Frågor ang sömn....

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Eriks mamma

Frågor ang sömn....

Inlägg av Eriks mamma »

Hej hopp!

Hur mycke bör en liten kille på snart 19 mån sova?

Erik som har sovit mycket bra på alla sätt o vis med SHN-kuren har blivit total förändrad efter julen..suck...
Nu tar helt plötsligt nattningen minst en timme med gråt ,skrik o hysteriska gråt o skrik,på julannandagen tre timmar!
Går jag in o ska lägga honom till rätta med solfjädern så drar han igång sju resor värre,kan inte få honom att varva ner med d,så pass att jag hinner börja gå ut ur rummet o ev börja ramsa :cry:
Kan d va så att resan till norrland o all "julefrid" har trissat upp honom så d tar tid att komma tillbaks till dom vanliga gängorna lr?
D värsta e väl eg att d hysteriska gråt o skriken även dykt upp på em när han ska sova sin lur....Idag sov han två timmar på min arm i soffan men d va efter 40 min skrik i sängen o sen gav jag tyvärr upp.Han behöver ju sova!

Snälla hjälp..
tacksam för svar
Kram Johanna
[/i]mamma till Erik född fre (!) 13/6 -08
och Per född 2/6 -11[/i]
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Johanna!

Sonen behöver ca 13,5 tim sömn/dygn fördelat på 11-12 tim natt och en dagslur. Så här svarade jag precis i en annan tråd där de har liknande problem som ni:
Elle skrev: Det sonen behöver nu är lugna och tydliga svar på sina frågor. Massor av skratt och bus innan läggningen så hela familjen får sig ett gott skratt :lol: . Kort läggningsprocedur och sedan ut med en betryggande ramsa. Låt det vara musik/tv på och gör gärna husljud så han hör att ni finns där. Lyssna av hur han låter, vid behov så ge en hög påminnelseramsa som han verkligen hör. Låt honom reagera klart. Vid KRIS eller om han fastnar i sitt "klagande" så gå in, lägg tillrätta och håll en lång solfjäder. Så länge det behövs för att han ska bli avslappnad och sömntung. Det gör inget om han skulle råka somna första kvällen. Tryck till lätt över ryggen och gå ut med en mjuk ramsa, bekräfta när han tystnar.

Jobba så här men var noga med att inte trafikera rummet för mycket. Det han behöver är ju att ni visar i handling och ord att han är säker i sin säng och kan somna själv och sova gott. Så tillbaka till ordningen och lugnet! Ni fixar det här!
Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "