Hjälp med läggning - omkur kanske???

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
maria_75

Hjälp med läggning - omkur kanske???

Inlägg av maria_75 »

Hej,

jag har en liten Adam som är 13,5 månader. Vi körde kuren under sommarsemestern då vi var desperata eftersom han inte sovit en hel natt sedan han föddes. Vi fick supermycket hjälp och Adam fick äntligen sova som han skulle. Han har alltid varit en morgonpigg kille så våra nätter är nu mellan kl 19.30-06.30 (alltså 11 timmar) och han sover 20 min kl 08.30 och 1,5 timme kl 12.30. Nu försöker vi fixa så att vi tajmar dagistider så den första 20-min luren ska nog minskas ner. Vi lägger samtliga lurar i vagnen (också med tanke på dagis...). Han sover nästan alltid hela nätterna, men vaknar ibland lite för tidigt, dock sällan innan kl 6.

Nu till vårt nya problem - läggningen. Den har fungerat jättebra, har kanske varit tvungen att påminna någon gång och ge ett besked någon gång. Men i stort sett har han alltid somnat på egen hand inom 10 min. Nu har det blivit jätteproblem. Jag anar att det kan bero på att han var sjuk för någon vecka sedan och att vi då "skämde bort" honom genom att lägga honom hos oss, eller gå runt och bära på honom så att han skulle få sova något alls. Men jag ville gärna ha koll på honom också..... Nåja, nu funkar inte läggningen alls. Han blir fullständigt hysterisk och skriker länge. Ska vi kura om? Och hur gör man då? Börjar man om helt från början eller?

Tacksam för alla tips vi kan få. Vore SÅ skönt att kunna komma till rätta med detta för Adams skull också, och visst sliter det även på mig och pappa.... :(

//Maria
Mamma till Adam född 080911
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Maria!

Det sonen behöver nu är lugna och tydliga svar på sina frågor. Massor av skratt och bus innan läggningen så hela familjen får sig ett gott skratt :lol: . Kort läggningsprocedur och sedan ut med en betryggande ramsa. Låt det vara musik/tv på och gör gärna husljud så han hör att ni finns där. Lyssna av hur han låter, vid behov så ge en hög påminnelseramsa som han verkligen hör. Låt honom reagera klart. Vid KRIS eller om han fastnar i sitt "klagande" så gå in, lägg tillrätta och håll en lång solfjäder. Så länge det behövs för att han ska bli avslappnad och sömntung. Det gör inget om han skulle råka somna första kvällen. Tryck till lätt över ryggen och gå ut med en mjuk ramsa, bekräfta när han tystnar.

Jobba så här men var noga med att inte trafikera rummet för mycket. Det han behöver är ju att ni visar i handling och ord att han är säker i sin säng och kan somna själv och sova gott. Så tillbaka till ordningen och lugnet! Ni fixar det här!

Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "