schemakrångel med två små

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
eefwah

schemakrångel med två små

Inlägg av eefwah »

hej ni snälla!

jag har ett bekymmer som jag vänder och vrider på och inte blir nöjd med. kan ni hjälpa mig?

dottern är 2 och sonen 8 mån. vårt schema ser ut såhär:

06 gomorron
08-930 sömn för lillkillen
1230-14 sömn för bägge
1830 gonatt

detta ger oss 13 h sömn för dottern och 14,5 för sonen.

men, det funkar inget vidare.

nån av dem vaknar oftast 530, dottern är supertrött och svår att få liv i om eftermiddagarna och alltför pigg för att somna på kvällen. hon brukar böka runt nån timme sådär innan hon somnar.

mina funderingar går i följande banor: låta dottern sova 45 på lunchen ist för 90, men då blir det kruxigt med sonen som verkligen behöver sina 90. hämta dottern en halvtimme tidigare hos dagmamman, och tidigarelägga middagsvilan 12-1330 istället, men då blir sonen drabbad i båda ändar så att säga, bara vaken 2,5 h på fm och sen 5 h på em. skulle kunna ta bort 45 på fm och lägga in en kortis på em förstås, men tycker egentligen att två sovpass funkar bra för honom.

dottern måste upp 6 eftersom det är pappa som lämnar hos dagmamman 7. jag vill helst inte tidigarelägga kvällstiden eftersom pappa kommer hem 1730 och det tar ungefär 1 h att äta och göra dem klara för natten.

jag har kört fast. förstår att jag måste kompromissa med mig själv, men kan inte prioritera. kan någon skarptänkt person hjälpa mig?

ewa
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Ewa :!:

Jag skulle låta dottern sova 45 minuters lunch, väcka henne och låta lillebror sova vidare. Eftersom du tycker två lurar passar lillkillen bra tycker jag det är tokigt att införa en tredje lur... Alternativet kan vara att låta honom sova sin långa lur på förmiddagen, så är det många som gör. Sen ser jag att du har ett 30-minuterspass för honom nu, det är inget naturligt sömnrytmpass (20 el. 45 minuter är bättre). Ett tips för morgonen är väckarklocka, många på forumet kan vittna om vilken bra effekt den ger!

Ja, några bättre förslag har inte jag angående schemat just nu... vi får se om nån annan har fler tips!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vet du, jag tycker dina tider ser jättebra ut jag med. Jag har en annan fråga....

Utevistelse? Åka pulka, dra upp pulkan själv, åka, dra, åka dra i minst en timme på fm och en timme på em? Jag har märkt att min son sover klockrent fortfarande 12 tim natt och 1,5 tim på dagen (han är över 3 år) OM vi är ute och rör oss ordentligt och är fysiskt aktiva. Men är vi lite lata och myser inne osv... Ja då är tidig morgon, sen kväll, dålig sovning på dagen som ett recept på posten.

Kan detta inverka något på era dagar? (från en som missar själv ibland... :oops: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
eefwah

Inlägg av eefwah »

hej ni rara och tack för era svar!

mia! menar du att hon då bara ska få 11,5+45 min dygns sömn? (och i realiteten somnar hon inte om kvällarna förrän efter 30-60 min så jag har tänkt att det kanske är i minsta laget.) kanske blir hon tröttare om kvällarna om hon sover kortare på dagen. hon är väldigt svårväckt om em, så det vore värt ett försök om 12 h och 15 min per dygn är acceptabelt. det låter lite.

lillkillen sover 90 på fm, inte 30, och det funkar bra. problemet uppstår bara om man skulle tidigarelägga lunchvilan 30 min, för stora tjejens skull (så hon skulle få sova sina 90, och ha 30 min längre vakentid om em). när vi kortar ner fm-luren till 45 löser det väl sig, men hur gör jag tills dess?

väckarklocka har vi provat till och från. problemet är bara att vi också vaknar till väckarklockan först och då rör det till det för dem om de bara ska vakna andra gången den ringer :roll: . hur gör andra? använder olika signaler eller vad?

torsmamma: vi är ute 1 h på em om det inte är alltför jäkligt väder. stora tjejen är hos dagmamma på fm och de är också ute ofta och länge. jag lyckas inte få henne alltför aktiv under em, det är sant. jag tycker det är jättesvårt att hitta på saker att göra här. vi bor på landet och har nära till djur så vi brukar gå och klappa hästarna och liknande. problemet är att det är för långt för henne att gå både dit och hem (ca 3 km sammanlagt) och ska jag ha vagnen med till hemvägen så vill hon åka i den båda hållen (lillebror får ju!). tar jag ingen vagn resulterar det i att jag får bära henne på hemvägen och det orkar jag inte. tips?

jag tror att stora tjejen är trött. hon får för lite sömn och blir ledsen under dagarna vilket resulterar i att hon också ofta blir ledsen när hon ska sova eftersom hon då bearbetar dagen som varit. vi är i en ond cirkel och jag vet inte riktigt hur vi ska kunna bryta den på ett bra sätt. schemat är inte bra, funkar inte även om det kanske ser bra ut.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Ewa!

:oops: 8) Jag vet inte hur jag läste ditt schema, ber om ursäkt för mitt slarv - det står ju klart och tydligt att gossen sover 1½ timme på förmiddan... Och tösen behöver ungefär 13 timmar per dygn, i mitt huvud hade hon 12 timmars natt :roll: .

Kanske kan ni skjuta på morgonen till 6.30, om ni gör alla förberedelser kvällen innan? På det viset får hon 12 timmars natt och kan korta dagluren (om du vill). Sen tycker jag inte du ska räkna alla minuter hon sover, utan ge henne förutsättningarna och sätt ett schema, så ska du se att hon kommer att sova tiderna ut så småningom.
väckarklocka har vi provat till och från. problemet är bara att vi också vaknar till väckarklockan först och då rör det till det för dem om de bara ska vakna andra gången den ringer . hur gör andra? använder olika signaler eller vad?
Vi har en egen väckarklocka i vårt sovrum som väcker oss vuxna och barnens väckarklocka står direkt utanför deras rum och ringer in morgonen. En del har väckarklockan inne i barnens rum, och det funkar också bra. Att låta barnen själva stänga av klockan är också ett bra tips, här har vi ett rullande schema :wink: .

TorsMamma har absolut en poäng i utevistelsen - den, social delaktighet, massor av skratt till gonattet och följa schemat minituöst är mina råd. Och fokusera inte på den tid hon inte sover, utan tänk förutsättningarna för sömn och ge mer förtroende till flickan!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "