1.5-åring som plötsligt börjat vakna vid kl. fem...
1.5-åring som plötsligt börjat vakna vid kl. fem...
Hej, skulle behöva lite hjälp. Kurade vår son i februari-mars förra året, och efter en ganska tuff start gick det jättebra. Nu för tiden sover han 1.5 timme på dagen och somnar utan problem på natten. Vi ramsar fortfarande. Han sover ca 19-7, eller ska göra det. Problemet är de tidiga mornar som startade för ett par månader sedan. Han ska sova till sju, men vi brukar använda marginalkvarten. Nu har det dock varit flera dagar då han vaknat redan vid fem! Vi var hos farmor en vecka, och hon tog t.o.m. upp honom en morgon (jag var så upprörd) för att hon tyckte att han skrek så hemskt. Tack för den liksom. Den veckan blev allt ju fel, och jag vet att vi måste sota för det nu. När sonen vaknar vid fem ramsar vi nu, eller det är främst min sambo som gör det, för han verkar bli ännu mer upprörd när jag gör det. Han ropar efter oss, och det låter också som om han säger "är du där?", kniper i hjärtat. I morse ramsade vi ca var femte minut i ca 25 minuter innan han äntligen somnade om. Är det fel att göra så? Vad för slags strategier ska man använda på ett barn som man kurade för så länge sedan? Tacksam för svar!
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Hej Celia
Vargtimmesbekymmer kan komma och gå i perioder, och det man kan börja med att tänka på är:
Mörkläggningen - det ska vara kolsvart
Omjustera sovtider - för mycket eller för lite sömn kan ge struliga vargtimmar
Utevistelse och social delaktighet dagtid - problem på natten kan ofta hänga ihop med problem under dagen
.
En bestämd strategi att följa för tidiga morgnar, och att för mycket verktygande kan bli störande istället för lugnande.
Väckarklocka tycker jag ni ska införskaffa om ni inte redan har det, för lite äldre barn brukar det ha en förbluffande god effekt! Vi har valt att ha väckarklockan utanför barnens rum, och de vet att morgonen inte börjar förrän klockan ringer. Andra väljer att ha klockan inne i barnens rum, där får man fundera på vad som passar en själv bäst
Elle har sammanfattat tre olika strategier för vargtimmen och då väljer man en av dem som man följer benhårt tills lugnet lägrar sig igen:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Jag tror ni är på banan snart igen!
Kram Mia
Vargtimmesbekymmer kan komma och gå i perioder, och det man kan börja med att tänka på är:
Elle har sammanfattat tre olika strategier för vargtimmen och då väljer man en av dem som man följer benhårt tills lugnet lägrar sig igen:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Jag tror ni är på banan snart igen!
Kram Mia
Tack för svaret! Vi har kolsvart just nu, så där ligger inte problemet. Hur mycket behöver en 1.5-åring sova förresten? Vi har ju siktat på 13.5 timmar, men man kanske kan dra ner lite? Det blir ju aldrig riktigt så mycket heller... Senaste veckan var det ett problem då vi inte kunde vara ute med honom, då det var ner mot -25 grader. Annars är det full rulle på förskolan, och han trivs väldigt bra där. På helgerna brukar vi också göra saker som han gillar och träffa kompisar. Vår strategi behöver vi fundera på, och ev införskaffa väckarklocka. Ett problem som jag inte tidigare nämnde, är att han flera gånger har bajsat och väcks och blir ledsen av det. Att byta i sängen är omöjligt, jag når inte ner. Ibland ropar han och säger att han har gjort det, men luras och vill bara komma upp. Svårt att veta vad man ska göra där! I morse vaknade han vid kvart i sex och ropade just det, han hade dock inte bajsat. Jag tog han till vår säng, han fick välling och somnade väl om ca halv sju. Sedan sov han faktiskt till kvart i nio! Även om det var trevligt så vill jag hellre gå upp kl sju med en glad och pigg kille.
Så min fråga är väl främst vad man gör om man misstänker att barnet har bajsat och inte kan byta i sängen?
Tack på förhand!
Så min fråga är väl främst vad man gör om man misstänker att barnet har bajsat och inte kan byta i sängen?
Tack på förhand!
Vår familj förtjänar att njuta!
Hej igen
Att ni hållit er inne i den här köldknäppen har jag full förståelse för, vi har också gjort det. Utevistelse när det är över minus 20 gr bort för oss
.
Ett tips jag fick för länge sen när jag hade ett barn som envisades att vakna 4.30 var att lära mig själv tänka att klockan var två på natten - ingen skulle drömma om att plocka upp barnet och börja dagen den tiden. Ett bra sätt att sätta stopp för sig själv.
Visst kan du ta upp och lägga i din egen säng på morgonen, men jag tror tyvärr att han kommer att vakna tidigare och tidigare och vilja komma till er - för det du lär honom när du gör så är att det sovs bättre i din säng. Vilket ju inte är sant
och därför är det så viktigt (tycker jag) att man har sina egna sängar och sover klart i dem. Så vara bennoga med alla sovtider, se till att få vara den som väcker och "ha kollen" på både nattning och väckning borgar för att gossen kan slappna av och sova gott. Det gör sig inte själv och han behöver din hjälp nu att nå ända fram, jag är helt säker på att du kan fixa det!
Kram Mia
Nej, jag tycker inte du ska dra ner, han behöver sina timmar åtminstone fram till tvåårsdagen. Tänk ge förutsättningarna istället för att räkna sovminuter.Celia skrev:Hur mycket behöver en 1.5-åring sova förresten? Vi har ju siktat på 13.5 timmar, men man kanske kan dra ner lite? Tack på förhand!
Att ni hållit er inne i den här köldknäppen har jag full förståelse för, vi har också gjort det. Utevistelse när det är över minus 20 gr bort för oss
Att kolla om det verkligen ÄR bajs är inte så svårt, det brukar kännas på lukten annars får man helt enkelt göra en kik in i böjan. I en tråd här startad av HelenaEIB diskuteras också bajsbekymmer, kika in i den så kanske du får tips. Om inte annat kanske du och den mamman kan hjälpa varandra med tips - jag har alltid bytt bajsblöja innan dagen börjat i sängen och det har funkat bra.Så min fråga är väl främst vad man gör om man misstänker att barnet har bajsat och inte kan byta i sängen?
Visst kan du ta upp och lägga i din egen säng på morgonen, men jag tror tyvärr att han kommer att vakna tidigare och tidigare och vilja komma till er - för det du lär honom när du gör så är att det sovs bättre i din säng. Vilket ju inte är sant
Kram Mia