Vargtimmen... 19 månaders, kurad 26/11
Vargtimmen... 19 månaders, kurad 26/11
Usch och fy.
Nattningen fungerar super! Vi hade den berömda svackan men det gick över och nu går allt finfint på kvällen. Sedan sover han (19 mån) hela natten. Nästan. Han vaknar alltid mellan 05 och 06, oftast nära 05. Han ropar och ropar. Oftast har han bajsat så jag vet att han verkligen behöver en ny blöja när han ropar "bolöja!". Det gör ont i hela mig att låta honom stå i sin säng och ropa ca 1 timme innan han får komma upp. Vi ramsar utanför dörren men går inte in. Men jag vill helt enkelt inte att hans dag ska börja med en timmes gråt. Han somnar INTE om. Han kommer upp i max 12 timmars sömn per dygn, och är därför trött, har lätt till tårarna och de där mörka ringarna under ögonen - de är kvar.
Jag tror inte att han skulle kunna somna om ifall jag tog upp honom och bytte bajsblöjan och sedan la honom igen, och jag byter inte bajsblöjor i sängen.
Nu har han precis varit sjuk, och då är det ju alltid tuffare med rutinerna, men det var så här innan dess också, fast i perioder.
Ska vi lägga honom tidigare?
Idag ser det ut så här:
06.30 godmorgon
12.30-14.30 lur
19.30 godnatt
Alla tips emottages mycket tacksamt!!
Nattningen fungerar super! Vi hade den berömda svackan men det gick över och nu går allt finfint på kvällen. Sedan sover han (19 mån) hela natten. Nästan. Han vaknar alltid mellan 05 och 06, oftast nära 05. Han ropar och ropar. Oftast har han bajsat så jag vet att han verkligen behöver en ny blöja när han ropar "bolöja!". Det gör ont i hela mig att låta honom stå i sin säng och ropa ca 1 timme innan han får komma upp. Vi ramsar utanför dörren men går inte in. Men jag vill helt enkelt inte att hans dag ska börja med en timmes gråt. Han somnar INTE om. Han kommer upp i max 12 timmars sömn per dygn, och är därför trött, har lätt till tårarna och de där mörka ringarna under ögonen - de är kvar.
Jag tror inte att han skulle kunna somna om ifall jag tog upp honom och bytte bajsblöjan och sedan la honom igen, och jag byter inte bajsblöjor i sängen.
Nu har han precis varit sjuk, och då är det ju alltid tuffare med rutinerna, men det var så här innan dess också, fast i perioder.
Ska vi lägga honom tidigare?
Idag ser det ut så här:
06.30 godmorgon
12.30-14.30 lur
19.30 godnatt
Alla tips emottages mycket tacksamt!!
Hej HelenaEIB
Vad skönt att nattningen och nätterna funkar så bra, lite finlir med vargtimmen så är ni strax i hamn
.
Bajs på morgonen brukar upphöra när barnet lär sig sova tiden ut, för han vaknar inte för att han bajsar utan han bajsar för att han vaknar
. Ge honom lösande mat under förmiddagarna; katrinplommon, päron osv för att sätta fart på magen dagtid. Jag skulle byta blöjan på morgonen om jag visste det var bajs, varför vill du inte byta i sängen? Med våtservetter går det jättebra och man lär sig snabbt utveckla en br teknik
jag är en hejare på att byta i kolsvart rum också - tänk vilka dolda talanger man kan ha
... Så jag tycker du ska överväga att göra det, tänk på att det är det bästa för sonens skull - visst GÅR det att ta upp och byta också men jag rekommenderar sängbyte.
Visst kan du lägga en halvtimme tidigare om du vill, det KAN göra susen. Men annars ser schemat bra ut och jag tror gossen behöver lite mer tid på sig för att nå ända fram.
Svarade nyss en mamma i en annan tråd som också de hade vargtimmesbekymmer, kanske kan mitt svar till henne hjälpa även dig?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21545
Kram så länge!
Mia
Vad skönt att nattningen och nätterna funkar så bra, lite finlir med vargtimmen så är ni strax i hamn
Bajs på morgonen brukar upphöra när barnet lär sig sova tiden ut, för han vaknar inte för att han bajsar utan han bajsar för att han vaknar
Visst kan du lägga en halvtimme tidigare om du vill, det KAN göra susen. Men annars ser schemat bra ut och jag tror gossen behöver lite mer tid på sig för att nå ända fram.
Svarade nyss en mamma i en annan tråd som också de hade vargtimmesbekymmer, kanske kan mitt svar till henne hjälpa även dig?
Kram så länge!
Mia
Tack för ditt svar!
Saken är den, att vår son har en väldigt aktiv mage, har alltid haft. Han bajsar 3-5 ggr om dagen fortfarande, sedan han föddes har det varit så. BVC säger att det är normalt. Men vi kan alltså inte ge honom lösande för magen...
Han är väldigt rörlig när jag byter på honom, så att byta i sängen skulle bli att be om bajs i sängen och runt omkring. Och jag tror inte jag kan byta i mörkret, skulle absolut behöva tända och då är väl allt förstört. Okej om det var en fast korv, men så är inte fallet med vår son. Ursäkta detaljerna
KAN det vara så, förlåt min fråga, att vissa barn helt enkelt inte KAN somna om när det vaknat på riktigt?? För nu gör min älskling så att han gallskriker i ca 15-20 min, sedan är det tyst en stund (och då HOPPAS jag att han sover men jag vet ju inte). Sedan börjar det om och sen håller det på så tills vi gör morgon.
Jag känner verkligen att jag har försökt men nu vet jag inte hur länge till jag kommer att orka. Jag hade världens motivation och kraft men det gör så ont i mig när han skriker. Jag ORKAR inte heller gå upp kl 05 för att vagna el liknande.
Jag skulle aldrig kunna somna om om jag var hungrig/hade bajsat eller liknande. Jag klandrar honom inte...
Men han är ju trött på dagarna! Förstår inte riktigt det här. Aptiten har heller inte förbättrats, snarare försämrats. Jag känner mig verkligen oduglig.
En annan sak jag klurar på är denna. Om han blir sjuk på natten, så märker man ju inte det om man bara ramsar utanför dörren? Hur gör ni andra? Jag är inne på att gå in första gången han vaknar, lägga ner och då känna snabbt på pannan. Är den sval inte gå in något mer utan bara ramsa utanför. Hur gör ni andra? Min son är sjuk ofta så det skulle kunna hända...
Känner mig plötsligt vilsen.
Saken är den, att vår son har en väldigt aktiv mage, har alltid haft. Han bajsar 3-5 ggr om dagen fortfarande, sedan han föddes har det varit så. BVC säger att det är normalt. Men vi kan alltså inte ge honom lösande för magen...
Han är väldigt rörlig när jag byter på honom, så att byta i sängen skulle bli att be om bajs i sängen och runt omkring. Och jag tror inte jag kan byta i mörkret, skulle absolut behöva tända och då är väl allt förstört. Okej om det var en fast korv, men så är inte fallet med vår son. Ursäkta detaljerna
KAN det vara så, förlåt min fråga, att vissa barn helt enkelt inte KAN somna om när det vaknat på riktigt?? För nu gör min älskling så att han gallskriker i ca 15-20 min, sedan är det tyst en stund (och då HOPPAS jag att han sover men jag vet ju inte). Sedan börjar det om och sen håller det på så tills vi gör morgon.
Jag känner verkligen att jag har försökt men nu vet jag inte hur länge till jag kommer att orka. Jag hade världens motivation och kraft men det gör så ont i mig när han skriker. Jag ORKAR inte heller gå upp kl 05 för att vagna el liknande.
Jag skulle aldrig kunna somna om om jag var hungrig/hade bajsat eller liknande. Jag klandrar honom inte...
Men han är ju trött på dagarna! Förstår inte riktigt det här. Aptiten har heller inte förbättrats, snarare försämrats. Jag känner mig verkligen oduglig.
En annan sak jag klurar på är denna. Om han blir sjuk på natten, så märker man ju inte det om man bara ramsar utanför dörren? Hur gör ni andra? Jag är inne på att gå in första gången han vaknar, lägga ner och då känna snabbt på pannan. Är den sval inte gå in något mer utan bara ramsa utanför. Hur gör ni andra? Min son är sjuk ofta så det skulle kunna hända...
Känner mig plötsligt vilsen.
Hej igen!
som förälder är jag van att diskutera bajs 8) . Ett litet tips: ta med en handduk in och lägg under gossen, låt dörren stå på glänt så du får ledljus och byt så snabbt du kan, undvik att både prata och ha ögonkontakt, men se nöjd och glad ut, då förmedlar du det också! I värsta fall blir det lite tvätt att ta hand om under dagen, men det kan bli ert gemensamma projekt
.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Vad bra att han har bra fart på magen, omvända problemet är mycket jobbigare...HelenaElB skrev: Saken är den, att vår son har en väldigt aktiv mage, har alltid haft. Han bajsar 3-5 ggr om dagen fortfarande, sedan han föddes har det varit så. BVC säger att det är normalt. Men vi kan alltså inte ge honom lösande för magen...
Ingen faraHan är väldigt rörlig när jag byter på honom, så att byta i sängen skulle bli att be om bajs i sängen och runt omkring. Och jag tror inte jag kan byta i mörkret, skulle absolut behöva tända och då är väl allt förstört. Okej om det var en fast korv, men så är inte fallet med vår son. Ursäkta detaljerna
Nej, det tror jag inte. Jag är säker på att alla kan, han måste bara få en ärlig chans att lära sig! Sen är barn inga maskiner, och en del morgnar ligger jag själv och vrider mig ett bra tag innan klockan ringer, likaså kan mina barn göra det. Men vi vet att morgonen börjar när klockan signalerar, så därför kan man ligga kvar och vänta i godan ro. Din son kommer också att lära sig det och bara ni har en fast strategi och använder er av väckarklockan är ni snart där!KAN det vara så, förlåt min fråga, att vissa barn helt enkelt inte KAN somna om när det vaknat på riktigt??
Här får man använda sin fingertoppskänsla - oftast hör man om gråten är sjukdomsgråt. Annars brukar jag gå in 10 minuter efter omsomnande och känna på pannan.Om han blir sjuk på natten, så märker man ju inte det om man bara ramsar utanför dörren? Hur gör ni andra?
Och det känner sonen. Det gäller att känna sig säker på det man gör, vad än man gör! Har du läst tråden om Attityden?Känner mig plötsligt vilsen.
Tack igen
Låter som mamman har en liten dipp tror jag bestämt.
Jag har absolut inget emot tvätt men det där med bajsblöjebyte i sängen behöver jag ändå fundera på. När vi har skötbordet direkt utanför hans dörr känns det galet att stå böjd över en spjälsäng i mörkret och få bajs överallt... Men om han somnar om så... nej det vete sjutton iallafall. Jag ska fundera.
Väckarklockan får vi nog införa snarast tror jag.
Tack igen!
Jag har absolut inget emot tvätt men det där med bajsblöjebyte i sängen behöver jag ändå fundera på. När vi har skötbordet direkt utanför hans dörr känns det galet att stå böjd över en spjälsäng i mörkret och få bajs överallt... Men om han somnar om så... nej det vete sjutton iallafall. Jag ska fundera.
Tack igen!
Ska fundera
Tack igen
Låter som mamman har en liten dipp tror jag bestämt.
Tack igen!
Tack igen!
Re: Ska fundera
HelenaElB skrev:Tack igenLåter som mamman har en liten dipp tror jag bestämt.
update...
Testade igår att byta blöjan när han vaknade och skrek. Men det var naturligtvis bara en kissblöja, han hade inte hunnit bajsa ännu. Så resultatet blev bara att han blev pigg på riktigt, och dessutom tokförvirrad eftersom det hände något nytt i rutinen.
I morse sov han nästa igenom hela vargtimmen, utan ramsa!
Så nu har jag bestämt mig för att inte byta någon blöja mellan 05-06.30. Jag vet ju inte exakt NÄR han bajsar, så det blir bara tok. Ska jag vänta länge så han hinner bajsa så kommer han också hinna skrika upp sig/bli för pigg, om han räknar med ett få blöjan bytt.
Så jag byter inte blöja före det blir dag. Förhoppningsvis lär han sig nu/snart att sova igenom vargtimmen och då forsvinner ju hela problemet. Han har ingen tendens att bli röd i rumpan och det handlar inte om så lång tid han ev får stå ut med sin blöja.
Kanske låter hemskt, men det är det här jag tror på och det kommer förhoppningsvis han känna också.
Vad tror ni?
I morse sov han nästa igenom hela vargtimmen, utan ramsa!
Så nu har jag bestämt mig för att inte byta någon blöja mellan 05-06.30. Jag vet ju inte exakt NÄR han bajsar, så det blir bara tok. Ska jag vänta länge så han hinner bajsa så kommer han också hinna skrika upp sig/bli för pigg, om han räknar med ett få blöjan bytt.
Så jag byter inte blöja före det blir dag. Förhoppningsvis lär han sig nu/snart att sova igenom vargtimmen och då forsvinner ju hela problemet. Han har ingen tendens att bli röd i rumpan och det handlar inte om så lång tid han ev får stå ut med sin blöja.
Kanske låter hemskt, men det är det här jag tror på och det kommer förhoppningsvis han känna också.
Vad tror ni?
Re: update...
HElt rätt tänkt, visst är det såHelenaElB skrev: det är det här jag tror på och det kommer förhoppningsvis han känna också.
Hur har det gått? Jag tror ert vargtimmestrassel snart är ett minne blott!
Kram Mia