Springer upp efter nattning, 2 år & 3mån

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Marianne77

Springer upp efter nattning, 2 år & 3mån

Inlägg av Marianne77 »

Vi kurade vår dotter när hon var 4 mån och det har funkat superbra fram tills nu. För några veckor sen sågade vi bort en liten öppning i spjällsängen, allt var som vanligt med nattning i ca en vecka men sen ca en vecka tillbaka har nattningen blivit en lek. Hon får ramsan när man är på väg ut ur rummet men sen efter en minut går hon upp och öppnar dörren. Då står någon av oss där och leder tillbaka henne, så håller vi på så, kan ta upp till en timme.
ibland struntar hon i att öppna dörren utan börjar leka med någon leksak i mörkret, då går vi in och leder tillbaka.

Bra att veta är också att isamband med nattningen och hon kryper in i sängen brukar hon säga "jag ska busa" och man ser hur det "är bus i ögonen" då säger vi "nej idag ska du ligga i sängen, du kan ju kanske sjunga men inte kliva ur".

På morgonen funkar allt fint då ligger hon och väntar på oss.

Min sambo tror att det är för att hon inte är trött men jag känner att det är trots...
Hon sover ca 45 min-1 timme på dagen. Och 12 timmar på natten. Men nu har det inte blivit det eftersom det tagit mellan 30-60 min innan hon "gett upp" och sen somnat.

Tacksam för råd, hur kan vi göra för att få slut på "leken"?!
Tusen tack på förhand!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Marianne77 :!:

Jo, det är nog trotset som kommit till er, och att det ska trotsas med läggningen är inte alls ovanligt :wink: .

Glöm inte bort skrattet till gonattet, det är lätt att glömma det med tiden när det funkat bra länge, man "tappar bort" det och det är synd. Så lägg minst en kvart på ordentligt bus innan läggning, jagis brukar vara poppis, eller varför inte blindbock? Man får höja ribban lite med tiden :lol: ...

Att svara på hennes trots med lugn och tydlighet är det bästa, det allra bästa är också att hon inte hinner ur sängen alls utan att ni "står på pass" och stoppar henne när hon är på väg. Se det som en sorts minikur och var konsekvent några kvällar i rad, ska du se att hon snart hittar lugnet att ligga kvar!

Har du läst den klistrade tråden om trots kring sömnen? Och den om hopp-ur-sängen? Skickar dig bägge länkarna så kan du läsa dem om du inte gjort det:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Marianne77

Inlägg av Marianne77 »

:D
Hej! Vilken skillnad med att se till att hon inte kommer ut ur sängen. Igår tog det 10 min sen sov hon. Jag är så glad över Anna Wahlgren och dig, Mia som svarade. Råden man får är helt outstanding!!!

Förresten en till fråga men om vår lilla son som nu är 2 månader som vi tänkte kura när det är dags. Har man samma ramsa som för dottern?
Och hur "stöd" kan dottern bli av skriket? (deras rum kommer ligga bredvid varandra) Hon är ju van vid ljud från tv:n men hur är det att höra lillebror skrika på natten?

Kram Marianne
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt! :sleep:

Kika in på "Späda barn och Små" och läs om Standardmodellen. Inför den så kommer ni inte behöva någon kur.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Marianne77

Inlägg av Marianne77 »

Hej igen!

Toppen då ska vi få till det med vår son redan från början. 8)
Det funkade bra med vår dottern, med att inte låta henne hinne ur sängen till en början...men efter ett par nätter så började hon hålla på så igen... :? problemet är att vi inte hör när hon tar sig ut ur sängen fast att vi står vid dörren. Så oftast har hon kommit halvvägs till dörren eller så hinner vi öppna dörren för att vi tror att hon är på väg och hon inte är det...

Är ett alternativ att "stänga igen" öppningen igen? Och hur förklarar man det för henne, är man ärlig och säger "så att du stannar kvar i din säng", tror att hon skulle bli väldigt besviken om vi gör det för hon tycker om sin öppning i sängen när hon på morgonen får kliva ur själv (efter att väntat på att vi hämtat henne) samt när hon leker i sitt rum tycker hon att det är väldigt mysigt att krypa in i sängen och pyssla där. Man vill ju inte att det ska bli mer trots.....utan vi vill bara hitta en lösning så hpn stannar i sängen, för nu är vi trötta på att stå i 45 min utanför dörren... :(
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Marianne!

Hur går det för er? Har ni löst problemet eller är det spring fortfarande? Som jag ser det finns det två sätt att välja på:
:arrow: sätta igen hålet igen, bara konstatera att "nu gör vi såhär ett tag, det blir jättebra :D :!: "
:arrow: förekomma urklivning, och då gäller det att vara supersnabb och använda sig av stora öron och snabba fötter :wink: konsekvens och tålamod!

Spännande att höra hur ni gjort!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "