21 månaders med rejäl sömnfnurra

Skriv svar
nona

21 månaders med rejäl sömnfnurra

Inlägg av nona »

Hej,

Vår lille kille som kurades i november förra året har börjat sova riktigt dåligt igen.

Detta är ett resultat av diverse förkylningar, resor och tilltagande slapphet från föräldrarna.

Han har fasta rutiner på dagarna som diffar med max 30 minuter en dålig dag (förutsatt att vi inte är på resande fot, då försöker vi så gott det går.)

Han tycker om att gå och lägga sig och sträcker sig efter sängen med ett "mmm" när han nattas så han är fullt kapabel att somna själv. Ibland vaknar han och somnar även om själv.

Nu till problemet. Han vaknar regelbundet vid 22.15 och i bästa fall kan man ge honom lite vatten och så lägger han sig ner igen och somnar om. Ibland är det inte så lyckat utan då skriker han en hjärtskarande gråt som jag inte kan se som arg utan snarare rädd och ledsen. Enda sättet att avleda honom är att göra just det genom att titta ut genom fönstret, prata om nagonting som skall ske dagen efter etc. Efter ett tag kanske han pekar på sin säng och då kan man lägga honom och han somnar. Han vaknar sedan igen vid 2 tiden och ibland flera gånger däremellan.

När det inte lyckas att få honom att vilja lägga sig i sin säng så har vi under julveckorna pga att vi bott hos släktingar lagt honom i vår säng och han har då legat som ett litet frimärke på mig och sin pappa. Han sträcker ut handen för att dubbelkolla att vi är där och är grymt kontaktsökande även i sovande tillstånd. Nu är vi tillbkas hemma och även om det är mysigt att sova med honom så vet jag ju intellektuellt att ingen av oss tre får bästa sömnen när vi sover så.

Jag drar mig för att vara för tuff mot honom nu för jag upplever att han har typ mardrömmar eller liknande och att han behöver tröst. Jag har ju erfarenhet av tidigare kurande och känner mig säker i min bedömning om hur han gråter. Han vaknar nu är tröstlös direkt, precis som att han drömt. Han "pratar" även i somnen och skrattar också ibland.

Buffandet har upphört att fungera och ramsan kår vi givetvis varje gång men den tar inte om han inte själv vill. Solfjädern har aldrig funkat och inte heller behövts eftersom buffandet funkat bra tidigare.

Har ni några förslag?

Tack på förhand.

N
Mamma till lille Lasse född 31 mars 2008
miniz

Inlägg av miniz »

Hej nona!

Ni har redan kurat, så detta kan ni egentligen!

Glöm vatten och fönstertittande på natten, för då sover man. Tänk på att ni ska lugna honom i sängen att sängen ska var hans sköna, trygga, egna plats att somna och sova i. Ni har släppt taget, ni leder inte mer, nu är det han som leder låter det som.

Om inte buffning fungerar, kan du lägga tillrätta följt av solfjäder och ut med ramsan.

Läs SHN-boken en gång till så hittar du svar, motivation och attityden som måste vara på plats.

Berätta gärna hur det går.
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"