioder av bakslag. Nu är hon 2 år och 2 månader och trotset har börjat visa sig. Nu vill hon inte sova alls...När vi ska lägga henne börjar hon gnälla och säga att hon inte vill sova. Vi säger att det måste man och lägger henne i spjälsängen i hennes rum, ramsar och går ut. Hon ställer sig direkt och skriker, ropar att hon kissat(har blöja), att hon vill komma upp till oss osv. I början gick vi in relativt ofta och lade henne och ramsade igen innan vi gick ut. Efter att ha läst här på forumet så har vi slutat att gå in så ofta, bara väldigt sällan då vi lägger henne ner igen. Problemet är att hon kan skrika i 2,5 timme av ilska. Likadant vid middagsvilan och hon vaknar även vid 3-tiden på natten och skriker då på samma vis. Just nattskriken har varit svåra att klara av så då har vi lyft in henne i vår säng resten av natten, kanske var det fel?
Vi känner just nu desperation, är osäkra på om vi gör rätt- vi vill ju inte göra henne otrygg.
Snälla hjälp oss i vår nöd!!!!
2- åring som vägrar sova
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Om du i stället för att, som i din rubrik, tänka "vägrar sova", tänker "ställer frågor", hur känns det då
Och vad kommer du då fram till att du bör ge för svar
Barn frågar i påståendets form. De svar du redovisar här är inte tillfredsställande för henne och därför frågar hon igen och igen och igen. Tror jag det att hon blir både besviken och förb-d över att hon inte får den hjälp och det stöd hon ber om
I stället får hon diverse otrevliga stämplar, som "vill inte" och "vägrar" och att "trotset har börjat visa sig" (detta är inte trots).
Tänk till lite nu - det kan du så bra
Är att lyfta in henne i er säng en bra lösning, tycker du
Förstår du
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022