Hjälp, dagsömnen funkar inte alls ...

Cillis

Hjälp, dagsömnen funkar inte alls ...

Inlägg av Cillis »

Hej,
lille Joel snart 5 månader sover som en gud på nätterna (kurad i mitten på december) men dagarna är så hemska nu. Oftast inte så stora problem att få honom att somna (jo på morgonluren), men sedan sover han max 20 minuter och sedan vaknar han och blir så otroligt ledsen. Visst kan man vagna honom, men så fort man slutar så blir han outhärdligt ledsen. Inte ens i bilen eller på promenad sover han sina 2 timmar i sträck på dagen, och står han inne (lr ute) där vagnen är still är det som sagt 20 min som gäller. Det är sååå jobbigt nu, både för hans och för vår skull. Jag har ont i hjärta och mage för min lilla älskings skull.

Så här ser vårt schema ut:
06.30 god morgon
amma
08.45-9.30 sova fm (vilket han inte gjort så länge på 3 veckro, vissa dagar bara skrik och gråt, andra 20 min)
litet mellis
10.40 riktig mat
11.30-13.30 sova middag
13.45 amma
15.40-16.00 sova em
16.30 gröt
18.15 amma
18.45 god natt (utan problem)

Nu har vi just lyft honom från vagnen (där han måste ligga på rygg) till sin säng, och efter 20 min (sambom körde buff och solfjäder) verkar han nu ev ha slumrat till igen. Bör vi prova att ha honom mer i sängen på dagen? Tyvärr är det ju inte alltid möjligt (dagis för storasyrran, när man är ute mm). OM det lyckas med sängen, borde vi låta honom komma in ett juste sovmönster och sedan ta vagnen igen? De korta lurarna bör nog fortfarande vara i vagn av praktiska skäl. Korta morgonlur till 20 min? (nu sover han 14 h 50 min, eller rättare sagt borde).
Vi har kämpat så länge nu med daglurarna (de funkade precis i början av kuren), men nu har vi hållt på så länge att jag börjar bli förtvivlad. Jag ser ju att han är trött, men jag vill inte att han ska behöva gråta så här mycket. Och jag har hållit mig hemma och verkligen satsat på det här snart en månad, jag måste få komma ut med mina små lite nu!
Vi har provat dammsugare, hårblås och musik - visst, det kan söva om ibland, men han vaknar ju igen ...

Tacksam för lite hjälp!
Cilla, mamma till joel fem månader
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Cilla!

Oj oj kära du inte ska det vara så här! Han ska inte alls ligga där och gråta! Jag föreslår att du backar bandet helt och kör en dagskur. Gör precis som när ni kurade honom. Dock undrar jag varför han inte kan ligga på mage i vagnen? Ryms han inte? Då får ni skaffa en större vagn helt enkelt! Kolla efter en begagnad liggvagn, en hederlig rymlig liggvagn av gammal modell som inte envisas med en trång mjuklift.

Så lägger du honom på magen, armar upp och benen ut och huvudet till sidan, vagnar tills han är tyst och avslappnad och ramsar bort. Upprepa genast om han skriker upp sig. Låt det dock gå minst lika lång tid som det tog att ramsa - han måste få en chans att lugna sig själv. Fortsätt tills han går ner i gråt och slutar, då bekräftelseramsar du. Håll på likadant en hel dag, vid alla tre lurar. Lugna genast han gråter upp sig! Andra dagen vagnar du bara initialt vid läggningen, sedan är det ramsa som gäller och vagning endast vid kris.

Är du säker på att han är proppmätt? Det måste han vara! Små älsklingar som inte har magen full med mat sover aldrig bra.

Och så måste han ha frisk luft i vaket tillstånd. Samt social delaktighet!

Återkom så ska vi nog få ordning på detta.

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Cillis

Inlägg av Cillis »

Hej och tack för svar,
i natt vaknade han tyvärr också vid 4.30 och sov endast enkvart till i slutet - och då efter, först massa mutter, men i slutet riktigt ledsen kille. Fick köra både solfjäder och buff, det var efter buffen han somnade till ... Vi åkte bil i två timmar igår vid sovdags, han sov fint. Vaknade och tittade förvånat på mig när vi kom hem och klädde av, men somnade ganska direkt. skrek lite efter en timme men vi behövde inte ingripa. Kan det varit detta som störde natten?

Vi körde en minikur "extra" för dagen efter några veckro, och då blev det bättre. Men jag är rädd för att lägga på mage när han har åkpåse och overall (insats skickade vi iväg för länge sedan), jag vil gärna att han kan sova ute lite då och då, och framför allt måste jag dra med vagn till dagis för syrran och så. Vad säger du om det?

Jag är ganska säker på att han är mätt. de senaste dagarna har han också, utöver ammning vid kvart i sju, fått gröt före fm-luren, men det hjälpte inte.

Tur ni finns här, i dag känns det så jobbigt :cry:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen,

svårt att säga vad det var som störde nattsömnen, men tillfälliga fnurror ska man inte ta så mycket stress för. En gång ingen gång, två gånger en dålig vana :wink: Så tänk inte mer på det!

Sover lilla gubben på mage nattetid? Eftersom nätterna fungerar bra undrar jag om det kan vara ryggläget dagtid som ställer till det. Kom ihåg, att en människa - stor som liten - trivs bäst med något varmt under och något varmt över när det är sovdags. Vad gör vi om det är extra kallt i sovrummet? Vi tar en extra filt. Ytterst sällan packar vi in oss i overaller. Vart vill jag komma? :lol: Jo - det är inte nödvändigt att klä en liten i massa tjocka kläder när de ska sova ute vintertid. För det är inte särskilt bekvämt, faktiskt. Se till att han har varmt på huvudet, varmt på fötter och varmt på händer. Men sedan räcker det med en ylletröja och ett par yllebyxor. Det viktigaste är varmt under och varmt över. Då kan de små ligga på mage och sova så skönt så skönt...

Självklart ska du kunna promenera till dagis med vagnen för att hämta syrran. Inga problem. Han kan lära sig sova dagtid både ute och inne. Försök gärna hålla samma lurar på samma ställe dock, åtminstone i början. Fm-luren på ett ställe, mittenluren på det andra o.s.v.

Detta ska nog bli bra! Kram!
Cillis

Det går åt rätt håll!

Inlägg av Cillis »

Ville bara rapportera lite. Vi behövde inte riktigt köra en ny kur med buff och vagning (jo, lite har vi allt buffat eller skuffat, men inte så mkt alls). Det var som om det blev lite enklare när vi kom hem. Han har somnat in inom fem minuter på alla lurar (!) och igår vaknade han till e 20 min på långlur (i säng) men somnade om av sig själv! I morse lyckades jag också få honom att sova hela fm-luren på 45. När han vaknade e 20 så behövde jag bara ramsa 2 ggr. DET är framsteg! I dag sov han långlur 1,5h innan vaknade å skrek - eller rättare sagt halvvaken för han öppnar inte ögonen. då hjälpte inte ramsan, fick buffa två svängar men sedan sov han sött.
Däremot har vi nog livit lite Mozartberoende (inte kväll!). Han somnar bäst till den. Testade med annan skiva (ok, julen är över Joel ...), han var arg som ett bi tills jag bytte ... Använde även mozart vid fem i morse för då hade han varit vaken en halvtimme. Vargtimmen kvar alltså, men den verkar hanterbar!
Fråga där - är det bäst att ramsa/sätta på musik på en gång för att han inte ska komma igång, eller avvakta?
Nu måste jag ner till spisen innan han vaknar om fem minuter!

Jag trodde inte alls att vi skulle kunna komma till detta statium för en vecka sedan. Tack å lov att det gick, jag är så glad! Tack för hjälpen. Jag kommer säkert återkomma med frågor ...

Cilla
Cillis

Inlägg av Cillis »

Ville bara tillägga att vi har hållit på sedan 6 december och kämpat en hel del - men nu börjar det verkligen betala sig. Nu ska jag börja göra lite utflykter å nkjuta också!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Underbara nyheter, va roligt att höra! :D Trägen vinner :wink:

Jag tycker du ska ramsa direkt du hör att han börjar vakna, så han inte hinner få för sig att det är morgon/slut på vilan!
Cillis

Inlägg av Cillis »

Fast nu blev jobbigt igen. :cry: Igår kom storasyster och pappa hem igen, och kortvilan på em var bara hysterisk gråt (tror vi fumlade lite när vi la honom ...), och idag på morgonvilan så välte storasyster en stol och sedan var han helt förtvivlat hysterisk i nästan 20 minuter innan min sambo till slut stod kvar och vaggade (slog lätt på handtaget tror jag) ända tills han somnade. Försökte 10 ggr med det och ramsa sig iväg, men han blev sååå ledsen.
Uuuu, jag är dålig på att ta bakslag. Känns så hopplöst när han är så himla lättväckt på dagen. Det går ju hur bra som helst med ljud på kvällen, men så fort tova kommer i närheten och är lite högljudd så är det kört.
Tror att jag - när det inte är så kallt längre - ska ställa vagnen ute för de två kortare lurarna, är det då helt förkastligt att vagna lite tills han somnar så att jag slipper springa ut och in hela tiden? Jag har ju ingen mozart till hjälp ute.

hälsningar Cilla
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Kära nån, det är inte alls helt förkastligt att vagna lite! Nu måste vi komma ihåg en väldigt viktig sak: Om vi utgår från Anna Wahlgrens barnafilosofi så vill hon bland många andra saker att barn ska sova tryggt och gott och tillräckligt mycket. HUR de sedan somnar, eller VAR de sover är inte avgörande. Som Anna brukar säga; det spelar ingen större roll om barnet sover i föräldrasängen eller i skrubben eller på en madrass i källaren, bara det sover! Alla i familjen ska sova skönt på nätterna, det är dit vi vill komma, inte bara här på detta forum utan världen över skulle jag vilja påstå :wink:

Har man problem, ja då har Anna en kur med anvisningar för hur man kommer till rätta med problemen. Men har man sitt eget sätt som fungerar, ska man inte göra det krångligt för sig och tro att allt annat än Annas kurinstruktioner är fel! Jag som är en hängiven barnaboksfantast och sova hela natten-kurare, gör till exempel på följande sätt med min son: När han ska sova på dagen klär jag på honom sovkläder för vagnen som står ute, lägger mig i sängen med honom och ammar tills han somnar. Detta är våra mysigaste stunder på dagen :heart: Det har blivit på detta sätt för att Hugo alltid somnat vid bröstet, ända sedan han föddes. Jag insåg att istället för att motarbeta detta så drar vi båda nytta av det. När han somnat vid bröstet lyfter jag sedan över honom i vagnen och bäddar ner honom och skuffar ut honom på verandan. Där sover han skönt och då han vaknar (efter ca 1½ timme) tar jag in honom. Ibland vaknar han efter 45 min, och då får han komma in i alla fall eftersom jag inte vill att han ska härja runt i vagnen då det ofta är 20 minusgrader.

Så om du vet att det funkar för er att vagna den lilla till sömns, så gör du det helt enkelt! Bara det inte är ett problem för någon av er. Blir det ett problem så åtgärdar du det, men då har du också en helt annan attityd att ta itu med saken!

Kram!
Cillis

Inlägg av Cillis »

Tack snälla du. Jag måste säga att jag blivit lite låst och har lite ångets just över att inte veta hur jag ska hantera saker och ting. Tidigare så var ju det normala att när mitt barn skrek så gick jag in, och/eller plockade upp det. Alltid kunde man krama och trösta som sita utväg, vilket ju gör barnen tysta (om än dumt i långa loppet). Nu har jag varit lite rädd och orolig för att inte ha något att ta till, för min kille har bitvis varit riktigt ledsen och då har inte mozart, buff eller ramsa hjälpt (eller jo, buff, men den "ska" man ju inte använda mer). Jag har nog fastnat lite för mycket i Annas ord om hur man ska göra och hur man inte får göra, för då förstör man ...
Men logiskt sett måste det ju finnas många bra varianter ...
Nåja, så här är läget nu:
Oftast ok somna på dagen (fast det har blivit vid några promenader också). Har varit lite dålig på att söva om och få 45 min på fm, blir oftast ca 30. Långlur inne funkar i stort sett bra. På em är det en 20-minutare som kan va svår att få till - och där kommer jag nog vagna om så är. Han brukar ju iaf sova 20 min på det tror jag.
Däremot har natten strulat mer nu. Igår natt var det mkt bättre, vaknade faktiskt bara en gång vid fem av sin storasyster, men somnade om på en ramsa och sov nästan till halv sju (som han ska). Det har han inte gjort på ett par veckor nu. Men i natt hörde jag honom många gånger, och från kvart i fem så har han bara slumrat lite, mozart och hårfön till trots. Jag funderar iaf om vi har för mycket sömn på schemat? Han har ju strulat så länge nu med vargtimmar, och även dagsömn. Han har nu 14 h 50 min, och är 6 månader. Borde vara ganska lagom, men det kan väl vara indviduellt också? Funderar på att korta morgonluren till 20 också, och flytta fram em-luren 10 minuter. Kan det hjälpa natten tror du?
Jobbigast nu är nästan att hans storasyster som är tre och ett halvt håller igång så på nätterna. Har hon alltid gjort. Ofta vaknar hon tre gånger och vrålar rakt ut före fem, och sedan "på riktigt" mellan fem och sex. Hon sover oftast bara strax över 10 h per natt/dygn. Vi kände inte till kuren med henne, och hon har alltid sovit dåligt. Kanske 15 hela nätter i sitt liv. Jag hoppas kunna hitta lite hjälp här för att kura henne, för vi orkar inte hur många år :wink: som helst ...
men du, hur länge brukar vargtimmen strula? Ska vi kämpa på, eller korta dagsömn?

tack för svaret,
Cilla
Cillis

Hjälp natten kraschar

Inlägg av Cillis »

lilla Joel har funakt ganska bra, vi har fortfarande haft strul med vargtimmen och lite dagtid, men det kan manleva med. I natt har han dock redan (nu midnatt) vaknat fyra gåger och skrikt. Annars brukar han mest prata lite om han vakanr till. Han verkar inte ha kräkts eller bajsat, och jag är så rädd att något går snett nu (kurad i böjran av dec), eftersom vi har en storasyster som också håller oss vakna halv nätterna. Vad gör man i denna sits? jag har varit in och klappat och buffat, han var alltför ledsen. Kommer det fortsätta?

orolig och trött mamma till joel 6 mån :o
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Om det kommer att fortsätta beror ju bara på hur ni agerar. Håller ni en lugn och klok linje så är han snart tillbaka i sina gängor.
Då går man bara in vid kris och katastrof, annars är det ju ramsan som ska ta nu, även vid oväntade uppvak. Är du orolig så gå in efter att han somnat om och kolla av. Så sluta springa in med vargar till honom, utan ge klara och säkra besked är mitt tips.

Om hur du ska agera och om din osäkerhet så ber jag dig att gå tillbaka till boken och läsa, den är väldigt giltig även efter avslutad kur. Och läs den här krönikan, så tror jag att du kan få lite ro.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Cillis

Inlägg av Cillis »

Ja, det finns ju inga egentliga alternativ. Vi måste ge killen skön sömn igen såklart. Men eftersom han var förkyld och han dreglar och blöter ner sig så otroligt när han är vaken på natten så ville jag gå in och kolla blöthet eller kräk (han är en riktig kräkare vår kille). han var också ovanligt ledsen.
i natt ska jag dock försöka ramsa till sömns först igen då. det känns dock bara så hjärtlöst iblan. man skulle ju själv inte vilja somn i egna spyor .. fick lov att byta lakan i natt då de var helt nerdregglade.

Cilla
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du måste lära dig att lyssna på honom. Rop på hjälp hör man, tycker jag. Tänk hur han skulle låta på dagen, och hur han reagerar över saker på dagen. Gråter han när han kräks på dagen?
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Det är klart att de inte ska ligga i några spyor! Då får man ju lov att byta lakan, precis som du gjorde.

Har ni fått schemat under kontroll? Jag skulle nog inte korta ner fm-luren till 20 minuter ännu, han är så pass liten och ska ha den kvar tills han blir året. Det är ju den sista luren som faller bort först, så det är nog där man ska "kapa" om det är för mycket sömn.

Den där känslan som du beskriver, om osäkerhet och detta att man blir så låst, tror jag du råder bot på genom att läsa krönikan som TorpSara länkade till, samt genom att läsa andra trådar här på forumet! Då inser du att vi alla har lite olika stilar och sätt, men det som förenar oss är Attityden och Målmedvetenheten.

Och så är jag bombsäker på att din ackumulerade sömnbrist bidrar till din osäkerhet. Jag tycker inte det är en dag för tidigt att kura storasyster också!!!

Kram
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"