Nybliven storasyster slutat sova!

Skriv svar
KMI

Nybliven storasyster slutat sova!

Inlägg av KMI »

Hej och Gott Nytt År alla!

Jag förstår att ni kanske har annat för er idag med att fira in det nya året, men om någon slänger ett öga på det här inlägget och har några bra tankar så tas det tacksamt emot!! Jag misstänker att vi får lov att starta det nya året med en kur...

Stella är 16 månader och har varit SS sedan hon var 5 månader. Hon blev storasyster till lille Buster för en månad sedan. I början var det inga problem men nu har hon successivt börjat sova sämre. De senaste tre nätterna har hon vaknat flera gånger och i natt var hon vaken säkert 7 gånger. Det har aldrig hänt tidigare!! Igår såg vi att hon håller på att få fler stora kindtänder och hon har tidigare varit väldigt påverkad just när hon får tänder så vi bestämde att hon får lov att komma upp och få lite Alvedon och så om det behövs. Jag vet inte hur det började riktigt men i natt var hon uppe alla 7 gångerna. Till slut somnade hon i mitt knä i soffan och jag bar in henne i sängen igen. Katastrof! Jag känner verkligen att vi gjort både henne och oss själva en otjänst, men samtidigt är det svårt att hålla en absolut gallskrikande unge stången om man vet att hon med största sannolikhet har ont. Jag fixar inte det. Vi har tagit upp henne när hon varit sjuk tidigare och gett alvedon och vatten etc och det har alltid funkat, hon har somnat in fint och inte vaknat mer, men nu vaknar hon hela tiden mer eller mindre. Jag misstänker därför att det delvis har med tänderna att göra men också att mycket har förändrats för henne med syskon. Jag vill göra det bästa för henne för hon är helt slut och vi är helt slut, jag är ju uppe och ammar på nätterna och min man jobbar så det är ingen som får vila.

- ska vi kura? även om hon har ont eller är sjuk? i så fall så undrar jag hur man gör med en såpass stor tjej. solfjädern är nästintill omöjlig. hon står upp i sängen och kastar sig fram och tillbaka så hon ramlar och slår i huvudet i spjälorna... ramsan tar inte just nu, förståeligt när hon ju blivit upplockad flera gånger.
- kuren: visst går man inte och lugnar första natten, ramsar andra natten och tredje natten ska man helst inte behöva göra varken eller men har ramsan till hands om det behövs. har jag rätt?

andra tips på hur man kommer till rätta med detta som känns som om det har spårat ur och faktiskt bara blir värre och värre.

STOOOORT tack på förhand!
kram K
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
KMI

Inlägg av KMI »

Ville bara tillägga att jag tycker det är en svår balans mellan att vara ledaren och visa hur saker och ting funkar och även visa att man finns där och kan trösta om hon är ledsen eller har ont.
Hur gör ni när barnen är sjuka?

Det är attityden och självförtroendet som jag behöver lite hjälp med just nu tror jag...

K
Buster 091130 39+3
KMI

Inlägg av KMI »

ja det är jag igen... jag håller på och läser här på forumet om andra som har liknande trassel som vi har och jag har lite frågor ang minikur... vi har ju aldrig gjort någon kur med dottern så jag känner mig lite osäker.

jag trodde att man skulle gå in första natten varje gång och sedan vara där tills barnet somnat, eller nästan somnat, beroende på tillståndet som råder, och sedan ramsa ut. nu läste jag att man bara ska gå in och lägga tillrätta och ramsa ut direkt och sedan låta barnet skrika? det här med att lägga tillrätta har vi inte gjort sedan hon var pytteliten, varje gång hon vaknar nu ställer hon sig upp och har alltid gjort det redan när jag kommer in. hon är som sagt stor nu och det blir en brottningsmatch om vi lägger tillrätta. jag har även svårt att få till solfjädern eftersom hon ålar och sprattlar och jag kan inte hålla henne still. just nu är min man inne hos henne och hon gallskriker, han sitter bredvid henne tills hon tystnar och ramsar sedan ut. så har vi gjort vid tidigare trassel och det brukar funka. okej? och som sagt, oavsett hur man gör, ska man stanna där inne första natten eller gå ut..?

detta har verkligen eskalerat snabbt och igår och idag var hon ledsen redan vid läggning, något vi aldrig har upplevt tidigare. hon brukar skicka slängkyssar och vinka åt oss annars... jag får så dåligt samvete för att vi gör något fel och inte lyckas hjälpa henne. samtidigt så är hon som sagt förkyld, har tänder på G (som iofs verkar vara framme vilken sekund som helst) och har knappt ätit något på tre dagar. igår och idag har hon även vägrat välling både på morgonen och på kvällen innan hon ska sova. ska man kura i alla fall? jag vet inte vad vi ska göra, för det hjälper ju inte att hålla på att ta upp henne heller...

hjälp! :shock:

tack och kram
k
Buster 091130 39+3
miniz

Inlägg av miniz »

Hej KMI!

Har du läst runt lite under sova-hela-natten fliken här uppe pà forumet ocksà? Där hittar du mycket bra läsning som kan peppa attityden, den självklara.

Första natten ska du tänka att du ska lugna henne, ge henne säkerhet, sà ni fàr hitta ett verktyg som passar för er. Om det räcker med tillrättalägginng och en liten solfjäder, bra sà, om inte sà fàr ni solfjädra längre. Och avsluta med ramsan. Sedan fàr hon reagera och ni svarar, om hon är ledsen sà gàr du in, om hon undrar pà vad som händer och är arg, sà fàr hon svära, du svarar med ramsan.

Ni har tagit upp henne, gett medisiner och hon har somnat i knät. Hon är förvirrad, hon behöver fà bekräftat att det är skönt och tryggt att sova i egen säng. Alvedon kan ni ge i spjälsängen utan att ta upp, vatten ocksà om det skulle behövas. Tänk att ni ska lugna henne där hon ligger.

Lite kort sà här pà kvällen.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
KMI

Inlägg av KMI »

tack snälla för input!
vi har satt igång och det har hittills gått bra med ett uppvak per natt, så det går framåt. eftersom jag sitter och ammar mest hela tiden så är det min man som kör minikuren och sover på madrass utanför dörren. skönt! :D

hon har även börjat vägra dricka välling, morgon, middag och kväll så det är lite lurigt att få henne mätt. tror att det kanske ändå är lite reaktioner på stora omställningar i familjen, vi håller ut och erbjuder välling som vanligt så får vi se om hon nappar snart igen.

jag återkommer säkert snart igen!

stort tack!
k
Buster 091130 39+3
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Härligt att ni återtagit attityden och ledningen! Snart har ni alla lugna sköna nätter igen. Angående vällingen, så vill jag bara flika in att det ju absolut inte är ett måste för barn att dricka välling. Välling ur näringssynpunkt är mycket diskutabelt, och om barnet dessutom inte vill ha finns ingen anledning att truga. Erbjud henne något annat istället! Gröt är ett alternativ, men vill man komma undan kolhydraterna som ju aldrig är riktigt bra så går det att göra en äggmacka. Stek ett ägg i en pepparkaksform, bre på smör och sätt på en ostskiva. Till exempel.

Jag håller tummarna för att era nätter snart är som förr :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
KMI

Inlägg av KMI »

tack för alla råd, och skönt att höra det där med vällingen som annars ter sig som livsviktig...
har provat äggmackan och det var succé! :lol:
Buster 091130 39+3
miniz

Inlägg av miniz »

Vad bra att det går framåt!

Ville bara tipsa om lite skönlitteratur när du ändå sitter och ammar hela tiden. :wink: Syskonkapitlet i Barnaboken :heart: Det är så vackert skrivet och så rätt! Tänk på Buster som en gåva, en rikedom i hennes lilla liv, inte som ett störningsmoment. Ta henne med i det riktiga livet med bebisen, låt henne vara delaktig i hans liv.

Kram
fem älsklingar
KMI

Inlägg av KMI »

det ska jag verkligen se till att läsa!
tack alla ni för bra input och råd, vi är definitivt på banan igen, storasyster sover som en stock i egen säng och lyssnar fint på ramsan. happy days are here again!
kram k
Buster 091130 39+3
miniz

Inlägg av miniz »

:thumbsup: :D

Vad skönt att hon sover bra!

Kram
fem älsklingar
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Härligt! :heart:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar